handdator

Visa fullständig version : Häftiga bilder (enligt mig iaf)


budadi
2007-01-11, 17:55
Anders Eriksson -87

Kåre Lundgren -??

Magnus Karlsson -??

A.Pahkamaa
2007-01-11, 18:06
:thumbup:
Har du fler bilder?

budadi
2007-01-11, 18:21
:thumbup:
Har du fler bilder?

Jo, men inga där vikter lyfts.

Timme
2007-01-13, 11:28
Coola bilder! Fler? vill se fler!

Fetknoppen
2007-01-13, 13:55
Anders Eriksson -87

Kåre Lundgren -??

Magnus Karlsson -??

Jag kan ju skriva lite historia kring korten. Anders Eriksson blev Europamästare i 125kg klassen 1988. Han blev uttagen till landslaget och ansågs nästan vara en nybörjare då. Inför tävlingen rankades han som något av en medelmåtta, men pga nya dopingtester som spårade dåtidens injicerbara steroider 3-6 månader bakåt i tiden (och vattenlösliga preparat hade inte kommit ut på marknaden ännu), vann han överraskande på 855kg och slog flera lyftare som hade personbästa på ca 1000kg. 855kg kanske inte låter så mycket, men man får aldrig glömma att dåtidens tävlingsutrustning inte gav i närheten av samma hjälp som dagens utrustning, och bänkpresströjan fanns inte ens.

Anders har därefter gjort en civil karriär genom att utbilda sig till molekylärbiolog. Med denna utbildning i grunden gick han sedan vidare och bedrev forskning på anabola steroider. Nu har Anders nyligen disputerat och kan titulera sig Doktor. Doktorsavhandlingen har under hösten fått mycket uppmärksamhet och om vi har lite tur så kommer det att leda till utvecklandet av helt nya och effektivare dopingtester samt betydligt hårdare straffsatser för dem som väljer att förstöra idrotten för rena och duktiga idrottsmän.

Kåre Lundgren tog silver eller brons på samma EM och avslutade sin karriär i klass 82,5kg, vid 46 års ålder, genom att göra 780kg sammanlagt och svenskt rekord i knäböj (322,5kg). Kåre hade också för en tid Europarekordet i knäböj i klass 67,5kg där han böjde 275kg om jag inte missminner mig.

Magnus Karlsson har vi diskuterat tidigare. Han har genom åren slagit ca 45 världsrekord i knäböj och bänkpress. De flesta rekord han slog var sina egna. Magnus började sin karriär kring 1986 och han vann Junior-VM 1991 (tror jag) i klass 56kg. Han avslutade sitt internationella SL-lyftande 1996 med ett VM silver i klass 56kg. Därefter hade han allt för mycket muskler och det blev allt för svårt att hålla sig kvar i klassen. I klassen ovanför hade han inget att hämta eftersom han inte ökade något i marklyft när han gick upp i vikt. Fortfarande tävlar han ibland, men då enbart i bänkpress.

ÖAK:s storhetstid höll i sig från 1980-talet slut och fram till ca 1998-1999, och jag tror fortfarande att vi är landets framgångsrikaste klubb genom tiderna baserat på antal vunna SM-medaljer. 1998 blev Johan Vikberg juniorvärldsmästare i klass 125kg. Niklas Gustavsson tog silver eller brons på samma J-VM och gjorde 847,5kg sammanlagt i klass 100kg. Detta resultat har sedan stått sig som svenskt rekord ändå fram till Magnus Önerud nu i år putsade det något. Jag själv fixade ett EM-brons 1998 genom att lyfta 875kg sammanlagt i klass 110kg i Sotkamo, Finland, och vann också SM det året på 897,5kg. Före mig på EM hade jag två lyftare som båda har blivit dömda för dopningsbrott. Den ena var en Ukrainare som dömdes 1992 och 1999, den andra var Sveriges egen Jörgen Ljungberg.

Klubbens aktivitietsnivå har därefter varit av helt annan karaktär. Pga av flera olika faktorer har inte motivationen att satsa hårt på lyftning funnits hos våra aktiva. De äldre lyftarna har slutat tävla pga "ålderdom" och några av de yngre tröttnade efter ett stort förbundsbråk i slutet av 1990-talet där vi fick en förbundstränare som vi inte accepterade.

Niklas Gustavsson har därefter enbart tränat sporadiskt och skaffat familj och några ungar, vilket gör det svårt att hinna med ordentlig träning. Johan Vikberg tränade nästan inte alls under många år och har nu tagit upp lyftningen lite igen, men då enbart bänkpress.

Jag själv tappade helt motivationen för lyftning efter förbundsbråket och sjukdom i familjen och valde att sluta tävla. Träningen har jag dock aldrig dragit ner på eftersom jag tycker det är så roligt och jag hoppas nu att detta ska betala sig när jag lär mig lyfta med utrustning igen.

Nu satsar vi på att bygga upp en ny generation duktiga lyftare. Adam, Emil och Tomas är bara några av de duktiga lyftare vi har och jag hoppas verkligen att det ska bli ett hårt sammansvetsat gäng som har ork att träna hårt tillsammans under många år framöver så att klubben blir lika framgångsrik igen. Talang saknas i alla fall inte. Tomas har som bekant redan vunnit U-VM, men jag tror att både Adam och Emil är minst lika stora talanger och Adam har ju redan knäböjt över gällande svenskt rekord i 67,5kg klassen för ungdomar.

Fetknoppen
2007-01-13, 14:01
Anders Eriksson -87

Kåre Lundgren -??

Magnus Karlsson -??

Kortet på Magnus är från EM i styrkelyft i Piteå 1994. Magnus var där en tippad guldkandidat men från ingenstans kom en Bulgarisk lyftare med tillhörande tränare och vann över Magnus.

Tränaren och lyftaren hade några skumma saker för sig och polis tillkallades då man misstänkte att det såldes anabola steroider. Man hittade Norska sedlar hos tränaren, men inga preparat. I tullen till Norge fastnade sedan en kille som varit åskådare vid tävlingen och denne hade en ganska ansenlig mängd anabola steroider på sig. Undrar just om dessa två händelser kan kopplas till varandra:)

Fetknoppen
2007-01-13, 14:05
Kan också tillägga att hela Litauens landslag fastnade i tullen. Alla hade stora mängder anabola steroider på sig. En av lyftarna hävdade att det var för eget bruk (trots att han måste vara ren på tävlingen) och när polisen räknade ut hur mycket han måste äta under sin vecka i sverige för att göra av med allt så visade det sig att han skulle tvingas stoppa i sig över 100 ryssfemmor/dag för att göra av med det polisen hittat på honom.

budadi
2007-01-13, 16:57
Coola bilder! Fler? vill se fler!

Här kommer en till. Visar klart och tydligt att Mange är chef *flex*

budadi
2007-01-13, 16:57
Riktigt kul att fetknoppen kommer med mycket intressant läsning *drool*

petersson
2007-01-13, 17:06
Grymma bilder, häftigt med svartvitt :)

grabben i skogen
2007-01-13, 17:09
2a bilden ser ut som tommy körberg :D

Timme
2007-01-13, 18:30
Jag vill vara chef!

budadi
2007-01-13, 19:36
Jag vill vara chef!

Bara att träna och bli chef då :D

Nitrometan
2007-01-13, 22:41
Tränaren och lyftaren hade några skumma saker för sig och polis tillkallades då man misstänkte att det såldes anabola steroider. Man hittade Norska sedlar hos tränaren, men inga preparat. I tullen till Norge fastnade sedan en kille som varit åskådare vid tävlingen och denne hade en ganska ansenlig mängd anabola steroider på sig. Undrar just om dessa två händelser kan kopplas till varandra:)
Schlumpen. Bara schlumpen. :)

Timme
2007-01-14, 00:39
Bara att träna och bli chef då :D

Det kör vi!

Timme
2007-01-14, 00:46
Mycket intressant historia David!

Helt sjukt med alla dessa ryssfemmor som togs i tullen.

FinnPower
2007-01-14, 01:00
Tack för intressant läsning, Fetknoppen! Intressanta saker som vanligtvis inte kommer fram...

Fetknoppen
2007-01-15, 11:57
2a bilden ser ut som tommy körberg :D

Det ska jag berätta för Kåre:)

Fetknoppen
2007-01-15, 11:58
Tack för intressant läsning, Fetknoppen! Intressanta saker som vanligtvis inte kommer fram...

Roligt att du tycker det:) Det finns hur mycket som helst av den sorten...

bertbert
2007-01-15, 11:59
Jaså det är så han ser ut! Har nämligen läst herr Eriksson doktorsavhandling - mycket intressant läsning!

Roliga bilder och bra inlägg, Fetknoppen!

