handdator

Visa fullständig version : Keso


gnagaren
2007-01-12, 19:23
Någon som har något tips på något enkelt jag kan laga som kvällsmat med keso i. Tyvärr så gillar jag verkligen inte smaken av keso, därför helst något som inte smakar så mycket keso.


Tack på förhand! :)

Max
2007-01-12, 19:25
Ostkaka!
Har tyvärr inte något recept framme nu men det kan du säkert hitta om du söker.

kahn
2007-01-12, 20:11
Varför trycka i sig något som man inte tycker om?

Keso är väl i sig inte optimalare än mycket annat?

Nej, mitt råd är att håll dig till sådant som du gillar istället. Då blir allting betydligt trevligare och lättare!

gnagaren
2007-01-12, 20:14
Varför trycka i sig något som man inte tycker om?

Keso är väl i sig inte optimalare än mycket annat?

Nej, mitt råd är att håll dig till sådant som du gillar istället. Då blir allting betydligt trevligare och lättare!

Det är sant, men jag ville bara se om någon hade något enkelt recept på något man kunde göra med keso. Det är ju trots allt väldigt proteinrikt och receptet kan vara användbart vid andra tillfällen. Man måste ju trots allt prova att äta det. ;)

kahn
2007-01-12, 21:06
Det är sant, men jag ville bara se om någon hade något enkelt recept på något man kunde göra med keso. Det är ju trots allt väldigt proteinrikt och receptet kan vara användbart vid andra tillfällen. Man måste ju trots allt prova att äta det. ;)


Jo visst!
Ostkaka är väl det enda jag kan komma på såhär som man kan laga med keso. Annars blir det ju mest röror av olika slag, gott tycker jag, men de smakar ju...hmm...keso :cool: .

Juste, kom på att det funnits ett recept här på kollo på en lasange med keso. Låg i en egen tråd som bumpades ett antal gånger. Lagade denna, var mkt god och smakade inte så mycket keso!

sissa
2007-01-12, 23:42
använd det istället för mjölk när du gör pannkakor. kan ju hälla i en skvätt mjölk också för det kan nog bli tjock smet annars

nån slags omelett kan man säkert göra också. ägg+keso+lite vatten,salt,peppar, några örter man gillar. ( svamp,lök,tomat om man vill avancera)


har ej provat ovanstående men jag har gjort äggstanning till pajer med keso så det borde funka :)

gnagaren
2007-01-13, 01:05
Hmm, det låter väldigt gott med både ostkaka och omelett, ska nog prova imorgon, eller idag kanske det blir. Hursomhelst, tack för tipsen :)

Brooklyn
2007-01-13, 11:45
japp precis som sissa skrev, häll ner det i omelettsmeten! o sen bara steka, blir väldigt smaskigt :) :eating:

Ganymedes
2007-01-13, 11:49
Har du provat mini-Keso? Smakar nästan som fetaost.

sissa
2007-01-13, 13:32
En del äter ju keso med bär/sylt och eventuellt nötter. Gillar själv inte den typen av käk, men om du tycker det låter smaskigt så är ju det ett alternativ till.

o.z.z
2007-01-13, 15:08
testat kvarg? vet inte om det smakar som keso...men kvarg är iaf grymt gott att blanda med tex grillkrydda och ha det som sås till käket.

Brooklyn
2007-01-13, 15:24
Har du provat mini-Keso? Smakar nästan som fetaost.

du skämtar va? eller så har du ätit någon möglig variant eller liknande :D

Helena B
2007-01-13, 16:36
Ett förslag är att blanda keso, tonfisk och ris. Eller äta knäckebröd med makrill i tomatsås och keso *mums*.

gnagaren
2007-01-13, 16:42
testat kvarg? vet inte om det smakar som keso...men kvarg är iaf grymt gott att blanda med tex grillkrydda och ha det som sås till käket.

Brukar äta 1-2 burkar kvarg/kesella om dagen, hade tyvärr ingen hemma igår kväll, dock hade jag keso. Därav frågan om ett enkelt keso-recept. :)

NisseEriksson
2007-01-13, 20:38
Keso på Knäckebröd med Grillkrydda och/eller Piffi Allkrydda
Kan det bli lättare?

crossniklas
2007-01-15, 11:17
Har aldrig gillat Keso pch Kesella förut, men det går att lära sig. Gillar verkligen speciellt Keso med smaken Ananas/Passionsfrukt. Bara att sätta ett lager på mackan! :)

Kesellan är jag inte särskilt förtjust i. Men den blandar jag antingen i filen om jag tar det till frukost, eller om jag ska ha kesella som mellanmål så tar jag den och blandar med någon lightsaft(väldigt koncentrerade safter).

Halldin
2007-01-31, 10:41
Gillar inte heller Keso, märkte dock att Keso med Tacosmak i en fullkornstortilla funkade bra. :thumbup:

Släng på lite pepparsås och grönsaker också så blir det ännu bättre.

damir_T
2007-02-04, 22:00
Keso på Knäckebröd med Grillkrydda och/eller Piffi Allkrydda
Kan det bli lättare?

300 gramkeso , jämte 10 biffar och lite slallad + en liten potatis :) Det funkar skit bra! Å gott som fan

ligne
2007-02-04, 22:08
testa kesella vanilj eller kesella jord/lime :thumbup:

gnagaren
2007-02-04, 22:13
Frågan handlade om lätta mellanmål med keso som bas då jag inte hade någon kesella hemma. Kesella överäter jag redan *mums*, så tips på saker man kan göra med kesella är mindre viktiga. Tack ändå :)

Brooklyn
2007-02-04, 22:22
Mirrands kesogrädde!!! du tar 250g keso och mixar med en banan (med en mixerstav) blir så sjuuukt gott!!!

Guccisneakers
2007-02-04, 22:37
Äter godaste "snacken" ever nu. Wasa runda kanel med keso, grymt gott och en skiva runda ligger på knappa 60 kcal bara.

http://www.northerner.com/pic_large/runda_kanel_300.jpg

vildängel
2007-02-05, 10:54
Keso med massa hallon i är jättegott och smakar inte alls keso. Man kan ha i lite solrosfrön också så blir det ännu bättre.

Eddie Vedder
2007-02-05, 11:06
Äter godaste "snacken" ever nu. Wasa runda kanel med keso, grymt gott och en skiva runda ligger på knappa 60 kcal bara.

http://www.northerner.com/pic_large/runda_kanel_300.jpg

En sån där liten skiva me keso e alltså uppåt 100kcal, tycker jag är rätt mycke ändå för den obefintliga mättnadskänslan.

Fast alla är vi olika å du kanske får en större mättnadskänsla av de än jag.

Om inte annat verkar de va riktigt gott så jag ska tacka för tipset å testa på nån ätardag tror jag:thumbup:

Ignatius72
2007-02-05, 11:29
Keso lök är helt underbar. Ett paket räcker till två och ett halvt knäcke, mmm

Guccisneakers
2007-02-05, 22:49
En sån där liten skiva me keso e alltså uppåt 100kcal, tycker jag är rätt mycke ändå för den obefintliga mättnadskänslan.

Fast alla är vi olika å du kanske får en större mättnadskänsla av de än jag.

Om inte annat verkar de va riktigt gott så jag ska tacka för tipset å testa på nån ätardag tror jag:thumbup:

When you put it that way.... :D Skitgott iaf.

crossniklas
2007-02-05, 23:22
Brooklyn: Ska man köra på naturell keso eller ananas/passionsmak? :D

Endura
2007-02-06, 09:07
Testade en smaksatt kvarg från Lidl häromdagen. Finns i smakerna vanilj, passion och jordgubb - supergoa!
Påminner om de små dessertyoghurtar som finns, men dessa har långt bättre näringsvärden, bara 0,2% fett tex och bra med protte (dock är de lite socker i...). Tror de gick på 10kr för 500g.

Supergoa som "efterätt" eller liknande. Kan frysas några timmar och ersätta glass... :thumbup:

Brooklyn
2007-02-06, 09:52
Brooklyn: Ska man köra på naturell keso eller ananas/passionsmak? :D

naturell! *drool*

lectris
2007-03-01, 11:49
Jag bakade bröd med keso i förut, i stället för eller tillsammans med filmjölk eller nån annan vätska. Brödet blir väldigt safigt, du behöver inte direkt nå smör/mjukost/whatever. ( ser lite lustigt ut dock, med en massa vita blobbar i brödet.)

bara att proppa i sig :eating: