handdator

Visa fullständig version : Hur räknar man repetitionerna i hantelcurl.


yvoostylez
2007-01-11, 11:25
Hej, jag undrar hur man räknar repetitioner när man tränar biceps tex hantelcurl. Är det 1 rep när man curlat båda armarna eller är det 2?
Exempel: Jag vill utföra 3x12 hantelcurl. Hur ska jag räkna repsen när jag curlar?

Tack

flenders
2007-01-11, 11:26
När du curlat med båda armarna så har du gjort 1 repetition.

yvoostylez
2007-01-11, 11:41
Tack :)

Clyde
2007-01-11, 11:46
Ett bra alternativ är ju att strunta i att köra alternerad curl. Hantelcurl med båda armarna i taget tycker jag är mycket effektivare då alternerad curl inte ger konstant motstånd och du kör automatiskt rest-paus-reps. Dessutom brukar alternerad curl tendera till mer fusk och sving.

Dav0d
2007-01-11, 12:00
Ett bra alternativ är ju att strunta i att köra alternerad curl. Hantelcurl med båda armarna i taget tycker jag är mycket effektivare då alternerad curl inte ger konstant motstånd och du kör automatiskt rest-paus-reps. Dessutom brukar alternerad curl tendera till mer fusk och sving.

Förstår din poäng men jag tycker det är en bra övningar om

1: Man inte fuskar med flit
2: Vem sa att korta rest pauser är fel ? Utmärkt sätt att variera sin träning och få bra resultat.

Clyde
2007-01-11, 12:10
Förstår din poäng men jag tycker det är en bra övningar om

1: Man inte fuskar med flit
2: Vem sa att korta rest pauser är fel ? Utmärkt sätt att variera sin träning och få bra resultat.

1: Nej, förvisso, men det brukar normalt fuskas mer i alternerad, speciellt stående.

2: Det handlar inte om att rest-pauser är fel, isf tror jag rest-pause är effektivare om man först kör ett rakt set till fail, sedan någon modell av rest-pause. Alternerad curl ger inte konstant motstånd redan från start. Det är en annan femma.

Slartibartfast
2007-01-11, 12:13
Jag kör alltid alla rep för en arm i taget. Först tio för högern, sen tio för vänstern.

Dav0d
2007-01-11, 12:20
Jag kör alltid alla rep för en arm i taget. Först tio för högern, sen tio för vänstern.

Jo men det är dock inte restpaus om det var de du menade.(Antar bara)
Men det sättet att träna är väldigt bra för all ditt syre, fokusering och koncentration går bara till en liten del i kroppen. Vilket gör det lättare att trycka på just den muskeln och köra den mycket hårdare, vilket i sin tur ger hårdare träning. Det är min åsikt.

pragmatist
2007-01-11, 12:56
Man kan ju curla alternerande utan paus i bottenläget, d.v.s. man curlar upp den ena vikten samtidigt som man sänker den andra. Visserligen blir den koncentriska och den excentriska fasen lika långa på det sättet, vilket man ju kan se som en nackdel eventuellt, men å andra sidan blir det svårare att fuska - svårare än om man curlar bägge samtidigt eller bara en i taget.

AlexGBG
2007-01-11, 13:14
Hej, jag undrar hur man räknar repetitioner när man tränar biceps tex hantelcurl. Är det 1 rep när man curlat båda armarna eller är det 2?
Exempel: Jag vill utföra 3x12 hantelcurl. Hur ska jag räkna repsen när jag curlar?

Tack

jag räknar varje curl för sig, sen delar jag summan med två ;)

Ganymedes
2007-01-11, 15:38
jag räknar varje curl för sig, sen delar jag summan med två ;)

Va f-n? Ska man inte kunna gå till gymmet utan miniräknare nu också? *gah!* :D

He-man
2007-01-11, 16:24
jag räknar varje curl för sig, sen delar jag summan med två ;)

Va f-n? Ska man inte kunna gå till gymmet utan miniräknare nu också? *gah!* :D

haha jag gör samma sak, men det blir ju inte så avancerad matematik som tur är :D

Fettecke
2007-01-11, 16:26
Sen kan man ju fråga sig varför man ska köra alternerande? jag kör aldrig alternerande, utan en arm i taget!... tycker det är mkt bättre (enligt mig)