handdator

Visa fullständig version : Nästa (s)-ledare - vem blir det?


skaparn
2007-01-11, 09:13
I TV soffan satt nyss Anna-GretaLeijon, Lotta Gröning och Lars Stjernqvist och diskuterade Mona Sahlins chanser, och den enda som verkade ha invändningar var Gröning. Vad tror kolopanelen?

- Kan Sahlin komma tillbaka in i rampljuset efter det som hände 1995? (ja, jag vet att hon varit minister sen "skandalen", och att Tobleroneaffären knapast var det som allena fick henne att missa partiledarposten senast det begav sig)
- Vilka alternativ finns?
- Tror du Mona Sahlin blir en bra partiledare?
- Hur höger är egentligen Mona? Från fackligt håll menar man ibland att hon personifierar den nya sossehögern, kanske beroende av att hon på ett sätt blev offrad i debatten, men hon är ju ideologiskt sett inte särskilt nära Palme om man beskriver det i relativa termer.

Cilia
2007-01-11, 09:22
Du glömmer att Lotta Gröning är den enda som kan invändningar mot Sahlin i den skaran. Dom andra kan med tanke på sina tidigare positioner inte gå in i debatten helt öppet.

Jay-Z
2007-01-11, 09:24
Blä, usch, spott och spe. Ska jag vara mer nyanserad? :D

skaparn
2007-01-11, 09:28
Du glömmer att Lotta Gröning är den enda som kan invändningar mot Sahlin i den skaran. Dom andra kan med tanke på sina tidigare positioner inte gå in i debatten helt öppet.

Nja, Leijon ville visserligen inte ta ställning alls, men Stjernqvist i egenskap av emeritus(?) uttryckte tydligt stöd för Sahlin, vilket innebär att han tar ställning mot andra kandidater.

Cilia
2007-01-11, 09:29
Blä, usch, spott och spe. Ska jag vara mer nyanserad? :D

Vem vill du se som partiledare?

Cilia
2007-01-11, 09:30
Nja, Leijon ville visserligen inte ta ställning alls, men Stjernqvist i egenskap av emeritus(?) uttryckte tydligt stöd för Sahlin, vilket innebär att han tar ställning mot andra kandidater.
Stjärnqvist må se lite slö och vilsen ut men han kom inte dit han kom genom att vara korkad. Det är en slipad man.

Med det säger jag inte att han inte stöder Sahlin, det kan han mycket väl göra och därmed vara ärlig i den intervjun. Men om han inte gjorde det så tror jag inte att han hade varit lika tydlig.

Det finns ju en anledning till att det är så tyst i frågan

Jay-Z
2007-01-11, 09:33
Vem vill du se som partiledare?


Ulrica Messing eller Margot Wallström. Nu har jag träffat båda så jag kanske är färgad pga detta.

Jax
2007-01-11, 09:40
Ulrica Messing eller Margot Wallström. Nu har jag träffat båda så jag kanske är färgad pga detta.
Nej snälla in Margot Wallström. Hon låter ju så klippsk när och talar och debatterar att t.o.m. jag tycker att hon är bra. Välj Mona istället så kan jag fortsätta med mitt förakt mot s-ledare.

Lizard
2007-01-11, 10:02
Som några av er redan räknat ut skulle hon efterträtt Carlsson om inte kontokorten spökat. Persson var en interrimslösning och var sittande finansminister när han blev vald till partiordförande vid Göteborgskongressen. Hans sätt att regera var just som en finansminister vilket gav honom långt större beundran och förtroende än vad man då kunnat ana. Även bland traditionellt borgerliga väljare. Det var olyckligtvis så med Persson, som med de flesta kamrerer, att han saknade vision och skapandekraft men var duktig på i-vilken-pärm-ligger-blanketten? frågor. Sådant väcker beundran i Sverige. Detta tillsammans med ett, numera, uttalat odemokratiskt ledarskap gör att många av oss känner en lättnad nu när han inte sitter vid makten längre.
Mona, som alltså för drygt tio år sedan skulle varit Görans chef, fick vara kvar i regeringen på nåder och användes långt under sin kapacitet.

Kompetensmässigt uppfyller hon med råge kvalifikationerna således. Får hon mer utrymme så kommer det att lysa igenom i TV apparaterna så jag oroar mig inte för gamla kontokort ska göra väljarna osäkra vid nästa val.

