handdator

Visa fullständig version : Fettförbränna eller träna?


zink
2007-01-14, 23:37
Hej!

Ska till thailand den 17:e mars och vill komma mer i form tills dess. Jag är 15 år, är 168 cm lång och väger ca 65 kg. Många på forumet tycker inte att jag ska gå ner i vikt utan träna istället, men jag är inte nöjd med min mage utan vill gå ner några kilo innan jag börjar träna.

Jag har tränat i en vecka nu, och detär superkul. Jag fettförbränner litegrann, springer på band innan träning, äter inte lika mycket godis osv. Men eftersom jag vill kunna gå på badstranden där utan att skämmas så tänkte jag kolla om det inte är bättre att jag kör fettförbränning framtill den 17 Mars och när jag kommer hem, tränar?

Att jag satsar på att gå ner ca 0,7-1 kg / veckan så får jag se hur långt tid det tar innan jag blir nöjd. Vad tycker ni?

Isåfall lägger jag upp ett schema imorgon och räknar midjemått, vikt, osv och kollar varje vecka fram till i Mars. Det är väl bättre det än att träna och ändå knappt se någon resultat i Thailand? Då teorin "Fet till muskler" inte stämmer. :)

Mvh

Eddie Vedder
2007-01-15, 07:44
Hej!

Ska till thailand den 17:e mars och vill komma mer i form tills dess. Jag är 15 år, är 168 cm lång och väger ca 65 kg. Många på forumet tycker inte att jag ska gå ner i vikt utan träna istället, men jag är inte nöjd med min mage utan vill gå ner några kilo innan jag börjar träna.
Jag har tränat i en vecka nu, och detär superkul. Jag fettförbränner litegrann, springer på band innan träning, äter inte lika mycket godis osv. Men eftersom jag vill kunna gå på badstranden där utan att skämmas så tänkte jag kolla om det inte är bättre att jag kör fettförbränning framtill den 17 Mars och när jag kommer hem, tränar?

Att jag satsar på att gå ner ca 0,7-1 kg / veckan så får jag se hur långt tid det tar innan jag blir nöjd. Vad tycker ni?

Isåfall lägger jag upp ett schema imorgon och räknar midjemått, vikt, osv och kollar varje vecka fram till i Mars. Det är väl bättre det än att träna och ändå knappt se någon resultat i Thailand? Då teorin "Fet till muskler" inte stämmer. :)

Mvh

Du borde verkligen ta dej en riktigt funderare, känns som du har problem om du e 15 år, helt normalviktig och känner att du måste banta för att du ska kunna gå på beachen i Thailand:(

LadyG
2007-01-15, 13:08
Det är inte snyggt att vara utmärglad heller. Du tror inte magen snyggar upp sig om du stärker bukmusklerna genom träning, ofta kan magen bli snyggare om man bara tar lite tid och tränar den. Svaga bukmuskler får buken att "falla/hänga utåt/framåt" och se plufsig ut, det kan ingen bantning i världen hjälpa dig med.

nutz
2007-01-15, 13:47
Lägg på dig massa istället, du lär väl växa minst 1 dm till och då kommer inte det där pyttelilla fläsket inte att synas.

Kal_85
2007-01-15, 14:03
Se till att träna en 4 dagar per vecka och metabolismen kommer höjjas för dig. Du kan ju sluta upp med godis och snabba kolhyderater och käka BRA men du skall inte "banta" Se till att käka mycket och bra och träna på så kommer du se att kropps kompositionen kommer förändras relativt fort från iaf bilden du beskrivit.

Cerberus
2007-01-15, 15:05
jäkla kroppsideal idag egentligen..

du låter normalviktig, jag tror du kommer se mycket snyggare ut med mer muskler. Ju större yta med muskler ju mindre fet ser du ut även om du har relativt mkt kroppsfett sett i %.

Träna lagomt hårt och ät lagomt också :)

L-Sami
2007-01-15, 15:52
jäkla kroppsideal idag egentligen..



