handdator

Visa fullständig version : Låg-kcal sötsaker som dämpar suget?


zink
2007-01-14, 01:11
Hej!

Tänkt att gå ner några kilo till sommarn (168cm, väger 65) och dricker bara light-läsk förutom ibland då det händer att jag käkar någon Mars eller så. Vilket i längden inte blir så jättenyttigt.

Har ni några egna bra recept på något man kan ta någon gång ibland som inte är alltför onyttigt? Dietorelle tycker jag inte är så gott, duger, men om ni vet något bättre, så hojta till! :)

Vet ni något bra man kan köpa som innehåller mindre kcal än vanliga sötsaker?

Mvh

Kotten
2007-01-14, 01:58
läkerol for kids kanske. Men jag förstår inte varför du ska gå ner i vikt, ät bra och styrketräna istället så kommer det se mycket bättre ut än om du ska gå ner, speciellt när du inte behöver gå ner heller för du väger helt normalt

Nu utgick jag från att du va en kille, men det kanske du inte är :). Hur som helst så är du normal viktig för att vara tjej oxå. Men vill du gå ner så prova läkerol for kids dom är faktiskt goda

Eddie Vedder
2007-01-14, 05:39
Koka morötter och ät som om de vore godis, låter kanske tråkigt och "hälsofascistiskt" men faktum är att det är väldigt gott samt att jag tror de kan vara bra att vänja sej av med onaturligt söta produkter som godis och lära sej uppskatta den naturliga sötman från frukt och bär och rotfrukter.

Allt godis förutom choklad smakar ju i stort sett samma sak, sockerfritt godis inkluderat så även om du inte får i dej kalorierna så tror jag inte du kommer få bukt på din "sötade tand".

Eddie Vedder
2007-01-14, 05:40
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2005561&postcount=14

Här har du för övrigt förslag på god å nyttig dipsås som jag skrev i en annan tråd.

Milia
2007-01-14, 12:37
Uppvispade äggvitor med sötningsmedel smakar mums mums!

Igår bakade jag en kaka på
3 uppvispade äggvitor
5 g kakao (skulle tagit 10g)
sötningsmedel
45 g fullkornsdinkelmjöl
60 g sojamjölk
8 g smör & rapsolje blandning (arlas) till att smörja formen med.

Vispa äggvitorna för sig först och blanda sedan ner kakaon och sötningsmedlet, blanda mjölet och mjölken i en separat skål först och vänd sedan ner det i äggvitorna, häll ner i en smord form, in i ugnen ca 20 min 200 g.
Jag åt den med kesella blandat med kardemumma *popcorn*

Eddie Vedder
2007-01-14, 12:42
Uppvispade äggvitor med sötningsmedel smakar mums mums!

Igår bakade jag en kaka på
3 uppvispade äggvitor
5 g kakao (skulle tagit 10g)
sötningsmedel
45 g fullkornsdinkelmjöl
60 g sojamjölk
8 g smör & rapsolje blandning (arlas) till att smörja formen med.

Vispa äggvitorna för sig först och blanda sedan ner kakaon och sötningsmedlet, blanda mjölet och mjölken i en separat skål först och vänd sedan ner det i äggvitorna, häll ner i en smord form, in i ugnen ca 20 min 200 g.
Jag åt den med kesella blandat med kardemumma *popcorn*

*drool* *drool* *drool*

Kakao, kardemumma och kanel, där har vi dom tre K:na som kan få ALLT att smaka gott utan att behöva massa onyttigheter om man tycker om "efterrättsliknande" mat.

zink
2007-01-14, 12:47
läkerol for kids kanske. Men jag förstår inte varför du ska gå ner i vikt, ät bra och styrketräna istället så kommer det se mycket bättre ut än om du ska gå ner, speciellt när du inte behöver gå ner heller för du väger helt normalt

Nu utgick jag från att du va en kille, men det kanske du inte är :). Hur som helst så är du normal viktig för att vara tjej oxå. Men vill du gå ner så prova läkerol for kids dom är faktiskt goda

Hehe, tycker att jag har ganska mycket fett på kroppen, that's all! Hade bara tänkt att gå ner några enstaka kilon. Jag är kille, så du vet, och jag tränar 3 ggr/veckan. Eller ja, jag började denna vecka i Tisdags. :)

Eftersom fett inte förvandlas till fett så vill jag sänka fett-% så att musklerna blir synligare! Jag brukar köra 30 min på bandet, 8km/h. Ska dock köra lite längre idag då det inte har varit skola eller så, så det är ju ingen brådska. :)

Koka morötter och ät som om de vore godis, låter kanske tråkigt och "hälsofascistiskt" men faktum är att det är väldigt gott samt att jag tror de kan vara bra att vänja sej av med onaturligt söta produkter som godis och lära sej uppskatta den naturliga sötman från frukt och bär och rotfrukter.

