handdator

Visa fullständig version : Äggskal som sitter som klistrat


VoDaresVins
2007-01-13, 20:24
Vad är det som orsakar att äggen ibland är för j*vliga att skala? Man får inte bort en minsta bit utan att det följer med äggvita. *gah!*
Har det att göra med hur färska äggen är? Finns det nåt man kan göra för att förhindra detta? T.ex. lägga direkt i kokande vatten, skölja äggen efter, picka hål på skalet just innan de kokat klart? Angående den sista idén, kunden det vara skadligt med tanke på bakterier?
Nu ska jag iväg och skala mina nykokta ägg, hoppas de är lättskalade den här gången.

mSJÖDIN
2007-01-13, 20:44
Dom är färska.

olle lindblad
2007-01-13, 21:06
Färska ägg är svårare att skala ja, men lägger man de färdigkokta äggen i iskallt vatten direkt går det betydligt lättare att skala dem sedan.

Sigurdsson
2007-01-13, 21:40
Jag gör ett litet tillägg.
Det är så att när jag är hemma hos min mor och far och kokar ägg så fastnar alltid skalet, spelar ingen roll om det är färska eller ej. Jag har även provat att ta hem äggen till mig och kokat dem, då har de inte fastnat?!?

Så jag funderar lite på om det antingen har med hur kallt äggen förvaras (det är kallare hos mor och far) eller om de kan ha något med vattet att göra(kalk och sådant).

TylerDurden84
2007-01-14, 17:12
Nyckeln till lättskalade ägg är...

Koka dom sjukt länge. Jag lägger i dom i varmt vatten i en kastrull och sätter det på plattan (högsta temp tills det börjar koka) och låter dom vara där i 20 min. Äggvitan smakar likadant, och gulan blir hård, men inte överdrivet hård, inte heller grön.

Det lossnar sen som det vore en pistage-nöt du skalat :D

Srednq
2007-01-14, 17:44
spola dom med kallt vatten direkt efter du kokat dom

VoDaresVins
2007-01-14, 21:22
Ok, ska pröva med kallvatten.
Det där med att koka dom länge krockar lite med hur jag vill ha mina ägg.
Tack för svaren.

shadowfire
2009-12-28, 15:07
Bumpar den här tråden lite. Äter kopiöst mkt ägg och köper alltid samma förpackning osv. Ibland går det som en gud o skala äggen, ibland får jag pilla bort varje liten milimeter för att halva ägget inte ska följa med.

Ingen som har något annat husmorsknep? Kallt vatten osv är standardprocedur.
Det där med o koka dem i 20 min tar jag inte som rekommendation, lol, mina ägg blir gröna efter 7 min.

Sniggel
2009-12-28, 15:23
Bumpar den här tråden lite. Äter kopiöst mkt ägg och köper alltid samma förpackning osv. Ibland går det som en gud o skala äggen, ibland får jag pilla bort varje liten milimeter för att halva ägget inte ska följa med.

Ingen som har något annat husmorsknep? Kallt vatten osv är standardprocedur.
Det där med o koka dem i 20 min tar jag inte som rekommendation, lol, mina ägg blir gröna efter 7 min.

1. Koka dem
2. Skala hål vid nord o sydpolerna
3. Sätt munnen till en av polerna, ha handen beredd vid andra sidan
4. Blås! :D

Ungrim
2009-12-28, 15:24
Koka dem i 20 min lät lite nasty, gulan ska ju vara lite små rinnig.

Tror inte man kan göra så mycket mer än att inte koka helt färska ägg och sen skölja dem i kallt vatten direkt.

Allternativ lägga ner dem i ättiksprit över en natt eller två så är skalet borta sen.

Ungrim
2009-12-28, 15:26
1. Koka dem
2. Skala hål vid nord o sydpolerna
3. Sätt munnen till en av polerna, ha handen beredd vid andra sidan
4. Blås! :D


Dut1b--AgLM

haa
2009-12-28, 20:53
Dut1b--AgLM

haha, ska dra och koka ägg bara för att testa! *flex*

johanhej
2009-12-28, 21:09
Dom är färska.

Word. True story.

Trance
2009-12-28, 21:46
haha, ska dra och koka ägg bara för att testa! *flex*

Hårdkokt, annars blir det lätt jobbigt.

Ungrim
2009-12-28, 23:21
Hårdkokt, annars blir det lätt jobbigt.

Ju hårdare ägget är desto svårare blir det att blåsa ut det, fast självklart måste det vara kokt till fast form iallafall

Eddie Vedder
2009-12-29, 09:12
Bumpar den här tråden lite. Äter kopiöst mkt ägg och köper alltid samma förpackning osv. Ibland går det som en gud o skala äggen, ibland får jag pilla bort varje liten milimeter för att halva ägget inte ska följa med.

Ingen som har något annat husmorsknep? Kallt vatten osv är standardprocedur.
Det där med o koka dem i 20 min tar jag inte som rekommendation, lol, mina ägg blir gröna efter 7 min.

Jag köper i regel 24-pack och märker ganska snabbt om det är ett parti lättskalade eller svårskalade ägg.

Är de svårskalade gör jag helt enkelt så att jag kokar dom och sedan äter genom att dela dom på mitten med kniv och ära ur skalet helt enkelt. Jag bemödar mig alltsp inte ens den deprimerande skalningsproceduren.;)

Numera har jag dock börjar äta mer och mer stekta ägg. X antal ägg och X - 1 matskedar vatten, t.ex. 5 ägg och 4 msk vatten, ner i en bunke, förstör gulorna, vispar ihop allt ordentligt, lite salt i det och sedan ner i het panna. Blir hur gott som helst och just ihopvispningen med vattnet gör att det blir lite "fluffigare" konsistens än enbart stekta ägg.

TehSaxo
2009-12-29, 09:32
Jag köper i regel 24-pack och märker ganska snabbt om det är ett parti lättskalade eller svårskalade ägg.

Är de svårskalade gör jag helt enkelt så att jag kokar dom och sedan äter genom att dela dom på mitten med kniv och ära ur skalet helt enkelt. Jag bemödar mig alltsp inte ens den deprimerande skalningsproceduren.;)

Numera har jag dock börjar äta mer och mer stekta ägg. X antal ägg och X - 1 matskedar vatten, t.ex. 5 ägg och 4 msk vatten, ner i en bunke, förstör gulorna, vispar ihop allt ordentligt, lite salt i det och sedan ner i het panna. Blir hur gott som helst och just ihopvispningen med vattnet gör att det blir lite "fluffigare" konsistens än enbart stekta ägg.

Steker du med eller utan olja/margarin/smör? :D

Eddie Vedder
2009-12-29, 09:36
Steker du med eller utan olja/margarin/smör? :D

Äggen steker jag inte i någonting. Det fastnar inte i min panna.

Men när jag använder matfett är det bara smör jag använder. Äger varken margarin eller olja.

Men jag steker sällan i fett utan tillsätter det efteråt. Imorse stekte jag kött till frukost t.ex. Inget fett i pannan men däremot skar jag en skiva smör och lade på efter och lät den smälta över köttet. Då förlorar jag ju inget smör i pannan plus att det inte hinner smälta helt så man kan äta smöret som det är uppepå köttet.

När jag steker potatis har jag dock smöret i pannan förstås, men då absorberas ju allt också så inget går förlorat.

TehSaxo
2009-12-29, 09:38
Äggen steker jag inte i någonting. Det fastnar inte i min panna.

Men när jag använder matfett är det bara smör jag använder. Äger varken margarin eller olja.

Men jag steker sällan i fett utan tillsätter det efteråt. Imorse stekte jag kött till frukost t.ex. Inget fett i pannan men däremot skar jag en skiva smör och lade på efter och lät den smälta över köttet. Då förlorar jag ju inget smör i pannan plus att det inte hinner smälta helt så man kan äta smöret som det är uppepå köttet.

När jag steker potatis har jag dock smöret i pannan förstås, men då absorberas ju allt också så inget går förlorat.

Har hört talas om såna pannor, synd att man inte har en sån.

Tillsätta smöret efteråt låter gott, får prova det nångång. :thumbup:

Eddie Vedder
2009-12-29, 09:43
Har hört talas om såna pannor, synd att man inte har en sån.

Vanlig teflonpanna. De finns ju i vilken supermarket som helst och är inte ett dugg dyrt.

Tillsätta smöret efteråt låter gott, får prova det nångång. :thumbup:

Ja jag föredrar själv det sättet när det gäller kött i alla fall. Det suger ju som sagt inte upp knappt något fett alls så jag föredrar att tillsätta det efteråt och låta smöret smälta över köttet. Gärna vitlökspulver och svartpeppar på det.*drool*

Dagens frukost var stekta nötköttsbitar med smält smör och kryddor och så en stor portion broccoli till det.:thumbup: Men nog med off topic nu.

shut teh face
2009-12-29, 10:26
Mina är alltid superlätta att skala

Jag kokar så länge jag vill, sen spolar jag varmt vatten i kastrullen, sen ljummet, sen kallt tills äggen är kalla. Skalet åker alltid av lätt

CrazyJoeDavola
2009-12-31, 01:25
Äggkokare är väldigt fint annars, hjälper ju dock inte alltid mot skal som fastnar, men det går väldigt fort och man sparar mycket vatten.

