handdator

Visa fullständig version : light cola


Nate
2003-02-23, 10:31
Finns det några negativa effekter av att dricka MYCKET light cola?

Har ju varit uppe att sötningsmedel stör ketosis på en ketodiet men hur är det på en vanlig "lågfetts"-diet? Höjjer det insulinnivåerna eller hur är det eg?

Tex på cafét där jag jobbar så går man ju omkring och smuttar på lightcola från kranarna mest hela dagarna... borde man undvika det?

Mallan
2003-02-23, 11:15
Är själv en Cola light besatt. Ibland dricker jag mer, ibland mindre.

Försöker dock halla ner konsumtionen sa gott det gar. Fun Light och vatten är bra alternativ.

Lasse, Fairing kan nog säga varför det inte är bra att dricka för mkt Cola light...fick själv en del :smash: & :furious: när jag satt och smuttade pa en burk när jag var i Sverige senast.

Nate
2003-02-23, 20:29
Men att dricka fun-light och light cola... borde inte det vara samma sak?

Mr Pink
2003-02-23, 20:33
.

Mr Pink
2003-02-23, 20:34
hehe jo fast det är en stor skillnad på smaken...
kan dock säga att aspartam är cancerframkallande....

King Grub
2003-02-23, 20:46
Originally posted by Mr Pink
hehe jo fast det är en stor skillnad på smaken...
kan dock säga att aspartam är cancerframkallande....

Det tror jag inte alls du kan säga. Du kanske tror att det är det, men det finns inga seriösa studier som visar att det är det. I och för sig är många av studierna som visar att det är ofarligt sponsrade av livmedelsindustrin. Det blir nog framtiden som får utvisa hur eller om aspartam är farligt, men idag kan du inte påsta med någon säkerhet att det skulle framkalla cancer.

Förvisso verkar allt vara cancerframkallande...

Nate
2003-02-23, 20:51
Att det påstås vara cancerframkallande skiter jag fullkomligt i tills det kommer ut någon seriös rapport med bevis som inte är skriven av aftonbladet...

Förresten är det mesta cancerframkallande. Äter du så dör du, äter du inte - ja då dör du ändå... då äter jag hellre och dör på detta sätt :angel:

Mr Pink
2003-02-23, 20:56
E951 Aspartam Yrsel, urinsten, sömnlöshet, synproblem, sluddrigt tal, slaganfall, orsakar förändringar i hjärnans kemi, neurologiska störningar, måste undvikas av personer med sjukdomen fenylketonuria, menstrationsproblem, kan ändra mänskliga hjärnfunktioner och beteenden, hjärntumörer och anfall, hjärnskador, fosterskador, epilepsiliknande anfall, djup depression, cancer, allvarlig huvudvärk, Food and Drug Administration (FDA, Livsmedelsverket i USA) har noterat 92 olika symtom som alla har samband med Aspartam, Se separat lista. Kan finnas i: dessert, glass, konfektyr, konditorivaror, frukt- och grönsaksberedningar, frukostflingor, sylt, marmelad, gelé, viss soppa, sås, alkoläsk, spritdrycker med låg alkoholhalt. Finns i produkter: Coca-Cola Light, mm.

Som du sa att det beror på vem som gjort studien.
Man kan ju dra paralleler med moblier mm
Att köra med w-lan är ju som att använda micron men man skiter i att stänga luckan.....

Nate
2003-02-23, 21:36
Tror ändå inte att det är nån större hälsorisk av att dricka aspartamhaltiga drycker. Inte om man jämför med allt annat som vi får i oss. Tom paulun skrev i någon artikel att det var mindre hälsoskadligt med aspartam i dryck än med socker i dryck. Iof skulle man ju kunna utesluta båda men vad ska jag då underhålla mig med under mina långa konditoridagar? :cryout:

mangs
2003-02-24, 13:47
Originally posted by Mr Pink
E951Att köra med w-lan är ju som att använda micron men man skiter i att stänga luckan.....


