handdator

Visa fullständig version : Huslig- & händighetspoll


wintersnowdrift
2007-01-15, 11:26
Flervalspoll comin' up.

//Kristin

Jax
2007-01-15, 11:34
Får man pluspoäng om man vänder pannkakorna genom att slunga dom?

666white
2007-01-15, 11:35
kan inget av det. *gah!*

wintersnowdrift
2007-01-15, 11:37
Får man pluspoäng om man vänder pannkakorna genom att slunga dom?

Absolut. Dubbla poäng om man dessutom äter dem med hemmagjord sylt.

//Kristin

mini
2007-01-15, 11:37
Fem av tio är väl inte så dåligt?

mela
2007-01-15, 11:40
Åtta av tio. *flex*

Jax
2007-01-15, 11:40
Absolut. Dubbla poäng om man dessutom äter dem med hemmagjord sylt.

//Kristin
Antar att det inte räknas om det är mormors hemmagjorda...

psirus
2007-01-15, 11:41
Fem av tio är väl inte så dåligt?

jag med, vill du bli min kompis?

wintersnowdrift
2007-01-15, 11:42
Fem av tio är väl inte så dåligt?

Nej för sjutton! Särskilt inte som du har prickat de tyngsta punkterna däckbyte, gardinuppsättning och avloppsrensning.

//Kristin

jakke
2007-01-15, 11:48
tillreda en ätbar måltid av densamma?

Thorwaldsson
2007-01-15, 11:49
Lite nytigt att jag är ensam kille om att kunna sticka ett klädesplagg hitills :em:

Till mitt försvar får jag säga att det var länge sedan och att det bara var en halvmeters lång halsduk.

mini
2007-01-15, 11:49
jag med, vill du bli min kompis?
Bara om du har de fem jag inte har.

Nej för sjutton! Särskilt inte som du har prickat de tyngsta punkterna däckbyte, gardinuppsättning och avloppsrensning.

//Kristin
Ah, avloppsrensning är en av mina favoritsysselsättningar. Älskar att höra kaustiksodan bubbla.

skaparn
2007-01-15, 11:56
Ah, avloppsrensning är en av mina favoritsysselsättningar. Älskar att höra kaustiksodan bubbla.

Då är det ju kaustiksodan som rengör och inte du. Vi som är hardcore kör enligt en No-No-No-princip. Jag skrapar med naglarna där jag kommer åt tills dess det är rent.

7/10 för min del. Jag är nöjd fast lite tveksam till hur lång startsträcka det skulle vara till stickningen. Har inte tagit i en sticknål på över tio år, men kan i teorin och tror det handlar bara om någon timme innan det flyter igen.

petersson
2007-01-15, 11:57
Alltså, byta däck eller byta hjul på bilen?!

Stoltz
2007-01-15, 11:57
8/10

Få inomhusväxter att leva mer än två månader
Snickra en pall
Sy upp och sätta gardiner
Montera Ikeamöbeln
Rensa avloppet
Vika servetter (kan även göra rosor och tulpaner av dem ;) )
Pannkakssmeten
Rensa firren.

Mago
2007-01-15, 11:59
Sticka/virka, inte en chans.

Rensa avlopp och ev. sy gardiner skulle jag nog klara också, men har aldrig testat så..

Nej, röstade ju fel. En såndär solfjädergrej kan jag ju vika.

babbett
2007-01-15, 11:59
Jag kan allt förutom sticka eller virka ett användbart plagg.. :hbang:

petersson
2007-01-15, 12:00
6/10

frökenzelda
2007-01-15, 12:01
Käkar inte pannkakor, äger ingen bil, allergisk mot blommor. Osv. Det enda jag kann av de sakerna är att montera en IKEA-möbel.. :)

PowPow
2007-01-15, 12:02
Detta är vad jag anser mig klara av ovanstående.

…byta däck på bilen (för icke-bilister gäller byta slang på cykeln)?

…slänga ihop en pannkakssmet (utan recept natürlich) och grädda vändbara pannkakor?

…sy och sätta upp gardiner?

…montera en hyfsat komplicerad IKEA-möbel utan att slita ditt hår?

…rensa avloppsröret till handfatet i badrummet?

Sy och sätta upp gardiner är kanske ett gränsfall, vilket alla som tagit en nogrannare titt på mina gardiner vet.

