handdator

Visa fullständig version : Förslag på innehåll till artikel om kost o träningsfysiologi?

Cerberus
2007-01-11, 20:46
Tänkte skriva nånting(kanske finns nåt bra som man kan översätta i princip?) om kost o träningsfysiologi o sätta upp på mitt gym då de flesta inte verkar kunna nånting om nånting de gör där.
Tycker lite synd om dom helt enkelt(ja lite självgod e ja hehe), så ja tänkte om ni kunde komma me förslag på innehåll, studier o spana in osv?

:)

Tom Jr
2007-01-11, 21:17
Jag tycker absolut att du ska skriva upp en lista på basövningar. Det är bland det viktigaste man kan lära sig och många ungdomar (inkl. mig) gör fel. Jag skulle bli glad om det fanns en text att läsa om basreglerna inom kost och träning. T.ex. vilka övningar man bör börja med, vad man borde äta och så vidare. Sånt kanske kommer uppskattas på ditt gym..

Cerberus
2007-01-11, 21:25
Formulerade mig lite kasst i mitt första inlägg här, en lista på basövningar kommer definitivt vara med men jag e alldeles för okunnig och osäker att utforma någons träningsschema(det hänvisar ja hellre till färdiga som gjorts).

Kommer nog mest förklara de fundamentala principerna inom belastningsträning, kost och vila. Sen lite internet-länkar om de vill dyka in i informations-djungeln.

Ska googla runt lite o se hur såna artiklar kan se ut.

LadyG
2007-01-11, 23:24
Innan du vet vad du ska skriva kanske du ska fundera på vem som ska läsa det, det styr i högsta grad vad du bör ta med, hur avancerad du behöver vara och hur omfattande informationen ska vara.

Är det eliten inom någon sport är det mer information i stil med det King Grub brukar leverera medan en medelmåttig motionär kanske bara behöver generella tips och allmän uppmuntran. :)

Cerberus
2007-01-11, 23:55
Innan du vet vad du ska skriva kanske du ska fundera på vem som ska läsa det, det styr i högsta grad vad du bör ta med, hur avancerad du behöver vara och hur omfattande informationen ska vara.

Är det eliten inom någon sport är det mer information i stil med det King Grub brukar leverera medan en medelmåttig motionär kanske bara behöver generella tips och allmän uppmuntran. :)

det e nog mest lite information, definitivt inte för elitidrottare utan för att ge mer förståelse kring grunderna. The basics liksom med ganska lite djupgående(tänkt o ha en avdelning med länkar till läsvärda artiklar och eböcker kring ämnet) i slutet.
Givetvis generella tips och uppmuntran också :) tror(har inte pratat djupgående med folk, kanske tränar kring vetenskapsmän hehe) att det e de mest grundläggande ja vill informera om.

Håller på o läser "Kompendium om träningsplanering" av David Holmberg just nu som är riktigt bra.

z_bumbi
2007-01-12, 07:16
Livsmedelsverket har kostrekommendationer på sina sidor som är bra och som är väl underbyggda vetenskapligt och så mycket mer om kosten behöver man inte tänka på.

De viktigaste enligt mig är minst 500 g grönsaker och frukt varje dag och att man rör sig minst 30-60 minuter varje dag (Rask promenad eller mer), sköter man det så har funkar de flesta matkombinationer (Som inte är totalt idiotiska.) ganska bra för de flesta.

skaparn
2007-01-12, 07:25
Även Uppladdningen.nu (http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/AA59AB506C907F00C1256F19003EE3A1) tycker jag har vettiga tips som inte alls är så komplicerade.

Eddie Vedder
2007-01-12, 08:16
Ta gärna död på lite myter, min erfarenhet av gympersoner är att dom har hyfsad koll men tror på alldeles för mycke "sanningar".

Fettfobi, GI-slaveri, bra att käka råä ägg, aldrig äta efter 18:00, allt mättat fett är dödligt å ju mer fleromättat desto bättre, kosttillskott är mirakelpulver m.m.

Jag tycker de e nåt du kan lägga lite vikt vid, agera lite "mythbuster" för dom som e insnöade på olika grejer som dom läst i kvällspressen men som de inte finns relevanta bevis för.

LadyG
2007-01-12, 11:25
det e nog mest lite information, definitivt inte för elitidrottare utan för att ge mer förståelse kring grunderna. The basics liksom med ganska lite djupgående(tänkt o ha en avdelning med länkar till läsvärda artiklar och eböcker kring ämnet) i slutet.
Givetvis generella tips och uppmuntran också :) tror(har inte pratat djupgående med folk, kanske tränar kring vetenskapsmän hehe) att det e de mest grundläggande ja vill informera om.

Håller på o läser "Kompendium om träningsplanering" av David Holmberg just nu som är riktigt bra.

Ok, då är det ganska fritt att välja upplägg, vinkel och vad du ska dra på.

Personligen gillade jag Eddie Vedders idé om att agera mythbuster, släpa fram myterna i ramljuset och döda dem offentligt. Sparka på kvällstidningarna lite diskret.

Glöm inte de tre nyckelorden: Reta, Roa, Informera. Gör din text minst två av tre är den bra (folk kommer att läsa den till slut), lyckas du med alla tre är det skitbra!

Om texten blir lite längre, säg mer än 1000 tkn, bör du lägga in mellanrubriker. Dels för läsbarheten men också för att det ser snyggare ut än ett massivt textblock. Textblock som påminner om tegelstenar blir mycket sällan lästa.

Personintervjuer gör oftast texten mer trovärdig. Pratminus gör dessutom texten lite luckrare och mer lättläst. Folk har en tendens att tro på nästan vad som helst som självutnämnda experter säger, bara för att de säger det i en intervjusituation. Leta fram någon du litar på som kan mycket om det du vill skriva om och ställ tio frågor i ämnet. I efterhand kan man lägga till snömos som gör texten mjukare, förklaringar eller snygga övergångar. Sånt är efterarbete.

Lycka till :thumbup:

machine gun
2007-01-12, 11:39
Livsmedelsverket har kostrekommendationer på sina sidor som är bra och som är väl underbyggda vetenskapligt och så mycket mer om kosten behöver man inte tänka på.

De viktigaste enligt mig är minst 500 g grönsaker och frukt varje dag och att man rör sig minst 30-60 minuter varje dag (Rask promenad eller mer), sköter man det så har funkar de flesta matkombinationer (Som inte är totalt idiotiska.) ganska bra för de flesta.

Tallriksmodellen är inte helt dum den heller.

Cerberus
2007-01-12, 11:42
Mycket fina förslag! Tack!

z_bumbi
2007-01-12, 13:38
Tallriksmodellen är inte helt dum den heller.

En tallrik kött, en tallrik kolhydrater och en tallrik grönsaker? :D

Control_61
2007-01-12, 17:53
Träning
* Ett enkelt programförslag
* Set/Reps för olika typer av träning t.ex snabbstyrka, storlek, explosivstyrka, uthållighet....

Kost
* Exempel på mat innehållande bra kolhydrater, proteiner och fetter

Övrigt
* Man stannar inte i växten av styrketräning
* Man får inte stela muskler av styrketräning
* Man kan inte ändra formen (-storleken) på muskler

Hade varit kul ifall du postade en kopia på den färdiga artikeln! :)

Cerberus
2007-01-12, 17:55
Träning

Hade varit kul ifall du postade en kopia på den färdiga artikeln! :)

ALDRIG I LIVET MUAHAHAHHAHA!!:laugh: