handdator

Visa fullständig version : Funderingar nr.2


Nate
2003-02-23, 06:33
Var under gårdagens vandring på nästan 3h som jag kom upp med dessa...

1. Ett kilo kroppsfett ger ju ungefär 7500kcal eller nåt sånt. Vad ger 1kg muskelmassa för energi?

2. Vad händer om man baserar sin kost på nästan 100% kolhydrater. Ok, nu är detta en smärre omöjlighet. Men 95% då? Då borde det inte finnas protein till att reparera muskelskador och man borde tappa muskelmassa tillslut. Men vad mer händer... fettförbränning vs. muskelnedbrytning osv...

3. Hur kommer det sig att vissa har lättare för att gå ned/upp i vikt (Både fettvikt och muskelmassa)?

På så lång tid hann jag ju såklart med att fundera massor, fast 90 procent har jag glömt... :smash:

GhostFace
2003-02-23, 10:00
Originally posted by Nate
3. Hur kommer det sig att vissa har lättare för att gå ned/upp i vikt (Både fettvikt och muskelmassa)?

Tror bestämt att kroppens ämnesomsättning spelar in här, basal-, men även ämnesomsättning under fysisk träning.
Genetiken spelar även viss roll.

Om vi talar om fysiskt tränande individer ?

Utöver detta så vet ju de som kanske lyckas desto bättre med sin viktuppgång/nedgång muskelmassa/fettmassa HUR de ska lyckas och gör det därför.

Nate
2003-02-23, 10:17
jo, men vissa kan ju i pricip äta hur mkt skit som helst och ändå vara pinnigt smala?? Medan andra (läs: JAG) kan äta jättenyttigt och ändå gå upp i fettvikt... iof har man samtidigt lätt för att gå upp i muskelmassa också...

Vet ju att det finns olika kroppstyper men vad exakt är det som orsakar detta?

Ninjasmurf
2003-02-23, 10:19
Om man baserar sin kost på största delen (65 - 70%) kolhydrater får man nog en mer asiatisk kroppsbyggnad med väldigt lågt kroppsfett.
Skulle man nästa bara äta kolhydrater skulle man må ganska dåligt och kanske dö.
Fanns ett försök som en forskare gjorde i slutet på 1800-talet (eller början av 1900-talet minns inte rktigt), där han hade tre grupper med hundar. Den första gruppen fick bara kolhydrater att äta, den andra bara protein och den tredje bara fett. Det vara bara hundarna som åt protein som överlevde.
Ordet protein kommer från latinet (tror jag) och betyder "den första".

Nate
2003-02-23, 10:23
Ninjasmurf ---> men vad är nackdelen med att basera sin kost på kolhydrater då? Är ju så himla mkt snack om att minimera kolhydrater...

Langster
2003-02-23, 10:59
Nackdelen är ju att kroppen behöver fett och protein, kolhydrater är inte lika viktigt. Därmed får man i sig en massa överskottsenergi som gör att kroppen lagrar fett.

GhostFace
2003-02-23, 11:29
Finns ingen term som heter "överskottsenergi".

Langster
2003-02-23, 13:47
OK, äter man mycket kolhydrater får man i sig en mängd energi som man kommer att ha svårt att göra sig av med.

Eftersom kroppen har ett större behov av protein och fett så är det nog ingen bra idé att basera sin kost på kolhydrater.
Många tjejer som vill gå ner i vikt äter nästan endast kolhydrater, eftersom många tror att man blir fet av fett och att kött är onyttigt. Hur ser då dessa tjejer ut som baserar sin kost på kolhydrater? Jo, de är smala men sladdriga, inga muskler, bara sparat fett kvar. Inte snyggt i min mening.

ivandrago
2003-02-23, 15:41
hehe känner igen mig i Nates situation.. förra våren när jag gick långa promenader kände jag mig mentalt sjuk efter några veckor.. hade börjat fundera på så mycket konstiga saker under promenaderna att det kändes som att jag tömt min hjärna på alla potentiella funderingsämnen som finns. Började till slut planera hela mitt liv år för år detaljerat och insåg att jag måste sluta promenera så mycket.

Ska dock börja promenera snart igen men då ska jag lyssna på talböcker för att rädda mitt psyke från mig själv. :smash:

Hermes
2003-02-23, 19:25
"Ett kilo kroppsfett ger ju ungefär 7500kcal eller nåt "

Blev intresserad av det där påståendet. Innebär det att om jag trycker i mig ett överskott på 7500 kcal fett på en dag går jag upp ett kilo? :thumbup:

King Grub
2003-02-23, 19:27
Kanske inte på en dag. Tvivlar på att tarmsystemet klarar att ta upp så mycket näring på så kort tid - en del går nog rakt igenom. Men resonemanget stämmer.