Ibrahim
2009-12-31, 02:02
haha, ska dra och koka ägg bara för att testa! *flex*

Jag har gjort det dära med varje ägg jag kokat sedan 1-2 år tillbaka. Endast en gång har jag lyckats få ut ett helt perfekt ägg. Alla andra gånger har jag antingen fått ut en del av ägget och resten fastnat kvar där inne eller så mosas skalet och jag måste skala ägget som vanligt.

Nielsen
2010-01-03, 15:07
Tag det kokade ägget i din vänstra hand. I din högra han håller du en vanlig bordskniv. Sikta in dig ungefär 2/3 upp på ägget och gör en svepande rörelse med din högra hand mot ägget.


Klart.

944RS
2010-01-03, 16:48
Tag det kokade ägget i din vänstra hand. I din högra han håller du en vanlig bordskniv. Sikta in dig ungefär 2/3 upp på ägget och gör en svepande rörelse med din högra hand mot ägget.


Klart.

:confused: Vad händer då? Skrämmer man ägget så det tappar allt skal av rädsla eller måste man gå hela vägen och anfalla ägget?

Anton Fräs
2010-01-03, 18:15
Dut1b--AgLM

Fungerar riktigt bra!

944RS
2010-01-03, 18:19
Fungerar riktigt bra!

Ingen som kan filma ett eget försök på att blåsa ut ägget ur skalet?

Anton Fräs
2010-01-03, 18:22
Ingen som kan filma ett eget försök på att blåsa ut ägget ur skalet?

Orkar inte just nu. Men jag kan ge dig lite tips.

1. Helt hårdkokt, hellre lite för länge är för kort
2. Kyl ner äggen i kallt vatten ett par minuter
3. Slå rejäla hål på botten och toppen, blås!

Rickard
2010-01-03, 18:36
3. Slå rejäla hål på botten och toppen, blås!

Då tappar man ju lite av poängen med smidigheten i det hela.
Efter lite träning så behöver man inte göra så stora hål, framför allt inte i toppen.
Mitt tips är att tänka "runt och ut" och inte bara "ut" när man blåser.

Degpekka
2010-01-03, 19:11
runt och ut?

karlingen
2010-01-03, 21:08
Dut1b--AgLM

HAHA fungerar det verkligen???

Nielsen
2010-01-03, 21:09
:confused: Vad händer då? Skrämmer man ägget så det tappar allt skal av rädsla eller måste man gå hela vägen och anfalla ägget?

Du skall som du säger anfalla ägget. Du kapar av toppen på ägget, sen är det bara att äta det som det är eller i äggkopp om man tycker det är smidigare.

Förutsätter nu kanske helt felaktigt att ägget skall ätas som det är, inte skivas.

Nielsen
2010-01-03, 21:09
Jag har faktiskt testat det där med att blåsa ut ägget, men jag får det verkligen inte att funka, kändes grymt tråkigt.

Ungrim
2010-01-04, 13:54
Du skall som du säger anfalla ägget. Du kapar av toppen på ägget, sen är det bara att äta det som det är eller i äggkopp om man tycker det är smidigare.

Förutsätter nu kanske helt felaktigt att ägget skall ätas som det är, inte skivas.

Var inte hela idén med tråden att skala ett ägg? inte klyva/öppna ett ägg??

Ungrim
2010-01-04, 13:55
HAHA fungerar det verkligen???

Går det att göra i en film på nätet så går det givetvis att göra i verkligheten :D

ceejay
2010-01-04, 16:55
Finns inte mycket jag ragear på lika mkt som när ägghelvetet går sönder när jag försöker skala det!

skall testa blåsa ut skiten nästa gång ;)

Snobbe
2010-01-04, 17:06
Problemet är väl att iaf jag gillar att äta mina ägg med lite lös gula. Helt hårdkokt blir så torrt imo. Ska nog testa det där me o blåsa iofs.

Angående steka ägg så behövs inte något matfett om du har en teflonpanna och inte börjar steka dom på för hög värme. Tänk på även om du gillar o vända äggen det gör iofs inte jag men fortsätt ha låg temp på pannan annars kommer gulan fastna rätt bra där.

Vildarawk
2010-01-04, 17:40
Tips: blås inte ut äggen om ni siktar på att ha en rinning gula. Blåste ut ett ägg som brorsan kokat igår (hårdkokt) utan problem (första försöket *flex*) medans mitt ägg imorse (hårdkokt med lätt rinning gula) slutade utsmetat över halva köket >_<

agazza
2010-01-04, 17:44
Det är lätt att blåsa ur så länge man har sköljt det tillräckligt länge i kallvatten. Färskare ägg är svårare av någon anledning.

johanar
2010-01-07, 14:42
Har för mig det finns små koppar som man knäcker det råa ägget i, och sedan kör i micron för att få ett kokt färdigskalat ägg. Borde ju spara tid vid både tillagning och skalning ifall det fungerar.

Luttis
2010-01-07, 16:04
Har för mig det finns små koppar som man knäcker det råa ägget i, och sedan kör i micron för att få ett kokt färdigskalat ägg. Borde ju spara tid vid både tillagning och skalning ifall det fungerar.

De är riktigt smidiga och fungerar hur bra som helst (iaf de gånger de inte exploderar och man får skrapa ren hela micron från äggsplitter) ..

Ungrim
2010-01-07, 16:36
Det var nått nytt, kanske måste testas,

AlmostRipped
2010-01-08, 18:20
Måste testa att blåsa ur ägget, sen att man kanske måste öva för o få det bra varje gång kan det vara värt när man äter mycket ägg :)

Ett annat tips om ni vill göra något roligt med äggen är detta
Bor ni med någon morgontrött person som brukar äta färdigkokta ägg från en skål i kylen så byt ut ett av äggen mot ett okokt ägg :) Lovar att det blir en del skratt när dem bankar det mot köksbänken haha! Elakt men ack så roligt! (kostnaden av 1 ägg för skämtets skull är helt klart värt det)

Ibrahim
2010-01-09, 15:42
runt och ut?

Tror han menar att man först försöker lossa ägget från sidorna sedan blåsa ut det.

Måste testa att blåsa ur ägget, sen att man kanske måste öva för o få det bra varje gång kan det vara värt när man äter mycket ägg :)

Ett annat tips om ni vill göra något roligt med äggen är detta
Bor ni med någon morgontrött person som brukar äta färdigkokta ägg från en skål i kylen så byt ut ett av äggen mot ett okokt ägg :) Lovar att det blir en del skratt när dem bankar det mot köksbänken haha! Elakt men ack så roligt! (kostnaden av 1 ägg för skämtets skull är helt klart värt det)

Skittråkigt tips!! Vadå kostnaden av ett ägg? Vem fan bryr sig om ägget... Det kommer ju stinka i flera veckor.

Anton Fräs
2010-01-09, 15:59
De är riktigt smidiga och fungerar hur bra som helst (iaf de gånger de inte exploderar och man får skrapa ren hela micron från äggsplitter) ..

Du måste punktera gulan :) Tror jag ivarjefall!

Schneewithen
2010-01-17, 20:33
Tricket är att man ska salta vattnet som ägget kokas i!!!
Då får ni alltid lättskalade ägg, oberoende om dem är färska eller ej :thumbup:

hyenan
2010-01-17, 23:01
hahah ska lätt testa imorrn! grymt om det funkar

Ekman_
2010-01-18, 00:01
skölj av äggen efter kokning i ca 1min så funkar det prima sen :)

Snobbe
2010-01-18, 03:00
kassa om man sköljer dom 1min e att dom e kalla då.

Snobbe
2010-01-18, 03:50
Tror han menar att man först försöker lossa ägget från sidorna sedan blåsa ut det.



Skittråkigt tips!! Vadå kostnaden av ett ägg? Vem fan bryr sig om ägget... Det kommer ju stinka i flera veckor.

Varför skulle det stinka jag hoppas att du inte skulle låta det råa ägget ligga kvar på golvet i 3veckor efter det?

TehSaxo
2010-01-18, 07:16
Skitkul o blåsa ut äggen ur skalen :) Tricket är att hålla handen framför så ägget inte flyger iväg :D

Degpekka
2010-01-18, 07:43
Skitkul o blåsa ut äggen ur skalen :) Tricket är att hålla handen framför så ägget inte flyger iväg :D

Aha! jag har aldrig fattat varför mina ägg flugit iväg... :thumbup: