handdator

Visa fullständig version : Deffupplägg


Chansey
2007-01-13, 17:32
Hej,

Hade tänkt börja deffa på måndag, jag har precis bulkat i 4månader och ätit en jävla massa. Jag har deffat förut men jag har lite frågor ändå. Förra gången jag deffade blev det lätt alldeles för mycket mat efter ett cardiopass för att jag var ju fruktansvärt hungrig, vad är lagom att käka efter man tränat?

Min diet kommer se ut ungefär såhär.

Frukost: Havregrynsgröt alt müsli med fil.
Proteinshake med minimjölk
1ägg
Chai-te
Uppskattat 600kcal

Mellanmål: Nötter(antagligen mandlar el jordnötter) och vatten
Uppskattat 300kcal

Lunch: Mackor (AXA Protein+) med tonfisk och sallad. Lättmjölk.
Uppskattat 500kcal

Mellanmål: Shake och en banan
Uppskattat 300kcal

Middag: Det som serveras
600kcal

2300kcal + mat efter(och innan?) träning då



Träning ser ut ungefär så här:

Måndag: Gym 08.00-10.00
Muay Thai 20.30-23.00
Tisdag: MMA 19.00-20.30
Onsdag: Gym: 08.00-10.00
Muay Thai 20.30-23.00
Torsdag: MMA 19.00-20.30
Fredag: Gym 06.30-07.30
Lördag: Muay Thai 12.00-14.00
Söndag: Vila

Supps: Whey-80, Kreatin, Glutamin, Multivitamin och kanske loose-it

Stats: 190cm 93kg ca 15%fett, 19år

Tacksam för svar

Chansey
2007-01-13, 17:43
Edit: 20.30-22.00 skall det stå.

JTH
2007-01-13, 17:44
Frukost: Havregrynsgröt alt müsli med fil.
Proteinshake med minimjölk
1ägg
Chai-te
Uppskattat 600kcal

Nu är jag ingen kaloriräknare, men hur fasen får du den frukosten (samma som undertecknad, exl ägget pga kolestrol) till 600 kcal!?
Min proteinshake ger mig ca 180 kcal, och havregryn innehåller ca 340 kcal per 100 g.

nutz
2007-01-13, 17:47
Ta bort gröten från frukosten och lägg den efter dina cardiopass istället. Finns ingenting som säger att man behöver äta mycket på morgonen förutom Dolph Lundgren, kanske.

Chansey
2007-01-13, 17:57
Pedant?

Kanske har lite fel men men.
Ägg80kcal+shake220kcal+gröt/musli250kcal

=550kcal

Chansey
2007-01-13, 17:58
Ta bort gröten från frukosten och lägg den efter dina cardiopass istället. Finns ingenting som säger att man behöver äta mycket på morgonen förutom Dolph Lundgren, kanske.

Vad rekommenderar du att äta till frukost? Och hur mycke kalorier?

nutz
2007-01-13, 18:11
Vad rekommenderar du att äta till frukost? Och hur mycke kalorier?

Brukar ta en proteindrink innan jag drar iväg..

Det känns lättare att vara hungrig på jobbet där man kan hålla sig sysselsatt och inte bara blir stillasittande och det känns absolut bättre att äta mer på kvällen efter träning och innan läggdags.

Eddie Vedder
2007-01-13, 18:31
Hej,

Hade tänkt börja deffa på måndag, jag har precis bulkat i 4månader och ätit en jävla massa. Jag har deffat förut men jag har lite frågor ändå. Förra gången jag deffade blev det lätt alldeles för mycket mat efter ett cardiopass för att jag var ju fruktansvärt hungrig, vad är lagom att käka efter man tränat?



Ditt problem verkar vara som mitt, jag tolkar de som att käka nyttigt e inga problem för dej. Inget sug efter godis å andra tomma kalorier utan snarare de att du kan äta oerhört mycke mat. Exprimentera med vilka livsmedel som ger dej en bra mättnadskänsla, mättnadsindex e ju ganska subjektivt.

Själv käkar jag väldigt mycke grönsaker, samt havregrynsgröt å trosk/tonfisk. De får mej att va mätt trots lågt kalori innehåll, sen tycker jag att grönt te och kaffe ger en psykisk tillfredställelse vid hunger. Man får i sej nånting varmt som smakar gott iaf, funkar för mej å kanske för dej oxå?

Eddie Vedder
2007-01-13, 18:36
Hej,

Hade tänkt börja deffa på måndag, jag har precis bulkat i 4månader och ätit en jävla massa. Jag har deffat förut men jag har lite frågor ändå. Förra gången jag deffade blev det lätt alldeles för mycket mat efter ett cardiopass för att jag var ju fruktansvärt hungrig, vad är lagom att käka efter man tränat?



Ditt problem verkar vara samma som mitt, att käka nyttigt e inga problem inget sug efter godis å andra tomma kalorier dock kan man trycka i sej hur mycke som helst rent "volym mässigt". Exprimentera med vilka livsmedel som ger dej en bra mättnadskänsla, mättnadsindex e ju ganska subjektivt.

Själv käkar jag väldigt mycke grönsaker, samt havregrynsgröt å torsk/tonfisk. De får mej att va mätt trots lågt kalori innehåll, sen tycker jag att grönt te och kaffe ger en psykisk tillfredställelse vid hunger. Man får i sej nånting varmt som smakar gott iaf, funkar för mej å kanske för dej oxå?

Utöver detta lägger jag givetvis till fettkällor oxå, men de är för hälsans skull, har inget att göra me underlättande av min kalorirestriktion.

Chansey
2007-01-13, 19:03
Du förstår dig på mig, ska prova det Eddie. Tack.

Sen undrar jag om återhämtningsmål som sagt. Vad? Hur mycket?

Va säger ni om supplements då?

Eddie Vedder
2007-01-13, 19:23
Du förstår dig på mig, ska prova det Eddie. Tack.

Sen undrar jag om återhämtningsmål som sagt. Vad? Hur mycket?

Va säger ni om supplements då?

Jag kör inte me några som helst drickbara kalorier, känner inget behov personligen av tillskott då jag vet att jag fyller proteinkvoten med råge genom mat (något som dom flesta gör).

Men eftersom jag inte använt mej av de på två år så ska jag inte lägga nån värdering i vad jag tycker att DU borde göra, jag berättar bara om hur jag gör. Kan säkert fylla en funktion när de handlar om att minimera katabolism, jag klarar mej iaf.

Chansey
2007-01-14, 13:17
Supplements alltså kreatin/glutamin/multivitamin osv, inte mat.

Thompah
2007-01-14, 16:43
Nu är jag ingen kaloriräknare, men hur fasen får du den frukosten (samma som undertecknad, exl ägget pga kolestrol) till 600 kcal!?
Min proteinshake ger mig ca 180 kcal, och havregryn innehåller ca 340 kcal per 100 g.


Nu är du helt ute och cyklar!:smash:

låt säga att han använder 100 g havregryn vilket är rätt så average så blir det340 kcal. Är din proteinshake 180 kcal så har du säkerligen för mkt protein i den. Men iom att han blandar med minimjölk så blir hans shake nog på ca 200 kcal. Ett ägg innehåller ca 80 kcal. Och kolesterol kan man inte äta*gah!*

Adderar man ihop detta så blir det 620 kcal.

Om du inte trodde att Te var någon sorts av kaloribomb så förstår jag inte riktigt hur du tänker.

Nu vet jag inte vad du äter i samband med träningen. Men en stor kille som du borde lätt kunna trycka i dig över 3000 kcal / dag och fortfarande ligga på ett stort underskott. Nu kan jag inte vara exakt men 3500 kcal / dag hade nog funkat det med iom att kampsportsträning förbränner mkt.

Chansey
2007-01-14, 23:13
mat innan och efter träning?

Majtchus
2007-01-14, 23:48
Om du inte trodde att Te var någon sorts av kaloribomb så förstår jag inte riktigt hur du tänker.


Chai te är inte vanligt te utan ett indiskt te som man gör på bland annat socker (ibland honung), kardemumma, ingefära, nejlikor och mjölk.
Innehåller närmare 100 kcal per kopp.

Chansey
2007-01-15, 18:08
Chai te är inte vanligt te utan ett indiskt te som man gör på bland annat socker (ibland honung), kardemumma, ingefära, nejlikor och mjölk.
Innehåller närmare 100 kcal per kopp.

källa på det?

Majtchus
2007-01-15, 23:08
källa på det?

Källa och källa:
ett recept iaf
http://web.dansukker.com/default.aspx?ID=38&ProductPage=1&ProductID=1888&GroupID=68

och som alltid:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chai_tea

(såg att jag överdrev lite, ska bara vara 74 kcal per kopp =)

Chansey
2007-01-15, 23:24
Jaha, ja dricker pås-chai-te - ingen mjölk eller nått - 0kcal.