handdator

Visa fullständig version : Mäkleri = svindleri?


carlsm
2007-01-15, 09:50
Gaaah!! Jag är så jävla trött på mäklare va!? Måste bara skriva av mig lite! De är inkompetenta, svindlare, lögnare, ockrare, idioter osv. osv. Hur i helvete kan man ständigt trots alla debatter, branschgenomgående fortfarande få sätta lockpriser som visar sig vara åt helvet för låga och alltid ursäkta sig med att marknadens budgivningsfunktion ville annorlunda? Antingen är de inkompetenta och saknar all förmåga att realistiskt bedöma marknaden eller så ljuger de som fan och fuskar med budgivningen för att själva få ett så högt arvode som möjligt. Mer än hälften av alla lägenheter jag tittat på har stigit med mer än 30%. Den senaste steg 430 000:- över utgångspris som var 1 375 000. Det är bara i en visning och budgivning jag upplevt mäklaren som helt seriös, schysst och att han hade satt rimligt utgångspris.
I en annan tog budgivningen verkligen märkliga turer, troligen pga att säljaren inte var nöjd med det relativt långsamma/kontrollerade budgivningen och lade väl in fejkbud, eller om mäklaren själv gjorde det.

Då kan man argumentera att jag är dum i huvudet själv som inte från början tänker att alla objekt jag ser ska stiga >30%. Men det vet inte jag, jag arbetar inte med bedömningar av fastighetsmarknaden. Det är inte min bransch, men jag vet att hade jag i mitt jobb satt i system att allt som oftast offerera med lockpriser eller tidsuppskatta åt helvete fel hade jag fått sparken.

Mäklare är ett smutsigt parasiterande yrke.

Så med det sagt så är det upp till var av en av er Kollozzeumsmedlemmar att risa eller rosa, eller inte bry er över huvudet taget.

Piranha
2007-01-15, 09:52
Ja det är en äckligt smutsig branch.

Det måste nog lagstiftas ganska hårt för att komma tillrätta med problemen.

skaparn
2007-01-15, 10:27
Som jag förstått det är inte ett bud på något sätt bindande vilket gör det hela upplagt för att trissa upp priset via en bulvan. Denna kan ju bara se till att vinna budgivningen och sedan dra sig ur för att låta lägenheten gå till tvåan i loppet. Visst kan det misslyckas någon gång också, men med tanke på att man kan tjäna flera hundratusen extra är det nog många som försöker.

Så ett första steg att rensa branchen vore kanske att göra budgivningen mer öppen, fast det har sina problem det också, och inte så svårt att kringgå.
Är bindande bud en jättedålig idé?

Langster
2007-01-15, 10:34
Är bindande bud en jättedålig idé?

Verkar ju lite jobbigt om man kollar på olika lägenheter samtidigt och lägger bud på 2 lägenheter samtidigt. "Vinner" man båda så vill man nog ändå bara ha den man var mest intresserad av, va?

skaparn
2007-01-15, 10:39
Verkar ju lite jobbigt om man kollar på olika lägenheter samtidigt och lägger bud på 2 lägenheter samtidigt. "Vinner" man båda så vill man nog ändå bara ha den man var mest intresserad av, va?

Förvisso, men kanske är det värt offra möjligheten att bjuda på två lägenheter samtidigt för att få en renare marknad?

Bara spekulationer från min sida. Jag vet inte riktigt vad jag tycker eller hur det juridiska landskapet ser ut.

carlsm
2007-01-15, 11:34
I Italien är det i princip så att det är först till kvarn som gäller, man går på visning och om man vill "låser" man objektet på utgångspris genom att betala deposition på kanske 2000-3000€. Därefter kan man förhandla med säljande part om priset, ingen annan kan komma in och höja priset under tiden. Ofta står sig priset eftersom både säljare och mäklare tjänar på detta men som köpare kan man istället förhandla till sig saker som ska ingå i köpet, tex nya vitvaror eller dylikt. Man kan dra sig ur men fölorar sin deposition.

