handdator

Visa fullständig version : Sälja till Norge


Danne
2007-01-15, 21:56
Har en Norrman som är intresserad av att köpa lite Mc-prylar.
Nån med erfarenhet att skicka/sälja över gränsen ?
Vad ska man tänka på , villket fraktbolag ? blir det nån tull ? osv. osv.

nordland
2007-01-15, 22:08
DHL eller bussgods.. Ska du skicka uppåt landet ex till narvik el tromsö så är bussgods att föredra. Vet att bussgods har samarbets partners i både Finland och Norge, men jag kommer inte ihåg namnen.

DHL är billigare, men då vet du inte om det kommer fram eller när...
Tull och sådant kan jag inte uttala mig om.

Larsson
2007-01-15, 22:19
DHL eller bussgods.. Ska du skicka uppåt landet ex till narvik el tromsö så är bussgods att föredra. Vet att bussgods har samarbets partners i både Finland och Norge, men jag kommer inte ihåg namnen.

DHL är billigare, men då vet du inte om det kommer fram eller när...
Tull och sådant kan jag inte uttala mig om.

Mig veterligen skickar inte bussgods till Norge. Det är inte med i EU så det blir bökigt med avgifter. Det närmaste du kan komma med bussgods är strömstad.

babbett
2007-01-16, 12:06
Har en Norrman som är intresserad av att köpa lite Mc-prylar.
Nån med erfarenhet att skicka/sälja över gränsen ?
Vad ska man tänka på , villket fraktbolag ? blir det nån tull ? osv. osv.


Om summan ligger under 8000 (tror jag det är) så blir det ingen tull...fixa ett kvitto som visar att det ligger under så är det grönt :thumbup:

nordland
2007-01-16, 12:48
Mig veterligen skickar inte bussgods till Norge. Det är inte med i EU så det blir bökigt med avgifter. Det närmaste du kan komma med bussgods är strömstad.


Till Narvik och Tromsö går det bussgods. 2-3ggr/vecka från Kiruna. Det är ett privat buss bolag som tar godset till norge. Kommer inte ihåg om de tog gods till privatpersoner eller om det bara gällde företag. Men jag vet helt säkert att det går gods till Norge. (Har själv jobbat på bussgods i Kiruna) Kommer dock inte ihåg vilka villkor som gäller..

Blir nog enklare med DHL eller posten i vilket fall som helst. Dock vet man ju aldrig när och om det kommer fram med DHL......