handdator

Visa fullständig version : Ont vid benpress och knäböj


Torre
2007-01-14, 18:52
Jag har ett problem som stört mig de senaste passen. När jag kör framförallt benpress med smal fotfattning, men även knäböj, har jag i bottenläget när jag ska pressa lite ont i vad jag tror är benet på ovansidan av låret, "höftböjarbenet" eller vad man ska kalla det. Det är smalt och man kan känna benet tydligt när man lyfter låret. Det är alltså på framsidan av låret precis där benet går ihop med höften/magen.

Vad är detta? Är det farligt att träna trots att man känner av det?

Torre
2007-01-15, 17:10
Okej, jag har tänkt lite och tror att det inte är något ben utan höftböjarmuskeln jag har ont i och att den bara kändes som ett ben eftersom det var så smalt. Detta kanske gör att någon har någon aning om vad som är fel?

Guddi
2007-01-15, 17:35
Om det är på höftbenskammen du har ont så kan det bero på att rectus femoris fäster där och att du har överansträngt fästet lite. Om det är en muskel du får ont i så kan det vara samma muskel, dvs rectus femoris som är lite irriterad. Musklerna som bara böjer höften är inte aktiva mer än stabilisernade när man pressar uppåt så jag vet inte riktig vad det skulle kunna bero på annars.

Torre
2007-01-15, 21:51
Om det är på höftbenskammen du har ont så kan det bero på att rectus femoris fäster där och att du har överansträngt fästet lite. Om det är en muskel du får ont i så kan det vara samma muskel, dvs rectus femoris som är lite irriterad. Musklerna som bara böjer höften är inte aktiva mer än stabilisernade när man pressar uppåt så jag vet inte riktig vad det skulle kunna bero på annars.

Okej...är det bara att köra på eller finns det risk för allvarligare skada?

Guddi
2007-01-15, 23:06
Okej...är det bara att köra på eller finns det risk för allvarligare skada?Gör det ont så ska man inte utföra någon övning som provocerar fram den smärtan. Särskilt inte om man inte vet exakt vad problemet beror på.

Vila från övningar som gör ont under 3 veckor och träna alternativa övningar istället. Stretcha under tiden de musklerna som finns i regionen kring din smärta (lår, rumpa, höftböjare först och främst) och se om det hjälper dig.

Om du inte vill chansa på att dem veckorna kommer hjälpa så gå till en naprapat/sjukgymnast och få dig en säker diagnos. Det är väldigt sällan man kan säga något säkert över internet.

Torre
2007-01-16, 13:38
Okej...så jag skiter i benpressen och kör knäböj lite lättare/fler reps och set men försöker köra jättestrikt i några veckor samt stretchar höftböjare.

Wirre
2007-01-26, 22:06
Jag har samma problem tror jag, när man går tillräckligt långt ner vid smala press och böj så får jag ont i nått fästa i ljumsken, kan man strecha ?

Sheogorath
2007-01-31, 06:48
Jag har samma problem tror jag, när man går tillräckligt långt ner vid smala press och böj så får jag ont i nått fästa i ljumsken, kan man strecha ?

Klicka!

M. Adductor Magnus-stretchen (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=75358).

Illustration finns på sidan 3. :thumbup: