handdator

Visa fullständig version : Maten blir bökig med tanke på sen träning

Linusen
2007-01-13, 09:11
Jag har nyss köpt ett års kort på spinningen äntligen. Jag älskar den formen av träning då jag får trampa utavn Helv...te och verkligen köra slut på mig själv . Hög musik o mycket pepp och svett:cool: !!

Men eftersom att spinningen är ofta vid 18 eller 19 tiden tycker jag det är svårt att få ihop maten korrekt:confused:
Det blri ju lixom ingen ordentlig middag? Hur ska jag göra för att på bästa sätt få i mig maten på dessa tider o hur mycket osv? Kan beskriva hur jag käkar nu tex men de känns lite halv konstigt*rolleyes*

Går upp 5 går ca 30 min med hunden.

-Kl 8,30 käkar vi frukost på jobbet. Blir ofta fullkornsmacka med leverpastejj, eller lättfil med bran flakes och nötter.

-Frukt vid 10,30

-lunch kl 1245 . Då blir de ofta rester från gårdagen eller en nutrilett bar, eller bara havregryns gröt. har lite bråttom på lunchen då jag är hemma o rastar hunden på dessa 40 min satt ja måste hinna äta nåt snabbt o enkelt men inte för tungt!

kl 16 slutar jag, då brukar jag äta kanske pasta,ris,bulgur eller quinoa . Till de keso och antingen tonfisk,kyckling eller fisk. Bönor så som kidney osv samt sallad. En röra med andra ord. Men bara lite grann eftersom jag inte vill bli för mätt innan träningen kl 18 eller 19!!!

sen träning då jag trampar skiten ur mig:devil:

efter tar jag en protein shake och lite frukt och en näve nötter:em: för då är klockan så pass mycket att jag inte vill äta en måltid? Kl är då oftast över 8 när jag är hemma från träningen.

Hur ska jag göra för att få ett bra mat shema`?? Jag tränar ca 5-6 dagar i veckan .. spinning kanske 4-5 sen kör jag styrketräning då och då. Men ofta på kvällen som sagt. och de blir så svårt att få ihop ett vettigt mat shema med dessa sena tider känns det som??? Hur gör ni? Kan ni hjälpa mig o äta på bra tider utan att bli för mätt innan träningen ????

Mvh Linusen

King Grub
2007-01-13, 09:12
efter tar jag en protein shake och lite frukt och en näve nötter:em: för då är klockan så pass mycket att jag inte vill äta en måltid? Kl är då oftast över 8 när jag är hemma från träningen.

Varför? Det är väl bara att äta? Det är det du behöver efter träningen. Har du ett fixerat kaloriintag får du äta mindre andra mål.

Eldhroka
2007-01-13, 09:13
Jag har slutat titta på klockan när det gäller mat.
Jag äter när jag behöver.
Tex igår kom jag hem efter jobb och träning kl 21:00
åt middag; Pasta och köttfärssås kl 21:30
och gick sen å la mig kl 22:30.

Linusen
2007-01-13, 09:21
Nej fixerad är jag inte*rolleyes*

Jag väger 60,5 och är 170 lång. Satt jag är knappast på nån diet. Men jag känner att jag vill äta rätt både INNAN träningen och efter??

Jag äter som sagt bara en baby portion vid 16-16,30 för att få i mig nåt innan träningen. Sen efter kan jag ibland käka bara leso,skinka o kidney bönor eller som sagt bara nån knäcke macka med banan o nötter.

Men efter spinningen är jag rätt matt, satt kanske borde jag äta mer?Men jag vill inte lägga mig för tung heller*rolleyes* ...
faan va svårt de är:em:

King Grub
2007-01-13, 09:44
Men jag vill inte lägga mig för tung heller*rolleyes* ...
faan va svårt de är:em:

Vad har hur mycket maten i magen väger med... någonting att göra? :confused:

Du går inte upp mer i fettvikt om du äter sent, om det totala kaloriintaget är lika stort i jämförelsen, om det är det du oroar dig för.

Det låter, ärligt talat, som ett skapat problem. Det är inte svårt alls. :)

Du säger att du vill äta rätt, men du gör inte det. Du äter inte rätt varken före eller efter träning.

Linusen
2007-01-13, 11:42
Nej jag vet, jag vill äta en bra måltid innan och efter. Men ge mig tips på VAD som är bra före o efter da, please*popcorn* :bow:

King Grub
2007-01-13, 11:57
Helt vanlig mat. Husmanskost, tallriksmodellen, vad som helst. En rejäl portion stuvad potatis och isterband är bättre än det du äter nu...

Det här är en bra måltid:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=4905

En tränande, aktiv person kan öka stärkelsedelen och äta mer protein. Svårare är det inte med maten, hur måltiderna skall se ut. Helt vanlig, normal och blandad kost.

Linusen
2007-01-13, 12:02
hmm okej ... Med andra ord vanlig mat typ men kanske mindre innan träning satt ja inte blir för tung *whistle* ... o mer protein efter da:thumbup:

tack för tipsen..:thumbup:

heraso
2007-01-13, 16:38
Jag tränar ofta sent, och skjuter då på middagen. Äter ordentlig lunch12-13 och sedan mackor med ett glas mjölk eller fil m. müsli 15-17 om jag tränar 18 eller 19. Efter träningen äter jag helt normal middag, att känna sig tung i kroppen är en vanesak som blir bättre med tiden.