Sliter håret över ikeamöbler gör jag inte, men det kan delvis bero på att jag inte har något hår :D

Fixa en gädda hade jag säkerligen klarat om jag ätit fisk. Jag kan skala en potatis?

Edit: Om solfjädersvikning av servett är va jag tror det är så kan jag det med. Blommor kan jag väl egentligen ta hand om, men jag vill inte försöka (=

mini
2007-01-15, 12:03
Då är det ju kaustiksodan som rengör och inte du. Vi som är hardcore kör enligt en No-No-No-princip. Jag skrapar med naglarna där jag kommer åt tills dess det är rent.

Jag skäms lite för min dragning åt att sätta på mig diskhandskarna och gräva, så jag mörkade den delen.

Räknas halsduk till fungerande plagg? Jag kan sticka om jag slipper göra det första, vad det nu kan heta när man lägger upp första raden maskor. Jag kan inte avsluta heller, så jag röstade nej.

Sofia4_4
2007-01-15, 12:04
kan inget av det. *gah!*

+1

babbett
2007-01-15, 12:04
...var en halvmeters lång halsduk.

Halsduk är inget klädesplagg...det är ju en duk *slap*

BigForre
2007-01-15, 12:09
Alltså, byta däck eller byta hjul på bilen?!

Antar att de flesta tolkar det som hjul, annars hade nog inte så många kryssat i. (Fixar båda :cool: )

MasterChief
2007-01-15, 12:23
Men vilka kan inte rensa avloppet i handfatet? Bara skurva av ett rör och ta bort "hårsmeten". Kan ju inte bli lättare.

Vika servetter går bort :-/

wintersnowdrift
2007-01-15, 12:34
Alltså, byta däck eller byta hjul på bilen?!

Byta från sommar- till vinterdäck eller vice versa.

//Kristin

wintersnowdrift
2007-01-15, 12:38
tillreda en ätbar måltid av densamma?

Ja, det räknas inte om du enbart vrider av huvudet och serverar fisken rå i hävdan att det är en svensk variant av sushi. Gränsen för ätbart går vid grillade gäddfiléer serverade med gräddfilsås och kokt potatis, typ.

//Kristin

Trance
2007-01-15, 12:41
Pff, jag är den datorskadade generationen så jag säger 10/10 för det går att googla upp allt. Sedan att följa en beskrivning är inte så svårt. Annars är det väl typ 2 av 10.

Stumpis
2007-01-15, 12:52
Antar att de flesta tolkar det som hjul, annars hade nog inte så många kryssat i. (Fixar båda :cool: )

Räknar stenhårt med pluspoäng till dig och mig då, för jag kan oxå både skifta hjul och kränga däck. :cool:

jakke
2007-01-15, 12:56
Ja, det räknas inte om du enbart vrider av huvudet och serverar fisken rå i hävdan att det är en svensk variant av sushi. Gränsen för ätbart går vid grillade gäddfiléer serverade med gräddfilsås och kokt potatis, typ.

//Kristin
Det första låter lite som Gollum..
Fast gädda.. Blä. I min lilla värld är det bara pansionärer med förlite pengar som äter gädda..
Aborre går däremot bra

mathor
2007-01-15, 12:57
Jag kan inte sy gardiner eller vika servetter, men det går att googla fram. Resten är lätt, även om det inte blir en speciellt vacker pall.

jogustaf
2007-01-15, 13:20
En tuffare version på däckbytet är att kränga om däcken på Crossmotorcykel för hand. Hjälpmedel är 3 däckjärn.

Däckjärn. (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=84576)

LadyG
2007-01-15, 13:32
Snickra och vika servetter är det enda jag inte känner att jag är så bra på.

Sy, sticka och virka är tämligen okomplicerat. Jag brukar faktiskt sy gardinerna själv, eftersom kostnaden sjunker med cirka 150% om man gör det själv.

Har tillräckligt med receptböcker för att kunna laga en gädda, ohch pannkakor kan jag faktsikt utantill vid det här laget (orginalreceptet från den rutiga kokboken).

Montera saker är inte så svårt.

Städa, inklusive rensa avloppen, är inte svårt.

Sköta krukväxter är barnlek.

Om det där är mått på huslig och händig... så är jag väl det då. :laugh:

Fredrik S
2007-01-15, 13:56
Räknar stenhårt med pluspoäng till dig och mig då, för jag kan oxå både skifta hjul och kränga däck. :cool:

För hand, (med däckjärn) eller med maskin? Handkränger du bildäck så är du en hårding.

