handdator

Visa fullständig version : Romantiska 3 rättersmiddagar!


Shakemynuts
2007-01-11, 19:27
Det är så att jag ska fixa till en middag, så som rubriken lyder.

Förrätt:

Vet ej

Funderar på röra ihop något i stil med att fixa halva avokados med en skagenröra i med lite citron och dill över. Eller avokado/skagenröra grejen på rostat bröd som blivit kallt.

Varmrätt:

Oxfilé marinerad i rosmarin och olja, in i ugnen och så ska den vara uppskuren i mitten och vara fylld med basilika smör (dock inte för mycket självklart). Riven pepparrot över.
Serveras antagligen med ugnsrostade rotfrukter som skall vara honungsglaserade.

Efterrätt:

Egengjord panacotta med blandade bär och toppad med passionsfrukt. Chokladdoppade jordgubbar.

Och så tänkte jag ta reda på ett bra rött vin att servera till varmrätten.

Vad tycks om detta?
Vad kan ni här på forumet komma med för egna bra tips för att kanske komplettera mina saker, eller har du helt egna prylar att flasha med här?

Show me! *kissass*

Shakemynuts
2007-01-12, 00:35
Come on! Någon måste väl ha lite romantic tips att dela med sig av! :naughty:

Zakath
2007-01-12, 00:53
Jag tycker det låter jättebra och gott.

Fast jag undrar hur marinerat köttet blir av bara olja och rosmarin? En marinad ska väl helst vara vattenbaserad (olja i vatten emulsion) och ha ett surt pH-värde för att tränga in bra i köttet och göra det mörare, om jag komemr ihåg rätt.

Och sen gäller det att hitta fina perfekt mogna avokados till förrätten, det kan vara lite svårt ibland.

Sadde
2007-01-12, 00:54
Dina förslag lät bra :thumbup:. Ska du fria lr? :P eller kanske bara vara lite extra snäll mot mammsen som kommer på besök imorn ^^. Lycka till med ditt lilla event :naughty:

Shakemynuts
2007-01-12, 10:15
Ja alltså, jag sa bara grundgrejerna i marinaden, den kommer innehålla mer saker yes.

Haha fria? Nej nej. Bara vara extra trevlig mot en kompis och jag gillar att laga mat så.

Kurash
2007-01-12, 10:31
Finporslinet, silverbesticken, sidenservetterna, kandelabrar, barry white, stilig klädsel. Ju mer småsaker man kan peta in desto mer poäng får man. Tjejer märker ALLT.

Shakemynuts
2007-01-12, 11:41
Finporslinet, silverbesticken, sidenservetterna, kandelabrar, barry white, stilig klädsel. Ju mer småsaker man kan peta in desto mer poäng får man. Tjejer märker ALLT.

Men vilken tur att jag inte kan styra över allt sånt där då, när det är hemma hos henne! :thumbup:
Fast klädseln kan jag nog styra över själv. :D
Men som sagt. Vi är bara kompisar.

Shakemynuts
2007-01-12, 21:15
Kom igen nu då! Work with me! 166 besökare men inte många svar. :(

Jag tänkte ut en till sak jag tror kan fungera.

Kokar pasta, sen så steker man oxfilé, kyckling, whatever kött man vill ha. Jag skulle föredra rött kött.
Det skall stekas med curry och chili, efter det hackar man i ananas, basilika och häller i matlagningsgrädde.

Jag tror det blir en fin kombination av ananas, köttet och så får man smak av curry och får lite hetta på det med chili.

Sen kan man antagligen ha i mer saker som kanske purjolök. Men så långt har jag inte tänkt ännu.

BeatNec
2007-01-12, 22:38
en enkel rätt som är galet god är oxfilé provencal, blir gudomligt mört och gott. inte direkt fettsnålt, men vem bryr sig *whistle*

avokado halvor med röra e en klassiker, enkelt snabbt och lätt och smakar gott. dock inte de roligaste..

om du vill så kan du ju börja kvällen med att öppna en flaska mousserande och slänga i en jordgubbe eller två.

kolla upp några recept på bruschetta de kanske kan bli en hit?


föresten, lycka till med kompisen ;)

BeatNec
2007-01-12, 22:41
panacotta hade du tänkt att ta med dig till henne eller? för den behöver väll stå i några timmar? panacotta är förövrigt en toppen idé :D