Hade tidigare föreställningar om att det inte skulle ätas alltför mycket sent på kvällen för då fanns risk för att gå upp i vikt. Hittils har det inte hänt ett skvatt mer än att jag tappat lite när träningen ökat, men då är det bara att :eating: mer så är energibalansen snart infunnen igen.

Linusen
2007-01-13, 17:51
Jag tränar ofta sent, och skjuter då på middagen. Äter ordentlig lunch12-13 och sedan mackor med ett glas mjölk eller fil m. müsli 15-17 om jag tränar 18 eller 19. Efter träningen äter jag helt normal middag, att känna sig tung i kroppen är en vanesak som blir bättre med tiden.

Hade tidigare föreställningar om att det inte skulle ätas alltför mycket sent på kvällen för då fanns risk för att gå upp i vikt. Hittils har det inte hänt ett skvatt mer än att jag tappat lite när träningen ökat, men då är det bara att :eating: mer så är energibalansen snart infunnen igen.

Okej tack för tipset. Så du tränar oxå ofta sent. Satt lite fil o macka eller nåt lätt bara innan sen en vanlig nyttig middag efter:) Jo man tror ju att man går upp i vikt av att äta sent, med tanke på att man går ju raka vägen till sängen nästan nån/nåra timmar efter maten vilket känns lite dumt. Men jag ska göra ett försök på måndag att äta som du o se om ja kan försöka vänja mig vid det , att äta middag efter;)

Tack // Lina

krilleh
2007-01-13, 18:05
Okej tack för tipset. Så du tränar oxå ofta sent. Satt lite fil o macka eller nåt lätt bara innan sen en vanlig nyttig middag efter:) Jo man tror ju att man går upp i vikt av att äta sent, med tanke på att man går ju raka vägen till sängen nästan nån/nåra timmar efter maten vilket känns lite dumt. Men jag ska göra ett försök på måndag att äta som du o se om ja kan försöka vänja mig vid det , att äta middag efter;)

Tack // Lina

Kalorier är kalorier. De ökar inte på kvällen :) De ända negativa att äta MYCKET innan man lägger sig är att man sover sämre, vilket jag har märkt. vaknar ofta och känner sig allmänt orolig i magen. Men vänta 1-2 timmar att sova innan du äter så blire bra.

heraso
2007-01-15, 21:48
Kalorier är kalorier. De ökar inte på kvällen :) De ända negativa att äta MYCKET innan man lägger sig är att man sover sämre, vilket jag har märkt. vaknar ofta och känner sig allmänt orolig i magen. Men vänta 1-2 timmar att sova innan du äter så blire bra.

Precis, åt nu middag på ca 800 kcal 20.45 efter sent spinning pass och kommer gå till sängs om en halvtimme, mätt och belåten.:sleep:

skaparn
2007-01-16, 08:00
Men eftersom att spinningen är ofta vid 18 eller 19 tiden tycker jag det är svårt att få ihop maten korrekt:confused:
Det blri ju lixom ingen ordentlig middag? Hur ska jag göra för att på bästa sätt få i mig maten på dessa tider o hur mycket osv?
[...]

Utan att ta hänsyn till hur du jobbar skulle jag ändra lite, men det är mer en smaksak.
Jag har vant mig vid att träna på väldigt tom mage och tycker att det funkar alldeles utmärkt. Man kan känna lite sug om man kör länge pass men det har inte med energitillgång att göra. Jag skulle ha ätit en stadigare frukost och lunch, sedan kanske ta en macka på sin höjd och komma till träning utan att ha ätit på åtminstone tre timmar. Drick sedan sportdryck eller annat lämpligt om du känner att du behöver det under träningen, men ett spinningpass på 45 minuter fixar du ändå. Det har förvisso postats studier om prestationsförbättrande effekt av ett stort intag kolhydrater just innan passet då det ökar andelen kolhydratförbränning. Personligen känns det mest som prestationshöjningen kommer från att jag slipper ha mat i magen.

Direkt efter träningen käkar du något lätt och kolhydratrikt och sedan äter du en ordentlig måltid när du kommer hem. Där har du din ordentliga middag.

Det viktigaste är dock att du provar dig fram .Sällan fungerar en persons upplägg perfekt för någon annan helt utan ändringar.

Eddie Vedder
2007-01-16, 08:21
Jag har vant mig vid att träna på väldigt tom mage och tycker att det funkar alldeles utmärkt. Man kan känna lite sug om man kör länge pass men det har inte med energitillgång att göra. Jag skulle ha ätit en stadigare frukost och lunch, sedan kanske ta en macka på sin höjd och komma till träning utan att ha ätit på åtminstone tre timmar.

Håller me till 100%, känns som träning på tom mage mest kan ha en psykiskt negativ effekt. Jag kom över de där å har ingen som helst skillnad på energiåtgång förutsatt att jag ätit nog timmarna före träningen, timmen innan tar jag bara en stor mugg starkt kaffe. De kan mest kännas som att när magen är tom så "borde man" ha för dålig energi å därav blir passet dåligt.

Så jag kan oxå instämma i skaparns tips om en stadigare frukost, den energin hinner kroppen ta till sej bättre än energin du stoppar i dej tätt inpå.