Jag klarar 3/10

olle lindblad
2007-01-15, 14:01
Sy, sticka och vika servetter är inte mina grenar. Resten är plättlätt!

Whistler
2007-01-15, 14:50
4/10...

Arf Pingvin
2007-01-15, 14:59
Tycker inte det ska räknas om man inte kan lägga om däck på fälg.

Jag har däremot bevisat att jag inte kan sticka/virka ett klädesplagg. Skulle göra vantar i syslöjden men det tog så lång tid att jag bara fick ihop en vante. Fast tummen var svår, så jag slapp göra vanten, det blev en mask istället efter lite stoppning. Bästa var ändå att läraren fick göra klart den för jag hann inte innan terminen slutade :D

pilt77
2007-01-15, 15:39
Byta från sommar- till vinterdäck eller vice versa.

//Kristin
Däck är gummit som sitter runt fälgen. Hjul är däck + fälg.

Supercharger
2007-01-15, 15:45
4 av 10!

Jag fixar handfatet, blommorna, däcken/hjulen, ikeamöbeln.

Piranha
2007-01-15, 15:49
Bra poll sånärsom på att det inge (alls) går att göra en ätbar måltid på en gädda... dem smakar asäckligt oavsett.

Empe
2007-01-15, 15:56
byta däck på bilen (för icke-bilister gäller byta slang på cykeln)?

slänga ihop en pannkakssmet (utan recept natürlich) och grädda vändbara pannkakor?

snickra en sittduglig och icke-skev pall?

rensa en egenhändigt fiskad gädda och tillreda en ätbar måltid av densamma?

montera en hyfsat komplicerad IKEA-möbel utan att slita ditt hår?

rensa avloppsröret till handfatet i badrummet?

där jag byter ut gäddan mot abborre istället för att abborre smakar många gånger bättre.

Men ni som kränger däck. Gör ni det för hand med däckjärn eller använder ni sån maskin? om det är med maskin så räknas det ju inte, då kan alla.

Cilia
2007-01-15, 16:42
Det här var verkligen mitt ämne.
Jag är sjukt händig och huslig även om jag inte gillar hushållssysslor så kan jag utföra dom alla. Är dessutom snickarkunnig.

Det jag inte är bra på är att meka med bilar och motorer. Har aldrig lärt mig det. Men det är väl min svaghet.


nu var ju inte det med som ett alternativ så jag fick alla rätt.
Eg har jag nog mer än alla rätt!! Hade en gammal klasskompis som fick det regelbundet på proven för han kom på så himla smarta svar. Jag känner mig lite som han just nu *eg*

tossefar
2007-01-15, 16:43
Byta däck eller byta hjul? Byta däck lär vara förbannat svårt att göra själv. Inte för att jag någonsin bytt hjul heller, men jag har tittat på när bilfirman gjort det!

Allan
2007-01-15, 17:06
Allt utom "...…sticka eller virka ett användbart klädesplagg?" Hade det stått sy (eller sätta ihop sopsäckar till fungerande regnskydd) hade det också varit "ja".

Yes
2007-01-15, 17:15
Jag kan nog göra allt utom sticka/virka, sy gardiner och vika servetter. Jag vet hur vattna blommor funkar i teorin, fast det är ingenting jag gör.

Byta däck har jag iof aldrig gjort, men jag tror inte det är så svårt. Jag skulle tagit lämplig träkloss på däcksidan, placerat det under ett upphissat hjul på bilen och försiktigt släppt ned med domkraften, så det lossnar runtom. Sen är det väl bara att bända loss däcket från fälgen.

mini
2007-01-15, 17:57
Jag tycker nog inte man kan svara ja om man faktiskt inte har provat någon gång eller har kunnat men glömt. I så fall har jag (med hjälp av google) rätt många fler ja.

mangemani
2007-01-15, 18:24
inget,utav den simpla anledningen att inget utav det där finns det någon anledning till att kunna utföra.

bättre poll med bättre allternativ.

wintersnowdrift
2007-01-15, 18:26
Jag tycker nog inte man kan svara ja om man faktiskt inte har provat någon gång eller har kunnat men glömt. I så fall har jag (med hjälp av google) rätt många fler ja.

Mini har fattat poängen. Det är riktiga skillz vi pratar om nu och inte Google-varianten.

Med hjälp av Google kan ju vilken pappskalle som helst tillverka bomber, bli teoretisk expert på orkidéodling och lära sig vika hela militärflottor av servetter. Tänk er in i en situation där ni (hemska tanke!) måste klara er utan både Google och Kolozzeum (internets näst bästa all-in-one-infokälla?) och svara sedan i pollen.

//Kristin

shadowfire
2007-01-15, 18:28
troligt att du kan sticka eller virka beecher!!

jakke
2007-01-15, 18:28
inget,utav den simpla anledningen att inget utav det där finns det någon anledning till att kunna utföra.

bättre poll med bättre allternativ.

Montera möbler, rensa avloppet, sköta blommor är ju sådant som alla måste behärska om man inte planerar att bo hos mamma resten av livet.


ps. Mina orkider lever än, 1 år senare...

Stumpis
2007-01-15, 18:32
För hand, (med däckjärn) eller med maskin? Handkränger du bildäck så är du en hårding.


Med maskin... :em: jak är klen! *cry*

hum
2007-01-15, 18:37
Ska nog klara allt utom stickning, fiskrensning och servettvikningen.

Antar att det är hjulbyte som menas och isåfall är jag en sjupoängare! :thumbup:

wintersnowdrift
2007-01-15, 18:48
Däck är gummit som sitter runt fälgen. Hjul är däck + fälg.

Jag tillhör kategorin som får poäng för mina cykelslangsfärdigheter; så efter närmare efterforskning vad det gäller bilsidan är det naturligtvis hjulet jag menar. Men visst säger man "byta däck" till vardags sas fast det är hjulet man byter?

//Kristin

Yes
2007-01-15, 18:52
Jag tycker nog inte man kan svara ja om man faktiskt inte har provat någon gång eller har kunnat men glömt. I så fall har jag (med hjälp av google) rätt många fler ja.
Men om jag vet hur man t.ex. byter däck på ett hjul är det ju egentligen bara en tidsfråga innan jag lyckas. I det fallet ser jag inte ens hur det vore möjligt att misslyckas, även om man inte har rutin på det.

Samma sak borde nog gälla IKEA-möbeln. Man får ju liksom med en ritning och alla delar som behövs. Det är egentligen bara en fråga om hur mycket tid som går att klia sig i huvudet. Om man nu inte är jättedålig förstås, och har sönder något viktigt.

Rensa fisk borde vara en fråga om hur väl man hanterar äckel. Annars är det ju inte svårt att skära upp fisken och slänga ut innehållet.

Jag efterlyser helt enkelt svårare saker.

....

Hur många kan:

Bygga ett hus?
Dra om elen i huset(t.ex. montera ett nytt eluttag eller jorda gamla uttag)?
Byta interna delar i en motor?
Designa och sy snygga, moderiktiga, kläder?
Byta klädsel på favoritfotöljen(så den sitter perfekt)?
Slänga ihop en fin middag, helt ur huvudet, inför nästa släktbesök?

NiXPhoenix
2007-01-15, 19:07
2/10 :cool:



inget,utav den simpla anledningen att inget utav det där finns det någon anledning till att kunna utföra.

bättre poll med bättre allternativ.


Vissa saker kan säkert vara bra att kunna. Även om du inte gjort det än så tror jag att du i framtiden kommer att hamna i många situationer där det kan vara till stor nytta att kunna själv.

Trance
2007-01-15, 19:11
Jag tillhör kategorin som får poäng för mina cykelslangsfärdigheter; så efter närmare efterforskning vad det gäller bilsidan är det naturligtvis hjulet jag menar. Men visst säger man "byta däck" till vardags sas fast det är hjulet man byter?

//Kristin

Exakt, känns som det var rätt uppenbart att du menade det. Angående gädda så smakar det ju illa, även fast jag bara ätit det med den traditionella pepparroten.

Yes, det känns som många av exemplen du tar upp är expertkunskaper och det känns ju inte helt rätt. Sedan så byta interna delar i motorn(tändstift?) är ju rätt vag, även bygga ett hus. Finns ju rätt mycket som ingår där.

Sedan kan vi ju lägga till en sak till som är viktigare än de flesta exempel som tagits upp. Kan du installera och konfigurera en dator och hålla den uppdaterad samt sätta upp en nätverk hemma?

mini
2007-01-15, 19:12
Men om jag vet hur man t.ex. byter däck på ett hjul är det ju egentligen bara en tidsfråga innan jag lyckas. I det fallet ser jag inte ens hur det vore möjligt att misslyckas, även om man inte har rutin på det.

