handdator

Visa fullständig version : Tulpaner! Jelp!


Slartibartfast
2007-01-11, 17:50
Jag har köpt en bukett tulpaner åt tjejen och satt dem i vatten. Grejen är att blommorna börjar öppna sig redan. I affären var de slutna trots att de stod i vatten. Ska man snitta stjälkarna eller nåt? jag fattar noll när det kommer till blomster.

Lellan
2007-01-11, 17:53
Plasten ska vara kvar och de ska stå svalt, då håller de sig bra! :thumbup:

Slartibartfast
2007-01-11, 17:54
Plasten ska vara kvar och de ska stå svalt, då håller de sig bra! :thumbup:

Ska plasten vara kvar?! vafan!?

Då måste jag ju gräva i skräpkorgen!

mathor
2007-01-11, 17:55
Bränn dem och köp nya. Eller så slänger du dem bara och gör något du kan istället.

Lellan
2007-01-11, 17:57
Äh, ta nåt styvare papper då eller va som helst å rulla in dem i.. ändå ingen sol de behöver se. Men ta bort innan tjejen får dem såklart! :D De ska stå typ.. jättelänge i plasten för att inte sloka har jag för mig. Eller så var det 1 timme.. Jaja, svalt är bra iaf. Lycka till!

Johanna
2007-01-11, 18:00
Man ska ställa tulpaner i kallt vatten med plasten på i ca 1-2 timmar innan man tar bort plasten, då hinner stjälkarna suga i sig tillräckligt mycket vatten för att det ska orka stå upp ordentligt och inte sloka.

Slartibartfast
2007-01-11, 18:06
Det fanns skötselråd på plasten, men det stod ingenstans att man skulle lämna plasten på. Det var fulplast och så var den sönder. Det stod att man skulle snitta stjälkarna, så det gjorde jag. Hoppas de håller tills tjejen kommer hem sent ikväll i alla fall. Vissa blad har redan börjat sloka. :(

Emselie
2007-01-11, 18:07
Det fanns skötselråd på plasten, men det stod ingenstans att man skulle lämna plasten på. Det var fulplast och så var den sönder. Det stod att man skulle snitta stjälkarna, så det gjorde jag. Hoppas de håller tills tjejen kommer hem sent ikväll i alla fall. Vissa blad har redan börjat sloka. :(

Tanken som räknas ju! :)

Lellan
2007-01-11, 18:13
Tanken som räknas ju! :)

Abselut, jättegulligt gjort! :thumbup:

s_himself
2007-01-12, 08:37
Köpte tulpaner till tjejen förra veckan. Dom såg jättefina ut i butiken. Tog hem dom, snitta dom och drog av plasten. Sedan satte jag dom i vatten.. givetvis såg bladen astråkiga ut och hela buketten såg lite vissen ut och hängde lite.

Men dom kom igen senare på dagen och höll nästan en hel vecka. Snittade om dom efter typ 5 dagar. Vet inte om det hjälper något men det känns som det iaf.
Dom var dock uppskattade. Som alla blommor hon får! *cupid*

Stumpis
2007-01-12, 11:41
Kallt vatten, men inte så det går för högt upp på stjälkarna, sätt in buketten i kylen eller utomhus tills hon ska få dom. :thumbup: