handdator

Visa fullständig version : Nu ger jag mig


ribby_girl
2007-01-14, 20:35
Nu har jag gjort en massa olika träningsprogram och letat här på fourmet, jag har snackat med massa träningsfolk. Ganska länge nu, men inte fått in någon rutin eller mål eller något resultat. Så nu tänker jag skita i min policity (varation). Istället kommer jag gå över till en annan strategi undrar nu om denna är ok.
Ska söka till Polishögksolan i september (hoppas jag).
http://www.polisen.se/inter/nodeid=11208&pageversion=1.jsp
Det är alltså dom fysiska teste jag är orolig över
kommer jag att klara dem om jag kör ett tränings pass som ser ut så här:
Hörde nämligen med en annan polis häromdagen som tränade så här innan intagningen. Dock undrar jag om ni har några synpunkter.
Jag tänkte att man börjar träna tre dagar sen vilar man två dagar.
Första dagen: Styrka, andra dagen: Kondition, tredje dagen tester för polisutbildningen och kanske lite mer styrka (då detta är jobbifast att träna upp).
Dock så kommer jag köra boxning/bodycombat på lördagar i bland, med en kollega men då hon inte kan på alla lördagar så blir de bara någon lördag ibland.
Tänkte även att jag skulle börja spela innebandy igen och börja med någon kampsport detta kommer jag antagligen göra 1 eller två dagar i veckan i så fall
Min fråga är nu
ska jag byta ut mina pass mot dessa innebandy/box/bodycombat och kampsport eller ska jag köra dem också plus mina pass.
Vad tror ni (vet ju inte hur många gånger jag kommer att träna eller om de e försent att anmäla sig till dem nu).
men men vill bara ha lite synpunkter, för måste verkligen komma igång med min träning nu

jakkan
2007-01-14, 20:39
Rutin och resultat kommer inte på några veckor, mitt förslag är att du följer ett styrkeprogram för nybörjare samt lägger in kondition/boxning/bodycombat några dagar i veckan. Äter du(MYCKET) och sover bra så kommer du se resultat till september.

mini
2007-01-14, 20:48
Det är inte programmen de tär fel på, det är disciplinen. Du kan ställa upp hur många snygga planeringar som helst, börjar du inte genomföra är de inte värda något. Så, mitt tips är att börja träna. Leta inte det ultimata upplägget, börja träna. Du har fått råd av flera. Nu är det bara upp till dig. Börja träna.

Englund
2007-01-14, 20:53
Äter du(MYCKET) och sover bra så kommer du se resultat till september.

Man behöver inte äta mycket för att bli starkare, uthålligare eller få bättre kondition (förutsatt att "MYCKET" = mer än din dagliga energiförbrukning).

Nitrometan
2007-01-14, 20:56
Vaffan?

Du startade ju en likadan tråd för ett tag sen?

Har du inte tagit till vara alla tips och goda idéer i den?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85660

Jorgen
2007-01-14, 20:56
Det är inte programmen de tär fel på, det är disciplinen. Du kan ställa upp hur många snygga planeringar som helst, börjar du inte genomföra är de inte värda något. Så, mitt tips är att börja träna. Leta inte det ultimata upplägget, börja träna. Du har fått råd av flera. Nu är det bara upp till dig. Börja träna.

Mini är klok hon.

Nitrometan
2007-01-14, 20:58
Mini är klok hon.
Japp, bara att instämma.

NikkoS
2007-01-14, 21:48
Ja man blir inte GI Jane på 1 dag!!
Jag ser att du har fått många bra råd så lyssna på dom
O kanske skaffa dig en PT som lägger upp ett bra program för just DIG o dina mål..sedan så är det bara att vänta..
Och det är svårt att komma in på polishögskolan en jag kände hon var jätte smart o var tillo med i Idrottslag(höll även på med andra idrotter) o var en av länets bästa spriners men hon kom inte in..nu så vet jag inte hur det har gått för henne pga hon sa att hon aldrig skulle ge upp utan skulle..träna..träna o åter träna..
Men om man har viljan så kan man nå hur högt som helst så Ta åt dig alla råd som du får o ge aldrig upp..

ribby_girl
2007-01-14, 22:41
detta är inget jag hållt på med i några veckor, har försökt att skaffa träning schema och följa dem sen jag började spela innebandy och det är 6 år sedan.
Dock har jag vart mer eller mindre aktiv i perioder.
Vet att det är svårt att komma in på polishögskolan, har velat bli polis sen jag var 10. Lättare om man har så många förutsättningar som möjligt, och detta är ju ett tränings forum, jag kommer inte fråga hur jag ska klara mig på svenska provet, eller hos psykologerna på detta forum.
Jag tror och jag hoppas att det viktigaste för att komma in på polishögskolan måste ändå vara personligheten.
Börjar dom att ta in bara på fysiken så kommer jag att sluta söka och hänga upp en krok i taket.

