handdator

Visa fullständig version : Blivit laktosintollerant..HJÄLP :(


Syrsa
2007-01-15, 20:39
Igår skrev jag en tråd om mitt kostupplägg, var så nöjd för jag har verkligen fått till det tycker jag, med bra mycket protein , ch bra fördelning överhuvudtaget.
Idag fick jag veta att jag har blivit laktosintolerant.
Jag vet inte vad jag ska göra!
Mitt proteinpulver är bara o slänga, ingen kesella på kvällen och mycket av mina qornprodukter innehåller mjölkprotein.

Jag har panik, jag vet inte riktigt vad jag ska göra? Någon som har samma problem?
Vegetarian( äter ägg, fisk men inte mjölk nudå..) och laktos.
Jag tränar rätt hårt och vill få i mej bra protein utan att äta ihjäl mej på ägg och tonfisk.
Bra proteinpulver som är laktosfritt?
Amdra proteinrika livsmedel(inte nötter tack)

Behöver verkligen jälp nu..är lessen:/

Sheogorath
2007-01-15, 20:52
Igår skrev jag en tråd om mitt kostupplägg, var så nöjd för jag har verkligen fått till det tycker jag, med bra mycket protein , ch bra fördelning överhuvudtaget.
Idag fick jag veta att jag har blivit laktosintolerant.
Jag vet inte vad jag ska göra!
Mitt proteinpulver är bara o slänga, ingen kesella på kvällen och mycket av mina qornprodukter innehåller mjölkprotein.

Jag har panik, jag vet inte riktigt vad jag ska göra? Någon som har samma problem?
Vegetarian( äter ägg, fisk men inte mjölk nudå..) och laktos.
Jag tränar rätt hårt och vill få i mej bra protein utan att äta ihjäl mej på ägg och tonfisk.
Bra proteinpulver som är laktosfritt?
Amdra proteinrika livsmedel(inte nötter tack)

Behöver verkligen jälp nu..är lessen:/

Att vara intolerant är inte det samma som att du inte tål laktos alls. Själv är jag också intolerant. Fick svåra problem när jag drog i mig 2 L mjölk per dag. Nu när jag snittar på 0.75 L per dag har jag inga problem alls, om jag inte blandar med kaffe i en rejäl latte, vilket jag gör en gång om dagen (*host* :D). Det är smällar man får ta i så fall.

Milia
2007-01-15, 20:55
Protec från eiselt tror jag bara har en minimal mängd laktos, om det nu inte är helt laktosfritt.
Sojafärs (finns torkad som man kan köpa och koka först och sedan steka) sojabönor, gröna linser är rätt så proteinrikt.

z_bumbi
2007-01-15, 20:56
Svaret på dina böner kommer från Finland: :bow: VALIO :bow: som tillverkar en rad med laktosfria mjölkprodukter.
Även Arla har en laktosfri mjölk samt en del låglaktosprodukter, de flesta mejerier har nog någon typ av låglaktosmjölk men jag använder bara laktosfri så jag har inte så stor koll på produkttypen.

Proteinpulver finns det sådana som baserade på mjölkprotein i någon form, Fairings WPI (VassleIsolat), Sloow (Kasein) och Complete (Blandning av kasein och vassleisolat) är exempel på sådana som har låg laktoshalt. Sen finns det sojaprotein i de flesta hälsokoster.

Det är sen inte säkert att du måste slänga allt protein du redan har för har du klarat av att dricka det tidigare så kan du inte vara extremt känslig (Man mår ganska dåligt.) och t ex ett vasslekoncentrat innehåller mycket mindre laktos än vad vanlig mjölk gör (I förhållande till mängden protein). Även om det blir mycket laktos så kan man under en övergångsperiod blanda 50/50 (25/75 etc) med ett pulver som har väldigt låg laktoshalt och se om den varianten funkar.

frökenzelda
2007-01-15, 21:10
Det finns "laktostabletter" du kan ta, de innehåller laktas som är det enzym intoleranta saknar. Ditt liv är inte slut! ;) för de där tabletterna finns ju så det är bara att ta några i sammband med säg proteinet.

Sen finns det idag väldigt många laktosfria alternativ, tex. laktosfri mjölk och matlagningsgrädde. Vad jag hört nånstans är det dock inte säkert att alla av dom är helt laktosfria, de kan innehålla lite. Men det är ju bara att läsa på förpackningarna.

Men innehåller quornprodukterna verkligen mjölkprotein?! Quornburgarna vet jag gör det men jag äter mkt färs och sånt och jag har aldrig läst att de innehåller mjölkprotein däremot äggprotein och svampprotein.

Stoltz
2007-01-15, 21:54
Ett tips vad gäller kosttillskott dock:

Om du ska köpa laktosfritt, så köp för sjutton något litet, så du testar smaken först. Jag är verkligen inte grinig med vad jag stoppar i munnen, speciellt inte kosttillskott - Men vissa av sakerna jag testade när jag nyss blivit laktosintollerant... Fy fan, jag skojar dig inte, det var som att gå ner till stranden, ta ett glas med havsvatten och sand och försöka skölja ner det.

Då ta den minsta förpackningen tills du vet att du verkligen kan äta det, för mängden laktosfritt skit som finns på kosttillskottsmarknaden är otroligt.

jaaaaag
2007-01-15, 22:01
Igår skrev jag en tråd om mitt kostupplägg, var så nöjd för jag har verkligen fått till det tycker jag, med bra mycket protein , ch bra fördelning överhuvudtaget.
Idag fick jag veta att jag har blivit laktosintolerant.
Jag vet inte vad jag ska göra!
Mitt proteinpulver är bara o slänga, ingen kesella på kvällen och mycket av mina qornprodukter innehåller mjölkprotein.

Jag har panik, jag vet inte riktigt vad jag ska göra? Någon som har samma problem?
Vegetarian( äter ägg, fisk men inte mjölk nudå..) och laktos.
Jag tränar rätt hårt och vill få i mej bra protein utan att äta ihjäl mej på ägg och tonfisk.
Bra proteinpulver som är laktosfritt?
Amdra proteinrika livsmedel(inte nötter tack)

Behöver verkligen jälp nu..är lessen:/


Jag blev också lite ledsen som du när jag fick reda på att jag var laktosintollerant, men som de andra redan skrivit, det betyder inte att du inte kan inta laktos överhuvudtaget. Vissa tål mer, andra mindre. Jag kan äta keso, kesella, mjölk (men inte i stora mängder), jag tar whey-80 som e vassle och tål allting bra. Och får du problem så är det bara att sticka till apoteket och köpa Lactrase tabletter som innehåller laktrasenzym som gör att du kan bryta ner laktoset, du ska ta en tablett tillsammans med måltiden. Ett paket med 30 tabletter kostar ca 100 kr. Men som sagt, prova dej fram, du tål säkert laktos till en viss del om din doktor inte sagt att du är grymt känslig mot laktos. Lycka till =);)

Apos78
2007-01-15, 22:09
http://www.celiaki.se/

Mycket bra info där

Pepz
2007-01-15, 22:11
mjölkproteinet i sig behöver du inte vara orolig för..
det är ju mjölksockret du inte tål i stora mängder

Syrsa
2007-01-15, 22:30
Tack så jättemycket för alla svar.. jags ka prova mej fram lite.. men jag tänkte på de här med mjölkprotein och mjölksocker.
Om jag är allergisk mot mjölk måste jag väl också vara allergisks mot mjölkproteinet?
För VALIO har ju mjölkprotein i sej, men inte mjölksocker..Jag fattar inte skillnaden liksom?

Jag kollade på mina qornfilee´r och dom innehöll något med mjölk iaf..

Men om whey80 innehåller bara en liten mängd vassle kanske det går bra om jag drar ner på allt det andra..

Tack så mycket. räkna med att jag kommer tillbaka o frågar mer.

Vad kan jag äta på kvällen nudå som kvällsfika istället för kesellan, finns ju inget som är så pass proteinrikt som e laktosfritt.. jag har sökt hela ICA och hela Konsum.

olle lindblad
2007-01-15, 22:35
Du är laktosintolerant, mjölkproteinet är inget problem. Alltså kan du dricka Valios mjölk.

Syrsa
2007-01-15, 22:39
Du är laktosintolerant, mjölkproteinet är inget problem. Alltså kan du dricka Valios mjölk.


men kan man alltså inte vara allergisk mot mjölkprotein?

olle lindblad
2007-01-15, 22:43
Jo det kan du, men nu har du ju sagt att du är laktosintolerant, inte mjölkproteinallergiker.

