handdator

Visa fullständig version : Individuell värmemätning.


knazcandy
2007-01-15, 12:09
De jag hyr lägenhet hos har individuell värmemätning, alltså om jag har en temperatur över 20 grader får jag betala för den oavsett om det är 20+ eller 20- ute (snikna våp). Nu har de satt in en mätare i mitt rum för att mäta av om det förekommer drag osv. Mätaren visar en snitttemp och även något som heter RH i %. Står RH för luftfuktighet? Är det någon som vet vad som är normalt att ligga på för värden?

grabben i skogen
2007-01-15, 12:15
40% kanske

Liten Men Fet
2007-01-15, 12:19
De jag hyr lägenhet hos har individuell värmemätning, alltså om jag har en temperatur över 20 grader får jag betala för den oavsett om det är 20+ eller 20- ute (snikna våp). Nu har de satt in en mätare i mitt rum för att mäta av om det förekommer drag osv. Mätaren visar en snitttemp och även något som heter RH i %. Står RH för luftfuktighet? Är det någon som vet vad som är normalt att ligga på för värden?

Dom kan väl inte gärna begära pengar av dig om det är 25 grader inomhus och 25 utomhus och alla dina element är avstängda?

knazcandy
2007-01-15, 12:33
Alltså informationen om hur detta funkar är inte så bra. Har varit en jävla massa tjat om detta och det förhandlas i hyresgästföreningen just nu. Men det jag vet är att det sitter en mätare på varje element som mäter värmen på elementet. Sjunker värmen under 20 grader sätts elementet på men är det över 20 grader stängs elementet av. Tyvärr tar den inte hänsyn till sådana här dagar där det stormar in genom alla ventiler och elementena går för fullt eftersom det är fruktansvärt rått inomhus. Jag kan justera elementet själv, men då får jag betala. Jag tjänar alltså på att frysa..

AlexGBG
2007-01-15, 12:56
om det är i gårdsten du bor så finns det info på deras hemsida (www.gardstensbostader.se eller nånting sånt).

i övrigt står RH för relativ humiditet, alltså relativ luftfuktighet, och den varierar väldigt mkt över sommar/vinter.

sen tycker jag att det där verkar var ett konstigt sätt att räkna ut en värmeräkning på. om man som jag har massa elektronik som går så blir det ju dels en elförbrukning och dels går värmen upp vilket man får betala för, en gång till.

knazcandy
2007-01-15, 14:59
Bor inte i Gårdsten men antar att det är ett liknande system, vilket fall som helst tycker jag det är sniket. Deras argument är att grannen inte ska få betala för min värme om jag nu skulle göra av med väldigt mycket värme (vet inte hur det funkar i lägenhetshus med värmefördelning). Det som retar mig mest är den bristande informationen och att på mitt hyreskontrakt står det "värme ingår i hyra".
*mini*
Jävla utsugare!!

Noodles
2007-01-15, 15:24
Det som retar mig mest är den bristande informationen och att på mitt hyreskontrakt står det "värme ingår i hyra".


Har de verkligen rätt att ta betalt för din individuella värmeförbrukning om kontraktet påstår att värmen ska vara inkluderad? Låter skumt.

Empe
2007-01-15, 15:41
Det måste finnas någon ombudsman att ställa frågor till angående hur det får gå till med hyror och liknande för det där verkar jäkligt skumt. Det här måste granskas noga tycker jag.

bubbe
2007-01-15, 15:50
skriva om avtalet, sänka hyran mot att betala värmen indivuellt?

knazcandy
2007-01-15, 18:29
Ja, det är skumt. Men det här bolaget är gnidarbolaget nr 1. De hittar på alla möjliga extra kostnader, jag har tex aldrig tidigare stött på att man får betala 10 kr för att tvätta en maskin tvätt eller att de tar 350 spänn för en parkeringsplats (jag bor inte i en stad, utan i en liten håla). Ska snart flytta och då ska de bannas.. :smash:

z_bumbi
2007-01-15, 19:18
Ja, det är skumt. Men det här bolaget är gnidarbolaget nr 1. De hittar på alla möjliga extra kostnader, jag har tex aldrig tidigare stött på att man får betala 10 kr för att tvätta en maskin tvätt eller att de tar 350 spänn för en parkeringsplats (jag bor inte i en stad, utan i en liten håla). Ska snart flytta och då ska de bannas.. :smash:

Att betala för tvätten låter ovanligt men att en parkeringsplats kostar pengar är nog snarare standard än något ovanligt.

knazcandy
2007-01-15, 19:25
Att betala för tvätten låter ovanligt men att en parkeringsplats kostar pengar är nog snarare standard än något ovanligt.

Jo, visst räknar man att betala för en parkeringsplats, men 350 spänn??

z_bumbi
2007-01-15, 19:48
Jo, visst räknar man att betala för en parkeringsplats, men 350 spänn??

Jag har iofs gratis parkeringsplats kom jag just på men om jag ska ha eluttag så kostar det en del.