handdator

Visa fullständig version : Två benfrågor.


K.J
2007-01-15, 20:51
Stående vadpress bättre än sittande? Funderar på att köra vader två eller tre gånger i veckan för att kunan maxa i kanske sittande vadpress. Man kunde bygga ett styrkelyftarschema för vader.

Om man står på en SJ-pall och kör marklyft, eller en ännu högre variant, staplar massa viktplattor på varandra, den övningen borde ta väldigt mycket på ben. Kan man då ersätta den med den äckliga knäböjen?

Allan
2007-01-15, 21:01
Stående vadpress bättre än sittande?
Ja.


Funderar på att köra vader två eller tre gånger i veckan för att kunan maxa i kanske sittande vadpress. Man kunde bygga ett styrkelyftarschema för vader.

Fattar inte.

Om man står på en SJ-pall och kör marklyft, eller en ännu högre variant, staplar massa viktplattor på varandra, den övningen borde ta väldigt mycket på ben. Kan man då ersätta den med den äckliga knäböjen?

Nej

K.J
2007-01-15, 22:33
Men du menar alltså: Om man står på fyra viktplattor och kör marklyft tar ju det mer på hela benen än vanliga marklyft. Eller hur?

jag menar: Bästa vadövningen är väl både sittande och stående. Jag funderar på att lägga upp ett styrkelyftarprogram fast med inriktnign på vadpress, sittande eller stående vet jag inte. Istället för att köra singlar i bänken kan man satsa på att maxa i vadpress. Man kan öva i åratal och sätta rekord!

DavidN
2007-01-15, 22:53
sittande vadpress tar såvitt jag vet mer på soleus istället för gastrocnemius - som du menar. För all del, träna på - men vet vad du tränar :)

K.J
2007-01-15, 22:58
sittande vadpress tar såvitt jag vet mer på soleus istället för gastrocnemius - som du menar. För all del, träna på - men vet vad du tränar :)

Jo precis, det är därför jag funderar på att köra BÅDE stående och sittande? Kan ju vara bra, men sedan maxa i sittande.

Och så letar jag alternativ till äckliga knäböjen.

DavidN
2007-01-15, 22:59
benpress, utförd rätt? hacklift?

Man måste inte köra knäböj - men inget är så bra.

Guddi
2007-01-15, 23:17
frontböj, lättare att få till tekniken.

K.J
2007-01-15, 23:22
benpress, utförd rätt? hacklift?

Man måste inte köra knäböj - men inget är så bra.

Ja, sådan benpress som är vinklad uppåt går bra förstås. Tycker tekniken är omöjlig i benböj och man får ont i knäna lite grand. Men jag tror också på marklyft när man står på fyra viktplattor. Tar grymt mycket på baksida lår. Man kan komplettera med lårcurl med väl?

En sak som äger rätt bra är att när nån frågar vad man maxar i bänkpress så svarar man nonchalant att sådana fjollövningar håller man inte på med och sedan går man och maxar 300 i sittande vadpress och har en lyftartrikå på sig.

Fråga om vader bara: Jag har haft problem med kramp i vaderna, jag har smala vader. Nåt man bör tänka på angående vadövningar? Allmäna tips? Långa rörelse osv? Allt är viktigt nu!

Jo, jag har håriga vader med. *stolt*

K.J
2007-01-15, 23:23
frontböj, lättare att få till tekniken.

Ont i handlederna bara, och korsgrepp fungerar inte. Hatar böjövningar.

Arne Persson
2007-01-15, 23:24
sittande vadpress tar såvitt jag vet mer på soleus istället för gastrocnemius - som du menar. För all del, träna på - men vet vad du tränar :)

M. gastrocnemius kopplas ur till stor del pga aktiv insufficiens (Ursprung och fästen kommer förnära varandra i en flerledsmuskel så att spänningen avtar och muskeln utvecklar mindre kraft) vid sittande vadpress. M. soleus och övriga plantarflexorer påverkas inte om knäet är rakt eller böjt eftersom dom inte, såsom M. gastrocnemius, passerar knäleden. Därför jobbar M. soleus &Co effektivt oavsett knäets vinkel.

K.J
2007-01-15, 23:37
M. gastrocnemius kopplas ur till stor del pga aktiv insufficiens (Ursprung och fästen kommer förnära varandra i en flerledsmuskel så att spänningen avtar och muskeln utvecklar mindre kraft) vid sittande vadpress. M. soleus och övriga plantarflexorer påverkas inte om knäet är rakt eller böjt eftersom dom inte, såsom M. gastrocnemius, passerar knäleden. Därför jobbar M. soleus &Co effektivt oavsett knäets vinkel.

