handdator

Visa fullständig version : Läkarintyg 1:a dan?


Lellan
2007-01-12, 12:54
Har arbetsgivaren rätt att kräva det? :confused:

Min sambo opererade foten igår (ja, han hade hjälp av kirurg..:D ) å idag ringer arbetsgivaren och vill ha papper på det.. Sambon fick skjuts till jobbet (kan ju inte köra själv pga foten), han ska visa kvittot på läkarbesöket - mer bevis har han inte (förutom foten).. Tycker det var lite löjligt.. vad gör man om man är tex magsjuk? Eller annat man inte har papper på??

L-Sami
2007-01-12, 12:56
Konstig arbetsgivare, beror kanske på branschen. Fast där jag har jobbat, så har det alltid varit minst 7 dagar sjukfrånvaro innan de kräver ett läkarintyg.

jwzrd
2007-01-12, 12:57
Nej det gäller efter dag 10 så vitt jag vet. Men google vet bättre.

Pellefant
2007-01-12, 12:59
Ja, det verkar så. Vet dock inte om det börjat gälla ännu. Själva tanken är dock att arbetsgivaren ska använda det vid upprepad korttidssjukfrånvaro, t.e.x "måndagssjuka".

http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/AFATemplates/Forum.aspx?id=7178&rightmenu=&panID=4&epiPageID=651&discussionID=999

"Krav på intyg från första sjukdagen och hot om uppsägning om reglerna inte följs. Nya grepp för att få ner korttidssjukfrånvaron väcker oro bland Sahlgrenska sjukhusets anställda."

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=232367

"Arbetsrättsexperten och fd förbundsjurist på LO, Kurt Junesjö, har läst formuleringarna för projektet och har en bestämd uppfattning.
- Det är inte olagligt men mycket olämpligt. Jag anser att det är ett integritetskränkande sätt att hantera sjukdomar på, för arbetsgivaren ska inte spionera in i folks privatliv."

Lellan
2007-01-12, 13:05
Han har varit borta 2 fredagar pga att foten inte pallat en hel arbetsvecka.. Förhoppningsvis vlir det fixat iom operationen! Varför skulle de misstänka nåt, det enda han fått är ju 2 karensdagar å de har ju själva sett att han haft ont de dagar han åkt hem.. *screwy*

Krokodil
2007-01-12, 13:09
Har arbetsgivaren rätt att kräva det? :confused:

Min sambo opererade foten igår (ja, han hade hjälp av kirurg..:D ) å idag ringer arbetsgivaren och vill ha papper på det.. Sambon fick skjuts till jobbet (kan ju inte köra själv pga foten), han ska visa kvittot på läkarbesöket - mer bevis har han inte (förutom foten).. Tycker det var lite löjligt.. vad gör man om man är tex magsjuk? Eller annat man inte har papper på??

Konstig arbetsgivare!

Om man inte har hög frånvaro ska man inte behöva visa intyg första dan. Dessutom brukar det gå bra att visa upp det när man kommer tillbaka till jobbet, så bråttom ska det inte vara.

Blev han inte sjukskriven av läkaren efter operationen, inte ens ett par dagar?

Lellan
2007-01-12, 13:11
Konstig arbetsgivare!

Om man inte har hög frånvaro ska man inte behöva visa intyg första dan. Dessutom brukar det gå bra att visa upp det när man kommer tillbaka till jobbet, så bråttom ska det inte vara.

Blev han inte sjukskriven av läkaren efter operationen, inte ens ett par dagar?

Läkaren sa bara "var hemma en vecka, kom sen hit och visa - är det bra kan du nog jobba". Fick inget intyg?

Lellan
2007-01-12, 13:12
Sambon är arbetsledare, brukar inte vara borta så jag tror de mest vill utnyttja sin rätt att va puckade om du frågar mig.. :MrT:

Krokodil
2007-01-12, 13:14
Läkaren sa bara "var hemma en vecka, kom sen hit och visa - är det bra kan du nog jobba". Fick inget intyg?

Man kan ringa till läkaren i efterhand och be om ett intyg, det är inte ovanligt.

Lellan
2007-01-12, 13:40
Han kom hem nu, de hade sagt "Det är inte för att va taskiga, men vi måste styra upp..(många andra har varit sjuka)" De nöjde sig med kvittona förresten, så han behövde inte ringa doktorn å be om intyg.