/BB

Herkulez
2007-01-15, 16:01
kul läsning fetknoppen, vet du från vilken tävling bilden på kåre är? känner igen bakgrunden från en video från en sl tävling jag såg för 2 år sen, filmen var från slutet av 80-talet någonstans i norrland om jag inte minns fel.

Herkulez
2007-01-15, 16:02
Jaså det är så han ser ut! Har nämligen läst herr Eriksson doktorsavhandling - mycket intressant läsning!

Roliga bilder och bra inlägg, Fetknoppen!

/BB

är det den som handlar om att steroidmissbrukare har nytta av sitt forna missbruk år efter dom slutat?

Timme
2007-01-15, 16:05
kul läsning fetknoppen, vet du från vilken tävling bilden på kåre är? känner igen bakgrunden från en video från en sl tävling jag såg för 2 år sen, filmen var från slutet av 80-talet någonstans i norrland om jag inte minns fel.

Det ser ut som en gymnastik sal.

(din avatar är så enormt het, skulle du kunna skicka hela bilden via PM? Skriv gärna vad denna donna heter också. Om du vet det)


Har du börjat träna igen då Herk? Hur går det i så fall?

Timme
2007-01-15, 16:07
är det den som handlar om att steroidmissbrukare har nytta av sitt forna missbruk år efter dom slutat?

Japp, den är det. Efter mer än 10år så är musklerna overkligt effektiva typ. Cellerna har större tvärsnittsarea. Alltså så kommer en fd dopad alltid ha en muskulär fördel jämfört med en som aldrig dopat sig.

Fetknoppen
2007-01-15, 21:33
kul läsning fetknoppen, vet du från vilken tävling bilden på kåre är? känner igen bakgrunden från en video från en sl tävling jag såg för 2 år sen, filmen var från slutet av 80-talet någonstans i norrland om jag inte minns fel.

Jag tror att bilden är från min första tävling på DM i Öjebyn i januari 1991, men jag är inte säker.

Mark_Lyft
2007-01-16, 15:55
Fetknoppen,

för oss som inte var där när det hände, vad var det för förbundsbråk du refererade till? Var det något allvarligt eller bara lite skvalp i ankdammen?

the_PL_man
2007-01-16, 23:37
Hmmm, undrar om inte Fetknoppen tänker på tillfället när CJN utsågs till rikstränare?

/the_PL_man

Fetknoppen,

för oss som inte var där när det hände, vad var det för förbundsbråk du refererade till? Var det något allvarligt eller bara lite skvalp i ankdammen?

Mark_Lyft
2007-01-17, 10:56
Cjn?

Herkulez
2007-01-17, 15:28
Jag tror att bilden är från min första tävling på DM i Öjebyn i januari 1991, men jag är inte säker.

hmm kan vara därifrån filmen är, såg den hos micke höjjer för 2år sen och han slutade ju tävla 91-92, ska fråga han när jag träffar han.

Herkulez
2007-01-17, 15:30
Det ser ut som en gymnastik sal.

(din avatar är så enormt het, skulle du kunna skicka hela bilden via PM? Skriv gärna vad denna donna heter också. Om du vet det)


Har du börjat träna igen då Herk? Hur går det i så fall?

bilden är på mitt ex så jag får nog inte skicka hela bilden =/

nope inte börjat träna än har haft så mkt att göra sista tiden men nu är det inte länge kvar innan man står och kör hantelcurls till rocky soundtracket på bsk´s gym.

Timme
2007-01-17, 15:39
bilden är på mitt ex så jag får nog inte skicka hela bilden =/

nope inte börjat träna än har haft så mkt att göra sista tiden men nu är det inte länge kvar innan man står och kör hantelcurls till rocky soundtracket på bsk´s gym.

what? Nä det kan jag väl inte tro. Bilden ser ju ut att vara tagen av en proffsfotograf. Du vet att jag är lättlurad men så lättlurad är jag inte :D

Herkulez
2007-01-17, 15:43
what? Nä det kan jag väl inte tro. Bilden ser ju ut att vara tagen av en proffsfotograf. Du vet att jag är lättlurad men så lättlurad är jag inte :D

haha jaja försökte iaf, men har bara bilden sparad i samma storlek som avataren och ingen aning vem det är =/

men en av dom sexigaste avatarerna jag sett iaf.

Timme
2007-01-17, 16:33
haha jaja försökte iaf, men har bara bilden sparad i samma storlek som avataren och ingen aning vem det är =/

men en av dom sexigaste avatarerna jag sett iaf.

enormt perfekt rumpa är det iaf :D Ojoj. Synd att du inte visste vem det var :)