handdator

Visa fullständig version : Periodiserat matintag!


Englund
2007-01-13, 16:32
Har tänkt lite på detta med abcde-dieten och hur den skulle funka i mindre skala. Låt säga att man styrketränar måndag, tisdag och onsdag varje vecka. Man ligger på, låt säga, ett överskott på 500 kcal/dygn måndag till torsdag för att sedan ligga på ett underskott på 600 kcal/dygn fredag-söndag. Då hamnar man på ett nästan obefintligt överskott på 200 kcal per vecka. I mina ögon bör detta vara ett bra sätt att bygga muskler på samtidigt som man inte vill gå upp i vikt. Troligtvis effektivare än om man skulle ligga på ca: +30 kcal/dag (vilket även är mycket svårt rent praktiskt) 7 dagar i veckan. Jag vet ju att det är omöjligt att bygga muskler på energiunderskott och vid energibalans.


"Energiintagets vikt visades i en ny studie där 23 collegestudenter fick antingen 1, 1.4 eller >2 g protein per kilo kroppsvikt och dygn under en 12-veckors styrketräningsperiod avsedd att öka styrka och massa. Deltagarna, som var i energibalans, uppvisade goda styrkeökningar efter studiens slut, men inga deltagare, oavsett proteinintag, uppvisade några förändringar i sin muskelmassas storlek. Proteinintaget och styrketräningen hjälpte inte: inget överskott = ingen muskeltillväxt.

Det primära för anabolism är energiintaget.

Hoffman JR, Ratamess NA, Kang J, Falvo MJ, Faigenbaum AD. Effect of protein intake on strength, body composition and endocrine changes in strength/power athletes. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(2):12-18, 2006." //King_Grub


Men vid denna form av energiintag så hamnar man ju på positiv energibalans under de dagar proteinsyntesen är förhöjd vilket rent teoretiskt (iaf i mina ögon) borde ge positiv utveckling i muskulaturen. Så till frågan, vad tror ni om detta?

Sverker
2007-01-13, 16:39
Vad säger att all muskeltillväxt är kopplad till träningsdagarna ?

Kan det inte vara så att den egentliga muskeltillväxten sker två eller t o m tre dygn efter träningen när glykogendepåerna är fyllda. Jag är inte säker men jag tror att anabolismen är trögare än bara timmarna efter träningspassen.

Alltså: Kaloriöverskott över lägre tidsperioder.

Englund
2007-01-13, 16:46
Vad säger att all muskeltillväxt är kopplad till träningsdagarna ?

Kan det inte vara så att den egentliga muskeltillväxten sker två eller t o m tre dygn efter träningen när glykogendepåerna är fyllda.

Jadu, jag har egentligen ingen aning om när den egentliga muskeltillväxten sker, jag hade bara lite funderingar kring detta.

Ola Wallengren
2007-01-14, 19:59
Jag är inte helt säker men som jag förstår det så kan man nog tänka på muskeltillväxten i två faser, en akut som beror på ökat blodflöde med ökad tillströmmning av näringsämne samtidigt som det bildas lokala tillväxtfaktorer i muskerna, tex IGF-1 mm. Denna fas håller i sig ett antal timmar efterpasset. Sedan kommer den genförmedlade proteinsyntesen igång, alltså generna aktiveras av styrkaträningen och proteinsyntesen tar fart. Denna ökade proteinsyntes är hög 12-24 timmar efter passet och faller därefter för att vara tillbaka till normalt ca 36-48timmar (även 72tim har man sett) efter passet.
Om du väger in ovanstående och även räknar med att du lätt räknar fel på energibalansen med minst +/- 10%, så var hamnar du då? Varken hackat eller malet?
Det du beskriver kan vara en bra beskrivnig för hur energibalansen ser ut för en person som inte räknar över huvud taget. Ett energiintag och utgifter som varierar +/- 25% från dag till dag i lite olika perioder.
Längre uppbyggnads och deffperioder gör det lättare att veta vad du egentligen håller på ed och i vilken riktning du går. Att hålla järnkoll på energiintaget är dessutom rätt jobbigt och med tanke på resonemanget kanske inte nödvändigt.