Jag vet inte om det är bättre eftersom man inte kan ändra sig utan att förlora väldigt mycket pengar i depositionsavgift men å andra sidan blir det inget utrymme för svindleri i en oreglerad budgivningsprocess.

frökenzelda
2007-01-15, 12:02
ask a lawyer?

Langster
2007-01-15, 12:06
Förvisso, men kanske är det värt offra möjligheten att bjuda på två lägenheter samtidigt för att få en renare marknad?

Bara spekulationer från min sida. Jag vet inte riktigt vad jag tycker eller hur det juridiska landskapet ser ut.

Det är väl dumt att begränsa enskilda personers frihet för att mäklare fifflar.
Det kan ju ta väldigt lång tid att få en lägenhet om man bara får bjuda på en åt gången. Om priset på den skjuter i höjden pga naturliga orsaker, som att den är väldigt fin? Då kan man ha slösat 2-3 veckor eller mer på ingenting och måste börja om med nästa objekt. Sen kan man ju anta att budgivningarna skulle bli ännu mer vansinniga om alla som börjar buda bara får fokusera på den.
Vem ska förresten se till att man bara bjuder på en lägenhet åt gången då?

skaparn
2007-01-15, 12:14
Det är väl dumt att begränsa enskilda personers frihet för att mäklare fifflar.
Det kan ju ta väldigt lång tid att få en lägenhet om man bara får bjuda på en åt gången. Om priset på den skjuter i höjden pga naturliga orsaker, som att den är väldigt fin? Då kan man ha slösat 2-3 veckor eller mer på ingenting och måste börja om med nästa objekt. Sen kan man ju anta att budgivningarna skulle bli ännu mer vansinniga om alla som börjar buda bara får fokusera på den.
Vem ska förresten se till att man bara bjuder på en lägenhet åt gången då?

Varför kan du inte bara resonera lite utan att avsluta dina inlägg med näbbiga "då?" eller ",va?" som om jag slogs ursinnigt för något dåraktigt som måste punkteras med sverkerism?

Jag brukar vara en stor förespråkare av frihet framför reglering, men tänkte improvisera lite för regleringssidans sak. Individens frihet behöver nämligen inte begränsas. Det står dig fritt ifall du vill bjuda på två lägenheter samtidigt, även om det kommer med risken att du har bundit dig vid två i slutändan. Ett system där man är bunden vid ett bud är inte så otänkbart. Att det ändå är det beror nog mest på att vi hittills varit fria att bjuda bäst vi vill och förändring nästan alltid är skrämmande.

oksiv1
2007-01-15, 13:12
Hur ska man göra vid försäljning tycker ni?
Har en lägenhet som jag tänker sälja inom kort.
Sälja den själv eller anlita mäklare?

DavidN
2007-01-15, 13:24
generellt sett är det både bäst och enklast med mäklare.

Appropå bindande bud så kunde man iallafall kräva att man har ett lånelöfte som matchar ens bud eller nåt. Alla bud borde ha en identitet som kan granskas av bank eller annan part - inte bara de sista buden

skaparn
2007-01-15, 13:25
Hur ska man göra vid försäljning tycker ni?
Har en lägenhet som jag tänker sälja inom kort.
Sälja den själv eller anlita mäklare?

P1; Sälja själv? (http://www.sr.se/cgi-bin/goteborg/program/artikel.asp?ProgramID=1153&Artikel=505347)

GP; Sälja själv? (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=229476)

City mäklarbyrå; Delvis själv! (http://www.citymaklarbyra.a.se/DoItYourSelf.htm)

z_bumbi
2007-01-15, 13:34
Alla mäklare får redovisa utgångsbudet och slutbudet på samtliga objekt och skiljer sig siffrorna åt väldigt mycket så får de förklara sig, så mycket svårare är det inte att kolla att nivåerna ligger något så när rätt. Just på den fronten krävs det alltså ingen koll på vilka som lägger bud mm.

