handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig välja! iRiver E10 eller Ipod Nano?


X-Change
2007-01-11, 12:16
Efter att min Ipod mini gått sönder ska jag nu köpa en ny mp3-spelare och valet står mellan dessa: iRiver E10 eller Ipod Nano.

Några krav jag har är:
* Bra ljudkvaliten
* Lång batteritid
* Bra hållbarhet/kvalite
* Minst 4 gb

Jag var nöjd med min Ipod mini, men väldigt missnöjd med garantin, som bara varade i 1 år. H
ar hört väldigt bra kommentarer om E10 och blev nyfiken på den, samtidigt har jag läst att ljudet inte är så bra som alla säger. Utrymmet (6 gb) och batteritiden (32h) slår Ipod nano ordentligt. Men spelaren är hd och inte flash (som Nano) och därför är jag orolig att E10:an ska gå sönder efter bara 1-2 år, medan flashspelare har jag hört kan fungera väldigt mycket längre. (Gör dem det?)

Jag har läst flera trådar här på kolo om mp3-spelare, men har väldigt svårt att bestämma mig. Tacksam om någon här, gärna med erfarenhet av spelarna kan motivera hur dem fungerar och vilken jag ska välja. Och alla "ipod suger"-kommentarena kan ni bespara er, om ni inte motiverar varför!

Officer
2007-01-11, 12:18
Jag har haft Ipod Nano (den nya) och har nu irivier E10. Jag kan säga att skillnaden i ljudkvalité är brutal. Ipod har aldrig varit en bra musikspelare.
Nanon är mycket snyggare, lättare, lättnavigerad osv, men iriver har så sjukt mycket bättre ljud så du skulle häpna om du lyssnade på båda och jämförde samma låtar genom samma hörlurar.
Batteritiden är riktigt bra på min E10 och den känns stabil i handen och inte det minsta plastig. Pålitliga grejer!

E10!:thumbup:

MasterChief
2007-01-11, 12:19
Haft en Nano i ett år nu och behandlat den väldigt tufft. Den bara spelar och går och har funkat klockrent. Sen är jag lite styrd av mediaspelare eftersom jag föredrar iTunes. Då är iPods smidiga. Jag gillar hela konceptet.

Nu kör jag iPod Video och ordet kärlek är ett klart understatement. Den är underbar.

Men rent krasst är nog iRiver en bättre spelare.

MasterChief
2007-01-11, 12:21
Jag har haft Ipod Nano (den nya) och har nu irivier E10. Jag kan säga att skillnaden i ljudkvalité är brutal. Ipod har aldrig varit en bra musikspelare.
Nanon är mycket snyggare, lättare, lättnavigerad osv, men iriver har så sjukt mycket bättre ljud så du skulle häpna om du lyssnade på båda och jämförde samma låtar genom samma hörlurar.
Batteritiden är riktigt bra på min E10 och den känns stabil i handen och inte det minsta plastig. Pålitliga grejer!

E10!:thumbup:

Har du testat med olika lurar till de olika spelarna? Jag har också en iRiver (som bara ligger) och den har bra ljudkvalitet men den varierar avsevärt beroende på vilka lurar jag använder (har 5 olika kvalitetslurar). Så med vissa lurar är skillnaden mellan Nano och iRiver större och på andra mycket mindre.

Officer
2007-01-11, 12:22
Har du testat med olika lurar till de olika spelarna? Jag har också en iRiver (som bara ligger) och den har bra ljudkvalitet men den varierar avsevärt beroende på vilka lurar jag använder (har 5 olika kvalitetslurar). Så med vissa lurar är skillnaden mellan Nano och iRiver större och på andra mycket mindre.

Jag har utvärderat både Nanon och E10'n med olika kvalitetslurar. Det är fortfarande en påtaglig skillnad i kvalitet, basdjup, klang och jämnhet i frekvensåtergivning.

psirus
2007-01-11, 12:24
Jag har E10 med koss porta pro lurar, fungerar mycket bra. iRiver är kända för att ha bra ljud vilket man itn ekan säga om iPod.

