handdator

Visa fullständig version : Lite övnings utföranden oså...


feldtarn
2003-02-22, 16:10
Hallå hallå!


Sitter här o funderar lite på vad som ska vara optimalt för att bygga massa...

Kör 6-8 reps på varje övning.. 3 övningar per muskel....

Brukar börja tungt 6-8 reps sen gå ned i vikt lite till nästa för att orka likamånga reps på den... även på sista?

vad tror ni om det?

Sen lite mera på själva rörelsen.... ska man kontrahera explosivt... sänka långsammt o vända mjukt?

kör halvsakta upp nu oxå... kanske inte bra?

brukar köra en muskelgrupp per pass... ev en liten oxå...


brukar även få hjälp på 1 lr 2 sista repsen i varje set...


Känns inte som jag får nått grepp på vad som är bäst... följt o läst många trådar om det här i forumet..

King Grub
2003-02-22, 16:18
Många personliga uppfattningar, och alla har sina egna idéer om vad som fungerar bäst. :) Och tur är väl det. Ju längre du tränar desto mer märker du vad som fungerar för just dig.

Det här fungerar för mig:

Jag kör 4-7 repetitioner per set. Jag sänker aldrig vikten i nästa set, för då förlorar man spänningen i muskeln. Då kör jag hellre till exempel 7 reps i första setet, 6 i andra, och 4 i sista, och ökar vikten något varje set i stället.

Jag utför den excentriska fasen långsamt, vänder mjukt och kör den positiva fasen explosivt. Jag är inte rädd för att fuska kontrollerat: t ex att börja bicepscurlen med en lätt svängning för att få igång vikten.

Jag tycker också att en stor muskelgrupp per pass är lagom. Jag delar upp kroppen på 5 dagar, och har 2 vilodagar per vecka.

Däremot vill jag absolut inte ha hjälp i slutet på varje set. Möjligen i 1 eller 2 set per pass, men mer än så skulle obönhörligt leda till överträning. Jag försöker utföra seten så jag misslyckas med sista repetitionen, men sedan får det vara bra.

Det är vad jag har funnit fungerar bäst för mig.

Åse Columbus
2003-02-22, 16:25
quote

Jag försöker utföra seten så jag misslyckas med sista repetitionen, men sedan får det vara bra.

quote

misslyckas man i bänkpressen utan hjälp på den sista är det inte roligt......;)

feldtarn
2003-02-22, 16:26
Ok!

förstår att det inte finns nått som funkar bäst för alla men lite hörnstenar kan ju va bra att stödja sig på;)

kanske ska pröva att köra på samma vikt o höja lite på varje set o gå ned i reps... (för massa då)

kan nog nu när jagt tänker efter bli lite för hård träning med mycket hjälp... man är ju nästan helt slut efter första övningen:em:

King Grub
2003-02-22, 16:33
Originally posted by Åse Columbus
quote


misslyckas man i bänkpressen utan hjälp på den sista är det inte roligt......;)

Det är hardcore att rulla ner 150 kilo över magen. :D

feldtarn
2003-02-22, 16:39
lr få en hantel i huvet på hantelpressen.. kan bli grymmt instabil när den ska ned på sista.....


ushans:bpump: