handdator

Visa fullständig version : Halsont?!


NikkoS
2007-01-11, 11:47
Det är så att jag nyligen har vart förkyld men det har gått över..förra veckan men nu idag när jag vaknade så hade jag ont i halsen o då undrar jag om jag ska träna nått el vänta tills halsen fått bättra sig..jag har dock inget ont på dagen bara på morgonen!..kanske jag ska träna 1 reps ist för 2??
Och ang kosttillskotten så äter jag GainerPro,Whey-80 o ZMA ska jag ta det lite lugnare med dom med?

Carolinew
2007-01-11, 11:55
Med risk för att göra dig besviken så tror jag inte att din förkylning är över än... Liknande hände mig, för efter att snuvan gått över kom istället halsont, hosta och senare lock för öronen osv. Tog över en månad innan jag blev frisk... trots att jag inte tränade något under denna perioden och åt mer än vanligt för att snabba på förfriskningen.

Mitt råd är att du vilar och ser hur det utvecklar sig, blir det värre ska du förstås inte träna. Då lär det bara ta ännu längre tid innan det försvinner.

Hoppas det går över! :)

dr ozz
2007-01-11, 12:33
Jag var i höstas på en föreläsning av friidrottslandslagets läkare. Han sa att det som man ska använda som mått på om man kan träna eller inte är hurvida vilopulsen är förhöjd med 10+ slag eller inte. Detta är tydligen bästa måttståcken på vad som försigår i kroppen.

Dr ozz

Sigurdsson
2007-01-11, 13:33
Jag var i höstas på en föreläsning av friidrottslandslagets läkare. Han sa att det som man ska använda som mått på om man kan träna eller inte är hurvida vilopulsen är förhöjd med 10+ slag eller inte. Detta är tydligen bästa måttståcken på vad som försigår i kroppen.

Dr ozz

Ahh det var intressant...
Ska kolla vilopulsen när jag blir frisk så att jag kan jämföra nästa gång jag blir sjuk.

Otto P
2007-01-11, 14:28
Jag har också förkylning/haslont och har haft ett bra tag nu. Det började innan jul typ... Jag har tagit puls nu den ligger på ca: 58-60/min. Är inte det en ganska låg vilopuls om man har nåt skit i kroppen?

dr ozz
2007-01-11, 14:43
Beror lite på vilken kondition man har. Jag ligger oftast runt 55 bpm. Ligger du på 500 i vanliga fall är ju 60 +10. Allt är relativt. Jag tror att man utöver dessa "tekniker" får lägga till sunt förnuft och fråga sig om man orkar träna även om man ligger på normalpuls. Tror att pulsen i första hand återspeglar risk för hjärtproblem vid cardio träning.

Johan
2007-01-11, 16:10
Vad brukar ni andra göra för att lindra halsont?

dr ozz
2007-01-11, 16:16
Honungsvatten är skönt för halsen! Jag testade nyss muco-angin från apoteket. Det hade nån form av bedövande effekt i halsen och fungerade riktigt bra!

Ozz

Carolinew
2007-01-11, 16:55
Äta/dricka riktigt varm lättsmält mat, ex. soppa, gröt, te och liknande. Ingen aning om det funkar egentligen men det känns bra i halsen iaf :)

Junior
2007-01-11, 17:07
Äta det jag lyckas få i mig och sova mer än vanligt.

Sedan brukar jag passa på att äta glass för det ska man alltid göra när man är sjuk. :D

roge
2007-01-11, 18:20
verkar vara nån seg förkylning som går nu... Hade lyckats undvika den ett långt tag men blev smittad jag också när jag var på julbord hos mina grannar!!

krilleh
2007-01-11, 18:36
Jag brukar gurrgla(stavning) mig med VARMT vatten i halsen :) Känns bra för stunden iaf. Och mycket VARMT te blire.

nilzzon
2007-01-12, 09:37
Jag kan få ont i halsen om jag har borstat hål i tandköttet. De där feta tänderna längst bak, visdomständerna, det är dom som är problemet oftast. För mig

Bronkitkorv
2007-01-12, 09:43
Låt bli konditionskrävande aktiviteter och träna lite lugnare om du bara har ont i halsen..

HerrArne
2007-01-12, 09:47
Vad brukar ni andra göra för att lindra halsont?

Bafucin.

Plus låta bli att träna. Jag blir alltid sjuk på riktigt om jag tränar med 'lite halsont'.

Flexbert
2007-01-12, 10:02
Jag andas sällan med näsan och absolut inte när jag sover. Därför vaknar jag alltid med halsont och en allmänt torr mun. Brukar gå över efter några liter vatten.

Doktorn
2007-01-12, 21:11
Bafucin.

Plus låta bli att träna. Jag blir alltid sjuk på riktigt om jag tränar med 'lite halsont'.

Det är bara 1/3 av tillfällena av halsont som har bakteriell orsak, så i 2/3 av tillfällena så har bafucin ingen effekt (mer än lokalbedövande).

HerrArne
2007-01-12, 21:16
Det är bara 1/3 av tillfällena av halsont som har bakteriell orsak, så i 2/3 av tillfällena så har bafucin ingen effekt (mer än lokalbedövande).

Naturligtvis. Men det är ju bedövningen jag vill ha. Funkar lika bra med glass, men det innehåller lite väl mycket kalorier för dagslångt bruk... :D

Doktorn
2007-01-12, 21:24
Naturligtvis. Men det är ju bedövningen jag vill ha. Funkar lika bra med glass, men det innehåller lite väl mycket kalorier för dagslångt bruk... :D

Haha ja men då är det bara att köra på!

Johan
2007-01-13, 18:54
Jo dricka varmt eller dricka över huvud taget funkade bra för mig.
Men en annan lite läskig sak som hände idag, tog en promenad på ca 20min till sporthallen för att kolla på bandymatch, och när jag sitter där så tycker jag hjärtat slår lite väl mycket, vet inte om man kan kalla det hjärtklappning men iaf högre puls än normalt.
Kan mycket väl också bero på att jag inte hade ätit nått sen frukost.
Nerverna va så klart inte på topp eftersom mitt lag förlorade med udda mål men ändå, gillar inte alls känslan av att hjärtat slår snabbt och man blir lite skakig på händerna.

Larsen
2007-01-13, 20:16
Ta det lungt. Jag hade aldrig tränat med ont i halsen. Kan vara livshotande som sagt.

frökenzelda
2007-01-13, 20:23
Sorry men din förkylning är nog inte över.. vila, annars kommer du få nån skit som gör att du inte får träna på jättelänge. Det är iaf min erfarenhet, jag har vart med om att få träningsförbud i längre periode bara pga. min envishet och det är INTE kul.

Henke83
2007-01-14, 22:06
Jag fick körtelfeber efter en utlandsresa i slutet på augusti, tog mer än 2 månader innan det gav sig, Dock är mandlarna fortfarande lika stora och den ena förkylningen har avlöst den andra sedan dess. Fan vad det tär på psyket Man blir så jävla trött och besviken.

NikkoS
2007-01-22, 19:20
Förkylningen har inte brytit ut ännu, samt halsen är inte heller bättre
utan har fortfarande ont på morgonen.. Men jag VILL träna.. Jag kör 2 set per övning o 1:a så kör jag 60% av 1RM, o 2:a så kör jag 80% av Rm,
Men nu pga ont i halsen så kan jag ju köra 60% på båda ist.. o sedan om jag skulle börja känna av något tex,smärtor över brösten el yr mm..så lägger jag av direkt.. o sedan så sist då när jag hade samma problem fast bara förkylningen så varadet det i 1 år!! så fort jag började träna så började det bryta ut men så fort jag slutade så gick det över!!...kanske samma sak nu oxå..så om det är samma så slutar jag inte träna föränn det HAR brytit ut ..
Ska jag göra på det sättet alltså börja träna lungt o känna efter..eller ska jag vänta tills förkylningen brytit ut o det är över med halsen vilket kan ta flera månader!!????