handdator

Visa fullständig version : Jag är vad jag äter. Smalis

brajjan
2007-01-14, 20:08
Det sägs att man gå upp ca 1pound(0,45kg?) muskler i veckan om vilan, kosten och träningen är optimal.

Jag tänkte då gå upp och några kilon till sommaren och undrar om jag äter tillräckligt? Om inte så vad ska jag komplettera min kost med?

Jag äter oftast väldigt oregelbundet men jag försöker äta 4mål om dagen. Här nedan är ungefär vad jag äter på en dag.

Frukost äter jag direkt när jag vaknar ca 13:00:
En skål med havregryn med sylt och 2st kokta ägg. Om det är slut på ägg eller om jag är stressad så dricker jag en proteinshake till.

Lunch äter jag ca 16:00:
Stekt kalkon/kycklingfile med fullkornspasta... ibland har jag sås och blandade grönsaker till.

Innan jag går och tränar vid 18 tiden så äter jag en frukt.
Efter träningen dricker jag protein och äter en frukt.

Middag ca 20:00
Stekt kalkon/kycklingfile med fullkornspasta... ibland har jag sås och blandade grönsaker till.

Natt måltid ca 12:00

Och direkt innan jag ska sova så brukar jag dricka protein.
Förutom detta dricker jag ca 5g kreatin 3ggr om dagen blandat med vatten.

Jag är 179cm väger ca 64kg. Målet är att väga 70kg till sommaren. Jag har käkat såhär ända sen 1januari och jag har tyckts gått upp 1kg, om det är muskler vet jag ej. Jag har väldigt lite fett(mina magmuskler o ben syns). Ehmm jag har börjat träna ca 3-4ggr i veckan.
Dag 1: Rygg, biceps.
Dag 2: Bröst, triceps.
Dag 3: Ben, vader.
Dag 4: Axlar, mage.

Aja jag hoppas ni har några råd och synpunkter. :)

L-Sami
2007-01-14, 20:12
Alltså 4,5kg muskler på 10veckor? :D .. hehe, det är inte sant. När man går upp i vikt så går man upp i fett, muskelprotein och vätska.

Hur mycket du går upp i vikt beror på hur stor energiöverskott du har.

brajjan
2007-01-14, 20:13
Jag läste att det var maximala en människa kan gå upp i muskler på en vecka, utan droger då.

NikkoS
2007-01-14, 20:25
hur jobbar du?? eftersom frukost 13.00 lunch vid 16.00 så då tänkte jag att du kanske jobbar natt!? men vad jag tycker så ska du äta mer!! äta mellan mål ca 3 ggr om dagen där det är tex protein drink o fiberrik bröd m köttpålägg el likn..
Och sedan ang träningen har du laggt upp den sjlv el en PT??

NikkoS
2007-01-14, 20:26
Vad för kosttillskott tar du??(om du nu gör d!?)

brajjan
2007-01-14, 21:16
nikkos protein och kreatin. Jag är typ arbetslös... eller jobbar extra ibland

NikkoS
2007-01-14, 21:56
ok..ja ok om jag vore du så hade jag först o främst börja vända på dygnsrytm..så att jag börjar med frukost innan 10.00 el 11.00 o sedan ett mellan mål,lunch vid 13.00 sedan mellan mål igen o middag vid ca16.00 osv..
så att du äter vid samma tider!..
Vi är i samma sitts du o jag! jag är oxå spinkig!! vilket inte är rolig..så jag håller på med att gå upp i vikt o har fått hjälp av dietist samt PT.. så om du kan så är ju en Pt en bra lösning när det gäller träningen men man kan även få råd med kosten oxå!

Larsen
2007-01-14, 21:58
Jag tror att du kommer väga 70 kg tills sommaren om du följer detta matschemat. Om du tränar bra så kommer du defenitivt gå upp mer. Jag tycker det ser ut som du käkar riktigt bra nämligen. Träna, käka och sova mycket så går du upp.

Larsen
2007-01-14, 21:59
ok..ja ok om jag vore du så hade jag först o främst börja vända på dygnsrytm..så att jag börjar med frukost innan 10.00 el 11.00 o sedan ett mellan mål,lunch vid 13.00 sedan mellan mål igen o middag vid ca16.00 osv..
Vi är i samma sitts du o jag! jag är oxå spinkig!! vilket inte är rolig..så jag håller på med att gå upp i vikt o har fått hjälp av dietist samt PT.. så om du kan så är ju en Pt en bra lösning när det gäller träningen men man kan även få råd med kosten oxå!

Vad spelar det för roll? Om han nu inte har något jobb. Han tar ju igen de missade målen på kvällen när du ligger i din säng.

NikkoS
2007-01-14, 21:59
så här äter jag varje dag:Frukost:
2 omega-3
1 dl Gainer Pro i lättmjölk
1,5 dl musli med fil
Mellanmål:
1 dl keso + 0,5 tub risgrynsgröt
1 drink Whey-80
Lunch:
Pasta med köttfärssås på nötfärs + sallad
Mellanmål:
bröd med becel och köttpålägg
1 drink Whey-80
Middag:
2 Omega-3
ris och kyckling eller fisk + grönsaker
1 glas lättmjölk
Kvällsdrink:
0,5 dl gainer pro
0,5 dl Whey-80
1 dl glass
2 dl lättmjölk
1 tsk rapsolja

ZMA innan sänggående
o Gainer Pro efter träningen..

så du kan ju ev skriva upp det o göra liknande..?!

brajjan
2007-01-14, 22:20
Frukost:
2dl havregryn med mjölk
vatten + kreatin
Lunch:
Fullkornspasta + kycklingfile/kalkonfile ibland ärtor, bönor och majs.
vatten + kreatin
Middag:
vatten + kreatin
Kvällsmat:
Fullkornspasta + kycklingfile ibland ärtor, bönor och majs
något gott att dricka typ juice

Whey protein före, efter träning.
Whey + kreatin + ett glas vatten innan sängen.

Ok, nu kanske det blir lite lättare att se vad jag käkar. :)

Philippp
2007-01-15, 00:37

det spelar ju ingen roll vilken tid eller när han äter ändå så varför ska han vända sin dygnsrytm?:Pj

Philippp
2007-01-15, 11:42
Jag läste att det var maximala en människa kan gå upp i muskler på en vecka, utan droger då.

är det kanske denna artikeln du grundar det på?

"Under the best possible circumstances (perfect diet, training, supplementation, and recovery strategies) the average male body can manufacture between 0.25 and 0.5 pounds of dry muscle tissue per week. That is the amount your natural body chemistry will allow you to build. So we're talking about around one or two pounds per month."

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1268956
vilket säkert kan stämma bra

NikkoS
2007-01-15, 15:05
det spelar ju ingen roll vilken tid eller när han äter ändå så varför ska han vända sin dygnsrytm?:Pj

ja men det var ett förslag!! men tydligen så får man ju inte ge förslag utan att man får höra -men herregud e du dumm i huvudet lr!!
Orsaken till förslaget är ju pga att då kanske han hinner att få i sig mer mat för det är ju en ganska viktig sak om man vill gå upp i vikt!!

Larsen
2007-01-15, 16:36
ja men det var ett förslag!! men tydligen så får man ju inte ge förslag utan att man får höra -men herregud e du dumm i huvudet lr!!
Orsaken till förslaget är ju pga att då kanske han hinner att få i sig mer mat för det är ju en ganska viktig sak om man vill gå upp i vikt!!

Som sagt tar han igen det på kvällen/natten eller vad du vill kalla det.

Va?

Philippp
2007-01-15, 17:41

ok alla här inne har påpekat 50 gånger hur dum i huvudet du är, jag tror att du lever i en fiktiv värld där philippp är en tomte på ett forum som säger att du är dum och de andra som påstår att något inte stämmer eller frågar dig vad du menar är också tomtar som försöker hacka sönder dig.
Har någon på detta forum snackat om hur dum du är någonstans?

NikkoS
2007-01-15, 19:28
det var ett förslag alltså " "

NikkoS
2007-01-15, 20:17
Tilbaks till det d handlar om o det är ju att hjälpa Brajjan!

Frukost:
2dl havregryn med mjölk
vatten + kreatin
Lunch:
vatten + kreatin
Middag:
vatten + kreatin
Kvällsmat:
Fullkornspasta + kycklingfile ibland ärtor, bönor och majs
något gott att dricka typ juice

Whey protein före, efter träning.
Whey + kreatin + ett glas vatten innan sängen.

Ok, nu kanske det blir lite lättare att se vad jag käkar. :)

om du kan så är det ju bra om du kan lägga till mellanmål oxå
o kanske till mellan målen så kan du ju ta en drink Whey..

brajjan
2007-01-16, 09:01
ok tack NikkoS och alla andra :)
Jag laddade hem hälsovakten och tydligen så får jag i mig tillräckligt med protein men mitt kcal är för lite... ska jag äta mer kolhydrater? isf vad?

Larsen
2007-01-16, 10:34
Fullkornspasta är fina kolhydrater.

Trance
2007-01-16, 10:51
Det som är överlägset viktigare än all finjustering etc är kontinuitet. Så fråga dig själv ärligt om du klarar av att uppehålla en sådan "tråkig" kost till sommaren. ller är det kanske bättre att äta lite mer varierat, vanligt mat är inte dålig mat.

Det bästa tipset är nog: Träna regelbundet och hårt när du är där. Ät regelbundet och få i dig relativt stor mängd mat om du vill gå upp i vikt. Exakt vad du äter är inte så jäkla viktigt om du inte går till extremer utan håller dig till normal mat.