handdator

Visa fullständig version : behålla massan


ray-ray
2007-01-14, 20:22
hej. jag är en kille på 16 år som har tränat typ 1.5 år. just nu väger jag 72 kg och är 1.72 lång. jag har lyckats bygga en del muskler. men från slutet på sommarn (september) har jag mest försökt att få på mej lite fett.. före sommaren så hade jag ganska lite fett. men nu är det lite mer. jag undrar hur jag ska deffa för att få bort fett utan att förlora massa. ?


jag har hört att äppelcidervinäger skulle förbränna mer.

Cerberus
2007-01-14, 20:32
el infamous la deffguide http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Eddie Vedder
2007-01-14, 20:33
hej. jag är en kille på 16 år som har tränat typ 1.5 år. just nu väger jag 72 kg och är 1.72 lång. jag har lyckats bygga en del muskler. men från slutet på sommarn (september) har jag mest försökt att få på mej lite fett.. före sommaren så hade jag ganska lite fett. men nu är det lite mer. jag undrar hur jag ska deffa för att få bort fett utan att förlora massa. ?


jag har hört att äppelcidervinäger skulle förbränna mer.

Äppelcidervinäger gör ingenting för fettförbränningen, att dricka de före maten kan sänka GI:t va nu de skulle va bra för?

Ligg inte på för stort underskott å styrketräna ordentligt så tappar du nog inte för mycke muskelmassa.

Cerberus
2007-01-14, 20:53
äppelcidervinäger gör att det blir en sur miljö i magen som väl ska kunna minska magsäckstömingen och förlänga mättnadskänslan?

nutz
2007-01-14, 23:32
äppelcidervinäger gör att det blir en sur miljö i magen som väl ska kunna minska magsäckstömingen och förlänga mättnadskänslan?

Låter mest som att man blir riktigt dålig i magen av nått sånt påhitt.

:D

Ganymedes
2007-01-15, 08:54
Rena Aftonbladet-smörjan det där med vinägern.

King Grub
2007-01-15, 09:04
Inte smörja alls - så lite som ett par teskedar vinäger sänker blodsockersvaret på en normal måltid med minst 20%. Det är dock bara av betydelse för personer med dålig blodsockerkontroll. Vinäger ökar dessutom mättnadskänslan en måltid ger i minst 2 timmar.

Mental
2007-01-15, 09:27
Men är det pga att magmiljön blir surare? Magen är ju redan otroligt sur, käns som man behöver halsa svavelsyra för att försura den ytterligare

pragmatist
2007-01-15, 09:54
Det är en överdriven farhåga att man förlorar en massa muskler när man deffar, styrketränar man och håller ett vettigt proteinintag så tappar man just inte någon muskelmassa att tala om förrän fettprocenten börjar krypa under 10%-strecket vill jag påstå. Folk som klagar över att de tappar mycket massa när de deffar hade kanske inte så mycket massa som de själva inbillade sig när de började. :D

exenom
2007-01-15, 09:55
Lånar tråden lite:)
Har tänkt börja små deffa lite v.9
Grundstenarna för en lyckad deff som jag har förstått det:

# Ät tillräckligt mycket protein (2g x kroppsvikt?)
# Hård styrketräning
# Gör av med mer kcal än vad du tar in

Något jag har missat?

Clyde
2007-01-15, 10:40
Ett annat tips är ju också att inte ligga för lågt i kolhydratintag. Många som börjar deffa ligger (trots dagens kunskap om kolhydrat) nära noll.

Man tappar mer muskelmassa om man endast koncentrerar sig på ett minskat kolhydratintag.

myggan
2007-01-15, 10:41
Lånar tråden lite:)
Har tänkt börja små deffa lite v.9
Grundstenarna för en lyckad deff som jag har förstått det:

# Ät tillräckligt mycket protein (2g x kroppsvikt?)
# Hård styrketräning
# Gör av med mer kcal än vad du tar in

Något jag har missat?

cardio *whistle*

King Grub
2007-01-15, 10:59
Cardio är ett sätt att åstadkomma punkt 3, men inte det enda.

myggan
2007-01-15, 11:12
Cardio är ett sätt att åstadkomma punkt 3, men inte det enda.

