handdator

Visa fullständig version : Fantasyböcker!


Dreas
2007-01-13, 15:07
Hej! Ska inhandla lite grejer från Cdon.com! Har börjat läsa lite fantasy så jag tänkte, kan ni rekommendera fantasy på cdon?

Andreas

Timmi
2007-01-13, 15:19
Grub har postat en lååång lista med (enligt honom eller hans kompis) de 100 bästa fantasyböckerna, sök och du skall finna.

Har du nått mer specifikt på vad du läser? Kolla sf-bokhandelns hemsida för tipps och se om de finns på cdon också.

/Tim

Jax
2007-01-13, 15:21
Prova A song of ice and fire-serien av R.R. Martin

Grub tipsade mig och jag tycker att de är grymma.

coxie
2007-01-13, 15:24
Prova A song of ice and fire-serien av R.R. Martin

Grub tipsade mig och jag tycker att de är grymma.

+1 Grymt bra serie.

The_RobRoy
2007-01-13, 15:25
Prova A song of ice and fire-serien av R.R. Martin

Grub tipsade mig och jag tycker att de är grymma.

-1

För seg

Hellre Tad Williams - Memory Sorrow & Thorn

Men det är för avancerad fantasy, hoppa på typ Robert Jordan om du är ny i gamet.

elan
2007-01-13, 15:27
Kanske inte samma typ av fantasy som den de övriga nämnt men jag tycker Terry Pratchett är bra. Börja läs hans serie om Discworld så har du att göra ett tag.

Lord_Real
2007-01-13, 15:30
Om du redan läst ett par Fantasyböcker så rekomenderar jag Assassin Apprentice (och de två böckerna som följer, Lönnmördarens lärling tror jag den heter på svenska) av Robin Hobb.

Många fantasyförfattare fastnar lätt i en fälla att de beskriver en värld som de själva tycker är jätttuff. Och så inför de någor stort hot (en gud eller krigsmakt eller något) och en hjälte som är den enda som kan stoppa det. Och när det är klart så har inte världen utvecklats nämnvärt.

Robin Hobb var trött på det och skrev den serien som när den kom ändrade mycket på genren fantasy.

Det bästa är nog att han pluggar till att bli lönnmördare och är en sådan lönnmördare som typ giftmördar folk, och knuffar ner folk från trappor etc.. Han är helt enkelt ingen ninja. :D

Det finns en fristående uppföljningtriologi "Liveship traders" (som är riktigt hemsk på ett par håll med mycket våldtäkter och annat snubbit som väldigt få fantasyförfattare törs röra vid).
Sedan så kom det får ett par år sedan en uppföljnignstriologi till båda de första triologierna. För att avsluta storyn i den världen helt enkelt.

Alla tre trilogier rekomenderas. Men läs dem i ordning. Och den tredje är tyvärr svagast. :\

Dreas
2007-01-13, 15:49
Har läst Sagan om ringen-trilogin och läser Arvtagaren-trilogin nu, är inne på den äldste!

Ska söka men posta gärna länken till den listan för jag hittar säkert inte:em:

Andreas

Jay-Z
2007-01-13, 16:03
Denna kanske?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85502

blasr
2007-01-13, 16:05
Har läst Sagan om ringen-trilogin och läser Arvtagaren-trilogin nu, är inne på den äldste!

Ska söka men posta gärna länken till den listan för jag hittar säkert inte:em:

Andreas

Silmarillion är också ganska bra. Där får man reda på vad som hände innan Ringens Krig. Lite seg i början men den blir mycket bättre när man läst ett tiotal sidor.

Dreas
2007-01-13, 16:09
Hej! Läste Silmarillion och la ner den efter cirka 60 sidor! Får kanske börja igen!

Andreas

blasr
2007-01-13, 16:13
Hej! Läste Silmarillion och la ner den efter cirka 60 sidor! Får kanske börja igen!

Andreas

Kände också som att jag ville lägga ner den i början men det var en skoluppgift så jag vart tvungen att läsa den. Jag gillade iaf den starkt mot slutet.