En till sak de gjorde för att styra upp (när sambon var borta): tog dataskärmen till datorn (surfas för mkt, ska "styras upp").. Då kunde de som jobbar inte skriva rapport å sen skällde de på dem för att de inte skrivit rapport..*rolleyes*

:thumbup:

HellCat
2007-01-12, 13:43
Arbetsgivaren har rätt att kräva det om man har haft för många karensdagar under ett år, oavsett om det är kort eller lite längre sjukskrivningar man har haft.
Jag hade själv för många det senaste halvåret, så nu kräver min arbetsgivare intyg från första dagen i 6 månader framåt. Inga problem enligt mig, hade samma sak med min förra arbetsgivare..
o ja man kan få intyg i efterhand.
Men däremot kan vissa läkare knorra, o inte vilja skriva ut intyg från första dagen. Jag har haft läkare som har sagt, att om min chef kräver såna intyg så måste dom oxå tillhandahålla en företagsläkare som är villig att skriva dessa intyg..

Lellan
2007-01-12, 14:16
Arbetsgivaren har rätt att kräva det om man har haft för många karensdagar under ett år, oavsett om det är kort eller lite längre sjukskrivningar man har haft.
Jag hade själv för många det senaste halvåret, så nu kräver min arbetsgivare intyg från första dagen i 6 månader framåt. Inga problem enligt mig, hade samma sak med min förra arbetsgivare..
o ja man kan få intyg i efterhand.
Men däremot kan vissa läkare knorra, o inte vilja skriva ut intyg från första dagen. Jag har haft läkare som har sagt, att om min chef kräver såna intyg så måste dom oxå tillhandahålla en företagsläkare som är villig att skriva dessa intyg..

Låter som en onödig belastning på vården? Jag menar, är man som i mitt exempel magsjuk, vem pallrar sig då iväg till doktorn? Tror inte de är så pigga på att man kommer drällandes med tex vinterkräksjuka...*spy*

Jag hade för mig att det var 7 dagar, hade visst fel men tycker jag borde ha rätt..:MrT:

Dumleman
2007-01-12, 14:22
Jo gå till jobbet med vinterkräksjuka och smitta varenda en som jobbar där.

PowPow
2007-01-12, 14:25
Jag har haft ett arbete där vissa personer var tvugna att ha läkarintyg reda första dagen. Det var personer som cheferna ansåg hade ovanligt hög sjukfrånvaro. Så olagligt lär det inte vara i alla fall.

HAr man magknip och stannar hemma är det bara till att bege sig till läkaren och säga att man har magknip och behöver ett läkarintyg. Inte så svårt, men ganska omständigt. Den enda som kan vinna på det är väl arbetsgivaren, om man tycker det är mindr eomständigt att gå till arbetet än att ta sig till läkaren (förutsatt att man inte smittar ner alla).

Krokodil
2007-01-12, 14:27
Jag har haft ett arbete där vissa personer var tvugna att ha läkarintyg reda första dagen. Det var personer som cheferna ansåg hade ovanligt hög sjukfrånvaro. Så olagligt lär det inte vara i alla fall.Det får inte vara trakasserier, alltså att vissa har hårdare regler än andra utan motivation.

Dessutom kan det faktiskt vara bra för vissa att veta att det är svårt att vara sjuk varje Måndag.

Ett företag med hög korttidsfrånvaro bör nog granska sig självt lite grann.

PowPow
2007-01-12, 14:31
Det får inte vara trakasserier, alltså att vissa har hårdare regler än andra utan motivation.


Nej, det var det väl inte heller. De hade nån gräns. Om man t.ex. varit sjuk mer än 5 gånger på ett år så fick man krav på läkarintyg redan första dagen. Sjukt jobbigt i alla fall (=

babbett
2007-01-12, 14:35
Har arbetsgivaren rätt att kräva det? :confused:

Min sambo opererade foten igår (ja, han hade hjälp av kirurg..:D ) å idag ringer arbetsgivaren och vill ha papper på det.. Sambon fick skjuts till jobbet (kan ju inte köra själv pga foten), han ska visa kvittot på läkarbesöket - mer bevis har han inte (förutom foten).. Tycker det var lite löjligt.. vad gör man om man är tex magsjuk? Eller annat man inte har papper på??


Har han inte onormal hög frånvaro från jobbet så är det konstigt om dom kräver det...

Trance
2007-01-12, 14:36
Jag har haft ett arbete där vissa personer var tvugna att ha läkarintyg reda första dagen. Det var personer som cheferna ansåg hade ovanligt hög sjukfrånvaro. Så olagligt lär det inte vara i alla fall.

HAr man magknip och stannar hemma är det bara till att bege sig till läkaren och säga att man har magknip och behöver ett läkarintyg. Inte så svårt, men ganska omständigt. Den enda som kan vinna på det är väl arbetsgivaren, om man tycker det är mindr eomständigt att gå till arbetet än att ta sig till läkaren (förutsatt att man inte smittar ner alla).

Problemet är detta. Låt oss säga att jag är blev lite matförgiftad. Inget allvarligt men spytt hela natten och morgonen. Jag sjukskriver mig. Om jag i detta läge måste skaffa sjukintyg och det inte finns något företagshälsovård så finns det två val:

Akuten - Inte något man åker till för att man spyr lite.
Vårdcentralen - Många vårdcentraler har ett bokningssystem och ligger du inte på telefonen exakt när de öppnar så får du ingen tid den dagen.

Sedan om jag fick en tid så skulle det enbart kännas extremt löjligt och slösande med resurser om jag (som mår illa som fan) tar mig till en läkare, säger att jag spyr mycket och hans dyrbara tid går åt på att skriva ut ett papper som säger att jag har sagt att jag spyr mycket. Förstår vilka den är till för men om en regel som denna(om den nu gäller) börjar användas för nitiskt så blir det lätt löjligt.

babbett
2007-01-12, 14:38
Nej, det var det väl inte heller. De hade nån gräns. Om man t.ex. varit sjuk mer än 5 gånger på ett år så fick man krav på läkarintyg redan första dagen.

Det krävs mer än 5 ggr på ett år för att facket ska gå med på det.

Sen finns det något som säger att om man är borta mer än 6 ggr på ett år utan någon specifik diagnos så krävs en utredning i samarbete med företag och företagshälsovård.

babbett
2007-01-12, 14:40
Problemet är detta. Låt oss säga att jag är blev lite matförgiftad. Inget allvarligt men spytt hela natten och morgonen. Jag sjukskriver mig. Om jag i detta läge måste skaffa sjukintyg och det inte finns något företagshälsovård så finns det två val:

Akuten - Inte något man åker till för att man spyr lite.
Vårdcentralen - Många vårdcentraler har ett bokningssystem och ligger du inte på telefonen exakt när de öppnar så får du ingen tid den dagen.

Sedan om jag fick en tid så skulle det enbart kännas extremt löjligt och slösande med resurser om jag (som mår illa som fan) tar mig till en läkare, säger att jag spyr mycket och hans dyrbara tid går åt på att skriva ut ett papper som säger att jag har sagt att jag spyr mycket. Förstår vilka den är till för men om en regel som denna(om den nu gäller) börjar användas för nitiskt så blir det lätt löjligt.


Fast om man utgår från att många "sjukdomar" går över på en dag så spelar inte sjukbetyget någon roll sedan det endå är en karensdag. Det är först när dagarna börjar rinna iväg som det blir viktigt att verkligen få tag på ett intyg.

Trance
2007-01-12, 14:42
Fast om man utgår från att många "sjukdomar" går över på en dag så spelar inte sjukbetyget någon roll sedan det endå är en karensdag. Det är först när dagarna börjar rinna iväg som det blir viktigt att verkligen få tag på ett intyg.

Ja, men om man nu vill begära ett intyg från dag ett för vissa så blir det så löjligt i de fall som jag tog upp.

PowPow
2007-01-12, 14:50
Problemet är detta. Låt oss säga att jag är blev lite matförgiftad. Inget allvarligt men spytt hela natten och morgonen. Jag sjukskriver mig. Om jag i detta läge måste skaffa sjukintyg och det inte finns något företagshälsovård så finns det två val:

Akuten - Inte något man åker till för att man spyr lite.
Vårdcentralen - Många vårdcentraler har ett bokningssystem och ligger du inte på telefonen exakt när de öppnar så får du ingen tid den dagen.