Fartman
2007-01-15, 23:34
För att förtydliga:
Laktosintollerant = kroppen har problem att spjälka laktos(=mjölksocker).
EDIT:http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

Fartman
2007-01-15, 23:39
För att förtydliga:
Laktosintollerant = kroppen har problem att spjälka laktos(=mjölksocker).
EDIT:http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

Läs under "mjölprodukter som kan tolereras".
Jag är själv laktosintolerant och mår kasst (rännskita typ) om jag dricker mjölk. Men jag käkar fil, proteinpulver (pure whey) och kesella dagligen utan några som helst problem.

Sverker
2007-01-16, 07:19
http://www.celiaki.se/

Mycket bra info där


Klok synpunkt. Glutenintolerans kan ge laktosintolerans.

skaparn
2007-01-16, 07:50
Jo det kan du, men nu har du ju sagt att du är laktosintolerant, inte mjölkproteinallergiker.

Min erfarenhet är att de som inte tål mjölkproteinet får betydligt svårare effekter av mjölkintag än laktosintoleranta. Stämmer detta?

Syrsa
2007-01-16, 16:23
Jo det kan du, men nu har du ju sagt att du är laktosintolerant, inte mjölkproteinallergiker.


ja men då kanske jag fattade fel, jag vet att jag inte tål mjölk men inte vilken sorts mjölk liksom.. förlåt!
Jag trodde att laktos vad mjölk liksom, hela allt.
'

King Grub
2007-01-16, 16:24
Laktos är mjölksockret, kolhydratdelen i mjölken.

NisseEriksson
2007-01-16, 16:27
Sojafärs som sagt

Tolkia
2007-01-16, 17:18
Min erfarenhet är att de som inte tål mjölkproteinet får betydligt svårare effekter av mjölkintag än laktosintoleranta. Stämmer detta?
Ja, det är helt andra mekanismer det är fråga om; mjölkproteinallergiker får en allergisk reaktion (alltså inte bara problem med nedbrytningen av mjölken i tarmen) och de brukar reagera på väldigt /väldigt!) små mängder.

Syrsa
2007-01-16, 17:23
Ja, det är helt andra mekanismer det är fråga om; mjölkproteinallergiker får en allergisk reaktion (alltså inte bara problem med nedbrytningen av mjölken i tarmen) och de brukar reagera på väldigt /väldigt!) små mängder.

ÅHH vad krångligt allt ska vara

Ola Wallengren
2007-01-16, 17:45
ÅHH vad krångligt allt ska vara

Kanske inte så krångligt egentligen men du måste ta reda på om du är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker, det är stor skillnad.

Om du är mjölkproteinallergiker så kan du be din läkare om en remiss till en dietist. Det skadar inte med en genomgång vad man skall undvika och vad man kan välja i stället.

maRRtin
2007-01-16, 19:19
Jag har hört att folk som inte tål mjölkprotein kan i vissa fall äta vällagrad ost (om det stämmer vet jag inte).
Men med hjälp av löpeenzym och bakteriernas intracellulära peptidaser som frigörs när bakterieceller dör, blir kaseinet nedspaltat till polypeptider, fria aminosyror och ända ner till oorganiskt material bl a amoniak.
I t ex en Danablu (dansk blåmögel) är redan efter 4 månader, 60% av det totala kväveinnehållet i osten i form fria aminosyror eller amoniak.
Medans det i en vanlig hårdost efter 12 månader kanske är 45% av proteinet som blivit nedspaltat.

Nästa fråga blir ju då, hur snabbt är proteinet i en ost i förhållande till kasein? :D

Endura
2007-01-16, 23:09
Du kan alltid köpa tabletter/kapslar på Apoteket med laktasenzym i. Jag har köpt Lactasin som funkar kanon :thumbup:
http://www.apoteket.se/rd/d/4207

I princip tar du 1-3 st beroende på hur mycket laktos det är i det mål du ska inta. Skönt ivf att ha som "en hjälp i nöden" om man tex blir bjuden på något med hög laktoshalt.

