handdator

Visa fullständig version : Börja om på nytt o bli av med mage


Lexidos
2007-01-12, 16:21
Tjenixen!

Har precis kommit hem ifrån en resa, då jag ej tränat något så nu är man laddad att dra igång.
Tänkte att det vore dags o köra som tusan på att få fram det där 6 paket man tänkt på ett tag nu ;)

Hade tänkt köra styrka 3 ggr o cykla/springa 3 ggr i veckan.
När det gäller maten så har jag lite svårt att ha 100% kontroll över det.
Beroende på 2 faktorer, a att jag bor hemma o inte lagar maten själv nu , samt b att jag är lat när det gäller sånt.

Jag gick ner en del under resan genom att bara tänka med insidan av skallen vad jag åt o hur mycket. Så man tycker ju att det borde funka en stund till :)

Frågan är ju dock hurvida man ska spola i sig gainers nu eller inte? Har läst lite här o det verkar som en bra ide o ta en efter styrketräningen, men hur är det med cardion?

Tackar ödmjukast för tips o pepp :)

Tom Jr
2007-01-12, 17:07
Hejsan.

Det finns väldigt många trådar här på forumet där samma fråga frågats och besvarat. Använd gärna sökfunktionen och ta reda på vad som sagts på deras trådar.

Som alla vet så gäller en regel vid viktnedgång - ät mindre kalorier än vad du förbrukar. Hur du gör det är ointressant (inte för hälsan såklart) men bara du håller dig nedanför din kalorigräns varje dag.

Hur gammal är du? Om du är i ungdomen så kan du givetvis och behöver äta mer än snittet.

1. Räkna ut ditt basala energibehov vid träning och vid vila.
2. Ät lite mindre kalorier än nödvändigt.
3. Gainers är bra, visst. Men varför inte äta två mackor med skinka och ost istället för samma kalorimängd? Det spelar ingen roll om du dricker supa ultra gainer XXX som innehåller 350 kalorier om du äter frukt och macka som innehåller samma kalorimängd. Det blir ingen skillnad på tillväxten. Fördelen med gainers är väl att du får mer prot/kolh. Men jag tycker att det är bättre att äta vanlig mat så att man håller sig mätt också, eftersom man ska gå ned i vikt så kanske inte en sketen dricka räcker.

Lycka till.