Då är ju pollen helt menlös, om man kan svara "jag tror att jag skulle kunna det någon gång i framtiden om jag får öva lite".

Trance
2007-01-15, 19:13
Då är ju pollen helt menlös, om man kan svara "jag tror att jag skulle kunna det någon gång i framtiden om jag får öva lite".

Hah, låter som varenda bänkpress-tråd.

"Jag har ju inte maxat men jag får nog upp en 120 skulle jag tro" etc.

z_bumbi
2007-01-15, 19:25
Med hjälp av Google kan ju vilken pappskalle som helst tillverka bomber, b

Det tillhör iofs allmänbildningen att kunna det så att behöva Googla på något så grundläggande i allmänbildningen bör väl inte behövas?

Yes
2007-01-15, 19:27
Exakt, känns som det var rätt uppenbart att du menade det. Angående gädda så smakar det ju illa, även fast jag bara ätit det med den traditionella pepparroten.

Yes, det känns som många av exemplen du tar upp är expertkunskaper och det känns ju inte helt rätt. Sedan så byta interna delar i motorn(tändstift?) är ju rätt vag, även bygga ett hus. Finns ju rätt mycket som ingår där.

Sedan kan vi ju lägga till en sak till som är viktigare än de flesta exempel som tagits upp. Kan du installera och konfigurera en dator och hålla den uppdaterad samt sätta upp en nätverk hemma?
Jo, visst är det lite mer expertkunskaper, men jag har svårt att komma på andra saker som skulle vara svårt. Och beträffande motorn så gäller givetvis att kunna byta t.ex. kolvar, stakar, lager, ventiler m.m m.m. Angående hus kan vi väl säga en fungerande stuga(säg, minus avlopp och el).

Den där med datorn var bra.

Då är ju pollen helt menlös, om man kan svara "jag tror att jag skulle kunna det någon gång i framtiden om jag får öva lite".
Det handlar väl ändå om att vara tillräckligt kunnig och händig för att klara av det just nu. Men man måste ju inte nödvändigtvis ha gjort det för att klara det. Jag menar, jag har nog aldrig rensat en fisk men eftersom jag fiskat väldigt mycket som liten har jag sett en och annan fisk rensas. Då borde jag rimligtvis klara det utan problem. Jag har å andra sidan även gjort massor med saker i syslöjden i skolan, men jag minns knappt hur man sätter tråd i en symaskin. Så, det där med att sy gardiner kan bli lite svårare. Virka och sticka ska vi inte ens tala om. Jag sitter alltså inte på den förmågan nu och kryssar därför inte för det i pollen.

babbett
2007-01-15, 19:27
Men visst säger man "byta däck" till vardags sas fast det är hjulet man byter?

//Kristin


+1

Yes
2007-01-15, 19:28
Det tillhör iofs allmänbildningen att kunna det så att behöva Googla på något så grundläggande i allmänbildningen bör väl inte behövas?
Sant. Vem har inte tillverkat krut och rökbomber som liten? :D

babbett
2007-01-15, 19:29
Men om jag vet hur man t.ex. byter däck på ett hjul är det ju egentligen bara en tidsfråga innan jag lyckas. I det fallet ser jag inte ens hur det vore möjligt att misslyckas, även om man inte har rutin på det.

Samma sak borde nog gälla IKEA-möbeln. Man får ju liksom med en ritning och alla delar som behövs. Det är egentligen bara en fråga om hur mycket tid som går att klia sig i huvudet. Om man nu inte är jättedålig förstås, och har sönder något viktigt.

Rensa fisk borde vara en fråga om hur väl man hanterar äckel. Annars är det ju inte svårt att skära upp fisken och slänga ut innehållet.

Jag efterlyser helt enkelt svårare saker.

....

Hur många kan:

Bygga ett hus?
Dra om elen i huset(t.ex. montera ett nytt eluttag eller jorda gamla uttag)?
Byta interna delar i en motor?
Designa och sy snygga, moderiktiga, kläder?
Byta klädsel på favoritfotöljen(så den sitter perfekt)?
Slänga ihop en fin middag, helt ur huvudet, inför nästa släktbesök?

Starta en poll själv då ffs...nu var det dom här alternativen. Om det är så svårt att erkänna att du inte kan något av alternativen så låt bli att skriva dåååå *gah!*

wintersnowdrift
2007-01-15, 19:30
Jag efterlyser helt enkelt svårare saker.


