handdator

Visa fullständig version : Diarré - WHEY


brajjan
2007-01-13, 23:09
Varannan dag skiter jag diarré kan det bero på whey protein? Eller äter jag för lite fiber?

HerrArne
2007-01-13, 23:15
Är du säker på att du tål laktos bra? Är det isolat eller koncentrat du häller i dig? Hur mycket?

brajjan
2007-01-13, 23:22
Hur får jag reda på om jag är laktos intolerant? Ehm... Jag dricker extreme whey protein powder på baksidan ståre: extreme whey blend (whey protein concentrate, whey protein isolate, l-glutamine.) Jag drick ungefär 29-58gram om dagen blandat med vatten.

HerrArne
2007-01-13, 23:26
Det finns två sätt som jag känner till:

1. Byt proteindrinken mot något annat några dagar.

2. Köp Lactrase på Apoteket och ta ett par piller till drinken några dagar.

Blir du bättre då (i synnerhet av alternativ 2 eftersom det är färre variabler då), samt kass igen när du återgår till vad du gör nu så bör du misstänka laktosen.

brajjan
2007-01-13, 23:28
Vad finns det för laktos-fria protein pulver?

brajjan
2007-01-13, 23:32
Hur mycket kostar Lactrase och ere nice?

HerrArne
2007-01-13, 23:32
Jag känner inte till något som är garanterat laktosfritt, men själv brukar jag använda Fairings 'WPI - Vassle Isolat' som fungerar iallafall för mig.
Det finns för övrigt att köpa i shopen här, vilket (för mig iallafall :) ) ju är ett klart plus.

HerrArne
2007-01-13, 23:35
Hur mycket kostar Lactrase och ere nice?

Jag kommer inte ihåg vad det kostar. Inte anmärkningsvärt mycket, helt klart prisvärt för släktmiddagar, representation och andra tillfällen när man inte med säkerhet kan undvika laktos.

Men som sagt, i ditt fall anser jag bara att det skulle vara ett ganska säkert sätt att avgöra om det är laktosen som spökar. Det kan ju vara 1000 andra saker också.

brajjan
2007-01-13, 23:38
En annan fråga om min shit hehe... Om jag har diarré ofta påverkar det mitt näringsintag mycket? Skiter jag ut all näring?

HerrArne
2007-01-13, 23:41
En annan fråga om min shit hehe... Om jag har diarré ofta påverkar det mitt näringsintag mycket? Skiter jag ut all näring?

Det är det naturligtvis omöjligt att ge ett säkert svar på.
Troligen inte, skulle jag säga om jag skulle gissa. Men du borde naturligtvis göra något åt det iallafall.

brajjan
2007-01-13, 23:44
Det är mycket skönare med hårda korvar. :) Ska prova det där på apoteket. Tack för hjälpen.

Eddie Vedder
2007-01-14, 06:03
En annan fråga om min shit hehe... Om jag har diarré ofta påverkar det mitt näringsintag mycket? Skiter jag ut all näring?


Låt säga att du går och "number two" två gånger om dan i vanliga fall, tidigare har dom två toalettbesöken gått bra men numera har du diarré på dom två besöken.

Då skulle jag inte tro att de påverkar ditt näringsupptag eftersom du skiter lika mycke bara de att du är lös i magen. Är de däremot så att du måste springa på toaletten hur ofta som helst under dagen så kommer du att tappa näring, den mesta av näringen tas ju upp i tarmen å om din matsmältning inte fungerar som den ska och maten bara "rinner rakt igenom" dej så hinner ju självfallet inte mag-tarmkanalen ta upp tillräckligt med näring.

internethjälten
2007-01-14, 06:26
Att ersätta proteindrinken med ren mat är helt uteslutet ?

frökenzelda
2007-01-14, 13:01
Allergisk mot laktos? De kan kolla upp det på vårdcentralen, dock brukar många vara tvungna att diagnosticera (?!) det själva. Men annars behöver det ju inte vara laktos, kan vara mjökprotein eller komjölk, vad blandar du pulvret med?

