handdator

Visa fullständig version : Angående Stångrod


Kotten
2007-01-13, 02:48
När jag kör stång rod blir mina vikter väldigt lidande för jag försker böja mig så mycket framåt att jag har ryggen näst intill helt rakt när jag kör. Min fråga är, Hur mycket framåtlutad måste jag stå när jag kör för att få den bästa effekten av övningen ?, jag menar rätar jag upp mig lite kommer jag ju kunna lassa på mer vikter.

krima
2007-01-13, 03:39
?? (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html)

Sonny
2007-01-13, 12:11
Som i krimas länk, fokusera mer på att få kontakt med muskeln när du tränar istället för hur mycket vikt du har på stången.

Dav0d
2007-01-13, 12:20
Övningensrörelse och kroppenshållning varierar beroende på vilken muskel du vill träna mer eller mindre. Försök variera ställningen och se om du träffar rätt(önskevärd) muskel tillräckligt mycket, bara du inte krökar ryggen.

Det betyder att du får gärna lassa på mer vikter och ändra ställing pågrund utav det. Bara du inte börjar köra en annan muskel än den du tänkte köra.

pragmatist
2007-01-13, 13:41
Generellt blir rörelsen bättre och mer effektiv ju längre rörelsebana du har, vill jag påstå. Anledningen till att du kan lassa på mer vikt när du står mer upprätt är ju först och främst att rörelsen blir betydligt kortare och vinklarna mer fördelaktiga, d.v.s. du tränar egentligen inte hårdare utan lättare.

Personligen brukar jag stå på en stepup-bräda när jag kör skivstångsrodd så jag kan gå ned djupare än om stången stod på golvet.

major Pectoralis
2007-01-13, 13:46
När jag kör stång rod blir mina vikter väldigt lidande för jag försker böja mig så mycket framåt att jag har ryggen näst intill helt rakt när jag kör. Min fråga är, Hur mycket framåtlutad måste jag stå när jag kör för att få den bästa effekten av övningen ?, jag menar rätar jag upp mig lite kommer jag ju kunna lassa på mer vikter.

Man kan utföra stångrodd på många olika sätt: vara mer eller mindre framåtlutad och dra stången olika högt upp (eg. från nedre mage till halsen). Man kan även utföra den i kombinatin med en hyperextension eller stående där man lutar sig framåt i bottenläget och "reser ryggen" samtidigt som man drar stången med armarna (bilder skulle behövas känner jag:D ). Beroende på hur man gör får man olika träningseffekt. Det viktiga är man utför övningen på ett "säkert sätt", dvs. man vet vad man gör och varför man gör det.

Danny Devito
2007-01-13, 21:36
När jag kör stångrodd brukar jag köra med olika grepp på ett pass. Om jag ska köra 4 set kör jag 1 set med smalt grepp, 1 set med brett, 1 set med smalt underhands grepp och 1 set med brett underhandsgrepp.
Kör också med olika vinkel på ryggen i alla set