handdator

Visa fullständig version : svordomar


sissa
2007-01-13, 00:22
Jag svär rätt mkt. Lite för mkt tror jag. (Eller kanske mer än lite för mkt. Svär nog mer än jag vet) Jag tror att jag fått det från min storasyrra (skyller allt på henne) Hon svär mycket och jag tyckte det var tufft och rebelliskt när hon gjorde det (och jag tror fortfarande att jag låter tuff när jag svär *rolleyes* ) och övriga familjen var torra och boring. Mamma har svurit en gång i hela sitt liv typ.
Misstänker dock att det mest låter illa och rätt töntigt att trycka in svordomar i var och vararann mening.

Vad tycker ni om svordomar? Svär ni?

Beecher
2007-01-13, 00:23
Jag tycker inte om svordomar, har fått jobba på att få bort dem då jag själv svurit ganska ofta. Men nu är det så gott som "svordomsfritt" om nu inte as och skit räknas dit :)

GymmarN^
2007-01-13, 00:24
Ja fan :)

ugglan
2007-01-13, 00:25
Jag klämmer in mycket fan & jävlar lite varstans.

sissa
2007-01-13, 00:26
Det bästa vore om man verkligen kunde höra hur mkt man svor och hur det lät. Om man kunde spela in eller nåt.

Sebbe_H
2007-01-13, 00:26
Jag svär så in i helvete, låter skit och jag har hör negativa saker om det varje dag nästan. Det sägs att det tyder på dåligt ordförråd, men har det blivit en ful vana så har det.

Mikeman
2007-01-13, 00:28
Jag svär väldigt mycket.
Ofta blir det en blandning av djävulska och könsinpirerade svordomar.

Inför barnen försöker jag dock tona ner det.

Shakemynuts
2007-01-13, 00:28
Jag svär när det är lämpligt.

ugglan
2007-01-13, 00:28
Det bästa vore om man verkligen kunde höra hur mkt man svor och hur det lät. Om man kunde spela in eller nåt.

Köp en diktafon och ha i fickan, stoppa ner handen lite diskret och slå på den varje gång du pratar med någon.

christian
2007-01-13, 00:29
Jag svär mycket mindre nuförtiden då mitt jobb innebär väldigt mycket kundkontakter. Det fungerar inte att svära då. =)

Iofs så har jag väl aldrig svurit mycket, men ibland kan det verkligen räcka med fel svordom på fel plats för att sabba något. *whistle*

Zakath
2007-01-13, 00:31
Jag tycker det låter ganska obildat/ouppfostrat när folk svär mer än "normalt", och tyvärr så förlorar tjejer som svär helt sin charm i mina ögon. När jag var yngre var jag väldigt duktig på att inte svära, men nu smiter det tyvärr in svordomar lite här och där när jag ska ta till med något kraftuttryck.

sissa
2007-01-13, 00:34
Jag tycker det låter ganska obildat/ouppfostrat när folk svär mer än "normalt", och tyvärr så förlorar tjejer som svär helt sin charm i mina ögon. När jag var yngre var jag väldigt duktig på att inte svära, men nu smiter det tyvärr in svordomar lite här och där när jag ska ta till med något kraftuttryck.


För mig så ville jag svära just för att jag var tjej. Jag tyckte det var extra tufft, och tyckte att det skulle vara spännande. En tjej som inte bara är tjejig utan killig också. Tufft!

Snake
2007-01-13, 00:34
Jag svär så mycket jag kan, det låter coolt :cool:

Dumleman
2007-01-13, 00:37
Svordomar kan skapa en härlig gemenskap. Folk som svär med varandra känner sig genast lite mer outlaw ganstha FUCK THE LAW!!1 Så svordomar fyller en viktig funktion.

sissa
2007-01-13, 00:37
Jag svär så mycket jag kan, det låter coolt :cool:


Tycker du att jag åker ner på coolskalan om jag slutar svära alltså ( vilket inte kommer ske plättlätt förövrigt) ?

Snake
2007-01-13, 00:40
Tycker du att jag åker ner på coolskalan om jag slutar svära alltså ( vilket inte kommer ske plättlätt förövrigt) ?