Skulel föreslå att du köper nån tablett på Hälsokosten, minns inte vad den heter men jag tror det finns olika.. man tar dem antingen tillsammans med födan (om den är kall) eller så sväljer man dem innan man ska äta/dricka vad det nu är. Jag måste ta 3-4 st. för att det ska ge effekt.

z_bumbi
2007-01-14, 19:57
Ett annat enkelt knep är ju annars att utesluta det man tror är orsaken och se vad som händer.

Allergisk mot laktos? De kan kolla upp det på vårdcentralen, dock brukar många vara tvungna att diagnosticera (?!) det själva. Men annars behöver det ju inte vara laktos, kan vara mjökprotein eller komjölk, vad blandar du pulvret med?

Skulel föreslå att du köper nån tablett på Hälsokosten, minns inte vad den heter men jag tror det finns olika.. man tar dem antingen tillsammans med födan (om den är kall) eller så sväljer man dem innan man ska äta/dricka vad det nu är. Jag måste ta 3-4 st. för att det ska ge effekt.

Man är inte allergisk mot laktos utan intollerant.

Tabletten du menar innehåller troligtvis laktas som är det enzym som laktosintolleranta saknar eller i alla fall har lite av. Det finns även på apoteket.

TylerDurden84
2007-01-14, 22:10
Jag fick gå till sjukhuset och dricka koncentrerad laktos på fastande mage. Sen mäter de hur ditt blodsocker svarar på detta i ca 1 timma.

Min mage var stor som en melon sen, trots att jag inte ätit något sen kvällen innan och jag gjorde testet på morgonen. EsaPro och proteinisolat har gjort att beaffrakaggen försvann!

frökenzelda
2007-01-15, 11:42
Man är inte allergisk mot laktos utan intollerant.


Och?! Jag vet att det egentligen heter intolerant, men just när jag skrev inlägget använde jag ordet allergisk. Jag är själv laktosintolerant (aa, det stavas med ett L, inte två) om vi nu ska vara petiga, så jag vet nog vad det är. Spelar roll vilket ord man använder? Folk fattar ju vad man menar iaf, liksom: orka märka ord. Du verkar ha bestämt dig för att hacka på mig på detta forum och du är alltså moderator..?!

HerrArne
2007-01-15, 11:48
Och?! Jag vet att det egentligen heter intolerant, men just när jag skrev inlägget använde jag ordet allergisk.

Det är en enorm skillnad på hur allvarligt det är med laktosintolerans kontra exempelvis mjölkproteinallergi (har aldrig träffat på någon som är allergisk mot laktos). I det ena faller agerar lakrosen i princip bulkmedel, i det andra kan man få tämligen seriösa tarmskador.

frökenzelda
2007-01-15, 11:57
Det är en enorm skillnad på hur allvarligt det är med laktosintolerans kontra exempelvis mjölkproteinallergi (har aldrig träffat på någon som är allergisk mot laktos). I det ena faller agerar lakrosen i princip bulkmedel, i det andra kan man få tämligen seriösa tarmskador.

Som jag sa, vet jag att det heter intolerant. FÖRLÅT för att jag använde fel ord då. Det kanske är det du vill att jag ska göra- be om ursäkt för att jag så fruktansvärt dumt använde fel ord? Som jag också sa lär ju de flesta fatta vad jag menade, eller hur?! Please, don't mess with me. Om det är nåt jag avskyr är det besserwissriga, egotrippade personer på forum tjatar och hoppar på en för att man stavat nåt fel eller använt fel ord i fel sammanhang. Alla gör vi misstag. Men såna personer som hackar på en för det har jag lite svårt att i framtiden ta på allvar.

Hur gammal är du egentligen? :confused:

HerrArne
2007-01-15, 12:15
Som jag sa, vet jag att det heter intolerant. FÖRLÅT för att jag använde fel ord då. Det kanske är det du vill att jag ska göra- be om ursäkt för att jag så fruktansvärt dumt använde fel ord?

Nej, däremot kanske det inte är ... optimalt att svara med att gå till personangrepp?

Som jag också sa lär ju de flesta fatta vad jag menade, eller hur?!

Nej, de flesta kommer att läsa vad du skrev.

Please, don't mess with me. Om det är nåt jag avskyr är det besserwissriga, egotrippade personer på forum tjatar och hoppar på en för att man stavat nåt fel eller använt fel ord i fel sammanhang.

Gör man fel är det väl bra att bli rättad? Rättelser är dessutom i minst lika hög grad riktade till trådens läsare, som i det här fallet kanske inte känner till skillnaden mellan intolerans och allergi.


Alla gör vi misstag. Men såna personer som hackar på en för det har jag lite svårt att i framtiden ta på allvar.


Vem är det som angriper vem här, egentligen? Naturligtvis gör alla misstag, det som skiljer mellan de som lär av sina och de som inte gör det brukar hänga ihop med hur de tar till sig kritik.
Det sätt du visar prov på är enligt min uppfattning inte särskilt produktivt.

Hur gammal är du egentligen? :confused:

Vad har det med saken att göra?

frökenzelda
2007-01-15, 12:29
Nej, däremot kanske det inte är ... optimalt att svara med att gå till personangrepp?



Nej, de flesta kommer att läsa vad du skrev.

Vem är det som angriper vem här, egentligen?


Vad har det med saken att göra?

Isf är de rätt inkompetenta och fick förmodligen IG i läsförståelse.

Jag har inte angripit dig mer än att jag funderar över hur gammal du är och varför du måste hacka på mig, men kallar du det för ett personangrepp så visst, go ahead.

Din ålder har ganska mkt med saken att göra.

mini
2007-01-15, 12:48
Isf är de rätt inkompetenta och fick förmodligen IG i läsförståelse.

Du är förvånad att folk tror att du menar allergi när du skriver allergi? Vad är inkompetent med det?

JJ
2007-01-15, 12:52
Isf är de rätt inkompetenta och fick förmodligen IG i läsförståelse.

Jag har inte angripit dig mer än att jag funderar över hur gammal du är och varför du måste hacka på mig, men kallar du det för ett personangrepp så visst, go ahead.

Din ålder har ganska mkt med saken att göra.

Hur gammal är du?

frökenzelda
2007-01-15, 12:53
Hur gammal är du?

tjugo

HerrArne
2007-01-15, 13:13
Isf är de rätt inkompetenta och fick förmodligen IG i läsförståelse.

Nej, det är inte läsförståelse som krävs för att förstå att du menade 'intolerans' när du skrev 'allergi'.

Jag har inte angripit dig mer än att jag funderar över hur gammal du är och varför du måste hacka på mig, men kallar du det för ett personangrepp så visst, go ahead.

För att göra det solklart, detta uppfattar jag som ett personangrepp:

Please, don't mess with me. Om det är nåt jag avskyr är det besserwissriga, egotrippade personer på forum tjatar och hoppar på en för att man stavat nåt fel eller använt fel ord i fel sammanhang.

Missupfatta mig inte nu, det rör mig inte i ryggen vad du tänker om mig. Däremot tänker jag inte låta dig ägna dig åt historieförfalskning oemotsagd.

Din ålder har ganska mkt med saken att göra.

Har du något emot att utveckla varför?

z_bumbi
2007-01-15, 13:21
Spelar roll vilket ord man använder?

Om du redan visste vilket ord det var så är det väl onödigt att förvirra folk mer än vad de redan är vad gäller intolerans och allergi?

Folk fattar ju vad man menar iaf, liksom: orka märka ord. Du verkar ha bestämt dig för att hacka på mig på detta forum och du är alltså moderator..?!

wtf?

frökenzelda
2007-01-15, 13:42
Om du redan visste vilket ord det var så är det väl onödigt att förvirra folk mer än vad de redan är vad gäller intolerans och allergi?



wtf?

Som sagt vet jag såklart vad det är eftersom jag har det själv men jag råkade använda fel ord, jag fattar INTE hur ni orkar hänga upp er på en liten skitsak.

egge
2007-01-15, 13:49
Som sagt vet jag såklart vad det är eftersom jag har det själv men jag råkade använda fel ord, jag fattar INTE hur ni orkar hänga upp er på en liten skitsak.

Men du orkar hänga upp dig på att folk hänger upp sig...*slap*

sissa
2007-01-15, 13:51
Som sagt vet jag såklart vad det är eftersom jag har det själv men jag råkade använda fel ord, jag fattar INTE hur ni orkar hänga upp er på en liten skitsak.


Den som gjorde en stor grej av det är väl du? Det du försvarar dig mot är
" Man är inte allergisk mot laktos utan intollerant." Fundera på om du måste försvara dig mot det öht. Det finns inget att försvara sig mot. Alla skrver fel, mer eller mindre hela tiden. Och så rättar man varandra.

Detta är ett angrepp mot en som person:
"Alltså du är ju helt värdelös och dum i huvvet, skriv inge mer på detta forum, för det heter faktiskt..."

Detta är inte det:
" Man är inte allergisk mot laktos utan intollerant."

JJ
2007-01-15, 14:22
tjugo

Det förklarar ditt mogna sätt att hantera en rättelse från den "jättedumma farbrorn".

frökenzelda
2007-01-15, 21:13
Det finns inget att försvara sig mot. Alla skrver fel, mer eller mindre hela tiden.

Jo, att två personer kände att det var välldigt viktigt att rätta mig tycker jag är irriterande och en anledning att försvara sig. Jag gillar inte att bli påhoppad för att folk tycker jag är en inkompetent dyslektiker

sissa
2007-01-15, 21:24
Jo, att två personer kände att det var välldigt viktigt att rätta mig tycker jag är irriterande och en anledning att försvara sig.

Du försvarar dig mot dig själv. Det är faktiskt bara du som kallar dig för en inkompentet dyslektiker mm, ingen annan.

HerrArne
2007-01-15, 21:25
Jo, att två personer kände att det var välldigt viktigt att rätta mig tycker jag är irriterande och en anledning att försvara sig. Jag gillar inte att bli påhoppad för att folk tycker jag är en inkompetent dyslektiker

En gång till då.

Det finns personer som har blivit påhoppade i denna tråd. Du är inte en av dem.
Ingen har anfört några invändningar mot ditt språk. Bara mot ett rent sakfel.

Plus då min antydan att du inte verkar ta till dig kritik på ett särskilt bra sätt, vilket jag vid det här laget anser att du tydligt demonstrerat stämmer.

frökenzelda
2007-01-15, 21:34
Du försvarar dig mot dig själv. Det är faktiskt bara du som kallar dig för en inkompentet dyslektiker mm, ingen annan.

Ingen i denna tråd kanske, men andra på andra forum och irl, så jag förväntar mig inte så mkt mer av vissa här...

Anyway, suck my toes. They're quite smelly.

Eddie Vedder
2007-01-15, 21:36
Ingen i denna tråd kanske, men andra på andra forum och irl, så jag förväntar mig inte så mkt mer av vissa här...

Anyway, suck my toes. They're quite smelly.


Att du orkar

HerrArne
2007-01-15, 21:43
Ingen i denna tråd kanske, men andra på andra forum och irl, så jag förväntar mig inte så mkt mer av vissa här...

Anyway, suck my toes. They're quite smelly.

Med den attityden så kommer du att få problem överallt.
Har du problem med andra så ta upp det med dem.
Eller leta upp någon som faktiskt har lust att agera dörrmatta åt dig.