Jag har tagit åt mig många kloka ord härifrån och det har jag också tagit med i mina beräkningar på min träning

Vad jag fortfarande undrar är om det är smart att träna tre dagar i rad och sen vila två.
Alltså
dag 1 kondition
dag 2 styrka
dag 3 lite blandat polis tester och sånt
dag 4 vila
dag 5 vila
dag 6 kondition
osv...
vad finns det för och nackdelar med att träna så
sen lägga in box/bodycombat/innebandy och kamsport utöver det eller ska jag byta ut dem passen mot dem jag redan har.

mini
2007-01-14, 22:55
Det är smart så länge du orkar göra det. Vad är det i förra upplägget som inte funkade som funkar bättre med det här menar du? Och ja, jag tycker du ska hålla dig till en träningsform om dagen, så om du har andra aktiviteter en dag så petar du in dem och kör vidare där du var nästa dag.

Problemet med ett sådant rullande schema är att det inte tar någon hänsyn till vad just du gör på dagarna. Kanske är vissa dagar bättre att träna pga jobb, barn, gymmets öppettider osv. Antar dock att du tänkt på det.

Mr. Moose
2007-01-15, 05:15
Jag förstår inte riktigt vad ditt problem är?

http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/3474/4637/1_Fysiska_prov_Svenska04.pdf

I länken ovan är testerna beskivna och dom har tom skrivit mer förslag hur man ska träna för dom. Någon speciell anledning du tror att deras råd inte är värda något?

ribby_girl
2007-01-15, 06:33
Mr mosose det är inte dom jag är orolig över, det är om jag kommer att kunna klara dem till september då jag är väldigt otränad.
Frågan är alltså om jag kommer att klara att träna upp mig till den tiden.
Asså mitt mål med dom flesta andra ( i alla fall de senaste programmen) har vart varation, och då har jag försökt få in så många tärnings formen som möjlit, men just nu tror jag att de inte spelar någon roll och bara blir rörrigt.
det var en kombination av allt möjligt som inte fick det att fungera.

Någon annan som har synpunkter om mitt träningsupplag (det är ändå det jag är ute efter), alltså om det är bra eller dåligt att träna tre dagar sen vila två
"gymmet är uppet nästan 24 seven, barn har jag inga och mitt jobb är väldigt flexibelt så det är lungt"
Sen någon annan som har synpunkte på om jag ska beta in mina "extra" aktiviteter eller om ja ska byta ut demmot mina regelbundana pass

skaparn
2007-01-15, 08:35
Rutin och resultat kommer inte på några veckor, mitt förslag är att du följer ett styrkeprogram för nybörjare samt lägger in kondition/boxning/bodycombat några dagar i veckan. Äter du(MYCKET) och sover bra så kommer du se resultat till september.

Givetvis ska personen äta så det finns energi till att träna, men jag är lite trött på den där "ÄT MYCKET"-jargongen. För att klara polisens tester behöver man inte direkt bulka, utan bra träning med energibalans räcker gott och väl. Med tanke på att 3000 meter löpning och chins ingår är extra massa snarare en nackdel. Kondition är det i särklass viktigaste för polisens tester.

Melker
2007-01-15, 08:49
Jag tror och jag hoppas att det viktigaste för att komma in på polishögskolan måste ändå vara personligheten.
Börjar dom att ta in bara på fysiken så kommer jag att sluta söka och hänga upp en krok i taket..

Saken är den att du måste klara fysiken för att få gå vidare. De tester du ställs inför är minkrav.
Jag skulle råda dig till att träna upp din grundkondition. En bra kondition är en förutsättning för att klara resten. Minst 3 löppass/vecka och sträckor som är betydligt längre än Coopertestet.
Komplettera med styrka, särskilt bål och ryggträning. Det man tränar mycket på polisskolan är greppträning, låsningar osv. Du kommer få brottas en del med män...

