handdator

Visa fullständig version : mera pass = mer styrka + mer volym?


lejonet
2007-01-11, 22:12
Halloj allihopa :)
Har läst hit och dit om att 1 pass per muskel grupp räcker för att den ska växa maximalt och få vila totallt. Men jag har också läst om en massa att om man vill t.ex få en muskelgrupp att öka extra mycket i volym och styrka så ska man träna den flera gånger per vecka.
Så min fråga är:
Kommer jag att bli större om jag tränar mina muskelgrupper dubbelt så mycket? eller räcker det om jag tränar dem hårt 1 gång i veckan? Eller är det så att kroppen har bara "ork" till att träna 1 muskelgrupp flera ggr i veckan? :naughty:

En annan interessant grej som jag har läst är att man ökar snabbt och mycket i styrka om man tränar en muskelgrupp extra tungt t.ex 1-3 reps. Alltså om man börjar med 1 "maxnings" set varannan vecka så borde man öka sin styrka och på så sätt höja sin träningsvikt? Jag tycker det låter bra i teorin men frågan är ju om det funkar? *flex*

Självklart är det ju så att kroppens svar på träning kan skilja sig stort från individ till individ men om det funkar för majoriteten så skulle man väl kunna kalla det "succesiv träning" :P

Henkan
2007-01-11, 22:16
Det är så individuellt...själv testat lägga in muskelgrupper flera ggr per vecka.
Det kan jag träna fler gånger än en gång i veckan är tex vader, mage.....kanske lite armar...sällan dock.

Beror på hur hårt man tränar. När ja tränat nån större muskelgrupp typ tex jag kört rygg på måndagen så känner jag av det i 3-4-5dagar. Och även om jag ska träna rygg på fredagen eller kanske lördagen så e jag inte lika kry..och pigg. För mig funkar det inte.

Men kör man bara lite sådär halvmotionsträning så hade ja lätt kunnat träna 7 dagar i veckan..men ja försöker köra så hårt jag bara kan o då räcker de med en muskelgrupp i veckan...

Jag växer bra på det. Men som sagt...allting är individuellt....går man på massa prep så kan man säkert orka mer....men för mig funkar detta kanon! Vila e tyvärr hos många underskattat!

Nevermore
2007-01-12, 09:45
Halloj allihopa :)
Har läst hit och dit om att 1 pass per muskel grupp räcker för att den ska växa maximalt och få vila totallt. Men jag har också läst om en massa att om man vill t.ex få en muskelgrupp att öka extra mycket i volym och styrka så ska man träna den flera gånger per vecka.
Så min fråga är:
Kommer jag att bli större om jag tränar mina muskelgrupper dubbelt så mycket? eller räcker det om jag tränar dem hårt 1 gång i veckan? Eller är det så att kroppen har bara "ork" till att träna 1 muskelgrupp flera ggr i veckan? :naughty:

En annan interessant grej som jag har läst är att man ökar snabbt och mycket i styrka om man tränar en muskelgrupp extra tungt t.ex 1-3 reps. Alltså om man börjar med 1 "maxnings" set varannan vecka så borde man öka sin styrka och på så sätt höja sin träningsvikt? Jag tycker det låter bra i teorin men frågan är ju om det funkar? *flex*

Självklart är det ju så att kroppens svar på träning kan skilja sig stort från individ till individ men om det funkar för majoriteten så skulle man väl kunna kalla det "succesiv träning" :P

Generellt kan man väl säga att det är extremt få personer som kan köra 2 hårda pass bröst i veckan och hinna återhämta sig. Det man menar med 2pass i veckan per muskelgrupp är oftast att man kör ett hårt, tufft pass och sen ett lättare pass någon dag senare för samma muskel.
Maxningar sliter enormt mkt på nervsystemet och det är inte någon bra idé att fortsätta göra så frekvent om du vill ha maximal ökning. Mitt tips är istället att du försöker variera repsen från 4-10 mellan olika pass, byter övningar ibland och kanske varierar vilan mellan seten något. Sen försöker du känna av hur hårt du kan köra och fortfarande vara fräsch och återhämtad till nästa pass och lägger sen upp träningen efter det.