Den enda anledninge natt köpa Ipod är om du är Designkåt och vill flasha me din nya Ipod i elevhallen på högstadiet. *whistle*

Pepz
2007-01-11, 12:31
iriver är grymma.
Bra uteffekt på dem, dvs du kan driva stora rejäla hörlurar och ljudet är kanon!!!

MasterChief
2007-01-11, 12:32
Jag har E10 med koss porta pro lurar, fungerar mycket bra. iRiver är kända för att ha bra ljud vilket man itn ekan säga om iPod.

Den enda anledninge natt köpa Ipod är om du är Designkåt och vill flasha me din nya Ipod i elevhallen på högstadiet. *whistle*

Jag anser mig vara väldigt petig med ljudkvaliten. Jag har ägnat ca 20 år åt HiFi och ägt en hel del seriös utrustning. Jag tycker definitivt inte iPod har dålig ljudkvalitet. Läser man även recensioner av spelaren i allehanda svenska Hifi- och pryltidningar så får den ofta fullt godkänt när det gäller ljudkvalitet.

Med ett par bra lurar och låtar med åtminstone 192 i bitrate så är den helt ok.
Det är fascinerande hur många som gnäller (nu menar jag generellt) på iPod när de sen lyssnar på musik hemma genom ett par datorhögtalare och en subba i plast :-/

Officer
2007-01-11, 12:36
.

Med ett par bra lurar och låtar med åtminstone 192 i bitrate så är den helt ok.
Det är fascinerande hur många som gnäller (nu menar jag generellt) på iPod när de sen lyssnar på musik hemma genom ett par datorhögtalare och en subba i plast :-/



Det du säger om ipods ljudkvalitet stämmer. Dvs att det är "fullt godkänt". Självklart ska det vara fullt godkänt om man pröjsar 2500 spänn för en designpryl. Men du och jag som vill ha mer än bara godkänt nöjer oss förstås inte med det.
Angående det med datorhögtalare så går det inte riktigt att jämföra. Sitter man i sin lägenhet och lyssnar på musik på medelhög volym med sina datorhögtalare och plastiga sub så märker man ändå inte av samma brister i ljudet som man gör när man lyssnar genom hörlurar. Akustiken, storleken på rummet osv osv... ja jag behöver ju inte förklara dig som är audiofil :)

Mental
2007-01-11, 12:39
Ipod, för den är snyggast, :D

mela
2007-01-11, 12:39
Jag har en iPod Nano själv och jag hatar den. Ibland fuckar den och vägrar hitta datorn. Batteritiden suger. Ljudet är inte mycket att hänga i granen. Nej usch!

Rock'nRoll
2007-01-11, 13:02
Iriver är så överlägsen som det bara kan bli.

psirus
2007-01-11, 13:05
Ipod, för den är snyggast, :D

Va spelar det för roll om man ska ha den i fickan?

Sparrisen
2007-01-11, 13:17
Min 4 år gamla ipod blev iaf 10ggr bättre när jag köpte nya hörlurar, the plug!!!

Officer
2007-01-11, 13:27
Min 4 år gamla ipod blev iaf 10ggr bättre när jag köpte nya hörlurar, the plug!!!

Eh, man ska vara väldigt försiktig med att nämna the Plug i ljudkvalitativa sammanhang. Den blev nog säkert 10 gånger bättre jämfört med dina ipod originallurar, men den hamnar väldigt långt ner i listan om man jämför den med kvalitetslurar (finns sådana för under 400 spänn med).
En massa (dålig) bas utan något mellan- och diskantregister att tala om.

MasterChief
2007-01-11, 13:28
Det du säger om ipods ljudkvalitet stämmer. Dvs att det är "fullt godkänt". Självklart ska det vara fullt godkänt om man pröjsar 2500 spänn för en designpryl. Men du och jag som vill ha mer än bara godkänt nöjer oss förstås inte med det.
Angående det med datorhögtalare så går det inte riktigt att jämföra. Sitter man i sin lägenhet och lyssnar på musik på medelhög volym med sina datorhögtalare och plastiga sub så märker man ändå inte av samma brister i ljudet som man gör när man lyssnar genom hörlurar. Akustiken, storleken på rummet osv osv... ja jag behöver ju inte förklara dig som är audiofil :)


Men de flesta använder ju sin MP3 på tunnelbanan, när de tränar, osv...Hur viktig kan ljudkvaliten vara då? Kan man ens höra skilladen mellan olika spelare i den miljön? Jag skulle aldrig drömma om att lyssna på min MP3-spelare hemma. Då är det andra krejjer som gäller.

Officer
2007-01-11, 13:31
Men de flesta använder ju sin MP3 på tunnelbanan, när de tränar, osv...Hur viktig kan ljudkvaliten vara då? Kan man ens höra skilladen mellan olika spelare i den miljön? Jag skulle aldrig drömma om att lyssna på min MP3-spelare hemma. Då är det andra krejjer som gäller.

+1


Men självklart märker man av ljudkvalitet mellan olika lurar/spelare trots att man sitter i tunnelbanan eller är ute och går. Nu spårar vi dock ur lite grann från ämnet. Resonerar man sådär kan man ju lika gärna gå och köpa billigaste skitspelaren från Zap eller nåt annat. Lägger man/trådstartaren ner 2 lök på en MP3-spelare tillsammans med sina listade krav, däribland ljudkvalitet, så är det ju fel att diskutera att "man märker ändå inget när man är i tuben".

mela
2007-01-11, 13:32
Jag skulle aldrig drömma om att lyssna på min MP3-spelare hemma. Då är det andra krejjer som gäller.

Jag lyssnar när jag ska sova eftersom grannarna whainar när man spelar musik.

MasterChief
2007-01-11, 13:34
+1


Men självklart märker man av ljudkvalitet mellan olika lurar/spelare trots att man sitter i tunnelbanan eller är ute och går. Nu spårar vi dock ur lite grann från ämnet. Resonerar man sådär kan man ju lika gärna gå och köpa billigaste skitspelaren från Zap eller nåt annat. Lägger man/trådstartaren ner 2 lök på en MP3-spelare tillsammans med sina listade krav, däribland ljudkvalitet, så är det ju fel att diskutera att "man märker ändå inget när man är i tuben".

Närå vi spårar inte ur här inte.

Såklart att man kan höra skillnad mellan det uslaste och det bästa. Men en Nano kopplad till ett par Koss Porta Pro låter så pass bra att man inte kommer ramla av tunnelbanestolen om man switchar till iRiver.

Men jag instämmer i sak. Iriver är bäst när det kommer till ljudkvalitet. Men jag väljer i alla fall Nano. HiFi har jag hemma istället. :D

MasterChief
2007-01-11, 13:37
Jag lyssnar när jag ska sova eftersom grannarna whainar när man spelar musik.

Jo, jag kör också lurar hemma. Ett par STAX Lamda elektrostatlurar. MP3-spelare ska man använda så lite som möjligt är mitt motto.

mela
2007-01-11, 13:45
Jo, jag kör också lurar hemma. Ett par STAX Lamda elektrostatlurar. MP3-spelare ska man använda så lite som möjligt är mitt motto.

Har inte tillräckligt lång sladd för att kunna ligga i sängen och lyssna.
Körde med högtalarna och relativt låg volym förut. Men grannarna hämnades. Nån extremt kass musikallåt av något slag med en sångerska som INTE kunda sjunga. Taskig melodi och på repeat. *gah!* Klockan 05:30 på morgonen

m4tl0ck
2007-01-11, 14:05
Nån som provat bluestorm A9? värt att köpa ?

MasterChief
2007-01-11, 14:15
Har inte tillräckligt lång sladd för att kunna ligga i sängen och lyssna.
Körde med högtalarna och relativt låg volym förut. Men grannarna hämnades. Nån extremt kass musikallåt av något slag med en sångerska som INTE kunda sjunga. Taskig melodi och på repeat. *gah!* Klockan 05:30 på morgonen

Då kan jag rekommendera följande. Knäcker det mesta och är ljuvliga att ha när man fixar käk osv:

http://www.referenceaudio.se/net/product.aspx?iProductID=2944

mela
2007-01-11, 15:50
Då kan jag rekommendera följande. Knäcker det mesta och är ljuvliga att ha när man fixar käk osv:

http://www.referenceaudio.se/net/product.aspx?iProductID=2944

Pris 1890 kr

Hej. Michaela heter jag och jag är en fattig student :D

MasterChief
2007-01-11, 16:00
Pris 1890 kr

Hej. Michaela heter jag och jag är en fattig student :D

Prioriteringar kära Mela. Prioriteringar!

Hade en vän som köpte en Mark Levinson slutsteg för 65000 när han var fattig student och inte en spänn på fickan. Handlar bara om prioriteringar!

mela
2007-01-11, 16:02
Prioriteringar kära Mela. Prioriteringar!

Hade en vän som köpte en Mark Levinson slutsteg för 65000 när han var fattig student och inte en spänn på fickan. Handlar bara om prioriteringar!

Vet inte om jag prioriterar hörlurar framför mat, proteinpulver och liknande. Eller kläder..*whistle*

Fettecke
2007-01-11, 16:45
ang. MasterChiefs uttalande om cheapass spelare i tunnelbanan och gymmet, så hör man skillnad på spelare även på gymmet. har nu en spelare köpt på BRL för 199:- för att ha på gymmet... batteritid på drygt 3 timmar, samt ljudetgår fan int diskutera!...

Men åter till saken. jag hade köpt en Iriver iaf... utan att tveka, dels för att den spelar bäst (vad jag kan höra och läst)... och sen för att Nano är lite väl hypat för tillfället... priset på en sådan ligger för högt för att det ska vara värt det man får i jämnförelse med annat, om man bara ska lyssna musik dvs...

Sen är ju lurarna och ljudkällan en viktig aspekt på om det ska bli bra eller anus...

f.ö... du har väll hemförsäkring och skit mot dyra skador?

X-Change
2007-01-11, 20:56
ang. MasterChiefs uttalande om cheapass spelare i tunnelbanan och gymmet, så hör man skillnad på spelare även på gymmet. har nu en spelare köpt på BRL för 199:- för att ha på gymmet... batteritid på drygt 3 timmar, samt ljudetgår fan int diskutera!...

Men åter till saken. jag hade köpt en Iriver iaf... utan att tveka, dels för att den spelar bäst (vad jag kan höra och läst)... och sen för att Nano är lite väl hypat för tillfället... priset på en sådan ligger för högt för att det ska vara värt det man får i jämnförelse med annat, om man bara ska lyssna musik dvs...

Sen är ju lurarna och ljudkällan en viktig aspekt på om det ska bli bra eller anus...

f.ö... du har väll hemförsäkring och skit mot dyra skador?

Den gick inte sönder på de sättet, utan det var hårddisken som bara la av. Självrisken tror jag blir på nära 1000-lappen. Och 2500 plus 1000 till...Bättre att köpa ny då.

Tack föresten för alla bra svar. Ser ut som det blir en E10! Men ingen har svarat på livslängden på flashspelare jämfört med spelare med hd? Nån som vet hur det ligger till?

Precis som Masterchief säger; "ipod har fullt godkänt ljud" och jag håller med. Var nöjd med ljudet på min mini (kosspluggar till), men allt snack om iRivers ljudkvalite gör mig sugen på att testa E10:an.
MEN om E10:an lägger av på 1-2 år pga att den är hd-spelare (och mer ömtålig) och en nano håller kanske 4 år (för att den är flash-spelare) så känns det meningslöst att köpa iRiver. Varken vill heller har råd att köpa ny mp3 vartannat år.

Så iRiver har bäst ljud, men vilken av spelarna tror ni har längst livslängd?