handdator

Visa fullständig version : Zyban, någon som har erfarenheter?


Krokodil
2007-01-11, 20:23
Vetefan vilket underforum som passar för den här frågan?

Jag ska sluta röka (igen) och har fått rekommendationen att köra en kur Zyban. Är det någon som provat det, och i så fall hur var det?

Frippe_L
2007-01-11, 20:41
Vet inte om det är det som min mamma har fått utskrivet men hon har iaf fått nåt nytt medel iaf och hon har inte rökat på över tre månader nu och har väl rökt i en 30år nåt sånt, hon märkte inte av nåt särskilt sug eller stora biverkningar vad jag märkt eller hört.

Är mer impad av farsan som slutade snusa nu till nyår efter en 35 år med prilla utan nåt hjälpmedel förutom vanligt tuggummi och så, visst va han lättretad några dar men nu är det lugnt.

Sebbe_H
2007-01-11, 20:43
Morsan körde på det ett tag, men hon mådde dåligt av det så hon slutade, kan bero på att hon är reumatiker och tar andra mediciner.

Krokodil
2007-01-12, 22:24
Jag ringde husläkarn och bad få det utskrivet men så lätt går det inte tydligen. På Tisdag ska jag ringa igen och kanske boka en tid och kanske få det utskrivet om jag ser hel och ren ut...

Jävla krångel! Jag fortsätter röka istället... det är tufft!

Krokodil
2007-01-17, 00:09
Jaha nu har jag börjat knapra Zyban då...

Doktorn sade att man kan bli lite flummig av dem, speciellt i början.

No shit!

Jag satt och hummade för mig själv med halvslutna ögon och fick Ibiza-flashbacks. Ska nog skaffa dreads och hoppa av plugget! :smokin:

Dav0d
2007-01-17, 00:26
Jaha nu har jag börjat knapra Zyban då...

Doktorn sade att man kan bli lite flummig av dem, speciellt i början.

No shit!

Jag satt och hummade för mig själv med halvslutna ögon och fick Ibiza-flashbacks. Ska nog skaffa dreads och hoppa av plugget! :smokin:

Haha stabilt! :) Där ser du, inte dåligt att sluta röka ;)

Frippe_L
2007-01-17, 01:15
Jaha nu har jag börjat knapra Zyban då...

Doktorn sade att man kan bli lite flummig av dem, speciellt i början.

No shit!

Jag satt och hummade för mig själv med halvslutna ögon och fick Ibiza-flashbacks. Ska nog skaffa dreads och hoppa av plugget! :smokin:


Grattis, hoppas du klarar det nu bara.
(btw, det var såna (zyban) som morsan fått utskrivna och hon har klarat 4mån nu utan större problem förutom den där irritationen de första dagarna)
nåra hallisar har ja inte hört om hehe.

AJO
2007-01-17, 01:52
HAHA, verkar som att zyban är värre grejer än zigg.

PowPow
2007-01-17, 02:02
vad gör zyban?

LarsK
2007-01-17, 04:37
Jag antar att det är en av de nya hjälpmedeln som blockar receptorer i hjärnan. Eller?

vega
2007-01-17, 07:00
Zyban / Läkemedelsinformation
Reviderad: 2006-03-20

Vad är Zyban?
Zyban är ett läkemedel som används för rökavvänjning tillsammans med motiverande stöd. Medicinen minskar röksuget och de abstinensbesvär som kan uppstå när man slutar röka. Zyban innehåller det verksamma ämnet bupropion.

Så här fungerar medicinen
Det är inte klarlagt på vilket sätt läkemedlet verkar i kroppen, men det gör så att vissa signalämnen i hjärnan ökar. Det kan vara orsaken till att det är lättare att avstå från rökning när man använder medicinen.

Källa: http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18774

Krokodil
2007-01-31, 17:31
*uppdate* *uppdate* *uppdate*
Rökfri... :)

Det funkar skitbra! Jag är inte ett dugg röksugen och biverkningarna jag hade i början försvann.

Jag kan verkligen rekommendera Zyban till dem som vill fimpa för gott!

PowPow
2007-01-31, 17:37
nice!

z_bumbi
2007-01-31, 17:40
Det är inte klarlagt på vilket sätt läkemedlet verkar i kroppen, men det gör så att vissa signalämnen i hjärnan ökar. Det kan vara orsaken till att det är lättare att avstå från rökning när man använder medicinen.

Det var ursprunligen tänkt för att använda mot depressioner men funkade inget bra, däremot rapporterade de flesta rökarna som ingick i studien att de rökte mycket mindre och så testade man det mot det istället.