Hammargren
2007-01-12, 10:43
Generellt kan man väl säga att det är extremt få personer som kan köra 2 hårda pass bröst i veckan och hinna återhämta sig. Det man menar med 2pass i veckan per muskelgrupp är oftast att man kör ett hårt, tufft pass och sen ett lättare pass någon dag senare för samma muskel.
Maxningar sliter enormt mkt på nervsystemet och det är inte någon bra idé att fortsätta göra så frekvent om du vill ha maximal ökning. Mitt tips är istället att du försöker variera repsen från 4-10 mellan olika pass, byter övningar ibland och kanske varierar vilan mellan seten något. Sen försöker du känna av hur hårt du kan köra och fortfarande vara fräsch och återhämtad till nästa pass och lägger sen upp träningen efter det.

jag har läst att muskler runt bålen återhämtar sig snabbare än andra vilket gör att man kan träna bla. mage lite oftare än tex biceps eller bröst - stämmer detta? för tillfället har jag 2 pass i veckan då jag enbart fokuserar på bålen. min magträning består utav följande:

benlyft med vikt 16x3
sneda benlyft med vikt 16x3
crunches (90 grader) med vikt på bröst 16x3
crunches (90 grader) med vikt bakom nacke 16x3
crunches (90 grader) med vikt bakom nacke och sidovridning 16x3

utöver 2 "bål-pass" i veckan så har jag 1 benpass då magen får rätt mycket träning under övningar som tex knäböj.
bör jag trappa ner på magträningen då jag kanske inte hinner återhämta mig helt och hållet eller kan jag köra på som jag gör?

tack i förskott

Jacksatan
2007-01-12, 11:01
jag har läst att muskler runt bålen återhämtar sig snabbare än andra vilket gör att man kan träna bla. mage lite oftare än tex biceps eller bröst - stämmer detta? för tillfället har jag 2 pass i veckan då jag enbart fokuserar på bålen. min magträning består utav följande:

benlyft med vikt 16x3
sneda benlyft med vikt 16x3
crunches (90 grader) med vikt på bröst 16x3
crunches (90 grader) med vikt bakom nacke 16x3
crunches (90 grader) med vikt bakom nacke och sidovridning 16x3

utöver 2 "bål-pass" i veckan så har jag 1 benpass då magen får rätt mycket träning under övningar som tex knäböj.
bör jag trappa ner på magträningen då jag kanske inte hinner återhämta mig helt och hållet eller kan jag köra på som jag gör?

tack i förskott

Det är mkt svårare att ta ut musklerna kring bålen på samma sätt, så det torde stämma. Jag klarar åtminstone av att köra 2väldigt hårda magpass i veckan utan att känna av att jag blir sliten. Kör på som du gör, om du inte märker nåt problem.

Hammargren
2007-01-12, 11:51
Det är mkt svårare att ta ut musklerna kring bålen på samma sätt, så det torde stämma. Jag klarar åtminstone av att köra 2väldigt hårda magpass i veckan utan att känna av att jag blir sliten. Kör på som du gör, om du inte märker nåt problem.

hur stor inverkan har kosten på hur snabbt man återhämtar sig? om man äter mycket och rätt så bör man väl återhämta sig snabbare och således kunna träna mer och intensivare?

Jacksatan
2007-01-12, 12:14
hur stor inverkan har kosten på hur snabbt man återhämtar sig? om man äter mycket och rätt så bör man väl återhämta sig snabbare och således kunna träna mer och intensivare?

Givetvis återhämtar man sig bättre på ett överskott av 500kalorier om dagen än t ex ett underskott på 500kalorier.

lejonet
2007-01-14, 00:04
tack för svaren allihop :) Jag får nog testa att köra dubbla pass per vecka för att få veta om det funkar för mig :hbang:

Nevermore - Asså hur sliter det på nervsystemet? Är det så att man egentligen går över kropens max när man maxxar eller ? Blev bara allmänt interesserad. :P

Jacksatan - Alltså så borde det va som om du har ett överskott på 1000- 2000 calorier så borde du återhämta sig ännu snabbare? höhö :P Blir iofs mycket cardio för att inte lägga på sig allt?

Jacksatan
2007-01-14, 00:14
Jacksatan - Alltså så borde det va som om du har ett överskott på 1000- 2000 calorier så borde du återhämta sig ännu snabbare? höhö :P Blir iofs mycket cardio för att inte lägga på sig allt?

