handdator

Visa fullständig version : Slutar inte tappa i vikt


fwickbom
2007-01-12, 23:27
Hmm jag har ett litet lyxproblem.
För ett år sen vägde jag 78kg och var lite småsatt på vissa håll på kroppen med en minikagge. Då åt jag aldrig frukost, idrottade inte spec mkt eller nåt sånt men kunde iaf fortfarande klämma in mig i medium storlekar på tröjor och hade 32 i midjemått för jeans.

Sen så ryckte jag in i lumpen och började träna mer seriöst varje dag, var tvungen att äta frukost, började äta halva tallriken med grönsaker och åt ordentligt av det mesta.

Någon gång i mars slutade jag äta på donken och liknande ställen, tänkt att hålla det löftet för det e fan äckligt.

Sen när jag slutade lumpen vägde jag 65kg. Det är en kraftig viktminskning och jag lovade mig själv att hålla kosten och träningen hemma så jag fixade ett gymkort, blåste försvaret på ett par sprillans nya joggingskor och fortsatte min träning.. Målet var väl att ligga kvar runt 65 å bygga muskler å så.

Det som hänt nu är att jag hela tiden blir lättare och lättare. Även fast jag t.ex. var sjuk sista 6 veckorna innan ja slutade lumpen och under jul samt att jag ätit som en gris under julhelgen så har jag inte gått upp ett dugg utan bara tappat och tappat. och nu står vågen på 61. Har ju kommit igång ordentligt nu med träningen ska sägas efter jul och vilar enbart på helgerna.
Men det som jag undrar är varför jag hela tiden tappar och tappar. Någon gång borde det ju stanna tycker man.

sissa
2007-01-12, 23:37
det ligger ju nära till hands att tro att du inte äter tillräckligt
kanske har du ökat på din träning utan att fylla på med tillräckligt med mat helt enkelt?

tränar du både styrka och konditionsträning?

fwickbom
2007-01-12, 23:42
det ligger ju nära till hands att tro att du inte äter tillräckligt
kanske har du ökat på din träning utan att fylla på med tillräckligt med mat helt enkelt?

tränar du både styrka och konditionsträning?

Precis. Ena dagen springer jag en mil eller kör spinning, andra dagen lyfter jag skrot. men nog fan tycker jag att jag äter. Alltid stadig frukost. Lunchen försöker jag få så nyttig som möjligt å klämmer in galet mkt grönsaker, kokta eller råa, rätt mkt quorn. sen så en proteindrink varje dag oxå... middag fixar jag aldrig själv så det kan ju bli lite allt möjligt.

sissa
2007-01-12, 23:49
jo, men du tränar ju mkt också. behövs mat och energi då så du inte förbrukar mer än du gör av med.

vad menar du med "nyttig" förresten?
menar bara att det kanske är dumt att äta alltför kalorisnålt och fettsnålt (om det är det du menar med nyttig) till varje pris om du nu uppenbarligen har svårt för att få i dig tillräckligt. grönsaker är jättebra att man äter, men du ska ju inte äta dig mätt på det och utersluta annat (som är mer kalorikt) du måste ju få i dig tillräckligt med energi

Turrican
2007-01-12, 23:49
http://www.guidoandluigi.com/index.php

4:e rutan.

sissa
2007-01-12, 23:55
jag skrev " behövs mat och energi då så du inte förbrukar mer än du gör av med."

menade förstås :
behövs mat och energi då så du inte förbrukar mer än den energi du tar in

fwickbom
2007-01-12, 23:58
Hmmm jag tycker väl iof att jag äter rätt mkt kalori mat. fettsnålt däremot ja! är väl mest för att jag är livrädd att förlora det jag lyckats fixa så att säga. aldrig varit i så bra form som jag är nu

Brooklyn
2007-01-13, 00:03
Hmmm jag tycker väl iof att jag äter rätt mkt kalori mat. fettsnålt däremot ja! är väl mest för att jag är livrädd att förlora det jag lyckats fixa så att säga. aldrig varit i så bra form som jag är nu

dåså? vad gnäller du för?

Cerberus
2007-01-13, 00:06
well, du får helt enkelt välja, bygga eller hålla dig i form?

Allt går i snigeltempo på energiunderskott, förutom viktnedgången då.

Brooklyn
2007-01-13, 00:08
well, du får helt enkelt välja, bygga eller hålla dig i form?

Allt går i snigeltempo på energiunderskott, förutom viktnedgången då.

precis, om det ens går överhuvudtaget... (muskelbyggningen syftar jag på)

fwickbom
2007-01-13, 00:13
dåså? vad gnäller du för?

Ingen höjdare att väga mindre än tjejen typ :)
man blir ju lixom lite rädd när vågen börjar gå mot 59. men okej. äta mer alltså... well well

flenders
2007-01-13, 01:14
Berätta vad du äter en dag, mer ingående. Annars så räkna vad du ligger för kaloriintag och sen jämför med andra som också räknar kalorier. Du kommer nog se att du äter väldigt lite. Jag har problem med att få i mig 3,5-4k kcal per dag. Så är det nog för många, man får trycka i sig maten fastän man kanske inte alltid är sugen.

regus
2007-01-13, 01:15
fettsnålt däremot ja!



Näringsämnet fett är inget farligt (rätt sorts fett i rätt sorts mängd), du blir inte fet av att äta fett.

Om du ser din viktnedgång som något negativt, varför så rädd för att äta?

Eddie Vedder
2007-01-13, 05:59
Jag håller oxå men om att de verkar vara lite fettfobi här. Vid frukost kan man försöka ha en hyfsat mager måltid men annars ska du definitivt inte undvika fett å alltid sträva efter de mest fettsnåla du bara kan hitta. Käkar du exempelvis fet fisk ofta?

De är lite svårt att veta va du egentligen vill när du först pratar om att du inte vill gå ner i vikt å sen säger att du inte vill förlora de du lyckats fixa o.s.v. Vill du gå upp får du helt enkelt öka på, du har ju postat en tråd om din frukost å den va ju väldigt nyttig men ingen energibomb direkt. Me den aktivitetsnivån du har så är nog frukosten lite liten å jag vågar påstå att dina andra mål är lika (förhållandevis) små och energisnåla.

Handcuff
2007-01-13, 09:58
Du måste börja äta ordentligt (om du nu inte vill se ut som en liten pojke/flicka). 59kg är ingen mansvikt :)

Ulf A Big
2007-01-13, 10:16
Ena dagen springer jag en mil eller kör spinning, andra dagen lyfter jag skrot.

http://www.bartoll.com/blog/2006/08/07/fat-for-better-endurance-performance/

Ulf A Big
2007-01-13, 10:25
http://www.bartoll.com/blog/2006/08/07/fat-for-better-endurance-performance/
Äta på rätt sätt:
http://www.bartoll.com/articles/2003/ata_pa_ratt_satt.pdf
Återhämtning:
http://www.bartoll.com/articles/2003/aterhamtning.pdf

Ett bra näringsämnde som hjälper dig att inte förlora vikt är mjölk i den röda förpackningen dvs den feta.

Luddee
2007-01-13, 10:29
Har själv väldigt svårt att gå upp i vikt, och äter sån mat att det framförallt är fettet jag har svårt att få i mig, men har börjat kompensera det med några skedar rapsolja om dagen...allt går att lösa =) sen de bästa tipset är att ät mer, åså väg dig regelbundet (verkar du redan göra) å då ser du ju när du inte behöver öka matintaget mera.

men som sagt bore intressant att få se hur mkt du äter. Hur många ordenliga mål om dagen och hur mycket varje mål består av.