handdator

Visa fullständig version : utvecklar bröstet lite långsammare


rockztatic
2003-02-22, 11:43
har märkt att jag, eller tycker att jag, ökar på min bröstvolym lite sämre än t.ex. armar och så. är bröst svårutvecklade? axlar tycker jag iaf. är väldigt lättbyggda.

kör följande bröstprogram;

2set hantelpress
2set sned hantelpress
2set dips
1set flyes




annars är mitt schema upplagt;

mån:
7set bröst
4set triceps
4set mage

ons:
7set rygg
4set biceps
2set handeleder

fre:
9set ben + vader
6set axlar (axlar, trapz & rotatorcuf)


finns det nån kroppsdel som jag ser ut att ge för mycket, om ni förstår? tycker ju att mitt bröstprogram är riktigt fiint, så anser inte att det skulle vara fel på det.. maybe it's genetic?

Karl_alfred
2003-02-22, 12:36
Byt ut dipsen mot cabekcross där du får jobba men bröstet fulständigt kontraherat om du korsar armarna i slutet utav övningen. I de andra övningarna jobbar bröstmusklerna i ett ganska kort omfång. Om du byter ut dipsen ser ditt program mycket bra ut. Kanske att du borde slänga in skivstång i stället för hantlar i hantelpress eller sned hantelpress för att få en riktig styrke ävning också.

King Grub
2003-02-22, 13:02
För mig låter det helt sanslöst att byta ut dips, som är en guldövning för både bröstet och triceps, mot den nästan helt värdelösa cablecross. Omöjligt att få någon överbelastning i bröstmuskulaturen med cablecross.

Bänkpress, lutande hantelpress och dips är hörnstenarna i ett bra, grundläggande program för att bygga bröst, tycker jag.

Niclaaas
2003-02-22, 13:05
dips är ju guldövningen! byt inte ut den. tycker som grub att olika bänk/hantelpressar och dips är grunden

Karl_alfred
2003-02-22, 13:07
ok men de är en av de få övningar där bröstet aktiveras helt om den utförs rätt. Vilket inte de andra övningarna i programet gör.

King Grub
2003-02-22, 13:11
I det här fallet håller jag helt med vad AST säger om cable cross:

http://www.*******.com/training/exercises/chest/cable_cross_overs.asp

"I don't feel cable crossovers are a very effective exercise for maximum development. They are an isolation exercise and they limit the amount of overload you can achieve.

I think it is more advantageous to stay with compound free weight exercises like barbell and dumbbell presses."

Niclaaas
2003-02-22, 13:24
om han nu ska lägga till cable-cross, vilket jag absolut inte är nödvändigt, så bör helt klart flyes ryka

håller annars med om att pröva byta ut en hantelpress mot stång typ:

bänkpress 2set
lutande hantelbänk 2set
dips 2 set

och sen kan du ju slänga in nåt mer om du tycker det....

bara ett förslag!

rockztatic
2003-02-22, 13:44
måste säga tt jag håller med er om dips, älskar den övningen (: men okey, kan testa byta flyes mot nått annat ev..

just det, byta ut hantel mot bänk. hm. använder hantlar eftersom jag varit lite olika stark i armarna, men kan ju som sagt lägga på mer vikt med bänk. men borde enligt mig ha arbetet upp en schysst teknik så att jag fixar stång i smith, utan att trycka vidare olika med armarna, eftersom jag kört hantlar i 1,5år.

är tipsen att köra med fri stång, eller i smith-maskin? sned måste man la köra i smith..

Niclaaas
2003-02-22, 13:47
det var bara ett förslag.....funkar det inte med fri stång så kör på med hantlarna. men det skadar ju inte att prova och då tycker jag du ska köra fri stång

rockztatic
2003-02-22, 13:48
är som sagt absolut inte emot stång, det var bara en fråga :) men då kör jag smith om jag testar sned med stång, för det blir la väldigt obalanserat med fri stång

Fultjack
2003-02-22, 13:54
jag har oxo svårutvecklade bröst , men jag testar en ny grejj nu , bröst 2 ggr i veckan , pressövningar en gång , och cable, pecdec och flyes andra gången, känns som om det börjar gå framåt nu med det upplägget :thumbup:

rockztatic
2003-02-22, 14:01
Originally posted by Fultjack
jag har oxo svårutvecklade bröst , men jag testar en ny grejj nu , bröst 2 ggr i veckan , pressövningar en gång , och cable, pecdec och flyes andra gången, känns som om det börjar gå framåt nu med det upplägget :thumbup:

det låter riktigt intressant :) men hur hinner du det, med allt annat. hur många set bröst kör du per press-pass eller cable-pass??

King Grub
2003-02-22, 14:08
Angående bänk i Smith eller med fri stång: helt klart fri, i största möjliga utsträckning. Lutande är bra i Smith som variation, men satsa på fri så mycket du kan. Långsam nergång, mjuk vändning, och explosivt upp. :thumbup:

Att köra bröst 2 ggr per vecka låter för mycket, åtminstone i mina öron. Och exakt vad skulle man tjäna på ett pass med bara isolationsövningar? Musklerna blir större och starkare av muskulär överbelastning, inte muskulär uttröttning, och överbelastning når man helt klart bäst med de gamla hederliga basövningarna.

rockztatic
2003-02-22, 15:09
Originally posted by King Grub
Angående bänk i Smith eller med fri stång: helt klart fri, i största möjliga utsträckning. Lutande är bra i Smith som variation, men satsa på fri så mycket du kan. Långsam nergång, mjuk vändning, och explosivt upp. :thumbup:

Att köra bröst 2 ggr per vecka låter för mycket, åtminstone i mina öron. Och exakt vad skulle man tjäna på ett pass med bara isolationsövningar? Musklerna blir större och starkare av muskulär överbelastning, inte muskulär uttröttning, och överbelastning når man helt klart bäst med de gamla hederliga basövningarna.

men så det går alltså att köra sned med stång, uppenbarligen? är det inte en svår rörelse, eller tänker jag mig bara att det är svårare än vad det är :p

z_bumbi
2003-02-22, 15:23
Karl Alfred: Varför skulle t ex hantelpress inte ta på hela bröstmusklerna. ?

King Grub
2003-02-22, 16:05
Originally posted by rockztatic


men så det går alltså att köra sned med stång, uppenbarligen? är det inte en svår rörelse, eller tänker jag mig bara att det är svårare än vad det är :p

Sned med stång går alldeles utmärkt. Varför skulle det inte "gå"? Möjligen kan det vara lite vingligt första gångerna, men det är väl bara ännu en anledning att träna med fri stång: att träna upp balansen och koordinationen och inte bli låst vid maskinträning.

Karl_alfred
2003-02-22, 17:42
z_bumbi: Som med bänkpress arbetar inte bröst i hela rörelsen utan dock i större utsträckning. Håll handen på ditt bröst, utför rörelsen och känn anspänningen i rörelsen igenom så får du se!
Varför inte använda sig av övningar som isolerar muskeln och desutom aktiverar muskeln i hela dess rörelse? Ja naturligt vis inte mer än 1 övning per pass men för att få bästa möjliga utveckling är det nog nödvändigt. Titta bara på de största! Använder de sig inte av sådana övningar, jo. Men inte i stor utsträckning.

z_bumbi
2003-02-23, 16:26
Karl Alfred: Märker ingen skillnad i aktiviering...muskeln kan väl bara jobba under en viss längd vilken övning man än använder ?

Förutsätter att man låter vikten sjunka ner så långt man kan komma samt att man hela tiden håller tillbaka axlarna genom hela pressen, då använder i alla fall jag hela rörelsebanan för bröstmusklerna.
Vanliga cablecrossar går ju t ex inte att få så att händerna korsas om man inte skjuter fram axlarna alt. böjer på armarna.