Sen ska de självklart redovisa varje objekt med en skriven timplan som alla andra brancher där svartarbete förekommer i lika stor grad, det bör t ex inte vara någon skillnad på en frisör och en mäklare på den fronten.

kaer
2007-01-15, 13:37
Ja det här är ett kärt ämne för mig.
Jag håller mäklare bara hårfint bättre än yrkeskriminella.
Eftersom det har köpts och sålts lägenheter rätt friskt i bekantskapskretsen senaste tiden så har jag hur många historier som helst att bjuda på.

Själv skulle jag ALDRIG köpa en lägenhet på näst högsta bud när vinnaren drar sig ur, detta verkar hända väldigt ofta. Såg det hända 3ggr för en kompis i höstas.

Enligt en kompis morsa (som är mäklare) får man bara buda på en lägenhet i taget, vet inte om det är sant, men det är väl ändå ingen som bryr sig.
Hon hävdar att hon inte accepterar intressenter som är involverade in en annan budgivning samtidigt.

Egentligen är jag emot ökade regler och förordningar.
Men följande skulle jag vilja se:
1. Alla bud är bindande.
2. Helt öppen budgivning.
3. Ökad kontroll utav fejkbud.
4. Ifall man sätter ut 'x kronor eller högstbjudande', så MÅSTE man sälja till högstbjudande, inte dra tillbaka erbjudandet därför att man inte fick x+1 miljon som man egentligen hade tänkt.

Egentligen tycker jag man ska vara väldigt skeptisk under hela sin budgivningnsprocess eftersom det alltid verkar pågå en massa spel som man inte ser. Det är egentligen inte brist på lägenheter, om man helt enkelt drar sig ur varje gång det inte känns rätt så kanske det blir ordning på branchen.

Sen är ju mitt intryck att mäklare är våldsamt överbetalda, att de ens behöver en utbildning är ju en gåta.
Det är inte mycket arbete de gör för varje objekt.
När man går på visningar och det är en mäklare och en mäklarassistent för att kunna hålla en visning på en liten tvåa är ju ett rent skämt.

olle lindblad
2007-01-15, 13:40
Skaparn: Tack för bra länkar!

oksiv1
2007-01-15, 14:03
P1; Sälja själv? (http://www.sr.se/cgi-bin/goteborg/program/artikel.asp?ProgramID=1153&Artikel=505347)

GP; Sälja själv? (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=229476)

City mäklarbyrå; Delvis själv! (http://www.citymaklarbyra.a.se/DoItYourSelf.htm)

Bra länkar, tackar.
Dock gäller detta som sagt en lägenhet. Borde väl vara ännu enklare att sälja en sadan jämfört med ett hus?

carlsm
2007-01-15, 14:55
Appropå bindande bud så kunde man iallafall kräva att man har ett lånelöfte som matchar ens bud eller nåt. Alla bud borde ha en identitet som kan granskas av bank eller annan part - inte bara de sista buden

Ja det skulle vara absolut nödvändigt att behöva styrka detta via sitt kreditinstitut för att få lämna bud. Samtidigt borde man som budgivare få en garanti att samtliga involverade har lånelöfte vilket ska kunna redovisas.
(Jag har aldrig behövt visa nåt papper på detta.)

Å andra sidan är det inte svårt att få lånelöfte alls så det kanske inte löser så mkt?

Och jag håller med om att alla bud borde ha en identitet som kan utredas och redovisas. Inte bara dem i toppen. En dum-i-huvudet-mäklare sa till mig när jag frågade "Ja vi ger ut en lista men bara till dem i slutet, buden i början är ju inte så viktiga". ÖÖÖÖÖH! *slap* Är det inte i början till drygt mitten av budgivningen som de största höjningarna görs?! Jo.

ugglan
2007-01-15, 15:01
Det är inte mycket arbete de gör för varje objekt.