Hades
2007-01-13, 16:23
-1

För seg

Hellre Tad Williams - Memory Sorrow & Thorn

Men det är för avancerad fantasy, hoppa på typ Robert Jordan om du är ny i gamet.

Say what?! Skulle Martin vara seg jämfört med uppskattningsvis 300 monotona sidor av kravlande i mörka gångar? Och att sedan i nästan andetag rekommendera Jordan är lite komsiskt, långsammare berättelse får man leta efter.

Ps. Jag tycker att MS&T är bra, men tempot är klart högre i ASOIAF.

King Grub
2007-01-13, 16:29
Fantasy behöver inte betyda svärdssvinande och formelkastande. Det finns författare som Jonathan Carroll, James Blaylock, Graham Joyce, Tim Powers, m fl, som skriver fantasy utan att det är andra världar, alver, drakar och sådant, och gör det fantastiskt.

Jay-Z
2007-01-13, 16:34
China Miéville tycker jag är rätt bra. Lagom halvflummigt sådär. :D

Sundsarn
2007-01-13, 16:42
Jordan är redan nämnd, segar ner sig fruktansvärt någonstansmellan 11-14 och framåt. Robin Hobb Har jag läst första "mördarens lärling" och föll för den, men sen hittade jag aldrig nästa bok och nu läser jag inte mycket *grr*

En bok som inte är fantasy direkt men som ajg fastnade för är "Kejsaren" av Conn Igulden, en serie som delvis baseras på den ursprungliga historien om Gajus Julius Ceasar och hans fall. Mycket bra serie 4 böcker har kommit, osäker om det är den sista.

Andra som även de är bra: David Eddings, "Sagan om Elenien" "sagan om Tamuli" + massor av andra. Terry Goodkind, "Sanningens svärd". David Gemmel, "Legender från drenai" fristående berättelser, lite mer åt den lättläsliga litteraturen dock. Raymond E Feist, "Kriget om rämnan" - Ren fantasy a'la krig, hjältar etc.

Newi
2007-01-13, 16:45
Hej! Läste Silmarillion och la ner den efter cirka 60 sidor! Får kanske börja igen!

Andreas

Samma här, kom kanske halva boken eller något, sen orkade jag inte mer.

Kurash
2007-01-13, 16:46
Läser om Death Gate Cycle nu, 7 böcker i serien. Margaret Weis & Tracy Hickman är författarna.

En annan favorit är Trilogin om Tomas Covenant, 2 trilogier faktiskt. Skrivna av Stephen Donaldson.

Och Michael Moorcocks Elric-böcker.

Cathra
2007-01-13, 16:52
Om du redan läst ett par Fantasyböcker så rekomenderar jag Assassin Apprentice (och de två böckerna som följer, Lönnmördarens lärling tror jag den heter på svenska) av Robin Hobb.


Åh, jag älskar Robin Hobb. Jag har planerat i flera år nu att jag ska bli en lönnmördare *cupid*

Kan också varmt rekommendera Maggie Fureys serie om den undersköna och starka, kvinnliga magikern Aurian..

King Grub
2007-01-13, 16:54
China Miéville tycker jag är rätt bra. Lagom halvflummigt sådär. :D

Nya boken Un Lun Dun! :hbang:

Dreas
2007-01-13, 16:59
Fire and ice serien finns ju endast som pocket på Cdon! Vill helst inte ha den som en pocket utan riktig bok! Köper ni pockets eller köper ni "vanliga" böcker?

Edit:Ettan av fire serien finns endast som pocket!
Andreas

Trance
2007-01-13, 17:06
Elisabeth Moon med de tre böckerna som handlar om Paksenarrion. Rätt sköna böcker tycker jag.

Jay-Z
2007-01-13, 17:12
Nya boken Un Lun Dun! :hbang:

Den låter rätt kul på beskrivningar jag hittar.

unLondon?

The iron wheel began to spin, slowly at first, then faster and faster. The room grew darker. As the light lessened, so did the sound. Deeba and Zanna stared at each other in wonder. The noise of the cars and vans and motorbikes outside grew tinny... The wheel turned off all the cars and turned off all the lamps. It was turning off London. Zanna and Deeba are two girls leading ordinary lives, until they stumble into the world of UnLondon, an urban Wonderland where all the lost and broken things of London end up... and some of its lost and broken people too. Here discarded umbrellas stalk with spidery menace, carnivorous giraffes roam the streets, and a jungle sprawls beyond the door of an ordinary house. UnLondon is under siege by the sinister Smog and its stink-junkie slaves; it is a city awaiting its hero. Guided by a magic book that can't quite get its facts straight, and pursued by Hemi the half-ghost boy, the girls set out to stop the poisonous cloud before it burns everything in its path. They are joined in their quest by a motley band of UnLondon locals, including Brokkenbroll, boss of the broken umbrellas, Obaday Fing, a couturier whose head is an enormous pincushion, and an empty milk carton called Curdle... and you thought a trip down the rabbit hole was a little out of the ordinary. The world of UnLondon is populated by astonishing frights and delights that will thrill the imagination.

King Grub
2007-01-13, 17:21
Fire and ice serien finns ju endast som pocket på Cdon! Vill helst inte ha den som en pocket utan riktig bok! Köper ni pockets eller köper ni "vanliga" böcker?

Edit:Ettan av fire serien finns endast som pocket!
Andreas

Dom flesta böcker hålls inte i tryck i hardback i evighet.

Wain
2007-01-13, 17:30
American Gods och Neverwhere av Neil Gaiman.
:thumbup:

Johan O
2007-01-13, 20:31
George RR Martins böcker finns iallafall i "häftat" format på Adlibris.se, bättre än pocket.

Många verkar tycka det är "fjortisfantasy", men jag fullkomligt älskar R.A Salvatore´s böcker om Drizzt.

Jax
2007-01-13, 20:47
American Gods av Neil Gaiman.
:thumbup:
Den är ruskigt bra.
Fantasy behöver inte betyda svärdssvinande och formelkastande. Det finns författare som Jonathan Carroll, James Blaylock, Graham Joyce, Tim Powers, m fl, som skriver fantasy utan att det är andra världar, alver, drakar och sådant, och gör det fantastiskt.
Jag läste "The Land of Laughs" av Jonathan Carroll efter att du hade rekommenderat den. Den var lite skum eftersom jag inte hade läst Fantasy innan men ruskigt bra.

Jay-Z
2007-01-13, 20:52
Den är ruskigt bra.


Oh, yes. Och jävligt rolig emellanåt.

King Grub
2007-01-13, 20:54
The Last Coin och The Paper Grail av James Blaylock.

The Anubis Gates of The Stress of Her Regard av Tim Powers.

Så fruktansvärt bra. The Last Coin är min favoritbok, alla genrer, någonsin. The Anubis Gates är antagligen den äventyrsbok som är mest fylld med non-stop action genom tiderna. Måste läsas.

Dreas
2007-01-13, 21:31
Ska snart inhandla of fire and ice-serien! Men får vänta tills jag får studiebidraget!

Andreas

bedlam
2007-01-13, 21:54
Prova A song of ice and fire-serien av R.R. Martin

Grub tipsade mig och jag tycker att de är grymma.

+666
Helt otroligt bra serie..

Magnus N
2007-01-13, 21:56
The Malazan Book of the Fallen, första 5 är riktigt bra, 6e kommer som pocket nu i mars.

Sword of truth är helt ok med, tror den e upp på bok9 eller 10.

Tolkia
2007-01-13, 23:42
"Eragon" kan du skippa i alla fall. Jag hade inte väntat mig något epokgörande, men den kändes som något min syrra kunde ha skrivit i högstadiet. Frågan är om hon inte hade gjort det bättre.

Termy
2007-01-15, 14:14
The Last Coin och The Paper Grail av James Blaylock.

The Anubis Gates of The Stress of Her Regard av Tim Powers.

Så fruktansvärt bra. The Last Coin är min favoritbok, alla genrer, någonsin. The Anubis Gates är antagligen den äventyrsbok som är mest fylld med non-stop action genom tiderna. Måste läsas.