Som Trance och mini redan påpekat; pollen var till för att jämföra vilka relativt enkla "vardagssyslor" Kolo-medlemmarna fixar i praktiken i dagsläget.

(Dessutom ville jag inte riskera att uppmuntra folk till att testa sådant som att dra om elen själva i huset [det ska väl alltid en utbildad elektriker göra ffs?] - "eftersom x antal användare på Kolo klarar det så gör säkert jag det också!" - med följd att jag får känna mig skyldig till att ett antal hemmafixare dör av elchocker.)

//Kristin

Yes
2007-01-15, 19:38
Starta en poll själv då ffs...nu var det dom här alternativen. Om det är så svårt att erkänna att du inte kan något av alternativen så låt bli att skriva dåååå *gah!*
Seså, det var bara tillägg för att göra tråden mer intressant. Jag kan för övrigt 6/10 saker.

Som Trance och mini redan påpekat; pollen var till för att jämföra vilka relativt enkla "vardagssyslor" Kolo-medlemmarna fixar i praktiken i dagsläget.

(Dessutom ville jag inte riskera att uppmuntra folk till att testa sådant som att dra om elen själva i huset [det ska väl alltid en utbildad elektriker göra ffs?] - "eftersom x antal användare på Kolo klarar det så gör säkert jag det också!" - med följd att jag får känna mig skyldig till att ett antal hemmafixare dör av elchocker.)

//Kristin
Jodå, jag förstår.

Och nej, det är ingen bra idé att fixa elen själv om man inte vet vad man gör(för egen del hade jag ringt en elektriker, jag gillar inte att få stötar nämligen).

wintersnowdrift
2007-01-15, 19:38
Det tillhör iofs allmänbildningen att kunna det så att behöva Googla på något så grundläggande i allmänbildningen bör väl inte behövas?

Haha, eeh.... Jag kan faktiskt inte tillverka bomber... :em: Men jag är å andra sidan en hejare på pannkakor. Kan den specialkompetensen väga upp bristande allmänbildning måntro?

//Kristin

Yes
2007-01-15, 19:39
Bara om du kan göra explosiva pannkakor(fast då skulle jag å andra sidan ifrågasätta dina pannkaksfärdigheter ;) ).

wintersnowdrift
2007-01-15, 19:41
Bara om du kan göra explosiva pannkakor(fast då skulle jag å andra sidan ifrågasätta dina pannkaksfärdigheter ;) ).

Den kulinariska upplevelsen får dig att explodera av välbehag?

//Kristin

Loke
2007-01-15, 19:43
Måste fisken vara en gädda? Jag har aldrig dragit upp, rensat och tillagat en gädda, det får jag erkänna. Men det är ingen som skiljer gäddan från annan fisk när man tillagar den, och dragit upp nån gädda har jag gjort och jag har tillagat annan fisk.

Dessutom har jag fångat en gädda med bara händerna en gång, det tycker jag väger upp.

Helena B
2007-01-15, 19:44
Om sy = sy en raksömn så fick jag ihop 4/10. Byta däck, snickra, sy och sätta upp gardiner och få ihop en möbel från IKEA. Om någon visar mig hur man gör allt det andra så får jag lätt ihop 10/10.

z_bumbi
2007-01-15, 19:44
Haha, eeh.... Jag kan faktiskt inte tillverka bomber... :em: Men jag är å andra sidan en hejare på pannkakor. Kan den specialkompetensen väga upp bristande allmänbildning måntro?

//Kristin

Grundläggande bombkunskap fick jag när jag gick på gymnasiet då vi gjorde en krutvariant och en väldigt bra bas till brandbomber. (Jag skriver av förklarliga skäl inte ut exakt vad.)

Jag kan göra pannkakor också fast jag ids aldrig göra det, iofs gör jag inte bomber heller i dagsläget och det kan bero på att jag gillar min kropp något så när som den är och vill inte bli av med några händer etc.

Yes
2007-01-15, 19:46
Den kulinariska upplevelsen får dig att explodera av välbehag?

//Kristin
Isåfall vill jag smaka dina pannkakor. *drool*

Jax
2007-01-15, 19:49
Måste fisken vara en gädda? Jag har aldrig dragit upp, rensat och tillagat en gädda, det får jag erkänna. Men det är ingen som skiljer gäddan från annan fisk när man tillagar den, och dragit upp nån gädda har jag gjort och jag har tillagat annan fisk.

Dessutom har jag fångat en gädda med bara händerna en gång, det tycker jag väger upp.
Det som är lite speciellt med gädda är att det är lätt att skära sönder gallblåsan om man inte vet vad man gör. Gör man det smakar inte köttet bra längre. Vilket det givetvis gör annars. Tycker man inte det är är man antingen:
1. en kass kock
2. en person med dålig smak
3. en jäkla fiskare som bara drar upp stora gammelgäddor

wintersnowdrift
2007-01-15, 19:50
Grundläggande bombkunskap fick jag när jag gick på gymnasiet då vi gjorde en krutvariant och en väldigt bra bas till brandbomber. (Jag skriver av förklarliga skäl inte ut exakt vad.)

Jag kan göra pannkakor också fast jag ids aldrig göra det, iofs gör jag inte bomber heller i dagsläget och det kan bero på att jag gillar min kropp något så när som den är och vill inte bli av med några händer etc.

Jag gick samhällsprogrammet på gymnasiet och lärde mig tyvärr inget vettigt alls i naturkunskap A+B (tydligen antar naturlärarna att man är totalt pantad om man går sam och tragglade periodiska systemet over and over istället för att lära oss livsnödvändigheter som brandbomber *gah!*).

Nåväl, jag vill nog gärna behålla mina båda händer jag med så att jag kan fortsätta grädda pannkakor :).

//Kristin

Loke
2007-01-15, 19:53
Det som är lite speciellt med gädda är att det är lätt att skära sönder gallblåsan om man inte vet vad man gör. Gör man det smakar inte köttet bra längre. Vilket det givetvis gör annars. Tycker man inte det är är man antingen:
1. en kass kock
2. en person med dålig smak
3. en jäkla fiskare som bara drar upp stora gammelgäddor

Jaså? Hmm, ja det förklarade nog syrran också nån gång...

skaparn
2007-01-15, 21:16
Hah, låter som varenda bänkpress-tråd.

"Jag har ju inte maxat men jag får nog upp en 120 skulle jag tro" etc.

Nja, men nog tror jag att 110 åker upp. Har aldrig maxat dock.

z_bumbi
2007-01-15, 21:19
Jag gick samhällsprogrammet på gymnasiet och lärde mig tyvärr inget vettigt alls

Nä jag vet.

bluelight
2007-01-15, 22:56
…byta däck på bilen (för icke-bilister gäller byta slang på cykeln)
…få andra inomhusväxter än kaktusar att leva längre än två månader?
…snickra en sittduglig och icke-skev pall?
…rensa en egenhändigt fiskad gädda och tillreda en ätbar måltid av densamma?
…sy och sätta upp gardiner?
…montera en hyfsat komplicerad IKEA-möbel utan att slita ditt hår?
…rensa avloppsröret till handfatet i badrummet?


mja, gardiner kan ju inte va svårt och sy. Vända så de blir en ögla och sy bara, eller?

Byta däck vet jag inte om jag kan på en bil, däremot byta hjul. Byta däck kan jag på crossar och cyklar, det är lite coolare :naughty:

Jense
2007-01-15, 23:47
kan inte vika servetter, sy gardiner eller stricka, resten är vardagsmat

Jense
2007-01-15, 23:48
flytta en vägg utan märkbara spår av var väggen tidigare satt?

Lellan
2007-01-16, 00:01
8/10 - sticka/virka ger mig rysningar och det finns ju servettringar av en anledning... :MrT:

Det roliga är att jag TROR att min sambo kan byta däck på bilen men VET att han inte kan resten.. :D Men han är underbar och älskad så han väger upp för de eventuella fördelar ovanstående kunskaper skulle medföra!

Lellan
2007-01-16, 00:03
Ett tips förresten om ni inte bara ska rensa avloppet i badrummet utan även i köket och har såna där kringelikrokiga rör.. Rita en snabb skick på hur de sjuttielva delarna sitter INNAN. Tror jag höll på 7 evigheter och pussla sist..:em: :smash:

Yes
2007-01-16, 00:05
flytta en vägg utan märkbara spår av var väggen tidigare satt?
Enkelt! Riv väggen och spräng huset för att dölja alla spår. :D

Beecher
2007-02-03, 15:09
troligt att du kan sticka eller virka beecher!!

Ja skuggan, jag både stickar och virkar :D