Allt godis förutom choklad smakar ju i stort sett samma sak, sockerfritt godis inkluderat så även om du inte får i dej kalorierna så tror jag inte du kommer få bukt på din "sötade tand".

Usch, gillar inte morötter vanligtvis, kan ju vara värt ett försök, men tror inte jag kommer gilla det. :D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2005561&postcount=14

Här har du för övrigt förslag på god å nyttig dipsås som jag skrev i en annan tråd.

Tackar, ska läsa!

Uppvispade äggvitor med sötningsmedel smakar mums mums! .....

Verkar gott, får ta och testa! :)

frökenzelda
2007-01-14, 13:09
Men vad ända.. måste du verkligen äta godis? Har du sötsug ska du kanske se över kosten. Har hört att om man inte äter tillräckligt med proteiner kan man få ett sötsug framåt kvällen, jag vet inte hur väl det stämmer men det kan ju fortfarande vara värt att se över vad du stoppar i dig.

Och lightläsk? Som om det skulle vara så mycket bättre då..

Jag tycker du ska göra nåt nyttigt istället, typ rosta solrosfrön i lite olja eller blanda till en fruktsallad.

frökenzelda
2007-01-14, 13:11
Milia: Är inte sötningsmedel också väldigt dåligt? Vart får man ens tag i det, på Ica eller?

ramagoen
2007-01-14, 13:17
well, lightläsk innehåller inge kalorier.

Och i övrigt, har man jättestarkt sötsug under en viktnedgång äre antagligen dieten eller disciplinen. Men blir man otroligt sötsugen funkar iaf lightläsk,vatten, tuggummi och kaffe för mig. Samt vanlig mat. Äter dock bara 3-4 gånger per dag.

Sadde
2007-01-14, 13:18
2äggvitor: ca:50kcal
10teskedar sötningsmedel: 20kcal
1tesked kakaopulver: ca: 20kcal
sammanlagt: ca: 90kcal

Gör så här: Vispa äggvitorna till det blir fluffigt så du kan vända skålen utan att något faller ut, häll sedan in sötningmedlet och kakaopulvret och vispa runt. Ta en sked och vräk i dig! :eating:

Insidedoubt
2007-01-14, 13:25
Hehe, tycker att jag har ganska mycket fett på kroppen, that's all! Hade bara tänkt att gå ner några enstaka kilon. Jag är kille, så du vet, och jag tränar 3 ggr/veckan. Eller ja, jag började denna vecka i Tisdags. :)

Eftersom fett inte förvandlas till fett så vill jag sänka fett-% så att musklerna blir synligare! Jag brukar köra 30 min på bandet, 8km/h. Ska dock köra lite längre idag då det inte har varit skola eller så, så det är ju ingen brådska. :)


Det där funkar inte. Du har nyligen börjat träna och vill gå ner i vikt. Kroppen kan inte bygga muskler och bränna fett samtidigt, det är omöjligt.

Om du ska gå ner i vikt så ska du bränna kalorier så att du hamnar på ett underskott.

Om du ska bygga muskler så ska du se till att träna och äta mycket näringsrik mat så att du hamnar på ett överskott.

Du kan inte hamna på överskott och underskott samtidigt, det är ju teoretiskt omöjligt.

Om du inte redan är väldigt muskulös under fettet så kommer det inte visa sig några muskler alls när du gått ned i vikt, du kommer bara se spinkig ut.

Mitt tips är att du tränar och äter ordentligt först, och t.o.m går upp i vikt, för att sedan deffa bort fettet och visa dina nya muskler.

Milia
2007-01-14, 14:34
Milia: Är inte sötningsmedel också väldigt dåligt? Vart får man ens tag i det, på Ica eller?

jo det är nog inte alls bra för hälsan, men nu frågade han ju efter kalorisnåla recept så då var det det jag gav, sen äter jag det så otroligt sällan så då gör det nog inget om man "unnar" sig vara ohälsosam ibland....