Nja, du får nog inte ut så mkt mer av att ligga på +1000 kalorier som att ligga på +500 kalorier. Sen en sak till, kör du en massa kardio "för att inte lägga på sig allt" så är det ju inte ett överskott som är lika stort längre. Du tjockar ju på dig exakt lika mkt om du ligger +500kalorier om dagen och inte kör kardio eller om du ligger +500 kalorier om dagen och kör 3timmars löpning.

Tuniz
2007-01-14, 01:14
snor tråden lite :P.

Fråga till experterna:

Skulle man kunna träna samma muskelgrupp 2 ggr om dagen?
Vi har ett gym på jobbet som jag har tillgång till. skulle man kunna köra där hårt eller explosivt för att sedan, ca 5 timmar senare, köra på det vanliga gymmet?

Detta för att bygga så mycket som möjligt.

Om nej, skulle man kunna köra någon annan muskelgrupp på ena gymmet och en annan på det andra gymmet?

Kanske är lite extremt i vissa personers ögon, men lunchrasterna är så olidligt tråkiga på jobbet .__.
BB's brukar ju köra 2 pass per dag, ett på morgonen och ett senare på eftermiddagen / kvällen.

flenders
2007-01-14, 01:18
snor tråden lite :P.

Fråga till experterna:

Skulle man kunna träna samma muskelgrupp 2 ggr om dagen?
Vi har ett gym på jobbet som jag har tillgång till. skulle man kunna köra där hårt eller explosivt för att sedan, ca 5 timmar senare, köra på det vanliga gymmet?

Detta för att bygga så mycket som möjligt.

Om nej, skulle man kunna köra någon annan muskelgrupp på ena gymmet och en annan på det andra gymmet?

Kanske är lite extremt i vissa personers ögon, men lunchrasterna är så olidligt tråkiga på jobbet .__.
BB's brukar ju köra 2 pass per dag, ett på morgonen och ett senare på eftermiddagen / kvällen.När du tränar så sliter du ned på musklerna, det tar iaf en 48 timmar innan du kan träna dem någorlunda igen. Skall du köra två pass om dagen så rekommenderar jag dig att köra två olika muskelgrupper. Sen så är det nog smartast att köra lätt på iaf den ena passet.

Tuniz
2007-01-14, 02:10
När du tränar så sliter du ned på musklerna, det tar iaf en 48 timmar innan du kan träna dem någorlunda igen. Skall du köra två pass om dagen så rekommenderar jag dig att köra två olika muskelgrupper. Sen så är det nog smartast att köra lätt på iaf den ena passet.


ah, den heliga 48 timmars regeln :P. får väl köra explosivt och andra muskelgrupper på ena gymmet och tungt på det andra.

Kör seriösa BB's som tränar 2 ggr om dagen olika muskelgrupper under en dag då eller?

pragmatist
2007-01-14, 02:14
Proteinsyntesen är förhöjd i som mest 48 timmar efter ett träningspass (framför allt 12-24 timmar efter, sedan sakta fallande till ~36 timmar efter och sedan snabbare ner till basnivå efter 48 timmar). Bör man då lägga upp sin träning så att det passerar 168 timmar mellan varje gång man tränar en viss muskelgrupp? Knappast. Det är slöseri med tid.

Betyder detta att muskeln med nödvändighet är återhämtad efter 48 timmar? Nej, självklart inte, och framför allt är det osannolikt att nervsystemet är återhämtat. Det är också osannolikt att man rent psykologiskt orkar träna en muskelgrupp särskilt hårt var 48:e timme.

Allan
2007-01-14, 10:04
Tuniz, starta en egen tråd om du vill ha egna svar.

Nevermore
2007-01-14, 10:50
snor tråden lite :P.

Fråga till experterna:

Skulle man kunna träna samma muskelgrupp 2 ggr om dagen?
Vi har ett gym på jobbet som jag har tillgång till. skulle man kunna köra där hårt eller explosivt för att sedan, ca 5 timmar senare, köra på det vanliga gymmet?

Detta för att bygga så mycket som möjligt.

Om nej, skulle man kunna köra någon annan muskelgrupp på ena gymmet och en annan på det andra gymmet?

Kanske är lite extremt i vissa personers ögon, men lunchrasterna är så olidligt tråkiga på jobbet .__.
BB's brukar ju köra 2 pass per dag, ett på morgonen och ett senare på eftermiddagen / kvällen.

Ja, BBs tränar olika muskler om de kör 2 pass om dagen. BBs har för det första enormt bra gener, för det andra tränat +10år men även enormt många godisskålar att doppa näbben i som gör att återhämtning ökar vilket gör att studera hur dessa tränar totalt ointressant.

Dry
2007-01-14, 11:52
Proteinsyntesen är förhöjd i som mest 48 timmar efter ett träningspass (framför allt 12-24 timmar efter, sedan sakta fallande till ~36 timmar efter och sedan snabbare ner till basnivå efter 48 timmar). Bör man då lägga upp sin träning så att det passerar 168 timmar mellan varje gång man tränar en viss muskelgrupp? Knappast. Det är slöseri med tid.

Betyder detta att muskeln med nödvändighet är återhämtad efter 48 timmar? Nej, självklart inte, och framför allt är det osannolikt att nervsystemet är återhämtat. Det är också osannolikt att man rent psykologiskt orkar träna en muskelgrupp särskilt hårt var 48:e timme.

Bra sagt. Efterforskat lite kring detta på olika forum och det stämmer nog rätt bra som du säger.

Jag tränar själv ett hårt helkropps pass var 48:e timma just nu. Det är minst sagt påfrestande för psyket och kroppen jämfört med klassikern en muskelgrupp i veckan.
Bara tränat efter detta schema i 3 veckor, planerar att träna i minst 7 veckor till. För tillfället fungerar upplägg väldigt bra.

Tuniz
2007-01-14, 12:31
tack för svaren alla, och sorry för jag snodde tråden lite :P

Ville inte starta en nästan likadan tråd ^^

TerrorShark
2007-01-14, 16:46
"Mer är inte bättre, bara bättre är bättre"

mangs
2007-01-15, 09:10
Jag varierar friskt från helkroppspass till att köra varje muskelgrupp för sig en gång i veckan.

Båda uppläggen har sina fördelar. Om man kör helkropppass 3 ggr i veckan får man ju ca 48 timmars vila mellan passen. Detta är ju inte lika mycket vila som när man vilar en hel vecka i det andra upplägget. Skillnaden är ju att man inte kör slut på muskeln på samma sätt i ett helkroppspass som när man i en timme eller mer nöter bröstövningar. Det som framför allt ändras är ju volymen. Antalet set och reps (totalt) är ju vetydligt lägre för varje specifikt pass men totalt sett under veckan har du säkerligen gjort lika många.

När jag kör helkroppspass brukar jag kunna använda samma vikter som annars, kanske till och med lite högre. Detta eftersom man i ett pass när man kör samma muskelgrupp inte orkar lika höga vikter i 15e settet som när man är hyffsat utvilad.

Räknar jag på det så lyfter jag nog mer under en helkroppspass vecka. En annan fördel är att träningsvärken för mig inte blir lika påtaglig. Visst känner jag av att jag tränat men jag är inte totalt död i någon kroppsdel dagen efter. Börjar jag känna mig sliten i någon kroppsdel kan man med lätthet skippa några övningar för att på så sätt vila upp den. Däremot CNS är lite klurigare. Jag kör progressivt och försöker öka någonting från pass till pass. ANtingen högre vikt, fler reps eller fler set. Någon har sagt att man skall ligga på mellan 35-50 reps (totalt) per muskelgrupp och pass och det är ju en bra utgångspunkt.

Känner jag att det börjar bli tungt i en period finns det många variabler man kan lattja med för att komma på rätt köl igen.

Om man bara är observant på hur kroppen känns så känns helkropppass 3 ggånger i veckan bättre än att köra en gång i veckan. Jag är dock lite osäker på hur muskelbyggandet går, därför alternerar jag med att köra olika upplägg.


Allting hänger ihop och det gäller att hitta ett upplägg som passar individen. Kör du extra hårt på ett pass kan det vara lönt att lägga in lite mer vila. Lör du ett långt konditionspass etc., då kan det vara lämpligt att äta mer mat. Använd sunt fönuft helt enkelt. Känner du dig sjukt sliten i axlarna när de står på programmet? Då kanske det är bättre att skippa det den dagen alternativt att köra andra övningar.