handdator

Visa fullständig version : Fett


kandetvamartin
2007-01-14, 22:03
Hej allihopa, nu är det såhär att jag har en liten fråga som jag har klurat på i evigheter och inte fått något svar någonstans på.

Om man har fett, mer än vanligt.
och inte ligger + på intaget per dag.. vi säger att man ligger på sitt intag per dag och tränar 5 ggr i veckan, borde inte fettet fungera som byggstenar i muskelmassa byggandet eftersom det är ju kcal som inte har förbrännts som har lagt i "reserv"?

så istället för att ligga 400kcal + per dag så borde väl kroppen kanske ta utav det dära fettet istället och bygga utav det? eller är jag helt ute och cyklar nu, isåfall rätta till mig och förklara hur dett fungerar.

Eftersom att om man ligger + när man styrketränar för att det ska byggas så mkt muskelmassa som möjligt, men samtidigt blir man ju tjock. Om man nu redan är lite halv tjock och vill jobba bort det men ändå bygga muskelmassa.
Borde det inte gå ihop?

Mvh Martin.

King Grub
2007-01-14, 22:06
Det är aminosyror som används i proteinsyntesen, inte fett. Kroppsfettet kan inte omvandlas till eller tjäna som byggnadsmaterial för muskler.

kandetvamartin
2007-01-14, 22:17
Mkay, så det ända rätta är att bränna upp det i princip..

hur hög är muskelmassan tillväxten på en skala 1-10 om man ligger på ca 200 kcal underskott/dag till skillnad om man låg på ca 400kcal+/dag?

Rudis
2007-01-14, 22:21
Men fettet används väl som energi när man ligger på kcal - .... därför man tappar fettvikt vid negativt energiintag ?

King Grub
2007-01-14, 22:23
Nybildning av muskelprotein sker även på energiunderskott. Dock kommer nedbrytningen att vara minst lika stor. Både uppbyggnad och nedbrytning är pågående processer, separata sådana, som sker samtidigt. Det är alltså inte det ena eller det andra som pågår.

Några sådana exakta siffror på en skala går inte att sätta, men överätning kommer att stimulera nybildning av muskelprotein även utan styrketräning i olika stor utsträckning beroende på status och gener. Vid underskott kommer i normala fall nedbrytningen som sagt att vara minst lika stor som uppbyggnaden.

King Grub
2007-01-14, 22:24
Men fettet används väl som energi när man ligger på kcal - .... därför man tappar fettvikt vid negativt energiintag ?

Har något annat sagts? :) Fett används som energi även vid överskott. Dock kommer fettinlagringen att vara större än förbränningen. Två separata, pågående processer här också.

Rudis
2007-01-14, 22:28
Tänkte bara klarlägga att fettet inte var helt värdelöst, nåja, är nog fortfarande för dålig på o förklara saker o ting :)