handdator

Visa fullständig version : Äppelcider.....


Mr Pink
2003-02-23, 16:01
Är det någon som är beläst på vad äppelcidervinäger har för egenskaper när det gäller att gå ner i vikt?

spinkoo
2003-02-23, 16:45
Det sänker GI på maten....är väl det enda...:confused:

King Grub
2003-02-23, 16:49
Man mår så dåligt om man tar en rejäl klunk att man inte vill äta mer...

spinkoo
2003-02-23, 16:57
Originally posted by King Grub
Man mår så dåligt om man tar en rejäl klunk att man inte vill äta mer...

:D :D

Mr Pink
2003-02-23, 16:58
jag har som fått för mig att magsäckstömningen går långsammare men det kanske bara är en inbillning

z_bumbi
2003-02-23, 17:02
Mr Pink: Långsammare tömning av magen = lägre gi...

Diana
2003-02-23, 17:13
läste nånstans att den ökar förbränningen oxå..

Mr Pink
2003-02-23, 17:13
Originally posted by z_bumbi
Mr Pink: Långsammare tömning av magen = lägre gi...

Hmm vad är det för GI på äppelcidervinäger?
Är det inte så att äppelcidervinäger gör så att magsyran blir mindre effektiv och på så sätt tar det längre tid för kroppen att ta upp kolisarna.(spekulation från min sida)
Linfrön gör väl också att den sammanlagda maten får lägre GI, men där är det väl ribrerna som gör att GI:t sjunker?
Vad är det då i äppelcidervinäger som gör att det blir lägre GI?

Sverker
2003-02-23, 19:18
Äppelcidern retar magen och ökar utsöndringen av saltsyra i magsäcken => svårare för amylaserna ( de ensymer i munnen som startar nedbrytningen av stärkelse till glukos ) att verka tidigt.

Mr Pink
2003-02-23, 19:21
Originally posted by Sverker
Äppelcidern retar magen och ökar utsöndringen av saltsyra i magsäcken => svårare för amylaserna ( de ensymer i munnen som startar nedbrytningen av stärkelse till glukos ) att verka tidigt.

Ok, tack för ett bra svar..:bow:

z_bumbi
2003-02-23, 20:57
Mr Pink: Äppelcidervinäger har inget gi vad jag vet... tror ingen klarar av att få i sig 50 g kolhydrater från denna källa.

Gi-testning. Ät 50 g kolhydrater från ett livsmedel, mät blodsockernivån en stund senare, höningen förs sen in i en tabell där vitt bröd oftast har ett gi-värdet på 100.

Om man hindrar maten från att lämna magen så sänks ju mängden som har hunnit att tas upp av kroppen, alltså -->
Långsammare tömning av magen = lägre gi..

Kroppen är ju mer villig att tömma magsäcken ju mer sönderdelad maten är, så om man hindrar denna process så får man lägre gi...

Nate
2003-02-23, 21:30
Det står ju i alla "kärringbantartidningar" att äppelcidersvinäger ökar förbränningen. Har detta någon förankring i verkligheten eller är det bara så att de tagit till den förklaringen bara för att ingen tant skulle fatta vad man menade med sänkning av GI?