handdator

Visa fullständig version : HMB & Kreatin


Perry Pecs
2003-02-22, 19:49
Hur är det att ta HMB tillsammans med Kreatin?

EiseltUK
2003-02-22, 22:46
Det kan funka bra. HMB rekommenderar vi i första hand till personer som tränar väldigt mycket, speciellt om du kombinerar styrketräning och konditionsträning. Då kan HMB motverka konditionsträningens negativa effekt på tillväxten så att du får mer ut av styrketräningen. Ett alternativ till HMB är Glutamin som blir alltmer populärt bland tränande.

/ Henrik

Fultjack
2003-02-22, 22:52
Eiselt, jag vet inte om jag inbillar mig eller om HMB funkar bra, känns som om jag blev piggare, starkare och större?

kanske bara inbillar mig men man vet aldrig, ska doc ktesta hmb en gång till :thumbup:

jag testade det dock ej ihop med kreatin

EiseltUK
2003-02-22, 23:05
Det är ganska många som har bildat sig en uppfattning om att HMB inte funkar pga en studie. Men om man granskar den totalt litteraturen så ser man att det finns typ 20 andra studier som visar intressanta resultat på styrka, tillväxt och fettförbränning. Om jag inte missminner mig så har det även gjorts en studie där man kombinerade kreatin och HMB och visade att det var en bra kombination.

Mvh
Henrik

Petrus
2003-02-23, 09:52
Många (däribland jag själv) har varit eller är kritiska mot HMB... Inte just pga någon speciell studie utan mest för att jag inte sett något som övertygar mig... Men,,,jag har läst en hel del om det sista veckan och det blir faktiskt mer intressant hela tiden. Inte som muskelbyggande eller anabolt - utan antikatabolt!

Vänligen,,,
Petrus

Sverker
2003-02-23, 11:44
Effekten av HMB kommer att drunkna i effekten från kreatin.


Själv litar jag på att HMB kan bevara muskelmassan under en diet/deff efter egna erfarenheter. 3 - 4 g fördelat i 1 g portioner.

eiselt
2003-02-23, 14:14
Ja det är i första hand den proteinbesparande effekten som är intressant med HMB. Det tycks funka bäst på personer som tränar välidgtmycket (på gränsen till överträning) eller under diet.

/ Henrik