Till trådskaparen råder jag dig i övrigt att dra ner på sötningsmedlen eftersom det brukar ökar sötsuget snarare än stilla det.... Vill du kan du ju byta ut mot socker i mitt recept....

edit: jo det går att få tag på i vanliga livsmedelsaffärer, det brukar stå vid övriga bakgrejor typ mjöl, socker, sirap o.s.v.

o.z.z
2007-01-14, 14:41
nötter

zink
2007-01-14, 22:55
Det där funkar inte. Du har nyligen börjat träna och vill gå ner i vikt. Kroppen kan inte bygga muskler och bränna fett samtidigt, det är omöjligt.

Om du ska gå ner i vikt så ska du bränna kalorier så att du hamnar på ett underskott.

Om du ska bygga muskler så ska du se till att träna och äta mycket näringsrik mat så att du hamnar på ett överskott.

Du kan inte hamna på överskott och underskott samtidigt, det är ju teoretiskt omöjligt.

Om du inte redan är väldigt muskulös under fettet så kommer det inte visa sig några muskler alls när du gått ned i vikt, du kommer bara se spinkig ut.

Mitt tips är att du tränar och äter ordentligt först, och t.o.m går upp i vikt, för att sedan deffa bort fettet och visa dina nya muskler.

Muskler kan jag ju få även om jag ligger på underskott. :O Jag äter normalt och tränar, det enda jag gör för att gå ner i vikt är att inte äta lika mycket godis / dricka läsk och att jag springer 20-30 min innan träning.

Zakath
2007-01-15, 00:44
Frukt, kokta gröna ärtor (gärna lite salt och olja till), mycket gott och nyttigt.

Jag skulle nog försöka undvika sötningsmedel så mycket som möjligt.

dojjan
2007-01-15, 11:30
Koka morötter och ät som om de vore godis...

Ät dem råa. Kokar du dem kokar du bort många nyttiga ämnen. :smash:

Eddie Vedder
2007-01-15, 12:49
Ät dem råa. Kokar du dem kokar du bort många nyttiga ämnen. :smash:

De gäller inte alla näringsämnen. Beta-karotenet tas upp mer effektivt vid uppvärmning samt finfördelning. Vid uppvärmningen denatureras proteinerna som håller inne karotenet va jag vet, men denaturerigen frisätter karotenoiderna från proteinet och gör de lättare att ta upp. Ungefär nåt sånt iaf. Bäst är de om man ser till att maten innehåller nog me fett oxå.

Eddie Vedder
2007-01-15, 12:49
Så lär dej lite mer innan du slår mej i skallen me en hammare;-)

mela
2007-01-15, 12:56
Lättast egentligen är att sluta helt med sötsakerna, man slutar att bli sugen efter ett tag. Avvänj kroppen bara

Bamse79
2007-01-15, 13:04
Det där funkar inte. Du har nyligen börjat träna och vill gå ner i vikt. Kroppen kan inte bygga muskler och bränna fett samtidigt, det är omöjligt. Om du ska gå ner i vikt så ska du bränna kalorier så att du hamnar på ett underskott.

Om du ska bygga muskler så ska du se till att träna och äta mycket näringsrik mat så att du hamnar på ett överskott.

Du kan inte hamna på överskott och underskott samtidigt, det är ju teoretiskt omöjligt.

Om du inte redan är väldigt muskulös under fettet så kommer det inte visa sig några muskler alls när du gått ned i vikt, du kommer bara se spinkig ut.

Mitt tips är att du tränar och äter ordentligt först, och t.o.m går upp i vikt, för att sedan deffa bort fettet och visa dina nya muskler.


Har du någon vetenskaplig studie på det uttalandet?

Visst kan man bygga muskler samtidigt som man tappar fett!

martin86
2007-01-15, 13:28
Har du någon vetenskaplig studie på det uttalandet?

Visst kan man bygga muskler samtidigt som man tappar fett!

Visst går det, men det är betydligt svårare. Dessutom rör dig om sådana små marginaler att det i praktiken är omöjligt.

Trance
2007-01-15, 14:29
Det där funkar inte. Du har nyligen börjat träna och vill gå ner i vikt. Kroppen kan inte bygga muskler och bränna fett samtidigt, det är omöjligt.

Om du ska gå ner i vikt så ska du bränna kalorier så att du hamnar på ett underskott.

Om du ska bygga muskler så ska du se till att träna och äta mycket näringsrik mat så att du hamnar på ett överskott.

Du kan inte hamna på överskott och underskott samtidigt, det är ju teoretiskt omöjligt.

Om du inte redan är väldigt muskulös under fettet så kommer det inte visa sig några muskler alls när du gått ned i vikt, du kommer bara se spinkig ut.

Mitt tips är att du tränar och äter ordentligt först, och t.o.m går upp i vikt, för att sedan deffa bort fettet och visa dina nya muskler.

Det går, svårare om man har tränat men inte så jättesvårt som nybörjare.

Drast
2007-01-15, 15:52
Det där funkar inte. Du har nyligen börjat träna och vill gå ner i vikt. Kroppen kan inte bygga muskler och bränna fett samtidigt, det är omöjligt.
Så du menar att under de perioder man bygger muskler så har man ingen fettförbränning alls? *rolleyes*

Insidedoubt
2007-01-15, 15:55
Har du någon vetenskaplig studie på det uttalandet?

Visst kan man bygga muskler samtidigt som man tappar fett!

Det är sant, jag hade fel, det är inte omöjligt men inte heller optimalt.

Men att bygga på kaloriöverskott är fortfarande så mycket mer effektivt att de flesta inte ser att bygga på underskott som ett alternativ.

Med mycket näringsrik kost (framförallt protein) kan man till en början bygga på underskott, men det går inte alls lika fort.

Insidedoubt
2007-01-15, 16:02
Så du menar att under de perioder man bygger muskler så har man ingen fettförbränning alls? *rolleyes*

Jo, jag uttryckte mig klantigt, ber om ursäkt.

Jag syftade på "bränna fett" med viktminskning som resultat, inte fettförbränning i allmänhet.

Men det visade sig ju i efterhand att jag var lite och cyklade med den teorimodell jag fått lära mig också. Jag är bara väldigt intresserad och försökte förmedla sådant som jag själv fått förklarat för mig, men jag ska nog vara mer källkritisk jag också. My bad.

dojjan
2007-01-15, 19:04
De gäller inte alla näringsämnen. Beta-karotenet tas upp mer effektivt vid uppvärmning samt finfördelning. Vid uppvärmningen denatureras proteinerna som håller inne karotenet va jag vet, men denaturerigen frisätter karotenoiderna från proteinet och gör de lättare att ta upp. Ungefär nåt sånt iaf. Bäst är de om man ser till att maten innehåller nog me fett oxå.

Är du säker på att fördelarna överväger nackdelarna med att koka dem då? :smash:

(gillar att banka, du får en till bara för det :D )

Eddie Vedder
2007-01-15, 19:09
Är du säker på att fördelarna överväger nackdelarna med att koka dem då? :smash:

(gillar att banka, du får en till bara för det :D )

Självklart gör de de? Va skulle inte va fördelen? Morötters främsta fördel är ju dess mycke höga innehåll av beta-karoten, så på vilket sätt skulle de va bättre me ett lägre upptag av denna mycke kraftfulla antioxidant, som även omvandlas till retinol(vitamin-A) vid behov?

Mest värmekänsliga vitaminerna är vitamin-C å vissa B-vitaminer å morötter innehåller ingen direkt nämnvärd mängd av någondera.

:smash: Där får du hehe.

Cerberus
2007-01-15, 19:11
frukt funkar rätt bra för mig tycker jag.

Brooklyn
2007-01-15, 19:13
dietorelle ftw, 60kcal per påse :)

zink
2007-01-15, 23:01
dietorelle ftw, 60kcal per påse :)

Jo, får ta och pröva det, var längesedan man åt! :)

Brooklyn
2007-01-15, 23:19
Jo, får ta och pröva det, var längesedan man åt! :)

ja de tycker jag att du ska göra ;)
favoriten är ju egentlige lakrits, men har ju läst att lakrits inte är så bra för tränande (killar) då de ska ha en negativ inverkan på testosteronet, men men :eating:

mr.clean
2007-01-16, 07:45
broklyn- vilken dietorelle påse? eller sort? d.v.s de som heter soft eller tofee?

Tofee är ju iofs de som är betydligt godare. speciellt big pack då det finns med kaffe smak :D.