handdator

Visa fullständig version : Snabb viktminskning vid enbart proteiner?


mikeey
2007-01-11, 16:21
Går det ifall man bara äter/dricker protein drycker enbart ett par gånger och äta lite frukt så man får lite kolhydrater om dagen för snabb viktminskning?


sen så lär man väl inte förlora specielt mycket muskler om man dricker/äter proteiner eller?
och dricka mycket vatten


om man kör såhär typ i två veckor och sedan gå tillbaka till vanlig mat.

mikeey
2007-01-11, 17:42
Det borde väl fungera om man bara kör sådär i ungefär två veckor väl?

Krokodil
2007-01-11, 18:16
Kör en VLCD i stället, inte lika jobbigt.

mikeey
2007-01-11, 18:18
Kör en VLCD i stället, inte lika jobbigt.

nää all pulver smakar inte speciellt gott.

Eddie Vedder
2007-01-11, 18:49
nää all pulver smakar inte speciellt gott.

En VLCD-diet måste inte va pulverbaserad, de innebär ju bara att du får i dej extremt litte kalorier (VLCD0Very Low Calorie Diet).


Å på din fråga om du kommer gå ner i vikt:
Ja de kommer du om dieten får dej att hamna på underskott, sen hur du kommer att må e ju en annan sak. Men under två veckor kanske du kan plåga dej igenom skiten, jag ser dock ingen anledning till att köra just så me allt protein å sjukt lite kolhydrater å nästan inget fett. Finns ju ingen direkt anledning som jag ser de.

mikeey
2007-01-11, 18:52
En VLCD-diet måste inte va pulverbaserad, de innebär ju bara att du får i dej extremt litte kalorier (VLCD0Very Low Calorie Diet).



Å på din fråga om du kommer gå ner i vikt:
Ja de kommer du om dieten får dej att hamna på underskott, sen hur du kommer att må e ju en annan sak. Men under två veckor kanske du kan plåga dej igenom skiten, jag ser dock ingen anledning till att köra just så me allt protein å sjukt lite kolhydrater å nästan inget fett. Finns ju ingen direkt anledning som jag ser de.

ja men om jag dricker proteinshakes och lite frukt så blir det väl mer fettminskning än muskelminskning alltså eller?

blekfet2
2007-01-11, 18:55
ja men om jag dricker proteinshakes och lite frukt så blir det väl mer fettminskning än muskelminskning alltså eller?

men varför. varför varför varför?


Minska bara det totala intaget så kommer du droppa i vikt, du måste inte utesluta något bara för att kunna sänka ditt kcal-intag.

Eddie Vedder
2007-01-11, 18:56
ja men om jag dricker proteinshakes och lite frukt så blir det väl mer fettminskning än muskelminskning alltså eller?

De förstår jag inte varför de skulle bli?

mikeey
2007-01-11, 18:57
men varför. varför varför varför?


Minska bara det totala intaget så kommer du droppa i vikt, du måste inte utesluta något bara för att kunna sänka ditt kcal-intag.


ja men nu menar jag på det snabbast sätt möjligast. sen så hade jag inte tänkt och hålla på såhär länge.

typ två veckor kanske knappt. sen går jag tillbaka till vanlig mat

mikeey
2007-01-11, 18:59
De förstår jag inte varför de skulle bli?

tänkte på protein som musklerna behöver o.s.v

blekfet2
2007-01-11, 19:05
ja men nu menar jag på det snabbast sätt möjligast. sen så hade jag inte tänkt och hålla på såhär länge.

typ två veckor kanske knappt. sen går jag tillbaka till vanlig mat

snabbaste sättet som är minst lika effektivt är att skippa mat totalt i en veckan och drick enbart vatten, tom. snabbare och lika kasst upplagt.



Varför inte sänka ditt intag under säg 1-2 månader istället och gå ner i vikt hälsosamt, för att sedan ha lättare för att ligga kvar på den vikten?

Eddie Vedder
2007-01-11, 19:08
tänkte på protein som musklerna behöver o.s.v


Å musklerna behöver inte tillgång till glukos å fett?
Får du inte i dej tillräckligt me kolhydrater så omvandlas ju ändå proteinet till glukos så du får inte en bättre muskelbehållning för de.

De enda du borde göra är att äta exakt samma mat som du brukar fast tillräckligt lite för att komma i så stort kaloriunderskott som du önskar. För övrigt lär de ju knappast finnas nånting som mättar sämre än kalorier i dryckform så proteindrinkar e ju inget att basera en hård diet på direkt, man är hungrig så de räcker på den lilla maten man får i sej kan jag lova.

Guddi
2007-01-11, 19:17
Det finns essentiella fettsyror som kroppen måste få i sig genom kosten. Att helt utesluta fett är därmed inget man ska ge sig på. I övrigt så håller jag med de andra, finns ingen anledning att basera en kost/diet på kosttillskott.

mikeey
2007-01-11, 19:55
Det finns essentiella fettsyror som kroppen måste få i sig genom kosten. Att helt utesluta fett är därmed inget man ska ge sig på. I övrigt så håller jag med de andra, finns ingen anledning att basera en kost/diet på kosttillskott.