Hmmm, nåja inte riktigt.

Visserligen används samma frekvens 2.4 GHz. I mikrovågsugnens fall för att vatten värms upp pga av själsvängning.

Frekvensen används i kommunikationssyfte dels för att det är ett licensfritt spetra samt att eftersom det är en lägre frekvens än det breda band på 5.15-5.35 GHz (som bla 802.11a använder sig av) och därmed längre räckvidd.

WLAN och Bluetooth har en uteffekt på max 20 dBm eller 100 mW (tusendels watt).

En normal micro med öppen dörr skulle stråla ut 900W vilket är ca 9000 ggr mer!!.

Jag är efter ett antal tester säker på att en mickrovågsugn med dörren stängd strålar betydligt mer än någon normal WLAN- eller Bluetooth- produkt. Finns dock inga bevis på att denna strålning är skadlig. Visserligen har man uppmätt temperuturskillnader i hjärnan vid användanden av GSM-telefoner på 900MHz.
Vad man skall tänka på är att denna frekvens inte anses vara lika farlig som 2.4 GHz (pga vattnet enl. ovan, kroppen består av ca 65% vatten). Dessutom skickar GSM information en 1/8 av tiden. Däremot är uteffekten upp till 2W i topparna samt att en mobiltelefon är väääldigt nära hjärnan jäfört med den WLAN och BT- utrustning som används normalt.



Jag skulle inte tro att WLAN är speciellt farligt!

Mr Pink
2003-02-24, 13:53
Originally posted by mangs



Hmmm, nåja inte riktigt.

Visserligen används samma frekvens 2.4 GHz. I mikrovågsugnens fall för att vatten värms upp pga av själsvängning.

Frekvensen används i kommunikationssyfte dels för att det är ett licensfritt spetra samt att eftersom det är en lägre frekvens än det breda band på 5.15-5.35 GHz (som bla 802.11a använder sig av) och därmed längre räckvidd.

WLAN och Bluetooth har en uteffekt på max 20 dBm eller 100 mW (tusendels watt).

En normal micro med öppen dörr skulle stråla ut 900W vilket är ca 9000 ggr mer!!.

Jag är efter ett antal tester säker på att en mickrovågsugn med dörren stängd strålar betydligt mer än någon normal WLAN- eller Bluetooth- produkt. Finns dock inga bevis på att denna strålning är skadlig. Visserligen har man uppmätt temperuturskillnader i hjärnan vid användanden av GSM-telefoner på 900MHz.
Vad man skall tänka på är att denna frekvens inte anses vara lika farlig som 2.4 GHz (pga vattnet enl. ovan, kroppen består av ca 65% vatten). Dessutom skickar GSM information en 1/8 av tiden. Däremot är uteffekten upp till 2W i topparna samt att en mobiltelefon är väääldigt nära hjärnan jäfört med den WLAN och BT- utrustning som används normalt.



Jag skulle inte tro att WLAN är speciellt farligt!

Nä men du förstår väl vad jag drog för paralell....
Hehe sen när jag sitter i soffan med datorn så är jag minst orolig för att skallen skulle få för mycket stråling då är det nått annat jag är oroad över.....

mangs
2003-02-24, 14:04
Har du datorn i knäet? :MrT:

I så fall blir det inget :kinky: i framtiden ;)



Jag förstod vad du menade, ville bara skriva lite info om trådlösa teknologier...

/mangs

Mr Pink
2003-02-24, 14:13
Originally posted by mangs
Har du datorn i knäet? :MrT:

I så fall blir det inget :kinky: i framtiden ;)



Jag förstod vad du menade, ville bara skriva lite info om trådlösa teknologier...

/mangs

Hehe ja jag sitter inte och håller upp den från benen, har dock bara en lånad leksak, men skoj är det....

Allt som är trådlöst är skoj... :D