:thumbup:

Cilia
2007-01-15, 16:48
I Italien är det i princip så att det är först till kvarn som gäller, man går på visning och om man vill "låser" man objektet på utgångspris genom att betala deposition på kanske 2000-3000€.
nu är just inte Italien ett bra exempel på en väl fungerande fastighetsmarknad även om du tycker just det där exemplet var bra.

man kan inte bara ta russinen ur kakan

kaer
2007-01-15, 17:08
I södra spanien så är det mycket sällan budgivning.
Snarare sätts lägenheter ut till ett fast pris och är du intresserad så kontaktar du säljaren och säger att du vill köpa.

Huruvida någon kan/får komma in och bjuda över är jag inte säker på, men det är mycket ovanligt.

TCOG
2007-01-15, 17:54
min var utgångspris på 1 mil fast såldes för 1,5 mille. Lockpriser kommer väl alltid finnas...?

Johanna
2007-01-15, 19:15
Ja det är en äckligt smutsig branch.

Det måste nog lagstiftas ganska hårt för att komma tillrätta med problemen.


Vad är det för lagstiftning som saknas? Fastighetsmäklarlagen täcker in det mesta, eller tycker du att där fattas nåt?

Johanna
2007-01-15, 19:18
Sen är ju mitt intryck att mäklare är våldsamt överbetalda, att de ens behöver en utbildning är ju en gåta.
Det är inte mycket arbete de gör för varje objekt.
När man går på visningar och det är en mäklare och en mäklarassistent för att kunna hålla en visning på en liten tvåa är ju ett rent skämt.

Jag går fjärde och sista terminen och känner mig stressad över hur jag ska hinna lära mig resten av det jag behöver kunna på ett halvår.. är faktiskt en hel del kunskap som ska in i huvudet...

NiXPhoenix
2007-01-15, 19:49
"Bindande lån" kan man ju göra så att man får betala en fet straffavgift om man drar sig ur. En procentsats av priset.

ugglan
2007-01-16, 03:57
Jag går fjärde och sista terminen och känner mig stressad över hur jag ska hinna lära mig resten av det jag behöver kunna på ett halvår.. är faktiskt en hel del kunskap som ska in i huvudet...


Det är ett enkelt jobb, bara att smussla in lite fejkbud och skriva på papper samt prata i telefon, no problemo.

carlsm
2007-01-16, 11:31
bara att smussla in lite fejkbud

Precis! Bara för att det är mycket att lära betyder absolut inte att det är enkelt att bortse från de etiska/moraliska föreskrifter som finns eftersom ordentlig och konsekvent kontrollfunktion saknas. Dessutom misstänker jag att ett eventuellt påbud om mäklaren blir påkommen med en "skum" process inte blir särskilt blodigt. Mäklarsamfundet gör väl inte särskilt mycket åt sånt, de kanske ger mäklaren en erinran och i fall där det misstänks eller bevisats olagligheter som bedrägeri kanske de stänger av mäklaren, eller?

De kontrollmäter ju inte ens lägenheterna utan förmedlar endast uppgifter de får av säljande part. Det är upp till den enskilde spekulanten att beställa en egen mätning från dyra Anticimex om man tror sig kunna bli lurad på ett par kvadratmeter.

ugglan
2007-01-16, 14:11
vi mätte oftast med såna tuffa LAZERZ när jag jobbade på svensk fastighetsförmedling

mathor
2007-01-16, 16:10
Jag tycker dessa ständigt förekommande bulvanbud är alldeles underbara. Ju sämre självdisciplin och koll på ens egna ekonomiska gränser man har, desto mer ska man betala! En slags straffskatt på mänsklig svaghet.

Bjuder "någon" över en tycker jag man ska vara kall och sänka sitt ursprungliga bud.

Johanna
2007-01-17, 17:57
Precis! Bara för att det är mycket att lära betyder absolut inte att det är enkelt att bortse från de etiska/moraliska föreskrifter som finns eftersom ordentlig och konsekvent kontrollfunktion saknas. Dessutom misstänker jag att ett eventuellt påbud om mäklaren blir påkommen med en "skum" process inte blir särskilt blodigt. Mäklarsamfundet gör väl inte särskilt mycket åt sånt, de kanske ger mäklaren en erinran och i fall där det misstänks eller bevisats olagligheter som bedrägeri kanske de stänger av mäklaren, eller?

De kontrollmäter ju inte ens lägenheterna utan förmedlar endast uppgifter de får av säljande part. Det är upp till den enskilde spekulanten att beställa en egen mätning från dyra Anticimex om man tror sig kunna bli lurad på ett par kvadratmeter.

Bara för att man kan bortse från de etiska/moraliska föreskrifterna innebär inte att man måste göra, precis som inom alla andra yrken.

Om mäklaren blir påkommen med att bryta mot fastighetsmäklarlagen blir denne antingen varnat eller avregistrerad, och kan därmed inte arbeta som mäklare längre.

Nä, de kontrollmäter inte lägenheten för att det inte ingår i deras arbetsuppgifter. Om de däremot har skäl att misstänka att säljarens uppgift inte stämmer är de skyldiga att kontrollera den.

Många som gnäller på fastighetsmäklare verkar inte ens veta vad som ingår i deras arbetsuppgifter. Men visst vet jag att det finns en hel del rötägg inom branchen, men det hindrar ju inte mig från att vilja göra ett bra jobb.

carlsm
2007-01-17, 23:18
En mäklare ska vara en oberoende och neutral part i försäljnigsprocessen av tex en bostadsrätt. Men hela det konceptet motsägs enkelt av att säljaren har allt att vinna på att; skaffa många spekulanter genom lockpriser och på så sätt bygga upp ett momentum i budgivningsprocessen som inte funnits i samma utsträckning utan lockrpiserna. Detta felaktiga lockpris ger fler budgivare som snabbt får priset att stiga över rimlig nivå och på så sätt trissas priset upp så mycket som möjligt, det finns inget som hindrar fejkbud heller för den delen. Fiffel eller ej så är det väldigt svårt att lita på en självgranskande process som har mycket att vinna på att INTE vara den oberoende och neturala part som egentligen är den ursprungliga tanken.
En annan anledning till att folk i allmänhet ogillar mäklare är att de tar åt helvet för mycket betalt för den lilla arbetsinsats de gör. Och att ha pluggat två år innan är inte någon starkare anledning till att motivera branschens genomgående höga arvoden. Samt att det är lätt att fuska utan att riskera att åka fast eftersom budgivningsprocessen inte är lagstadgad eller på annat sätt gediget kontrollerad. Konsumentskyddet för köpeprocessen av exempelvis hemelektronik är långt bättre än för köp av bostadsrätter.

bubbe
2007-01-17, 23:36
bara ett inlägg om lockpriser från fastighetsmäklarnämnden,

- Så kallade lockpriser

(juni 2005)

Vid marknadsföring av sina förmedlingsobjekt har en mäklare en skyldighet att ange korrekta uppgifter om objektet. Om en mäklare i marknadsföringen anger pris på sina objekt som väsentligt avviker från det som bedöms som det marknadsmässiga priset kan det bl.a. leda till att intresserade kunder vilseleds. En sådan prissättning vid marknadsföringen innebär att fastighetsmäklare åsidosätter såväl sin omsorgsplikt som god fastighetsmäklarsed.


Jag tycker inte det är fel med mäkleri, så länge det görs på lagligt och rätt sätt. Att branchen är översvämmad av snabbapengar människor är väl inte så bra, förhoppningsvis kan bättre utbildningar och bättre krav från myndigheter ge en snällare bild av fastighetsmäkleri.