handdator

Visa fullständig version : Beta-alanin


Halldin
2007-01-11, 22:45
Nu blir jag nyfikus.
Måste ju vart ganska många som har tagit detta nu, känner ni effekt eller inte?
Nu menar jag inte färdigblandat med citrat/kre-alkalyn som i KCG/KCG2, utan separat eller blandat med monohydrat.

LeftRight
2007-01-11, 23:18
Jag tog det för första gången idag, med Kre-alkalyn och 200 mg koffein. Tog det i två omgångar, och kände av stickningarna ganska snabbt efteråt.

Under träningen märkte jag inte av nån mental skillnad eller skillnad i pump, men jag blev inte trött mot slutet av träningen, och kunde ha fortsatt längre tid än vanligt, fast jag kör riktigt hårt (är inne på neg-vecka, då jag kör eccentrisk träning på min 2RM).

Jag tror att styrkeökningen märks mest i slutet av passet. Det är dock viktigt att tänka på att det inte ger nån mental boost, p.s.s. som många andra produkter, utan jobbar lite mer dolt (man blir inte lika trött)

Men som sagt, jag har bara testat det en dag.

LarsK
2007-01-12, 04:48
Jag undrar också. Är sugen på att beställa, men kolo skickar inte utomlands och det finns inte i Japan, så det blir en 26 dollar frakt från Usa. Jag litar inte på omdömen från t-nation, de käkar allt de får syn på.

Sverker
2007-01-12, 07:31
Jag har tagit beta-alanin, antingen för sig eller tillsammans med Kre-Alkalyn.
Visst fungerar det för mig. Fördelen kommer längre in i passet där jag kan behålla träningsvikterna och tempot.

schabo-labo
2007-01-12, 13:56
Jag märker skillnad, mindre trötthet. Har svårt för att träna utan.

Cerberus
2007-01-12, 14:00
nu när ja tänker efter så orka ja mer intensitet i mina pass när ja körde beta-alanin...

har helt klart ökat några kg o reps i mina övningar med hjälp av det.

Fairing
2007-01-12, 22:05
Jag märker skillnad, mindre trötthet. Har svårt för att träna utan.

Ovanstående kommentar har jag hört från gansak många:D

LeftRight
2007-01-20, 22:57
Jag återuppväcker den här tråden med en studie som visar att Beta-alanin + kreatin har positiva effekter på muskeluppbyggnad jämfört med endast kreatin.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=17136944


"The effects of creatine and creatine plus beta-alanine on strength, power, body composition, and endocrine changes were examined during a 10-wk resistance training program in collegiate football players. Thirty-three male subjects were randomly assigned to either a placebo (P), creatine (C), or creatine plus beta-alanine (CA) group. During each testing session subjects were assessed for strength (maximum bench press and squat), power (Wingate anaerobic power test, 20-jump test), and body composition. Resting blood samples were analyzed for total testosterone, cortisol, growth hormone, IGF-1, and sex hormone binding globulin. Changes in lean body mass and percent body fat were greater (P < 0.05) in CA compared to C or P. Significantly greater strength improvements were seen in CA and C compared to P. Resting testosterone concentrations were elevated in C, however, no other significant endocrine changes were noted. Results of this study demonstrate the efficacy of creatine and creatine plus beta-alanine on strength performance. Creatine plus beta-alanine supplementation appeared to have the greatest effect on lean tissue accruement and body fat composition."


Vill oxå passa på att uppdatera min review av Beta-alanin. Beta-alanin är nu en del av mina vanliga kosttillskott och jag har riktigt svårt att träna utan den.

schabo-labo
2007-01-21, 04:14
Vill oxå passa på att uppdatera min review av Beta-alanin. Beta-alanin är nu en del av mina vanliga kosttillskott och jag har riktigt svårt att träna utan den.
Word

Fairing
2007-01-23, 22:10
Vill oxå passa på att uppdatera min review av Beta-alanin. Beta-alanin är nu en del av mina vanliga kosttillskott och jag har riktigt svårt att träna utan den.

Hur många gram har ni ätit per dag ?

LeftRight
2007-01-24, 00:43
Hur många gram har ni ätit per dag ?

5-7 gram /dag typ. Men har läst om studier där de använt 3 gram? så ska testa o ta ner dosen lite o se om effekten ändras.

Grym produkt iaf. :thumbup: Marknaden kan vara lika stor som Kreatins ifall inga studier om bieffekter dyker upp.

Fairing
2007-01-24, 08:39
5-7 gram /dag typ. Men har läst om studier där de använt 3 gram? så ska testa o ta ner dosen lite o se om effekten ändras.

Grym produkt iaf. :thumbup: Marknaden kan vara lika stor som Kreatins ifall inga studier om bieffekter dyker upp.

Undrade lite för elitidrottare inom triathlon , MTB osv har informerat mig om att när dom ligger över 8g/dag så har dom fått sämre resultat jämfört med 4-6g:confused: Förövrigt håller jag med dig , Beta Alanin kan bli en riktigt stor produkt:thumbup:

LeftRight
2007-01-24, 11:46
Undrade lite för elitidrottare inom triathlon , MTB osv har informerat mig om att när dom ligger över 8g/dag så har dom fått sämre resultat jämfört med 4-6g:confused: Förövrigt håller jag med dig , Beta Alanin kan bli en riktigt stor produkt:thumbup:


Konstigt. Vad var det de upplevde som sämre av den högre dosen? Själv styrketränar jag bara.


Jag ska testa o köra runt 4-5 gram i några veckor och kommer med en uppdatering då om vad jag tycker om det.


Skulle vara kul med fler kommentarer från kollo-medlemmar som kört olika doser.

LarsK
2007-01-25, 04:51
6 gram om dagen är den dos som används i ett par rapporter som det har citerats från. Det verkade inte som högre doser var bättre.
Jag tror det var i någon tråd på t-nation som det stod i.

BeatNec
2007-01-25, 13:03
någon som har koll på hur mycket 6g är i ml? kan 1 tsk motsvara 4-5g kanske?

BeatNec
2007-01-25, 13:09
stog visst på burken. 1krm=ca 1g. dvs 1g/ml

Sheogorath
2007-02-04, 10:48
bump

Fler som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Runda Grodan
2007-02-04, 15:57
bump

Fler som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Jag fick hem en burk för några dagar sedan. Jag tycker alltid det är svårt att säga om något fungerar eller inte men det är möjligt att jag återhämtat mig lite bättre mellan seten och haft lite bättre mjölksyratålighet. När jag senast körde ben fick jag superpump i benen - nästan smärtsam. Jag körde högreps, ca 15-20, och kanske fick jag en sådan pump eftersom att jag inte blev lika begränsad av mjölksyran och kunde köra några reps mer än vanligt? :confused:

Igår blev jag väldigt irriterad över att min hud var så torr. Jag gick och tänkte på om det var det kalla vädret som låg bakom det men det har ju faktiskt varit lite mildare väder i ett par dagar nu. Sedan kom jag på att jag tagit Beta-Alanin innan jag gick ut och att det var därför som det stack i skinnet. :D

Ska man ta Beta-Alanin även på träningsfria dagar eller räcker det ifall man tar det innan träning?

Johannes
2007-03-10, 23:19
kre alakyl vad ger den för effekt? är det uthållighet och lite mer i styrka?
känner man av att den fungerar på nåt sätt ?

Sverker
2007-03-11, 07:06
Kre-alkalyn är ett rent kreatintillskott. Ger dig något rep här och något rep där extra. Sett över några veckor blir det en rejäl styrkeökning.