Sedan om jag fick en tid så skulle det enbart kännas extremt löjligt och slösande med resurser om jag (som mår illa som fan) tar mig till en läkare, säger att jag spyr mycket och hans dyrbara tid går åt på att skriva ut ett papper som säger att jag har sagt att jag spyr mycket. Förstår vilka den är till för men om en regel som denna(om den nu gäller) börjar användas för nitiskt så blir det lätt löjligt.

Absolut!
Jag menade inte att det var bra. bara skrev hur det var på den arbetsplatsen (Poståkeriet i Malmö).

Det krävs mer än 5 ggr på ett år för att facket ska gå med på det.

Sen finns det något som säger att om man är borta mer än 6 ggr på ett år utan någon specifik diagnos så krävs en utredning i samarbete med företag och företagshälsovård.

5 ggr var ett exempel bara. Vet inte riktigt hur många som krävdes. Jag lyckades få det en gång i alla fall, och någon utredning blev det inte. Fick typ en varning och krav på läkarintyg vid sjukdom bara.

AngelLove
2007-01-12, 14:59
Låter som en onödig belastning på vården? Jag menar, är man som i mitt exempel magsjuk, vem pallrar sig då iväg till doktorn? Tror inte de är så pigga på att man kommer drällandes med tex vinterkräksjuka...*spy*

Jag hade för mig att det var 7 dagar, hade visst fel men tycker jag borde ha rätt..:MrT:
Så resonerar de flesta normalt funtade ja, men inte vår kära Allians. Tänk så många arbetslösa som nu får jobb som läkare med att skriva sjukintyg !!!!

Sedan kan jag förstå både detta och införelsen av karensdag (och nu snart två karensdagar). Vi har för många som utnyttjar "jag är lite krasslig" "jag har sån baksmälla sen i lördags så jag är nog faktiskt sjuk oxå" så de som faktiskt stannar hemma för att INTE SMITTA vid sjukdom får betala för det.

babbett
2007-01-12, 15:02
Ja, men om man nu vill begära ett intyg från dag ett för vissa så blir det så löjligt i de fall som jag tog upp.

Ja det håller jag med om...men i vissa fall är det faktisk nödvändigt med sjukintyg från första dagen om man vill ha kvar jobbet.

machine gun
2007-01-12, 16:59
Är man borta mer än 6 ggr på ett år har arbetsgivaren rätt att kräva intyg från första sjukdagen (åtminstone där jag jobbar, det står i kontraktet). De ska dock även erbjuda rehabilitering har jag för mig. När de kräver intyg från första dagen har jag förstått det som att företaget ska stå för läkarbesöket, oftast sker det genom att man helt enkelt får gå till företagshälsovården.

På ett ställe där jag jobbade tidigare hade de mycket problem med sjukskrivningar och de löste det genom att köpa in en tjänst som innebar att man ringde till nån slags växel där det var utbildade sjuksköterskor som svarade, när man ville sjukskriva sig. Då fick man ju samtidigt sjukvårdsrådgivning. Sjukskrivningarna minskade dessutom markant.

babbett
2007-01-12, 17:03
Är man borta mer än 6 ggr på ett år har arbetsgivaren rätt att kräva intyg från första sjukdagen (åtminstone där jag jobbar, det står i kontraktet). De ska dock även erbjuda rehabilitering har jag för mig. När de kräver intyg från första dagen har jag förstått det som att företaget ska stå för läkarbesöket, oftast sker det genom att man helt enkelt får gå till företagshälsovården.



Rehabilitering? För vad?

PowPow
2007-01-12, 17:03
Är man borta mer än 6 ggr på ett år har arbetsgivaren rätt att kräva intyg från första sjukdagen (åtminstone där jag jobbar, det står i kontraktet). De ska dock även erbjuda rehabilitering har jag för mig. När de kräver intyg från första dagen har jag förstått det som att företaget ska stå för läkarbesöket, oftast sker det genom att man helt enkelt får gå till företagshälsovården.

På ett ställe där jag jobbade tidigare hade de mycket problem med sjukskrivningar och de löste det genom att köpa in en tjänst som innebar att man ringde till nån slags växel där det var utbildade sjuksköterskor som svarade, när man ville sjukskriva sig. Då fick man ju samtidigt sjukvårdsrådgivning. Sjukskrivningarna minskade dessutom markant.

På arbetsplatsen jag tidigare talade om så gjorde de samma sak. Resultatet blev dock det motsatta, det vill säga att sjukskrivningarna ökade. Kanske hade att göra med att det kändes lättare att ringa nån okänd och säga att man var sjuk, istället för att behöva konfrontera sin chef :D

machine gun
2007-01-12, 17:03
Rehabilitering? För vad?

Det är väldigt luddigt. Nån slags utredning om rehabilitering är nödvändig är nog mer korrekt.

babbett
2007-01-12, 17:19
Det är väldigt luddigt. Nån slags utredning om rehabilitering är nödvändig är nog mer korrekt.


Ok..

Baha
2007-01-12, 17:55
företaget skall oxå bekosta resor till o från läkare, räkning o liknande om sjukintyg krävs från första dagen som jag fattat.

dock vore det ju befängt om det skulle krävas alltid av alla, skulle behöva fördubbla antalet vårdanställda i sverige

shadowfire
2007-01-12, 18:13
Men fråga arbetsgivaren!

Jag kommer definitivt kräva in läkarintyg från dag1 då jag har anställda under mig som jag vet måndagsskolkar pga baksmälla osv, upprepad korttidsfrånvaro (alltid måndagar). Utan tvekan, jag kan inte göra så mycket mer som arbetsgivare mer än o stå och se på samt använda företagshälsovård och skicka rehabplan till försäkringskassan.

Vore jag gubben din så hade jag frågat närmaste chef om orsaken till läkarintyg, om det finns någon misstanke eller om något annat verkar oklart kring hans arbete. Hur svårt kan det vara o fråga? Kommunicera ffs! :D

shadowfire
2007-01-12, 18:15
Är man borta mer än 6 ggr på ett år har arbetsgivaren rätt att kräva intyg från första sjukdagen
aa, stämmer, och man gör en rehabplan som skickas till F-kassan med, görs i samråd med medarbetaren. Företagshälsovård osv kopplas ofta in med. Tyvärr är 6ggr rätt mkt sett ur en arbetsgivares synvinkel, särskilt om det är ngn nyanställd som direkt uppvisar ett skumt frånvarobeteende.

Lellan
2007-01-12, 18:55
företaget skall oxå bekosta resor till o från läkare, räkning o liknande om sjukintyg krävs från första dagen som jag fattat.

dock vore det ju befängt om det skulle krävas alltid av alla, skulle behöva fördubbla antalet vårdanställda i sverige

Nu hade sambon inget läkarintyg utan visade upp sina kvitton, men de sa inte ett knyst om avanstående.. :MrT:

Nu var tonen iaf trevlig, det var inget tvång att han kom medsamma men ville göra det för att kolla en annan grej på jobbet.. å han visade upp kvittona fast de kollade inte på dem utan verkade skämmas lite och viftade bort det.. :smash:

Lellan
2007-01-12, 19:03
Men fråga arbetsgivaren!

Jag kommer definitivt kräva in läkarintyg från dag1 då jag har anställda under mig som jag vet måndagsskolkar pga baksmälla osv, upprepad korttidsfrånvaro (alltid måndagar). Utan tvekan, jag kan inte göra så mycket mer som arbetsgivare mer än o stå och se på samt använda företagshälsovård och skicka rehabplan till försäkringskassan.

Vore jag gubben din så hade jag frågat närmaste chef om orsaken till läkarintyg, om det finns någon misstanke eller om något annat verkar oklart kring hans arbete. Hur svårt kan det vara o fråga? Kommunicera ffs! :D

Anledningen verkade vara att de fått nys om att de "kan".. innan de insåg det absurda när han kom linkande med opererad fot och sina kvitton på utgifterna.