Pojkar vill se ut som flickor, plattmage is the shit ;)

Olsson
2007-01-15, 18:03
65kg på 167 cm är inte så jättelite som många här verkar tycka. Jag är själv 167cm och väger 64kg. Jag har mer muskler än snittet även om jag inte är någon grov biff. Är själv på väg ner till 60kg. Kanske inte så mkt på grund av utseende utan mer för att jag blir smidigare o snabbare vid löpnining och cykeltävlingar. Då BMI 21,5. Gränsen för undervikt går inte förän vid 53kg.

Har man lite muskler kan jag tänka mig att man ser rätt slapp o nästan tjock ut på 65:167. 65kg ligger på övre delen av idealvikt på BMI-skalan.

Jag tycker absolut inte att du ska banta. Men börja gärna träna konditionsträning och minska på godis och annat onyttigt. Sen kommer du tappar vikt på ett hälsosamt sätt. Att gå ner ett par kilo är lungt för din del men att äta så lite mat som man gör när man bantar kan rent av vara farligt vid din ålder. Vill du inte bara se klen ut, utan snygg så kan det ju vara lämpligt med styrketräning oxå om du tycker det är kul.

pejo
2007-01-15, 18:18
Jag håller med om att själva vikten 65 kg på 168 cm inte är så jättelite. Jag vägde själv ca 55 kg på mina 163 cm (med en del muskler) när jag var 15. Det är dock inte heller väldigt mycket (jag väger nu 73 kg och är fortfarande 163 cm och är lite rund men inte extremt).
Det kanske är dumt att ligga på kaloriunderskott om man forfarande växer om man inte är jättefet.

zink
2007-01-15, 20:01
65kg på 167 cm är inte så jättelite som många här verkar tycka. Jag är själv 167cm och väger 64kg. Jag har mer muskler än snittet även om jag inte är någon grov biff. Är själv på väg ner till 60kg. Kanske inte så mkt på grund av utseende utan mer för att jag blir smidigare o snabbare vid löpnining och cykeltävlingar. Då BMI 21,5. Gränsen för undervikt går inte förän vid 53kg.

Har man lite muskler kan jag tänka mig att man ser rätt slapp o nästan tjock ut på 65:167. 65kg ligger på övre delen av idealvikt på BMI-skalan.

Jag tycker absolut inte att du ska banta. Men börja gärna träna konditionsträning och minska på godis och annat onyttigt. Sen kommer du tappar vikt på ett hälsosamt sätt. Att gå ner ett par kilo är lungt för din del men att äta så lite mat som man gör när man bantar kan rent av vara farligt vid din ålder. Vill du inte bara se klen ut, utan snygg så kan det ju vara lämpligt med styrketräning oxå om du tycker det är kul.

Jo, det är precis så jag har tänkt. Har inte direkt tänkt att banta, utan att bli av med några kilo genom att springa/promenera innan träning i ca 30 min (3 gånger i veckan), idrottslektioner osv. Försöker inte äta så mycket godis, händer dock ibland, men förut kunde det hända att jag kunde käka en chipspåse på en vardagskväll, nu äter jag inte lika mycket.

Med eget mått så kan jag väl räkna ut att jag kanske ligger 2-500 kcal minus varje dag, utan några större förändringar förutom att jag äter lite bättre. Sedan är jag ju med på idrottslektionerna, springer innan träning, tränar också för att bygga på muskler samt att det är så jävla kul. *flex*

Får se hur det går, ska nog fortsätta med träningen. Sedan hade jag tänkt om man skulle ha någon kcal-gräns på godis på kanske 500 kcal/veckan, är väl inte speciellt mycket. Sedan kan jag ta allt på en måndag och vara utan godis resten av veckan, eller fördela det jämnt så att jag har till helgen t ex.

Hur lång tid kan det ta tills man tappar suget för godis? Jag höll mig från godis i ca 5-7 dagar, kände att det började släppa, men dum som jag var så unnade jag mig lite plockgodis, och vips, så var det igång igen. :( Det är verkligen så svårt! Får börja ta med mig god frukt till skolan (inte äpple, tröttnat på det) som t ex kiwi? Eller är det för onyttigt? :)

Eddie Vedder
2007-01-15, 20:24
Om du va ironisk där i slutet vet jag inte, jag hoppas iaf att du va de.

Kiwi äe mycke gott å rikt på C-vitamin, käka på!

Själv käkar jag kiwi precis som ett äpple, skal å hela skiten!

Shakemynuts
2007-01-15, 20:41
Om du va ironisk där i slutet vet jag inte, jag hoppas iaf att du va de.

Kiwi äe mycke gott å rikt på C-vitamin, käka på!

Själv käkar jag kiwi precis som ett äpple, skal å hela skiten!

Kiwi är väl rikt på de mesta vitaminer! :D
Med skal? Eeeww. Jag har testat, men jag stör mig på de små håren man får i hela käften av det.

Jag vägde 62kg och jag var 170 när jag var 15. Nu är det självklart skillnad på genetik och benstomme osv osv, men jag hade iallafall synliga rutor och så innan jag började träna.
Om man ligger på BMI 21 kan man väl inte behöva fettförbränning. Då är man hälsosam som faen. :) Åtminstone med kroppsvikten..

Eddie Vedder
2007-01-15, 20:46
Kiwi är väl rikt på de mesta vitaminer! :D

Nej de är de definitivt inte.

Jag skulle vilja käka en kiwi rikt på vitamin-D, B-12, Pantotensyra som några exempel. Kan va lite knivigt å hitta

Shakemynuts
2007-01-15, 20:54
Nej de är de definitivt inte.

Jag skulle vilja käka en kiwi rikt på vitamin-D, B-12, Pantotensyra som några exempel. Kan va lite knivigt å hitta

Läs vad jag skrev istället för att svara på något som är helt irrelevant.

zink
2007-01-15, 21:21
Om du va ironisk där i slutet vet jag inte, jag hoppas iaf att du va de.

Kiwi äe mycke gott å rikt på C-vitamin, käka på!

Själv käkar jag kiwi precis som ett äpple, skal å hela skiten!

Med onyttigt menade jag ju inte såklart att man får någon fetmachock över en kiwi, utan mer hur det låg till med kcal, om det finns något sundare alternativ. :)

Tänkte nämligen ta med mig till skolan och ta när kompisarna drar till hemköp. Tänkte köra ben och mage imorgon på gymmet, tänkte fördela det såhär:

Fettförbränning: 45 min
Ben: ca 30 min
Mage: ca 25 min

Det är väl ganska okej? Springer på band alltså, sedan kör jag 3 st benövningar, 1-2 magövningar. :)

Eddie Vedder
2007-01-15, 21:33
Med onyttigt menade jag ju inte såklart att man får någon fetmachock över en kiwi, utan mer hur det låg till med kcal, om det finns något sundare alternativ. :)

Tänkte nämligen ta med mig till skolan och ta när kompisarna drar till hemköp. Tänkte köra ben och mage imorgon på gymmet, tänkte fördela det såhär:

Fettförbränning: 45 min
Ben: ca 30 min
Mage: ca 25 min

Det är väl ganska okej? Springer på band alltså, sedan kör jag 3 st benövningar, 1-2 magövningar. :)

Mängden kcal i kiwi tycker jag verkligen inte du ska oroa dej över, de finns andra saker att plocka bort en frukt å grönsaker om man vill hålla nere på kalorierna. De bästa me kiwi ur de perspektivet e ju även att dom i regel e lika stora, äpplen, bananer, päron o.s.v. skiljer ju så oerhört i storlek så de gör de svårare att säga "ett äpple innehålller si å så många kcal". De e givtevis en väldigt grov uppskattning man får göra me kiwi oxå, men storleken varierar ju inte så himla mycke.