Ja precis, jag kunde uttryckt mig tydligare men eftersom han bara skrev tung styrketräning så tog jag förgivet att han inte haft några funderingar på cardio.

Det är väl ett utmärkt sett att höja sin kcal förbränning, så slipper man skära ner lika mycket på kosten.

gnagaren
2007-01-15, 11:50
Om det är ok så lånar jag tråden för att fråga ett par saker, känns så onödigt att starta en ny. Vad är smartast under deff, att köra split- helkropp- eller under/överkroppspass, för att behålla massan dvs.

En annan fråga är, jag tränar 3 pass i veckan och ska göra det i 4 veckor till innan deffen börjar.Om jag sedan under deffen börjar träna 2 helkroppspass i veckan, skulle jag då behålla lika mycket massa som om jag tränar 3ggr i veckan?

Om någon kan/vill/orkar kan dom ju kombinera ett svar till båda frågorna.
Tack så mycket :)

exenom
2007-01-15, 12:39
Ja precis, jag kunde uttryckt mig tydligare men eftersom han bara skrev tung styrketräning så tog jag förgivet att han inte haft några funderingar på cardio.

Det är väl ett utmärkt sett att höja sin kcal förbränning, så slipper man skära ner lika mycket på kosten.

Glömde bort att skriva Cardio:) Självklart kommer jag köra det ;)
2 thaiboxnings pass och ett jogging pass hoppas jag räcker.

gnagaren
2007-01-15, 15:15
Någon, Grub?

Hades
2007-01-15, 15:59
gnagaren: Jag kan bara tala för mig själv, men jag tyckte att helkroppspass var extremt jobbigt och tungt att köra under deffen. Jag klarade inte av att återhämta mig särskilt bra mellan passen (tre per vecka). Vad som är effektivast eller bäst går inte att svara på, men om man tränar så hårt man orkar så är det säkert av sekundär betydelse vilken metod man använder sig av.

Clyde
2007-01-15, 16:00
Om det är ok så lånar jag tråden för att fråga ett par saker, känns så onödigt att starta en ny. Vad är smartast under deff, att köra split- helkropp- eller under/överkroppspass, för att behålla massan dvs.

En annan fråga är, jag tränar 3 pass i veckan och ska göra det i 4 veckor till innan deffen börjar.Om jag sedan under deffen börjar träna 2 helkroppspass i veckan, skulle jag då behålla lika mycket massa som om jag tränar 3ggr i veckan?

Om någon kan/vill/orkar kan dom ju kombinera ett svar till båda frågorna.
Tack så mycket :)

Du behåller massan så länge du fortsätter att träna regelbundet under deffen. Kom ihåg att du lättare blir övertränad och att skaderisken ökar ju längre du dietar och ju intensivare du kör längre fram. Därför är nog 3-4 pass/veckan lagom med medelmåttig intensitet fast lite högreträningsfrekvens/muskelgrupp bättre. Jag föredar att köra varje muskelgrupp ungefär var tredje eller fjärde dag på deff.

gnagaren
2007-01-15, 16:36
Då fortsätter jag med en 3-split under deffen, verkar som att det är bäst att göra det. Tack för era synpunkter och erfarenheter :)

ray-ray
2007-01-15, 22:26
vet ni hur man kan mäta sitt fett % hemma. utan nogot redskap`?

King Grub
2007-01-15, 22:29
Det går inte utan redskap (kaliper alt bioimpedans).

Cerberus
2007-01-16, 01:47
Det går inte utan redskap (kaliper alt bioimpedans).

och bioimpedans var väl i princip värdelöst om det var riktiga exakta siffror man vill ha?