handdator

Visa fullständig version : Bilstereo


Lasse Kongo
2007-01-13, 20:33
Yo, misstänker att det finns ngn här som är lite halvkunnig på bilstereo, jag är det inte dock =)

Iaf, jag undrar vad ni säger om detta paket, gå in på

http://www.stylingbutiken.se/

Gå in på Bilstereo & Ljud/Ljudpaket, där finns 2 paket, ett för 1595 med en baslåda med 2x10tums basar, sen ett annat paket för 1795 med en 12tums bas (den lådan ser riktigt ball ut med)

Slutsteg och alla kablar man behöver ingår, och jag tror ärligt talat tom jag klarar av att koppla in detta, frågan blir då om det är ngt att ha eller är det skit?

Observera nu att jag INTE är ute efter ngt värstingmegasuperljud, bara lite mer krut och snärt än vad jag har idag.

Idag har jag en ny Pioneer-cd och 2 st 6x9 i hatthyllan, 2 gamla 4tumshögtalare där fram varav en är spräckt, men dem ska jag strax ut och byta, köpte 2nya gashögtalare som ska in där fram.

Beroende på hur det kommer låta om jag kopplar in paketet från stylingbutiken så kanske jag kommer sätta in ett par sateliter där framme.


Men som sagt, tror ni paketen funkar, och vilket bör jag satsa på, tycker ju helt klart 12tumslådan ser grymmast ut.

Überbiffen
2007-01-13, 20:36
Du lär uppleva enorm skillnad enbart med en 10:a.

Thorwaldsson
2007-01-13, 20:38
Kan bara råda dig till att inte lägga ut mer pengar än vad du verkligen tycker är nödvändigt. "Bilstereo-manin" är en övergående fas.

Lasse Kongo
2007-01-13, 20:41
Kan bara råda dig till att inte lägga ut mer pengar än vad du verkligen tycker är nödvändigt. "Bilstereo-manin" är en övergående fas.

Jag har ingen bilstereomani kan jag lova, vill bara ha lite mer kräm, och jag tycker inte det var så mkt pengar för den delen, har satt mellan 1500-2000 som pris.

Empe
2007-01-13, 21:00
Ta den för 1595. Jag själv tycker det blir "snabbare" bas med mindre element. Ju större element desto skallrigare ljud. Det bästa vore om du kunde provlyssna på grejerna först.

Lasse Kongo
2007-01-13, 22:17
Ta den för 1595. Jag själv tycker det blir "snabbare" bas med mindre element. Ju större element desto skallrigare ljud. Det bästa vore om du kunde provlyssna på grejerna först.

Mkay, jag hade en 12a i min förra bil, var bra jävla flås så håret flög av typ, men det var mest dunka dunka, inget klart ljud direkt haha

Var iväg och satte i gashögtalarna fram nyss, blev en jääävla skillnad med de där små rackarna, mycket klarare och finare ljud *drool*

Empe
2007-01-13, 22:24
Jag har 6.5 tums bas/mellanregisterhögtalare (GAS) och små 1.5 tums diskanter (också GAS) i dörrarna på min bil samt 6x9or i hatthyllan. Det duger tycker jag, inget ljudfreak precis. Men jag håller med dig, nya dörrhögtalare gör en otrolig skillnad i ljudet.

DavidN
2007-01-13, 22:28
Jag är ingen bilstereo-grottmänniska men kan ge lite fiffiga råd.
Det finns lite anledning att lägga ner störra pengar på en bilstereo vad gäller kvalitet i egenskap av audisk transparens (dvs icke-urskiljbar skillnad från mastermiljö).
I en bil har du: kamfiltereffekt, resonans, ambient brus, dålig kanalseparation etc etc

De enda anlednignarna att lägga ner kopiösa pengar på bilaudio är: idioti, okunskap, rikemanssyndrom, liten penis, machotvång och dylika.

Det enda direkta jag kan tänka på som är fiffigt är t.ex. att du har tillräcklig förstärkning för att driva ett bra ljus, även ett separat batteri är på sin plats ibland ;)

Konsensus: Gå efter egna preferenser, vad låter mysigt. Hur kan du undvika skorr och diverse lösföremål att skapa resonanser som stör osv.-

flenders
2007-01-13, 23:34
Om du lyssnar på annan musik än hiphop/elektronisk musik så rekommenderar jag en lite mindre bas. Ljudet blir klarare då. Att försöka spela rock med två 12" låter totalt misslyckat.

Lepras
2007-01-13, 23:57
Krille87 startade en bilstereotråd för några veckor sen,,kolla upp den...