Det är för övrigt genom att tillsätta just Laktasenzym som Valio har gjort sina produkter laktosfria, vilka jag måste få påpeka har ett helt suveränt produktutbud *cupid*
http://www.valio.se

Hårdost, riktigt margarin/smör (tex bregott), grädde och vissa syrningskulturer innehåller oftast mindre laktos och kan funka om man bara är känslig.
Det man bör undvika eller vara försiktig med är messmör, mjölk, kvarg/kesella och keso.

z_bumbi
2007-01-17, 09:25
Det är för övrigt genom att tillsätta just Laktasenzym som Valio har gjort sina produkter laktosfria, vilka jag måste få påpeka har ett helt suveränt produktutbud *cupid*
http://www.valio.se


Nja inte riktigt, för den laktosfria mjölken används en annan metod där de plockar bort all laktos för att sen spjälka den i druvsocker och galaktos i en separat process. Galaktosen tillsätts sen till mjölken medan det mesta av druvsockret inte kommer tillbaka. Laktasenzymet i den laktosfria mjölken är bara en extra försäkring mot ev rester av laktos. Flera av deras andra produkter bygger enligt vad jag har förstått det på samma princip men sen har de några där de bara har tillsatt laktas men då är de antingen låglaktos eller innehåller så lite av en vara totalt att de kan klassas som laktosfria eftersom mängden laktos blir så liten.

Arla använder Valios patent för att göra sin laktosfria mjölk(-dryck) så den fungerar på samma sätt.

Att Valio är en föregångare beror på att ca 30 % av Finlands befolkning är laktosintoleranta.

Endura
2007-01-17, 13:12
Ok, något slarvigt uttryckt av mig då :em:

Dock tycker jag inte Arlas version smakar lika bra...

z_bumbi
2007-01-17, 13:24
Dock tycker jag inte Arlas version smakar lika bra...

Det håller jag med om, att Valio dessutom har minimjölk är ett plus.

Fartman
2007-01-17, 17:21
Det håller jag med om, att Valio dessutom har minimjölk är ett plus.
Ett minus, och inget litet sådant, är dock att Valios mjölk(-dryck) kostar 18-20kr. Inte så kul att den ska kosta nästan det dubbla som vanlig mjölk.

Anova
2007-01-17, 17:46
Jag har hört att folk som inte tål mjölkprotein kan i vissa fall äta vällagrad ost (om det stämmer vet jag inte).
Men med hjälp av löpeenzym och bakteriernas intracellulära peptidaser som frigörs när bakterieceller dör, blir kaseinet nedspaltat till polypeptider, fria aminosyror och ända ner till oorganiskt material bl a amoniak.
I t ex en Danablu (dansk blåmögel) är redan efter 4 månader, 60% av det totala kväveinnehållet i osten i form fria aminosyror eller amoniak.
Medans det i en vanlig hårdost efter 12 månader kanske är 45% av proteinet som blivit nedspaltat.

Nästa fråga blir ju då, hur snabbt är proteinet i en ost i förhållande till kasein? :D


NEJ!! Laktosintolleranta kan vanligtvis äta vällagdad ost, ett bra exempel är Västerbottensost, det är nog detta du tänker på..
En proteinallergiker är ofta väldigt allergisk och reagerar på lite protein och kan absolut inte äta någon ost då det fortfarande innehåller proteiner. Jag har i alla fall inte stött på någon som kan äta ost och är allergisk mot mjölkprotein utan att få någon slags reaktion.

Sen finns det givetvis grader av laktosintollerans och proteinallergi.. Jag är så pass laktosintollerant att jag inte klarar av läkemedel med laktos utan att få problem (och de flesta läkemedel i tablettform innehåller laktos), men jag vet att det finns laktosintolleranta som kan dricka ett glas mjölk om dagen utan att få problem.. Jag är dessutom hyperallergisk mot mjölkprotein.
Idag finns massor av produkter både för laktosintolleranta och proteinallergiker, då jag fick min diagnos fanns knappt några ersättningsprodukter.

maRRtin
2007-01-17, 22:47
NEJ!! Laktosintolleranta kan vanligtvis äta vällagdad ost...
Jojo det vet jag också att dom kan.
Men kom på en sak att det är nog så att här i Danmark har dom en kit-bakterie (Brevibakterium Linens) på sina ostar (ja det är den som stinker) och det är den dom är den största orsaken till proteinspaltningen i ostar. Förutom i blåmögelosten där det är ensymer från möglet som står för den snabba nedspaltningen av proteinerna.
Sen kan det vara så att min lärare var ute och cyklade lite också angående det där med proteinallergin.

PS. läkemedel med laktas är det nog du ska ha ;)