handdator

Visa fullständig version : Bryderier ang. viktminskning..


hobbs
2007-01-13, 03:28
Hej!
I somras började jag träna ett basic helkroppspass på gym två-tre gånger i veckan. Layouten på passet har förändrats lite så att jag tränar halva kroppen varje gång och jag kör nu 2ggr/vecka. Detta är det jag vill och jag har inga ambitioner att framhäva några speciella muskler osv. Samtidigt springer jag två gånger i veckan och på fredagar spelar jag bandy i två timmar. Sist men kanske viktigast (?) är min dagliga fyrtiominuterspromenad till bussen varje morgon.

Så ligger mina aktiviteter och det känns gött, mår bra och känner mig frisk.. MEN jag fattar inte varför jag inte märker större skillnad rent utseendemässigt. Jag känner skillnaden och mår bra som sagt, men det hade ju varit kul att se lite bättre ut. Till saken hör att jag vägen inte särskilt mycket, 88kg på 197 cm (22år, man), samtidigt som jag tycker att min muskelmassa duger alldeles utmärkt. Mitt jobb är bitvis ganska fysiskt och jag har inga problem att klara av det.

Så vad gör jag nu för dumheter för att förtjäna detta, vad skall man säga, icke-framsteg? Jag tänkte snabbt spalta upp en standarddag om man ser till vad jag stoppar i mig. Inga gram och inga konstigheter. Måste man gå scientifical för att få resultat? Jag begär inte så mycket.


En vanlig torsdag i mitt liv.

-Vaknar 0520.
-Promenerar 40min till Hjalmar Brantingsplatsen.
-På jobbet 0700 äter jag en banan och kanske två smörgåsar med messmör/kaviar/räkost/annat tubpålägg som finnes tillhands.
-Lunchlåda runt timmarna 11-13, bestående av en ganska stadig dos med fullkornspastaröra med minifraiche, lök, en liten burk (100g) bönor och kanske lite krossade tomater.
-Hemkomst runt 17-snåret och då kanske samma pasta men nått simplare, typ lättfalukorv och ketchup, till.
-Träna/springa lite senare på kvällen.
-Efter aktivitet kanske en tonfiskomelett och en skiva av nått bröd som ser nyttigt ut och det står fullkorn och kostfiber och grejer på framsidan. :)
-Sen sover jag.

Helvete vad kass min kost låter när man skriver det så, men jag trivs med den och jag tycker inte jag har några problem med prestationer vare sig på gymmet eller på arbetet. Styrketräningen går ju iofs inte heller framåt, men jag upprätthåller mina vikter och det är väl det jag vill. Viktigt att påpeka är ju att jag faktiskt går ner i vikt, men jag ser det bara inte annat än på vågen (lögnare?).

Spontant tänker jag att jag får i mig för lite protein och det skall jag ändra på. Tänkte fixa en hushållsvåg så att jag kan kontrollera min pastafrenzy lite bättre. Men annars.. Jag fattar inte?

Jag förstår att jag begär mycket när jag bara glider in här en fredagsnatt och skriver ett LÅNGT inlägg och förväntar mig svar, men jag hoppas att ni har en bra dag och tar er tid att läsa. Slutligen så vill jag säga att jag trivs ju väldigt bra med mitt relativt nya och aktiva liv, så jag kommer inte springa och tröstäta kebabtallrikar om jag inte är fit till beach '07, men det kunde ju som sagt vara kul at faktiskt SE lite skillnader.

Kram, Jonas

tano
2007-01-13, 09:59
Jonas, är det bara viktminskning du vill ha? Låter som du är efter lite muskeltillväxt också.
Kör du på bra i gymmet kommer du få resultat, det är bara vara tålmodig. Förövrigt nu vet jag inte vad du gör när du springer men jag skulle föreslå en lite kortare högintesin träning, intervaller.
Även om du kör ett bandypass som också det på sitt sätt innehåller intervaller, så tror jag det finns mycket att hämta i mer högintesiv träning för de allra flesta.

Annars är rådet helt enkelt att vara tålmodig, träna smart och håll dig skadefri så ska du se att resultaten kommer.

hobbs
2007-01-13, 11:07
Jonas, är det bara viktminskning du vill ha? Låter som du är efter lite muskeltillväxt också.

(...)

Annars är rådet helt enkelt att vara tålmodig, träna smart och håll dig skadefri så ska du se att resultaten kommer.

Egntligen är min rubrik lite dum, för jag har inget problem med min vikt. 86kg eller vad jag nu skrev känns helt lagom för en sån långskång som jag. Jag är också nöjd med mina resultat på gymmet. Känner ju att det gömmer sig muskler där under nånstans. :)

Jag var ute efter muskeltilväxt när jag började i somras, dvs för rätt exakt på dagen ett halvår sedan. Hela tiden har jag tränat för mitt eget välbefinnande och hoppades att mitt kroppsfett skulle försvinna lite längs vägen. Iofs har jag märkt en viss skillnad på armar/ben/ansikte, men överkroppen ser likdan ut.. :/

Anledningen till posten är att nu när jag faktiskt rör mig otroligt mycket mer än vad jag gjorde förut, så tycker jag att jag borde märkt lite större skillnad och iom att jag inte gjort det så kanske jag är lite fel ute i min kost. Men det tror alltså inte du?

Slutligen.. Hur tränar jag smart? Tänk om jag tränar dumt, ooh elände.. Hur lär jag mig om högintensiv träning, antar att det finns andra delar av forumet som är experter på detta?

Jonas

King Grub
2007-01-13, 11:13
Din kost är både nyttig och bra. Inga problem med den. Problemet skulle i sådana fall helt enkelt vara att den ger för mycket kalorier i förhållande till hur mycket du förbrukar (det går utmärkt att äta sig tjock på världens nyttigaste mat), vilket dock din viktminskning talar emot. Går du ner i vikt, minskar du i fett, och går du ner i vikt, kommer det också att synas både i spegeln och på dina mått, inte bara på vågen.

hobbs
2007-01-13, 11:22
Din kost är både nyttig och bra. Inga problem med den. Problemet skulle i sådana fall helt enkelt vara att den ger för mycket kalorier i förhållande till hur mycket du förbrukar (det går utmärkt att äta sig tjock på världens nyttigaste mat), vilket dock din viktminskning talar emot. Går du ner i vikt, minskar du i fett, och går du ner i vikt, kommer det också att synas både i spegeln och på dina mått, inte bara på vågen.

Det låter ju bra! Hoppas bara min kropp inte har skapat sina egna fysiklagar. Det vore jobbigt.. Fast ibland undrar man ju. :)

Då låter det på båda er som jag är hyfsat rätt ute, men jag kanske skall försöka öka intensiteten på min löppass. Samtidigt behålla mina stunder på gymmet. Låter det vettigt?

Jonas