Vet du någon bra (svensk) bokaffär på internet där man kan hitta The Last Coin? Jag har sökt runt och endast hittat den på bokus, och då som en 'signed edition' som kostar 1000 kronor :(

Amazon fungerar ju som en sista utväg, men känns lite smidigare och snabbare om man kan beställa genom en svensk bokhandel.

King Grub
2007-01-15, 14:35
Den är ur tryck, tyvärr.

Termy
2007-01-15, 14:41
*sorg*

Papi
2007-01-15, 17:19
"Eragon" kan du skippa i alla fall. Jag hade inte väntat mig något epokgörande, men den kändes som något min syrra kunde ha skrivit i högstadiet. Frågan är om hon inte hade gjort det bättre.
Tja, författaren var ju runt 15 när han skrev den, så det är inte så konstigt.
Hans pappa (eller om det var båda föräldrarna) jobbar som bokförläggare, behöver jag säga mer? *gah!*

Någon rekommenderade Memory, Sorrow & Thorn istället för Ice and Fire för att de är sega... Fan, MS&T är ju definitionen på seg fantasy. Om Tad Williams förlag gjorde sitt jobb ordentligt skulle hans böcker vara hälften så långa och antagligen mycket bättre.

Dreas
2007-01-15, 17:25
Har läst ut "Eragon" och håller på med "Den äldste" ska lätt läsa trean när den kommer! Tycker böckerna är bra och håller mitt intresse uppe!

Andreas

Papi
2007-01-15, 17:32
Då kanske lite mer lättsmält fantasy passar dig bättre än Ice and Fire. Testa Drizzt-böckerna av R.A. Salvatore. Den första heter The Crystal Shard. Snabba, actionfyllda böcker.

Dreas
2007-01-15, 20:30
Ja det märks vilka böcker som jag kommer beställa! Är fattig student så allt för många böcker kan det tyvärr inte bli! Men har räknat med att lägga ut runt 800 spänn på böcker iaf! Morsan och farsan hjälper säkerligen till så det blir väl 4-5 böcker!

Andreas

coxie
2007-01-15, 20:40
SF-bokhandeln är helt ok om man vill beställa svenskt.

www.sfbok.se

emmzan
2007-01-15, 22:37
Kanske inte samma typ av fantasy som den de övriga nämnt men jag tycker Terry Pratchett är bra. Börja läs hans serie om Discworld så har du att göra ett tag.

Pratchett regerar..

Har t.om inhandlat bilderboken "Where´s my cow" :D

Jax
2007-01-15, 22:39
Pratchett regerar..

Har t.om inhandlat bilderboken "Where´s my cow" :D
Började nyss på "På lerfötter" (har precis läst ut mina två första böcker av Pratchett). Inser nu att det var ett stort misstag att köpa hans böcker på svenska. Känns som om jag missar en massa ordvitsar. Men dom var ju mycket billigare. Det är ju faen att man ska vara så snå...eh, ekonomisk.

grisbil3n
2007-01-15, 23:51
Lite svensk fantasy kanske, Svavelvinter av Erik Granström och Drakväktarserien av Andreas Roman. Båda baserade på rollspelsvärldar, riktigt sjysst.

elan
2007-01-16, 07:46
Började nyss på "På lerfötter" (har precis läst ut mina två första böcker av Pratchett). Inser nu att det var ett stort misstag att köpa hans böcker på svenska. Känns som om jag missar en massa ordvitsar. Men dom var ju mycket billigare. Det är ju faen att man ska vara så snå...eh, ekonomisk.

Men, nej! Du får inte läsa Pratchett på svenska. Feet of clay är väl dessutom rätt sent i serien. Gör om, gör rätt. ;)

Jax
2007-01-16, 09:05
Men, nej! Du får inte läsa Pratchett på svenska. Feet of clay är väl dessutom rätt sent i serien. Gör om, gör rätt. ;)
Förlåt, jag skäms givetvis något fruktansvärt.