Hermes
2003-02-23, 19:38
Fan va cleant, har aldrig tänkt på att det går att resonera så där...ska styra upp en 10000 kcal per dag bulk nu, typ 5 kilos uppgång i veckan :D :D :hbang: :hbang:

Pez
2003-02-23, 19:38
Originally posted by King Grub
Kanske inte på en dag. Tvivlar på att tarmsystemet klarar att ta upp så mycket näring på så kort tid - en del går nog rakt igenom. Men resonemanget stämmer.

Det är väl till viss del därför det är bättre med en ätardag i veckan än att sprida ut de extra kalorierna under alla veckans dagar?

/pez

Hermes
2003-02-23, 20:07
Ungefär hur många kalorier kan kroppen ta upp per dag? Lär väl skilja en ganska stor del från person till person iof...

Nate
2003-02-23, 20:41
Dessa två påståenden går inte ihop nej --->


"Om man baserar sin kost på största delen (65 - 70%) kolhydrater får man nog en mer asiatisk kroppsbyggnad med väldigt lågt kroppsfett"

"Nackdelen är ju att kroppen behöver fett och protein, kolhydrater är inte lika viktigt. Därmed får man i sig en massa överskottsenergi som gör att kroppen lagrar fett"



"invandrar-ago" ---> Ja jag vet, jag håller på att fundera ihjäl mig! Man hinner fundera alldeles för mkt på saker som man inte har någon nytta av att veta ens. Kan vara hur icke-relevanta saker som helst som jag kommer på och inte kan sluta fundera på...

Pez ---> Hehe, då kan jag passa på att smaka på varenda kaka i hela konditoriet på en enda dag. Man ska förlägga ätardagar på jobbdagar :D

Nate
2003-02-23, 22:51
Vi har förresten fortfarande inte fått fram vad ett kilo muskelmassa ger för energi... :confused:

2snarthårdakillar
2003-02-23, 22:56
Kolla näringsvärde på en köttbit

Pez
2003-02-24, 03:23
Originally posted by Nate
Dessa två påståenden går inte ihop nej --->


"Om man baserar sin kost på största delen (65 - 70%) kolhydrater får man nog en mer asiatisk kroppsbyggnad med väldigt lågt kroppsfett"

"Nackdelen är ju att kroppen behöver fett och protein, kolhydrater är inte lika viktigt. Därmed får man i sig en massa överskottsenergi som gör att kroppen lagrar fett"



Om du menar att det är samma person (ninjasmurf) som skrivit båda påståendena så vill jag bara påpeka att det senare är skrivet av Langster...dock har de två samma avatar. ;)


Pez ---> Hehe, då kan jag passa på att smaka på varenda kaka i hela konditoriet på en enda dag. Man ska förlägga ätardagar på jobbdagar :D

Ja, det beror ju på var man jobbar. Just konditori tror jag skulle vara ganska kört för mig då jag har lite av en kakfetisch... :naughty: :em:

/pez :D

Nate
2003-02-24, 13:37
Damn it - my bad. Jag skyller på sjukan:D :booty:

Och energiinnehållet i muskler??

2snarthårdakillar
2003-02-24, 17:05
Kolla näringsvärde på en köttbit

King Grub
2003-02-24, 17:22
Originally posted by 2snarthårdakillar
Kolla näringsvärde på en köttbit

Vadå för köttbit? Fläskkotlett?

Nate
2003-02-24, 17:23
det går ju inte jämföra människokött med ex nöt:smash:

olika köttbitar har olika näringsvärden.

King Grub
2003-02-24, 17:32
Hursomhelst så består människans muskler av ungefär 20 % protein och 78 % vatten + spår av kolhydrater, fett och mineraler.

Varje gram protein=4.19 kcal, så 1 kilo muskler 4.19*200=838 kcal.

Därmed inte sagt att det går att äta 838 kcal av något speciellt för att öka 1 kilo muskler. :D

Nate
2003-02-24, 17:37
Det var inte det som var min plan heller...

Tänkte bara ur energigivande synpunkt vid promenader och liknande. Eftersom att man får ut ca 7500kcal av ett kilo kroppsfett. Vet inte vad jag skulle ha för nytt att veta det... men man hinner fundera över mkt på långa promenader :D