handdator

Visa fullständig version : Varför både Cola Light och Zero?


Slartibartfast
2007-01-14, 19:26
Varför har Coca Cola två lightdrycker som smakar exakt samma? Är det bara att den ena är sötad med aspartam och den andra sucralos? Vad är grejen?

PowPow
2007-01-14, 19:27
Cola light är iaf sucralos. Så mycket vet jag. Sen vet jag inte mer.

Yankeee
2007-01-14, 19:27
Varför har pepsi max och light?

Stab
2007-01-14, 19:27
Zero är ju mycket godare än Light, den smakar mer som orginal.
MM zero har sucralos iaf i australien, visste inte att zero kommit hit än?

Slartibartfast
2007-01-14, 19:28
Varför har pepsi max och light?

Finns det pepsi light? Här finns bara MAX.

Angel
2007-01-14, 19:28
Varför har pepsi max och light?


de har ja me undrat över..

Yankeee
2007-01-14, 19:28
Finns det pepsi light? Här finns bara MAX.

Jepp, iallafall i sverige. Fast jag har aldrig sett coke zero.

Slartibartfast
2007-01-14, 19:28
Zero är sötad med aspartam.

Yankeee
2007-01-14, 19:30
Det verkar iallafall som att zero ska smaka mer som vanlig cola än cola light. Typ det jag har kommit fram till :D

Lelle Pelle
2007-01-14, 19:31
Enligt cocacola.com finns det inget som heter Coca-Cola Zero...

Edit: Finns dock Sprite Zero

Yankeee
2007-01-14, 19:31
Enligt cocacola.com finns det inget som heter Coca-Cola Zero...

http://www.cocacolazero.com/

Slartibartfast
2007-01-14, 19:32
Enligt cocacola.com finns det inget som heter Coca-Cola Zero...

Lite skum eftersom jag sitter här med en sån flaska i handen. :D

Angel
2007-01-14, 19:32
ja drack en svart burk i spanien...va de zero tro?

Lelle Pelle
2007-01-14, 19:32
http://www.cocacolazero.com/

Där ser man, lustigt att det inte fanns på cocacola.com...

My bad...

Cilia
2007-01-14, 19:33
Jepp, iallafall i sverige. Fast jag har aldrig sett coke zero.
tänkte säga att visst finns den här
men kom på att det nog var i Irland jag såg den sist.
Annars fanns inte light utan bara zero i Aussie har jag för mig eller båda.

Yankeee
2007-01-14, 19:34
tänkte säga att visst finns den här
men kom på att det nog var i Irland jag såg den sist.
Annars fanns inte light utan bara zero i Aussie har jag för mig eller båda.

Hade ju inte varit helt omöjligt att zero hade funnits och jag inte hade sett den ;)

Cerberus
2007-01-14, 19:37
vad e d för skillnad mellan light och zero?


hahaha vilket skitkul spel det fanns på zero-sidan!

hum
2007-01-14, 19:38
ja drack en svart burk i spanien...va de zero tro?

Japp. det gjorde jag med.

I min mun smakade Zero just zero, nada, ingenting. Eftersmaken uteblev helt och hållet :confused:

Laan
2007-01-14, 19:50
Pepsi max marknadsförs mot killar, och light mot tjejer.. kan det vara samma med zero vs light måntro..

Sheogorath
2007-01-14, 21:01
Pepsi Light är god.
Pepsi Max är äcklig.
Gamla Cola Light (aspartam) funkade.
Nya Cola Light (sucralos omg) är äcklig.
Cola Zero inger hopp, men har ännu ej provats.

Än så länge är Pepsi Light ohotad! (båda märkena med socker är skitgoda men det är fusk).

King Grub
2007-01-14, 21:03
Pepsi Max är godare än Pepsi Light. Pepsi Max är godast.

Gamla Cola Light var helt okej, om än lite diskvattenaktig. Nya Cola Light smakar rent illa, bränt på något sätt.

Cilia
2007-01-14, 21:03
Sheo har helt fel
Pepsi max är god och light inte lika kul.

Colan gå ner men är inte lika god.

Sheogorath
2007-01-14, 21:04
Som ni ser har Cilia och Grub helt fel.

HerrArne
2007-01-14, 21:08
Som ni ser har Cilia och Grub helt fel.

Nepp. Det är du som har fel. Naturligtvis.
Dessutom blir man pigg av Maxen. Men jag är fri från mitt beroende, jajjemen, jag kan sluta när jag vill... *whistle*

Cilia
2007-01-14, 21:09
Som ni ser har Cilia och Grub helt fel.

ssshhhh svär inte

King Grub
2007-01-14, 21:10
Dessutom blir man pigg av Maxen.

Japp, på något sätt är det så. Det bruna guldet. Klunk efter klunk av den livgivande drycken nedför strupen. Nu dricker jag inte läsk speciellt ofta längre, men gott är det.

Rock'nRoll
2007-01-14, 21:12
Pepsi max är bäst. En av få light läsker som faktiskt smakar som orginalet.

Srednq
2007-01-14, 21:16
pepsi max och coca colas tab xtra har extra colasmak.

för övrigt så är den godaste den slovenska pepsi light. men pga våra kloka politiker så får den inte säljas mer

Kwon
2007-01-14, 21:20
Blir å testa Zero istället för light då.

Dnepr
2007-01-14, 21:29
Zero kanske är den gamla lighten dom hade innan sucralos-varianten - och den dyker upp igen för att marknaden inte gillat den nya så mycket som man hoppats på. Det gissar jag på.

paddanboy
2007-01-14, 21:35
Pepsi Light var för mig godare än MAX i större mängder förr. Men jag har sakta återvänt till MAX...

ANTECKNA!

Sheogorath
2007-01-14, 21:39
Zero kanske är den gamla lighten dom hade innan sucralos-varianten - och den dyker upp igen för att marknaden inte gillat den nya så mycket som man hoppats på. Det gissar jag på.

+1

erk
2007-01-14, 21:41
Coca-Cola Zero är en dryck som marknadsförs som ett sockerfritt alternativ som smakar som "riktig" Coca-Cola. Detta eftersom Zero baseras på samma recept som Coca-Cola, till skillnad från lighten som baseras på ett annat recept. Zero finns sedan januari 2007 i Norge, Finland och Danmark i Norden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola_Zero

Sheogorath
2007-01-14, 21:43
Coca Cola Zero är en dryck som marknadsförs som ett sockerfritt alternativ som smakar som "riktig" Coca Cola. Detta eftersom Zero baseras på samma recept som Coca Cola, till skillnad från lighten som baseras på ett annat recept. Zero finns sedan januari 2007 i Norge, Finland och Danmark i Norden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola_Zero

Eller, men du får rätta mig, så babblar man en massa eftersom man inte gärna vill säga "OK, världen, sukralos var djävligt äckligt, vi fattar det nu. Vi skiter i den floppen och går tillbaka till den gamla istället."

erk
2007-01-14, 21:48
Eller, men du får rätta mig, så babblar man en massa eftersom man inte gärna vill säga "OK, världen, sukralos var djävligt äckligt, vi fattar det nu. Vi skiter i den floppen och går tillbaka till den gamla istället."
Om det vore på det sättet vore det underligt att marknadsföra Zero i ett flertal länder, men inte Sverige. Sverige är det enda land där Coca-Cola light sötad med sukralos förekommer, då Sverige valts som testland för det nya recept på Coca-cola light som sötas med sukralos istället för aspartam.
http://www.isa.se/templates/News____47700.aspx

Jontez
2007-01-14, 21:49
Haha har aldrig hört talas om varken pepsi light eller cola zero. Var hittar man dessa varor?

Sheogorath
2007-01-14, 21:51
Om det vore på det sättet vore det underligt att marknadsföra Zero i ett flertal länder, men inte Sverige. Sverige är det enda land där Coca-Cola light sötad med sukralos förekommer, då Sverige valts som testland för det nya recept på Coca-cola light som sötas med sukralos istället för aspartam.
http://www.isa.se/templates/News____47700.aspx

ok

Sheogorath
2007-01-14, 21:52
Haha har aldrig hört talas om varken pepsi light eller cola zero. Var hittar man dessa varor?

Pepsi Light hittar jag på Konsum. Finns inte Pepsi Light väljer jag inte cola öht. Zero har jag inte sett, men det kommer väl kanske.

Dnepr
2007-01-14, 22:04
Om det vore på det sättet vore det underligt att marknadsföra Zero i ett flertal länder, men inte Sverige. Sverige är det enda land där Coca-Cola light sötad med sukralos förekommer, då Sverige valts som testland för det nya recept på Coca-cola light som sötas med sukralos istället för aspartam.
http://www.isa.se/templates/News____47700.aspx

Det är helt logiskt - det skulle ju framstå som en förlust på hemmaplan om man först marknadsför sucralosen och sen återgår till den gamla. Till den vanliga lighten i andra länder blir Zero deras svar på sucralosen här – här kommer en ny som smakar som riktig cola. Hade däremot testet med sucralos gått som väntat här så hade förmodligen inte Zero dykt upp utomlands.

erk
2007-01-14, 22:14
Det är helt logiskt - det skulle ju framstå som en förlust på hemmaplan om man först marknadsför sucralosen och sen återgår till den gamla. Till den vanliga lighten i andra länder blir Zero deras svar på sucralosen här – här kommer en ny som smakar som riktig cola. Hade däremot testet med sucralos gått som väntat här så hade förmodligen inte Zero dykt upp utomlands.
Men Zero kom nästan ett år innan?
http://www2.coca-cola.com/presscenter/nr_20050321_americas_cocacola_zero.html

Dnepr
2007-01-14, 22:26
Men Zero kom nästan ett år innan?
http://www2.coca-cola.com/presscenter/nr_20050321_americas_cocacola_zero.html

Till norden kom den efter. Jag tror det lutar mer åt olika namn än åt olika dryck men självklart säger Coca-Cola nåt annat. Ett nytt fräckt namn kan ge försäljningen ett lyft och mångas smaklökar känner automatiskt en annan smak bara för att det är ett annat namn. Eller utesluter du helt möjligheten att det kan vara en smart försäljningsstratetgi av Coca-Cola?

erk
2007-01-14, 22:36
Till norden kom den efter. Jag tror det lutar mer åt olika namn än åt olika dryck men självklart säger Coca-Cola nåt annat. Ett nytt fräckt namn kan ge försäljningen ett lyft och mångas smaklökar känner automatiskt en annan smak bara för att det är ett annat namn. Eller utesluter du helt möjligheten att det kan vara en smart försäljningsstratetgi av Coca-Cola?
Det spelar väl mindre roll var i världen den lanseras när eller? Zero lanserades första gången i USA juni 2005, nya receptet på light testas sedan januari 2006 i Sverige.

Du får tro på vad du vill, men faktum att Zero är samma recept som vanlig cola fast sötad med aspartam medan light baseras på ett eget recept, som dock påminner om vanlig cola i smak, kvarstår.

Dnepr
2007-01-14, 22:43
Det spelar väl mindre roll var i världen den lanseras när eller? Zero lanserades första gången i USA juni 2005, nya receptet på light testas sedan januari 2006 i Sverige.

Du får tro på vad du vill, men faktum att Zero är samma recept som vanlig cola fast sötad med aspartam medan light baseras på ett eget recept, som dock påminner om vanlig cola i smak, kvarstår.

Du har säkert rätt - men håll med om att det är märkligt att dom tar fram en enligt dom nästan exakt kopia på vanlig cola, men gör ett annat test i sverige. Dom borde ju förstå att dom flesta som köper nyttigvarianten vill att den ska smaka så nära vanlig cola som möjligt. Som en vanlig cola utan socker. En sista fråga - hur vet man att Zero görs på samma recept? Är den vanliga colans recept offentligt?

Snafu
2007-01-14, 22:44
Vad jag har hört/läst så är Zero mer riktad till män än Coca Cola light/diet. Häftigare namn, mörkare coola färger. Yeah.

Kwon
2007-01-14, 22:55
Om Zero smakar mer som Coca original så knäcker den ju Light

erk
2007-01-14, 22:59
Du har säkert rätt - men håll med om att det är märkligt att dom tar fram en enligt dom nästan exakt kopia på vanlig cola, men gör ett annat test i sverige. Dom borde ju förstå att dom flesta som köper nyttigvarianten vill att den ska smaka så nära vanlig cola som möjligt. Som en vanlig cola utan socker. En sista fråga - hur vet man att Zero görs på samma recept? Är den vanliga colans recept offentligt?
Receptet på Coca-Cola förvaras i ett bankvalv i USA nånstans. Väldigt få personer känner till det, fråga mig inte hur många. Det är i alla fall strikt hemligt.

Att Zero görs på samma recept som vanlig cola medan light är ett eget recept vet man därför att det är den officiella versionen. Varför skulle Coca-Cola ljuga om det? De har inget att vinna på det, däremot skulle de riskera väldigt mkt om det uppdagades. Jag ser alltså ingen anledning till att det inte skulel vara sant.

Varför de ska ha så många olika varianter av (nästan) samma sak kan jag inte svara på. Att de testar nya smaker och använder ett land som testmarknad tycker jag däremot inte är något konstigt, innan de övergår till sitt nya recept vill de givetvis veta om det nya receptet innebär en försäljningsframgång. Annars vore det dumt att lägga stora pengar på att lansera ett nytt recept, eller hur?

Dnepr
2007-01-14, 23:06
Receptet på Coca-Cola förvaras i ett bankvalv i USA nånstans. Väldigt få personer känner till det, fråga mig inte hur många. Det är i alla fall strikt hemligt.

Att Zero görs på samma recept som vanlig cola medan light är ett eget recept vet man därför att det är den officiella versionen. Varför skulle Coca-Cola ljuga om det? De har inget att vinna på det, däremot skulle de riskera väldigt mkt om det uppdagades. Jag ser alltså ingen anledning till att det inte skulel vara sant.

Varför de ska ha så många olika varianter av (nästan) samma sak kan jag inte svara på. Att de testar nya smaker och använder ett land som testmarknad tycker jag däremot inte är något konstigt, innan de övergår till sitt nya recept vill de givetvis veta om det nya receptet innebär en försäljningsframgång. Annars vore det dumt att lägga stora pengar på att lansera ett nytt recept, eller hur?

Jag har för mig att coca-cola en gång i tiden innehåll små mängder kokain och jag vet inte om dom hade med det i sin marknadsföring - eller om det var en hemlighet. Den händelsen får mig att tro att dom kan göra ganska mycket för att sälja sina drycker. Så jag vet faktiskt inte vad jag ska tro. Du kan mycket väl ha rätt. Det enda vi kan göra är att invänta om Zero dyker upp här och hoppas på att den är god.

erk
2007-01-14, 23:25
Som namnet Coca-cola antyder användes till en början blad från kokabusken. Vad dessa innehåller känner nog de flesta till nu för tiden. Man kan fråga sig om man kände till det i slutet på 1800-talet, mer än den uppiggande effekten.

Från början såldes Coca-cola som medicin, och även i dagsläget finns flera mediciner som innehåller liknande substanser. Hostmedicin tex, etylmorfin är ofta en av de aktiva substanserna.

Med detta vill jag på intet sätt försvara Coca-Cola, men jag vill påstå att det sannolikt inte var av något beroendeskäl det fanns spår av kokain. Läs historian om cola och skaffa en egen uppfattning: http://en.wikipedia.org/wiki/Coca_cola#History