Träningen e väl rätt okej, såvida du inte känner att benövningarna får lida p.g.a. löpningen. Då kan de va bättre att lägga lite extra cardio nån annan dag å få ut mer av benövningarna, men de där känner du själv såklart. Funkar de finns de ingen anledning att ändra bara för förändringens skull.

zink
2007-01-15, 22:32
Mängden kcal i kiwi tycker jag verkligen inte du ska oroa dej över, de finns andra saker att plocka bort en frukt å grönsaker om man vill hålla nere på kalorierna. De bästa me kiwi ur de perspektivet e ju även att dom i regel e lika stora, äpplen, bananer, päron o.s.v. skiljer ju så oerhört i storlek så de gör de svårare att säga "ett äpple innehålller si å så många kcal". De e givtevis en väldigt grov uppskattning man får göra me kiwi oxå, men storleken varierar ju inte så himla mycke.


Träningen e väl rätt okej, såvida du inte känner att benövningarna får lida p.g.a. löpningen. Då kan de va bättre att lägga lite extra cardio nån annan dag å få ut mer av benövningarna, men de där känner du själv såklart. Funkar de finns de ingen anledning att ändra bara för förändringens skull.

Tackar! Tror det ska gå bra med benövningarna, det gjorde det förra måndagen, då sprang jag 30 min, gick galant. :) Brukar köra magen imellan så att benen hinner vila upp sig lite. :D

zink
2007-02-12, 20:11
Tjenixen igen!

Tänkte att det kunde vara onödigt att skapa en ny tråd så jag svarar i denna. :)

Jo, nu äre såhär att jag väger 63.2 kg faktiskt! Inte från jag gjorde tråden utan från förra söndagen, då jag började äta nyttigare och så! Jag har gått från 64.9 kg till 63.2 kg hittils (på 15 dagar) och det går skitbra hittils!

Jag märker dock inte så mycket skillnad när man kollar på kroppen, litegrann kanske, men kan ju vara inbillning. :O Hur många kg brukar det ta innan man börjar se förändring? 2-4? Jag försöker som sagt var komma i form till Thailand som jag ska till om 5 veckor, så jag har fortfarande lite tid på mig. ;)

Jag äter precis som förut, godis någongång ibland och gymmar 3 ggr / veckan. Hur många kcal bränner man på ca 2 timmars gympass om man kör ganska hårt? Finns det någon som kan det i huvudet?

Mvh Anton *popcorn*

GymTT
2007-02-12, 20:33
Tjenixen igen!

Tänkte att det kunde vara onödigt att skapa en ny tråd så jag svarar i denna. :)

Jo, nu äre såhär att jag väger 63.2 kg faktiskt! Inte från jag gjorde tråden utan från förra söndagen, då jag började äta nyttigare och så! Jag har gått från 64.9 kg till 63.2 kg hittils (på 15 dagar) och det går skitbra hittils!

Jag märker dock inte så mycket skillnad när man kollar på kroppen, litegrann kanske, men kan ju vara inbillning. :O Hur många kg brukar det ta innan man börjar se förändring? 2-4? Jag försöker som sagt var komma i form till Thailand som jag ska till om 5 veckor, så jag har fortfarande lite tid på mig. ;)

Jag äter precis som förut, godis någongång ibland och gymmar 3 ggr / veckan. Hur många kcal bränner man på ca 2 timmars gympass om man kör ganska hårt? Finns det någon som kan det i huvudet?

Mvh Anton *popcorn*



Min första fråga är varför du ska gå ned i vikt när du väger ynka 63-64kg?
På 1h styrketräning bränner du väl ca 200kcal.

Guccisneakers
2007-02-12, 20:34
Jag var i samma sits. Augusti förra året. Jag bestämde mig för att deffa i två månader, mest för att se hur det kändes och för att slimma bort lite fett iaf. Gick ner ~4.5 kg på lite drygt två månader.

Sedan försökte jag äta upp mig lite igen och börja bygga muskler. Att jag deffade var bara för självförtroendet, för att jag ville se att jag kunde.


Vänstra bilden är där jag började, högra efter 2 mån. Och jag vet att bilderna suger.