Englund
2007-01-15, 09:06
jag är lite trött på den där "ÄT MYCKET"-jargongen

Kan inte annat än instämma, varför ska man äta mer än vad man gör av med om man vill bli starkare eller få bättre kondition?
Man kan bli avsevärt mycket starkare och få avsevärt mycket bättre kondition även på ett underskott. Dock så kan man inte få större muskler på energiunderskott, men vem behöver större muskler för att bli starkare, inte jag iaf, inte du heller. Styrkan är absolut inte propotionell med storleken på musklerna!

"Don´t judge a man by the size of his biceps" /Pavel Tsatsouline

skaparn
2007-01-15, 09:40
Kan inte annat än instämma, varför ska man äta mer än vad man gör av med om man vill bli starkare eller få bättre kondition?
Man kan bli avsevärt mycket starkare och få avsevärt mycket bättre kondition även på ett underskott. Dock så kan man inte få större muskler på energiunderskott, men vem behöver större muskler för att bli starkare, inte jag iaf, inte du heller. Styrkan är absolut inte propotionell med storleken på musklerna!

"Don´t judge a man by the size of his biceps" /Pavel Tsatsouline

För att förtydliga tycker jag dock inte alls förmågan att slå en skräckinjagande dubbelbicce behöver vara någon nackdel... Däremot onödigt lägga tid på det om målet är att klara polistester.

krima
2007-01-15, 12:41
Förslag till upplägg:

Dag1: Grundstyrka (Helkroppspass)
Dag2: Kondition (Spring/Jogga 2-3 km)
Dag3: Vila
Dag4: Grundstyrka (Helkroppspass)
Dag5: Kondition (Spring/Jogga 2-3 km)
Dag6: Vila/Bodycombat
Dag7: Kondition (Spring/Jogga 3-5 km)

Det här schemat borde vem som helst kunna följa, oavsett åtaganden. Jag är ingen hejare på att sätta ihop helkroppspass men det finns många trådar här på forumet som handlar om just detta. Avsluta varje konditionspass med att stretcha och köra någon övning för att öka bålstyrkan (Situps t.ex.) Innebandy är bra träning men då målet med din satsning är att klara de krav som ställs vid intagningen så är det nog bättre att även anpassa din träning efter dessa krav (dvs. träna löpning för kondition)

jakkan
2007-01-15, 12:43
ok jag tar tillbaka det där med att äta mycket och ändrar till äta nyttigt :)

skaparn
2007-01-15, 12:58
ok jag tar tillbaka det där med att äta mycket och ändrar till äta nyttigt :)

Juryn ska sammanträda för att besluta ifall du blir förlåten. Återkommer.


krimas upplägg är annars inte så dåligt alls. Kanske skippa Body Combat till förmån för ett lite längre löppass som förbättrar uthålligheten samt gör att man slipper BC som är jättetråkigt. Cykla lite, eller om du så vill spinning. Ett bra och skonsamt sätt att förbättra konditionen ifall du vill undvika den belastning på leder som frekvent löpträning kan ge den ovana.

Mr. Moose
2007-01-15, 15:39
Mr mosose det är inte dom jag är orolig över, det är om jag kommer att kunna klara dem till september då jag är väldigt otränad.


Nu vet jag inte hur otränad du är men....

Ha lite självförtroende! Det är inte nästa månad du ska klara av testerna, det är om 8 månader!! Du kan ändra dig själv, både styrke samt konditionsmässigt, otroligt mycket på denna tiden.

Du ska inte bygga någon jevvla rymdraket eller något ditåt. Du ska bara förbättra din kondition och styrka, inget annat! Rocketscience? NOT!

Det är bättre om du fixar en "halvtaskig o enkel" plan och följer den samt tränar stenhårt än att du slösar tid på ett "optimalt" program som blir så komplext och komplicerat att du tröttnar och kör igenom det på halvfart för att du måste.

Vill du så kan du!

ribby_girl
2007-01-16, 21:12
Tackar alla för svar, skaparn: jag vill nog köra BC just för att de verkar kul och få lite mer varation som jag tänkt i början.
Kommer nog köra på det och vanlig kampsport denna termin i alla fall får se om jag hinner med innebandyn nästa termin kanske.
sporter kräver ju så mycket mer än att träna på egen hand tyvärr, hehe
nej men tror de kan vara vettihgt för mig också att komma ut lite och träffa lit folk också hehe
Tack för tipsen i alla fall Hoppas kunna komma igång med träningen nu.