Arne, tack ska du ha. Jag vill också berätta att jag har testat lite av ditt armpass och det fungerar fint. TYvärr blev jag dålig och fick avbryta tränningen. Men jag tänker maxa ofta i scottcurl, det är också grymt att maxa där. Tänk att maxa 100 kilo i scottcurl.

Men i alla fall, över till vaderna, sittande kan töja lite mycket på helsenan också va?

DavidN
2007-01-15, 23:44
M. gastrocnemius kopplas ur till stor del pga aktiv insufficiens (Ursprung och fästen kommer förnära varandra i en flerledsmuskel så att spänningen avtar och muskeln utvecklar mindre kraft) vid sittande vadpress. M. soleus och övriga plantarflexorer påverkas inte om knäet är rakt eller böjt eftersom dom inte, såsom M. gastrocnemius, passerar knäleden. Därför jobbar M. soleus &Co effektivt oavsett knäets vinkel.

Tack för klargörandet.
Med andra ord så är sittande vadpress en meningslös övning då stående utför exakt samma - fast allt är bättre?

Arne Persson
2007-01-15, 23:48
Tack för klargörandet.
Med andra ord så är sittande vadpress en meningslös övning då stående utför exakt samma - fast allt är bättre?



Kan vara en trevlig variation

Arne Persson
2007-01-15, 23:49
Arne, tack ska du ha. Jag vill också berätta att jag har testat lite av ditt armpass och det fungerar fint. TYvärr blev jag dålig och fick avbryta tränningen. Men jag tänker maxa ofta i scottcurl, det är också grymt att maxa där. Tänk att maxa 100 kilo i scottcurl.

Men i alla fall, över till vaderna, sittande kan töja lite mycket på helsenan också va?

Var försiktig med armträningen!

DavidN
2007-01-15, 23:52
Kan vara en trevlig variation

Jag har verkligen noll känningar i gastrocnemius av sittande vadpress till skillnad från stående som verkar mörda mig ibland :P

K.J
2007-01-16, 00:04
Var försiktig med armträningen!

Okej? SLiter det hårt vid maxningar och så ? Jag ska ta det piano :)

Arne Persson
2007-01-16, 00:16
Jag har verkligen noll känningar i gastrocnemius av sittande vadpress till skillnad från stående som verkar mörda mig ibland :P

Då är det bara att skita i den!:)

Arne Persson
2007-01-16, 00:17
Okej? SLiter det hårt vid maxningar och så ? Jag ska ta det piano :)

Men det är inte bra att forcera. Skynda långsamt. Jag är glad att du fått fina resultat av mina råd!

K.J
2007-01-16, 00:19
Men det är inte bra att forcera. Skynda långsamt. Jag är glad att du fått fina resultat av mina råd!

Jo du har faktiskt rätt, man ska skynda långsamt. Man ser yngre killar ibland som lägger på mer vikt än de klarar av. Fan, egentligen ett tips man bör ta på största allvar ju mer man tänker på det. Ska skynda långsamt, och få ordning på kosten. Och efter viss läsning köra stående vadpress istället för sittande. Tack för all hjälp :)

pragmatist
2007-01-16, 01:44
Har du problem med frontböj p.g.a. handgreppet så kan du testa följande lösning, med dragremmar som "handtag":

http://www.t-nation.com/img/photos/07-005-training/image005.png

Funkar lysande tycker jag, överlägset skönast sätt att frontböja på. :thumbup:

Clyde
2007-01-16, 07:23
Ser ut som de där kan locka till en rejäl fällning i bröstryggen. Eller så är det bara jag som ser fel.

DavidN
2007-01-16, 07:41
Det är väl snarare "byggarböj" med armarna i kors framför som är dålig ur ryggsynpunkt

K.J
2007-01-16, 11:35
Det där MÅSTE testas! Dragremmer i frontböj, det såg ju GRYMT bra ut!

Mulleson
2007-01-16, 17:22
Tack för tipset, får så jäkla ont i handlederna av frontböj annars.

Allan
2007-01-16, 17:57
Annars kan man faktiskt hålla bicepscurlgreppet, dvs underhandsgrepp, om man tycker det känns jobbigt.

ramagoen
2007-01-16, 18:09
Annars kan man faktiskt hålla bicepscurlgreppet, dvs underhandsgrepp, om man tycker det känns jobbigt.

Det borde ju funka utmärkt. Med tanke på att det är tummen som står för den mesta greppstyrkan i handen, såvitt jag förstått.