Slartibartfast
2003-02-24, 13:34
En liten kommentar, relevant eller ej:

Jag tränade uteslutande dips under mitt första träningsår och blev våldsamt stark, men det gav ingen bra muskeltillväxt. När jag sedan började få ont i nyckelbenet av dipsen bytte jag ut dem mot bänkpress och JÄVLAR vad mina tuttar växte. Resultaten var ögonblickliga.

Min point är att vissa övningar verkar funka bättre för vissa ändamål och för vissa människor än andra. Vissa växer bra av dips. Det gjorde inte jag. Jag blev bara stark.

Ondjultomte
2003-02-24, 14:00
Om inte tuttarna växer av bänkpress så borde man nog laborera lite med tekniken, se till så man verkligen kör efter muskelkontakt och kör tungt.

Fultjack
2003-02-24, 14:13
jag kör bröster ungefär var 4-5 dag å då kör jag mellan 7-10 set ungefär, kör högst 2 muskelgrupper per pass å tränar 4-5 dar i veckan så jag hinner med det alldelles utmärkt :)


det låter riktigt intressant men hur hinner du det, med allt annat. hur många set bröst kör du per press-pass eller cable-pass??

rockztatic
2003-02-24, 17:54
Originally posted by Ondjultomte
Om inte tuttarna växer av bänkpress så borde man nog laborera lite med tekniken, se till så man verkligen kör efter muskelkontakt och kör tungt.

hur tungt? sikta på hur många reps, typ. 5-8?

King Grub
2003-02-24, 17:57
Originally posted by rockztatic


hur tungt? sikta på hur många reps, typ. 5-8?

För mig personligen har alltid 4-7 reps fungerat bäst, både för massa och styrka.

Fultjack
2003-02-24, 18:16
jag tar bara en vikt som känns bra, sen gör man så många man orkar
blir oftast mellan 6-10

Ondjultomte
2003-02-24, 18:20
Originally posted by rockztatic


hur tungt? sikta på hur många reps, typ. 5-8?

Det är ju individuellt hur tungt mankan köra utan att tekniken blir dålig samt att man förlorar kontakt, man får testa sig fram!

men 4-7 är ett bra riktmärke

Kungen
2003-02-24, 18:52
Med fördel använd hantlar för längre rörelse i bröst-pressen, och därmed effektivare träning.

För maximal muskeltillväxt rekomenderas 4-8 reps per set.

Bröstet är indelat i 3 st kategorier, övre, mellan och undre.
Ta en öving till varje del kan ju vara på sin plats.
Snebänk.
Hantelflyes.
Decline.

Bara en tanke.

rockztatic
2003-02-24, 21:01
men med fri stång så kan man ju hantera mycket högra vikter, vilket leder till att muskeln får mera stryk, right? det man förlorar är ju att man inte kan gå lika djupt & inte pressa upp dem i den här triangulära rörelsen..

King Grub
2003-02-24, 21:23
Jag tycker de tyngre vikterna man kan använda med stång mer än kompenserar den något kortare rörelsebanan. Men självklart har hantlar också sin plats i ett komplett bröstprogram.

feldtarn
2003-02-24, 23:43
mina bröst pass brukr bestå av 3 övningar a 3set 6-8 set

kanske ska köra tyngre ibland oxå... typ 4 set!

Brukar köra som såhär:

3 set snedhantelpress

3 set bänkpress

3 hantelflyes, cabelcross, dips...



I den ordningen!

Bör man kanske köra bänken först för maximal muskeltillväxt?

sen hantelpressen?

Roligare med hantenpressen först pga att jag är starkare i den:em:

kör nu 2 övningar axlar efteråt men det verkar vara sådär för jag orkar inte hantera alls några tyngre vikter då....

men jag har tidigare prioriterat axlar mycket o nu har armar börjat släpa lite så axlar får nog komma lite bakom ett tag....

rockztatic
2003-02-26, 14:47
själv kör jag

3set bänkpress
2set sned bänk
1set knäsittande kabeldrag uppåt
1set maskinflyes
1set dips


har precis börjat, men det känns bra! körde mer dips förut, och den blir man skönt uppblåst av, men ska testa att köra lite mer på övre bröstet :) får se how it gåår..