Är det nyttigt att dricka pepsi max? den som är sockerfri
innehåller den mycket kalorier? eller är det bara ok att dricka på

blekfet2
2007-01-11, 19:56
Är det nyttigt att dricka pepsi max? den som är sockerfri
innehåller den mycket kalorier? eller är det bara ok att dricka på

nyttig kan man inte kalla den, men den innehåller inga kalorier.

mikeey
2007-01-11, 20:01
nyttig kan man inte kalla den, men den innehåller inga kalorier.


så det är nästan som om man kan dricka den alltså utan att oroa sig för att få i sig för mycket kalorier ?

dubbelkollar bara hehe

blekfet2
2007-01-11, 21:03
så det är nästan som om man kan dricka den alltså utan att oroa sig för att få i sig för mycket kalorier ?

dubbelkollar bara hehe

läs förra posten.

Eddie Vedder
2007-01-11, 21:39
Är det nyttigt att dricka pepsi max? den som är sockerfri
innehåller den mycket kalorier? eller är det bara ok att dricka på

Måste säga att de är intressant att du citerar Guddis inlägg om essentiella fettsyror å ställer en fråga om de är nyttigt me Pepsi Max.

...som för övrigt inte är nyttigt men som heller inte innehåller några kalorier vad jag vet.

mikeey
2007-01-14, 10:42
Tänkte bara se om nån vet varför man t.e.x väger sig när man vaknar så väger man 80. vägde 81 innan jag vägde mig. sen när jag drack ett glas vatten så gick jag upp till 81 kg igen. nån som vet varför det blir så? eller är det vågen som är konstig?

Ganymedes
2007-01-14, 10:49
Tänkte bara se om nån vet varför man t.e.x väger sig när man vaknar så väger man 80. vägde 81 innan jag vägde mig. sen när jag drack ett glas vatten så gick jag upp till 81 kg igen. nån som vet varför det blir så? eller är det vågen som är konstig?

Du kanske drack tungt vatten...? Bor du i Ringhals? ;)

mikeey
2007-01-14, 10:50
Du kanske drack tungt vatten...? Bor du i Ringhals? ;)
drack ett glas bara

nej bor inte där.

Eddie Vedder
2007-01-14, 10:51
Tänkte bara se om nån vet varför man t.e.x väger sig när man vaknar så väger man 80. vägde 81 innan jag vägde mig. sen när jag drack ett glas vatten så gick jag upp till 81 kg igen. nån som vet varför det blir så? eller är det vågen som är konstig?

Va finns de att inte förstå? Du har en vikt efter att din kropp är närmast tömd på efter natten, du tillför kroppen en viss mängd vatten och väger sen lite mer med den vattenmängden i kroppen.

De är exakt samma sak fast motsatt förhållande om du väger dej när du är pissnödig å sen efter att du har pissat klart, givetvis väger du lite mindre då.

mikeey
2007-01-14, 10:57
Va finns de att inte förstå? Du har en vikt efter att din kropp är närmast tömd på efter natten, du tillför kroppen en viss mängd vatten och väger sen lite mer med den vattenmängden i kroppen.

De är exakt samma sak fast motsatt förhållande om du väger dej när du är pissnödig å sen efter att du har pissat klart, givetvis väger du lite mindre då.


ja men det vet jag redan men det är inte så att jag drack en liter för att gå upp ett kilo. drack ett glas men det kanske inte spelar nån roll eller?

King Grub
2007-01-14, 11:01
Du kan inte öka mer på den tiden är vad det du äter/dricker väger.

mikeey
2007-01-14, 11:04
ok

så alltså så är det bara vattnet som väger alltså.

King Grub
2007-01-14, 11:10
Och dricker du 300 gram vatten kan du inte gå upp 1 kilo. Det är omöjligt.

tano
2007-01-14, 11:27
Men tänk efter nu *slap*

Vågen har ju en osäkerhetsfaktor. Den kan bero av allt från position vid vägningen och avrundning av upmätta vikten.

mikeey
2007-01-14, 11:32
Och dricker du 300 gram vatten kan du inte gå upp 1 kilo. Det är omöjligt.


ja då är det vågen som är dålig

falvin
2007-01-18, 13:19
Hej kamrater,

Har aldrig tidigare postat i detta forum - är en lätt överårig men hyfsat vätränad figur i medelådern (42 i år). Efter att i hela mitt yrkesverksamma liv suttit framför datorer/bildskärmar (har varit valutahandlare och börsmäklare i många år), styrketränat sedan tonåren (ibland mer seriöst, ibland mindre), konstaterade jag att jag närmade mig 100 kg - strecket för ett par år sedan (är 1,90 lång) och att det knappast var muskelmassan som gav utslaget...
Detta var 2003, då bestämde jag mig för att sluta käka lunch (krogluncher i Malmö City - fett, dyrt och på alla vis onyttigt), köra 2-3 seriösa styrkepass (helkroppspass) i veckan samt att springa halvmilen åtminstone 2 ggr/vecka. Istället för att äta lunch drog jag i mig 2-3 wheyshakes om dagen tillsammans med ngn frukt. Idag drar jag fortfarande i mig mina wheyshakes, käkar min frukt och väger 80-82 kg, kör 2-3 styrkepass i veckan och springer ca 2 mil i veckan. Jag mår som en prins, är stenhård, har en fysik som många 22-åringar avundas. Slutsat - lunch är betydligt överratat, skippa skiten - drick proteindrinkar, få i dig kolhydrater, vitaminer, fibrer etc via bra frukt, ät en bra frukost (havregrynsgröt brukar både jag och mina barn dra i oss på morgonen, tillsammans med grovmacka, skippa juicen) och middag på kvällen (mycket grönsaker, rent bra kött, dra ner på potatis, sås etc) så kommer du att tappa fettprocent, behålla - kanske t om öka din muskelmassa måttligt och bli betydligt smidigare och hårdare.

Just my two cents,

Salvenius