Svar: Ja.

Du kan dock kompensera det genom att börja dricka stora mängder sprit.

Timme
2007-01-13, 00:40
Jag svär aldrig och jag tycker att det är fult. Det ända jag säger är väl "skit, bajs, fy sjutton, tusan, stjärt och lite sådant smått och gott. En del kanske klassar det som svordomar?

skaparn
2007-01-13, 00:41
Jag svär. Inte med stolthet, men egentligen inte heller med skam. De är en del av mit talade språk som jag förvisso undertrycker inför exempelvis arbetsgivare och svärmödrar, men står för i goda vänners lag över en saftig dos gnäll om hur förjävligt allting blivit.

sissa
2007-01-13, 00:44
Svar: Ja.

Du kan dock kompensera det genom att börja dricka stora mängder sprit.


Hm. Har slutat med sånt och tänkte inte börja än på ett bra tag.

Men att likna Maja kommer man väl rätt långt på bara det?

skaparn
2007-01-13, 00:45
Hm. Har slutat med sånt och tänkte inte börja än på ett bra tag.

Men att likna Maja kommer man väl rätt långt på bara det?
Vad menar du? Du byter till maja istället för sprit. Bra val förvisso, men blir du så mycket coolare?

Snake
2007-01-13, 00:50
Men att likna Maja kommer man väl rätt långt på bara det?

Haha ja, Maja är ju sjuuukt porrig.
Du är förlåten om du slutar.

sissa
2007-01-13, 00:52
Vad menar du? Du byter till maja istället för sprit. Bra val förvisso, men blir du så mycket coolare?

Det beror helt på hur mkt jag svär.:cool:

sissa
2007-01-13, 00:53
Haha ja, Maja är ju sjuuukt porrig.
Du är förlåten om du slutar.

Ah, det är bra.

Lellan
2007-01-13, 01:00
Alltså, jag jobbar på det..

Svor lite vid tillfälle (slagit i foten, arg på mamma) när jag var liten. Slutade helt när jag var tillsammans med en kristen som fick typ dödsallergi av en svordom. Jätteskönt att vara utan svordomar..

Men så träffade jag sambon för drygt 2 år sedan och jag skyller allt på honom. Det eskalerade, svor som mest under graviditeten tror jag. Hursomhelst så låter det numera såhär "Fan-nej-förlåt" (exempel) från oss båda.. grappen håller på att lära sig prata, och det är sjuuukt svårt att sluta svära - jag fattar inte.. svär även i positiva ordalag fast vill att sonen ska ha bättre ordförråd än så när han hamnar på dagis i allmänhet.. :furious:

Lycka till med att sluta, första ggn var ganska lätt för mig men nu går det sådär trots toppenmotivation.. *cry*

Empe
2007-01-13, 01:22
Helvete! Jag svär nog fan jävligt mycket. Jag har helt enkelt växt upp med djävulskapet. Farsan svor, och svär fortfarande mycket, brorsorna svär mycket, mitt blivande jobb kräver att jag svär mycket. Fan vad bra alltså! behöver inte ens sluta svära.

JustinCredible
2007-01-13, 01:25
"Jävligt" är nog det enda jag använder relativt ofta. Typ "Det var jävligt bra." (Fast där lägger jag nog oftast in "grymt" eller "sjukt" istället hmm.)

racePete
2007-01-13, 01:35
Jag svär nog alldeles för mycket har jag en känsla av. "Förbannade helvetes jävla skit" kommer direkt vid motgång. Tycker ändå det är helt ok dom gångerna. Värre är det med svordomarna som smugit sig in i mitt vardagliga språk, t ex "å fan!", "ja jävlar!", "helvete va gott!", "satan va snyggt!" osv
.....
mitt blivande jobb kräver att jag svär mycket
.....
Empe, berätta mer! :D

regus
2007-01-13, 01:45
Jag svär när jag slår i tån, spelar tv-spel eller ska berätta något som innehåller superlativ.

heltzonicka
2007-01-13, 01:47
Empe, berätta mer! :D


Jag gissar på att han hamnat i byggsvängen, ibland kan det bli lite chockerande när man kallar ett svåravsågat rör "helvetes jävla fitthora", man kommer på sig själv hur sjukt (roligt) just ordvalet blir ibland.

shadowfire
2007-01-13, 01:47
svär mer än vad jag borde, men här nere i sydsverige verkar alla tycka det är charmigt, så alla kallar mina svordomar för "norrländska"... ehumm..

L-Sami
2007-01-13, 01:51
Det kan hända att jag svär, men tycker inte att det är tufft på nåt sätt. Ibland orkar man inte anstränga sig för att hitta de rätta orden, så jag använder svordomar istället.

Bronkitkorv
2007-01-13, 08:30
Jag svär som fan när det passar sej och när det inte passar sej så låter jag bli. En del av min släkt är så jävla kristna så då har det blivit en vana att inte svära när jag umgås med dom.
Annars svär jag mycket, speciellt när jag är trött och något tar emot så kan det komma kombinations svordomar som "knullhelvete" "gethora" "fittsvin" "kukens helvete"

Svordomar är fina... folk som inte svär är ofta nördar eller religiösa *screwy*

Ryska_raketen
2007-01-13, 08:45
Jag svär som fan när det passar sej och när det inte passar sej så låter jag bli. En del av min släkt är så jävla kristna så då har det blivit en vana att inte svära när jag umgås med dom.
Annars svär jag mycket, speciellt när jag är trött och något tar emot så kan det komma kombinations svordomar som "knullhelvete" "gethora" "fittsvin" "kukens helvete"

Svordomar är fina... folk som inte svär är ofta nördar eller religiösa *screwy*

Eller har ett bättre ordförråd?

Emil_Larsson
2007-01-13, 08:47
Jag svär nästan i varje mening ofrivilligt, men det gör min pappa med. Min morsa svär sällan. Min pappa hatar att jag svär, fast han svär värre än någonsin själv ;)

Han som lärt mig det så *cupid*

Nadja_N
2007-01-13, 09:07
åh jag svär aaalldeles för mycket!! det värsta är att jag har svårt att hejda mig inför min dotter - så jag förväntar mig det värsta resultatet. suck...
måste försöka tänka mig för, i alla lägen - för hur snyggt är det med svordommar?! ;)

Kwon
2007-01-13, 09:08
En ny svordom som dykt upp de senaste åren som jag aldrig använde förr är

FOR FÖCKZ SAKE!

Kan man utbrista högt ibland, kommer ursprungligen från internettiskans ffs

Det är Jwzrd som skadat mig

Hades
2007-01-13, 09:15
Svär inte så mycket, men det sker ibland vid motgångar och när man t ex ska beskriva något som är "riktigt jävla stort". Att byta ut riktiga (tuffa) svordomar mot "fy sjutton" och sådant är ju ingen som helst förbättring, det enda som sker är att man låter töntigare.

stridis
2007-01-13, 09:48
Svär inte så mycket, men det sker ibland vid motgångar.

Yepp, så är det här. Då tas djävulen och hans kohorter fram(och ibland könsord också). Min favoritsvordom är faktiskt "av alla Satans/helvetets smådjävlar" och ett kraftfullt sagt "f*tta" slinker ur mig ibland.

Hades
2007-01-13, 10:44
Jag föreslår att alla tar sig lite tid att utöka sitt svordomsvokabulär. På så sätt kan ingen påstå att ni svär för att ni har ett dåligt ordförråd, ni svär för att det är tufft och ger extra krydda till språket.

Boktips (engelska): English as a second fucking language av Sterling Johnson.

mini
2007-01-13, 11:10
Jag svär som språkliga tics när jag pratar med vänner. Förhoppningsvis inte så mycket, men det vet nog de bättre än jag. Ibland när jag är arg vilket är alltför sällan. Då kan jag vara ganska ful i mun, dock aldrig riktat åt människor.

Empe
2007-01-13, 11:55
Jag gissar på att han hamnat i byggsvängen, ibland kan det bli lite chockerande när man kallar ett svåravsågat rör "helvetes jävla fitthora", man kommer på sig själv hur sjukt (roligt) just ordvalet blir ibland.

Nästan, håller på att bli elektriker. "Jävla skitgrejer" är väl det jag använt mest hittills inom branschen, på praktik, svartjobb, i skolan m.m det är bra att avreagera sig när nånting inte är som man vill att det ska vara.

Bronkitkorv
2007-01-13, 12:13
Jag föreslår att alla tar sig lite tid att utöka sitt svordomsvokabulär. På så sätt kan ingen påstå att ni svär för att ni har ett dåligt ordförråd, ni svär för att det är tufft och ger extra krydda till språket.

Boktips (engelska): English as a second fucking language av Sterling Johnson.

Ett mycket bra tips :thumbup:

Det finns ju många könsord som man kan kombinera med vanliga svordomar.

Ganymedes
2007-01-13, 12:19
Svordomar/kraftuttryck fyller en viktig del i språket. Man gör det lite för lätt för sig om man viftar bort dem som bara "bristande ordförråd". Man behöver dock inte gödsla med dem, och man kan gott tänka sig för innan något slinker ur en.

Eller som jag sa till en religiös nisse, som var tvungen att beklaga sig över att folk svär: "När jag är i kyrkan svär jag inte, jag anpassar mig. Så när du är utanför kyrkan borde du också anpassa dig. Svär, för fan!" ;)

racePete
2007-01-13, 12:29
Nästan, håller på att bli elektriker.....


:laugh: :laugh: Det är jag redan! :D

Tricklev
2007-01-13, 12:59
Överdrivet mycket svär jag ju knappast, men visst hejjar jag på kompisarna med diverse svordommar, det ger en känsla av vänskap.:love:

Deceiver85
2007-01-13, 13:02
Svär mer i text än i språk, försöker hålla språket någorlunda vårdat.

Helena B
2007-01-13, 16:28
Jag har fått lära mig att svordomar är fult och att man inte ska svära, så jag gör heller inte det. Men det spelar ingen roll att andra gör det.

Cilia
2007-01-13, 18:17
Jag brukade aldrig svära. Numer svär jag ibland särskilt när det går dåligt på träningen då säger jag "jävlar i helvete". Det är typ så grov jag någonsin blir.

Jag har inget direkt emot svordomar i sig men jag tycker dom ska vara till för att förstärka språket och använder man dom ofta så mister dom sin betydelse. Vad ska man då ta till? Det är då det blir så grovt så det blir oanständigt.

Sen är det ofta så att man använder svordomar för att man saknar alternativa ord och det visar på en dålig kunskap i språket. Man låter helt enkelt obildad om man svär ofta (inte samma sak som att man nödvändigtvis är det)

Allan
2007-01-13, 18:18
Svär ni?

Ja. Mycket och fantasirikt.

Fartman
2007-01-13, 20:20
Jag svär mycket, men jag tror att det blivit lite mindre på senare år. Speciellt könsord använder jag sällan, det är dåliga svordomar tycker jag. Däremot har jag sedan väldigt länge tillbaka använt bög/gay/fikus etc som en svordom och det möts inte alltid vidare bra. Speciellt inte i den här jävla bögstaden *whistle*

Fast jag vill nog inte sluta svära, jag ser det som ett arv av min far, som säkerligen fått det av sin far. Lite som ett familjearv. Jag började förövrigt svära så tidigt, och så bra, att jag tydligen ansågs som svordomskungen på dagis när jag var 3-4år. Fick förövrigt veta det när jag gjorde lumpen tillsammans med en dagiskamrat från den tiden. :D

nr16
2007-01-13, 22:31
De blir nog lite mkt "jävlar", "fan"

frökenzelda
2007-01-13, 22:38
Jag svär så in i h-vete. Jag tycker att det låter asigt dumt när andra svär mkt, känner några som säger fan och jävlar i varenda mening och då tänker jag alltid att jag själv måste sluta svära så förb...enat. Jag är nästan aldrig arg när jag svär heller :S typ: "Jag såg en jävligt fin väskjävel när jag var inne i stan idag. Jag ska fanimej ha den!!!"