Dessutom har han inte varit borta mycket, men inställningen på den arbetsplatsen till de anställda är väl sisådär om du frågar mig.. (När en anställd kom dit grå i synen förstörd efter att en nära anhörig dött fick han av chefen kommentaren "äh för fan... folk dör till höger å vänster.. "). Kommunikation blir dessutom svårt med folk som agerar i handling och inte kan ta en diskussion (exempel på detta är det jag skrev om att de tog dataskärmen, ett arbetsredskap, för att de ansåg att de anställda stod där och surfade för mkt.. hade väl isf varit smartare att stänga internetanslutningen? Resultatet blev istället att de anställda fick skäll för att de inte använt datorn. .lätt utan skärm..*rolleyes* :smash: ).

Finns uppenbarligen alltid folk som är pigga på att utnyttja sina möjligheter in absurdum.. Personligen tycker jag regeln i nuvarande skick verkar löjlig, man får väl skriva dit undantag så inte puckon använder den frikostigt å belastar samhället om den prompt ska finnas!

Gandalf
2007-01-12, 19:05
På mitt jobb så får arbetsgivaren kräva läkarintyg från första dagen om man är sjuk ofta men det är arbetsgivaren som får stå för läkarn (företagsläkaren) och det är arbetsgivaren som står för avgiften.
Självklart kan inte arbetsgivaren kräva att hälsovårdscentralen ska kunna ta emot folk samma dag bara för att arbetsgivaren tycker det utan arbetsgivaren ska stå för läkaren.

shadowfire
2007-01-12, 19:09
Anledningen verkade vara att de fått nys om att de "kan".. innan de insåg det absurda när han kom linkande med opererad fot och sina kvitton på utgifterna.

Dessutom har han inte varit borta mycket, men inställningen på den arbetsplatsen till de anställda är väl sisådär om du frågar mig.. (När en anställd kom dit grå i synen förstörd efter att en nära anhörig dött fick han av chefen kommentaren "äh för fan... folk dör till höger å vänster.. "). Kommunikation blir dessutom svårt med folk som agerar i handling och inte kan ta en diskussion (exempel på detta är det jag skrev om att de tog dataskärmen, ett arbetsredskap, för att de ansåg att de anställda stod där och surfade för mkt.. hade väl isf varit smartare att stänga internetanslutningen? Resultatet blev istället att de anställda fick skäll för att de inte använt datorn. .lätt utan skärm..*rolleyes* :smash: ).

Finns uppenbarligen alltid folk som är pigga på att utnyttja sina möjligheter in absurdum.. Personligen tycker jag regeln i nuvarande skick verkar löjlig, man får väl skriva dit undantag så inte puckon använder den frikostigt å belastar samhället om den prompt ska finnas!
Det kommer säkert finnas chefer som missbrukar det, precis som annat som kan missbrukas om man sitter i en maktposition. Som chef anser jag dock att Sverige är ett läskigt fjolligt land i om och mycket vad gäller en chefs rättigheter - precis som jag tycker att lärare också lever i en för fjollig miljö. Precis som brats i skolan så finns det brats i arbetslivet och man kan inte göra mycket mer än stå och se på. Allt pga en jäkla anställningstrygghet som även skyddar bratsen.

Men nåväl, back ontopic så således ligger väl inte problemet i en ny lagstiftning, utan mer i relationen mellan din gubbe och hans chef då.

Lellan
2007-01-12, 19:48
Men nåväl, back ontopic så således ligger väl inte problemet i en ny lagstiftning, utan mer i relationen mellan din gubbe och hans chef då.

Det skumma är att den verkat va bra, de är inte såta vänner men det behöver man ju inte vara för att arbetsrelationen ska funka, han SÄGER iaf att han uppskattar sambons sätt (lite brutalt ärlig i kommunikation). Jag tror anledning är att det finns flera på min sambos skift som är riktigt lata och måndagssjuka, det är väl dem han vill åt å testar på min sambo.. äh, han verkade få dåligt samvete iaf.. nä.. :confused: vi vet inte varför men nu är han hemma å chefen nöjd iaf, alla nöjda.*kissass*


Var för övrigt mest jag som blev irriterad, tyckte synd om gubben men han tyckte nog att det var skönt att komma ut en sväng (satte honom som barnpassare när jag fixade hemma, elaka jag :devil: )

Srednq
2007-01-13, 10:45
polaren jobbar på en firma som kräver intyg från första dagen. men då betalar dom läkarbesöket. och det är för att ingen ska stanna hemma bakfulla