Det hon har emot sig är att hon inte är lika drumlig som Göran, dvs hon kan hamna i corporate politics-träsket om hon motarbetas från de som internt inte gillar henne. Göran slaktade sina kritiker. En egenskap som Mona inte besitter. Det var därför hon fick kliva åt sidan för tio år sedan och kan kanske bli hennes fall igen. Nu står slaget om väljarna inte i tråkiga ombudsmannakorridorer (även om en del gärna skulle vilja att det förhöll sig så fortfarande) utan genom TV och i folks medvetande. Massmedialt är hon lysande och därför tror jag hon är ett bra val.


Lizard

Fagen
2007-01-11, 10:15
Jag är benägen att hålla med Lizard om att fru Sahlin kniper den posten, men delar inte hans "positiva" syn på detta val. Tyvärr är emellertid jag lite för dåligt insatt för att kunna ge eller se något annat alternativ. Vet ej heller om "partiets" gamla devis att personer som själva strävar efter att bli ledare inte släpps fram utan att det är partiet som "väljer" ledare, fortfarande råder?

Jag lägger hur som helst min röst på ett delat ledarskap mellan Paolo Roberto och Anna Sjödin.

hultman
2007-01-11, 10:23
Jag lägger hur som helst min röst på ett delat ledarskap mellan Paolo Roberto och Anna Sjödin.

Varför inte Robinson-Jan Emanuel, Markoolio eller någon annan hipp sak?

Trance
2007-01-11, 10:23
Gillar inte Sahlin.

Snafu
2007-01-11, 10:30
Gillar inte Sahlin.

Ja jag håller med. Mest för att hon pratar så sävligt, inte sävligt/långsamt på ett mediatränat sätt (som t ex Bodström) utan liksom sådär....långsamt på ett puckat/drygt sätt.

Jag skulle helst se Wallström - kompetent politiker med lång EU-erfarenhet - om jag nu var sosse.

olle lindblad
2007-01-11, 11:08
Av den/de som verkar finnas kvar till förfogande hoppas jag på Sahlin, mest baserat på att det kan bli lite fart i debatten mellan henne och de borgerliga. Tänk Pär Nuder i en riktig partiledardebatt.
Det som är så beklämmande när man ska utse en ny ledare är att det inte verkar spela så stor roll - om ens någon - vad kandidaterna står för ideologiskt. Allt verkar bara handla om vem/vilka de har stöd av och om de anses "gå hem i stugorna". Att tycka och vilja något är uppenbart sekundärt.

Lillgrabben
2007-01-11, 11:21
Mona Sahlin är säkert en duktig politiker, men jag tror hennes namn är lite väl nersvärtat för att hon ska passa som partiledare i SAP. Ett val av Sahlin skulle kunna vara en prmässig katastrof.

De gånger hon varit aktuell i media de senaste åren har det sällan varit snälla skriverier...

pragmatist
2007-01-11, 11:59
Är det inte märkligt så säg att Sveriges i särklass största parti både i termer av medlemmar, resurser och anställda (socialdemokraterna har tiofalt fler anställda än t.ex. moderaterna) har så svårt att vaska fram en kompetent partiledare? Delvis beror det väl på Perssons policy att inte odla fram några ersättare - eller rättare sagt, den enda riktigt tänkbara ersättaren dog hastigt och olustigt...

Angående Sahlin så är hon väl en sorts kompromiss som i alla fall är möjlig att acceptera, även om både Wallström och Jämtin hade varit bättre. Kanske Messing också hade varit bättre, men hennes partibas är för smal jämfört med Sahlins. Att Sahlin skulle vara "höger" har jag svårt att se, däremot verkar hon inte fullt lika förälskad i LAS och andra socialdemokratiska institutioner som en del andra. Men det tyder ju snarare på viss flexibilitet än att hon skulle vara något högerspöke.

Det blir dock intressant att se vad som händer med den ideologiska sammanhållningen i arbetarrörelsen när det inte längre finns någon Persson som kan tala om för alla vad de ska tycka och tänka.

Bärs
2007-01-11, 12:00
Med tanke på vad som fäller ministrar nuförtiden borde det ju vara helt omöjligt för Sahlin att få posten.

MasterChief
2007-01-11, 12:05
Då kan vi inom en snar framtid ha en statsminister som inte ens gick ut gymnasiet.

Bärs
2007-01-11, 12:15
Noterade att Contra har skrivit en intressant artikel om saken:


"Mona Sahlin

av C G Holm

Det skulle onekligen vara intressant att se en helhetsbild av alla trådar som det dragits i bakom kulisserna för att pusha för alternativt motarbeta Mona Sahlin inför valet som socialdemokratisk partiledare. Den ena dagen släpper Mona-vännerna inom partiet uppgifter som gynnar henne och nästa dag kommer hennes fiender loss med det som talar emot henne. Medierna slickar lydigt i sig de köttbitar de kan få för att få fina rubriker. Alldeles uppenbart är att de inte tar fram något själva. De är redskap för olika motstridande krafter i Socialdemokratiska partiet.

En myt som spritts i media den senaste tiden är att Mona Sahlin skulle vara "höger". Det är naturligtvis vänstern inom partiet (Carin Jämtin, Morgan Johansson med flera ruskiga typer) som spritt ut detta påstående, inte för att stoppa Mona Sahlin utan för att se till att de i utbyte mot ett stöd åt Mona Sahlin kan kapa åt sig en så stor del som möjligt av makten inom det verkställande utskottet. Mona Sahlin kommer säkert att betala med stöd för vänsterns hjärtefrågor. Själv har hon nog inga.

Mona Sahlin är så vitt jag kan bedöma vare sig höger eller vänster inom det socialdemokratiska partiet. Hon är ute för att ställa in sig för att hon tycker att det är trevligt att få stöd från olika håll. Av vad slag det vara må. Och hon är intresserad av att hålla sig väl med folk för att få makt.

En gång för många år sedan, det var på 1980-talet, deltog jag i en middag på Riksdagshuset med Sällskapet Politik och Samhälle. Jag hade Mona Sahlin till bordet och upptäckte att hon var mycket lättkonverserad och mycket snabb på att anpassa sig till den tankemässiga miljön i sällskapet där hälften var näringslivsfolk och mer än en fjärdedel var borgerliga riksdagsledamöter. De riktiga vänsterkrafterna inom (s) för att inte tala om (v) kom naturligtvis inte till så suspekta sammankomster som Sällskapet Politik och Samhälle. Men Mona Sahlin var där och det hedrar henne. Jag upptäckte genast att hon talade som vilken borgare som helst när det gällde näringspolitiska frågor och var lite förundrad över att en av socialdemokraternas kommande stjärnskott hade så rekorderliga åsikter. Det här var innan hon blev minister.

Jag hade ju svårt att tro att en socialdemokrat skulle stå för så vettiga ståndpunkter som Mona gett uttryck för på middagen - i sitt privata samtal med mig. Så jag specialbevakade henne en tid. När jag under de kommande månaderna gick på djupet i hennes politiska framträdanden upptäckte jag att hon alltid höll med den som stod för arrangemanget. När hon uppträdde på något fackföreningsmöte som refererades i en lokaltidning företrädde hon de mest rabiata gammalmodiga fackföreningsståndpunkter med hat mot kapitalism och företagande. Rakt motsatt mot vad jag hört från hennes egen mun några månader tidigare. Min slutsats var att hon höll med dem som det just för tillfället var lämpligt att hålla med och egentligen inte hade någon egen uppfattning, eller åtminstone inte en egen uppfattning som hon ville slåss för. Hon är på det viset mycket lik Fredrik Reinfeldt. Inga idéer om någonting annat än de som är lämpligast för att skaffa sig en maktposition och lite personlig uppskattning.

Det må vara att det är förtjänstfullt med pragmatiker i en del sammanhang. Men det är ingen ledare som står upp och visar färdriktningen. Vilket vi naturligtvis ska vara tacksamma för när det gäller valet till ledande poster inom Socialdemokratin. Eller ska vi det? Det kan ju betyda att viljestarka krafter inom partiet driver henne till beslut som är skadliga för landet. Man må säga vad man vill om Göran Persson, men han lät sig inte köras med för att vinna personlig uppskattning.

Vem är det då som ska konkurrera med Fredrik R om makten 2010? Hon har mycket skickligt lyckats få det till att hon slarvat med att köpa en Toblerone på statens bekostnad. Men det var inte en, utan TVÅ Toblerone. Därtill följande:

• Anlitade svart dagmamma (1990)
• Betalade inte TV-licens (1993)

(Varför försvann damerna Borelius och Stegö-Chiló från regeringen i höstas, är det någon som kommer ihåg?)

• Körförbud på bilen, som trots detta märkligt nog får parkeringsbäter lite varstans (1993)

• Köpt varor (Toblerone bland annat, men mycket mer) och tagit ut kontanter på statens kreditkort. Det må väl ha varit om det redovisades ordentligt och betalades in innan staten fick räkningen, men hon hade så stor röra på sina affärer att det var först efter avslöjandet i pressen som hon gjorde rätt för sig (avslöjat 1995). Och det handlade inte om någon tia för ett par Toblerone utan om tiotusentals kronor. Hon förklarade bort kontantuttagen med att alla kunde väl den vägen ta ut ett förskott på sin lön när de behövde!!! Ganska långt från väljarkårens förhållanden kan man tycka (1995).

• Efter avslöjandet tog Mona Sahlin timeout och reste till det mycket dyra (särskilt då) badparadiset Mauritius i sällskap med familj och av staten betald assistent och två livvakter. Hon får sparken som minister, men lyckas komma tillbaka efter tre år (1998)

• Under mellantiden har hon drivit eget företag som hon i sedvanlig ordning har noll koll på. Företagandet består främst i att åka land och rike runt och hålla föredrag. Hon tar dock ut så mycket lön att företaget senare går i konkurs. Hon lever därmed upp till sin egen devis att det är häftigt att betala skatt eftersom konkursen gör att hon faktiskt betalat skatt och arbetsgivaravgifter på sin redan beskattade kapitalinsats i bolaget. Dubbel frivillig skatt alltså. Kan tilläggas att hon tydligen aldrig lärde sig hur höga arbetsgivaravgifter som belastar egna företagares arbete, eftersom konkursen enbart förorsakades av att hon tog ut för mycket i lön, eftersom hon uppenbarligen trodde att bruttointäkterna skulle räcka mycket längre än de gör med de skatter och sociala avgifter som hennes parti sett till att vi har.

• 32 obetalda parkeringsböter hos kronofogden (1999)

• Obetald restskatt på 30.000 kronor hamnar hos kronofogden (2000)

• Mona Sahlin glömde hemliga handlingar (utkast till propositioner) på bordet sedan hon varit ute med väninnan jopurnalisten Annica Hagström på innekrogen Spy Bar vid Stureplan (mitten av 2000-talet, oklart när, avslöjat 2006).

• Mona Sahlins dotter Ann-Sophie fick ett mycket eftertraktat praktikantjobb på Svenska Ambassaden i Washington. Jobbet var aldrig utlyst så som de statliga reglerna föreskriver (2006)."


http://www.contra.nu/

Angel
2007-01-11, 12:17
Jag gillar Sahlin, hon är duktig, men ja kanske hellre hade sett Margot eller Bodström. Eller va sjutton ja vill ju ha sveriges första kvinnliga stadsminister...

Angel
2007-01-11, 12:18
med det menar ja att de kan inte finnas en chans att M vinner igen...

Dumleman
2007-01-11, 12:27
Visst är Sahlin duktig. Hon kan ljuga hur som helst och har inga som helst samvetskval för någonting. Perfekt partiledare :thumbup:.

MasterChief
2007-01-11, 12:27
Bärs: bra text!

Sahlin tycker jag är arketypen för en maktgalen människa. Man man i sitt stilla sinne undra vad hon gjort för att kunna stanna kvar i politikens topp så länge trots alla misstag hon gjort (som fått andra ministrar att försvinna direkt och för alltid).

paddanboy
2007-01-11, 13:02
Anna Lindh var en given eftersättare till Brukspatron Persson, ingen kunde ersätta henne.

Mona kommer få SAP att haverera.

Droog
2007-01-11, 16:04
Jag hoppas på Mona för då är det (s)lut för gott kan man hoppas. Ingen vettig människa kan rösta på ett parti med henne som ledare. Låt sossarna gräva sin egen grav, heja Mona!

sehnpaa
2007-01-11, 16:51
Mona Sahlin är Gudrun Schyman-light, Pär Nuder är man och Margot Wallström har bättre saker för sig. Ulrica Messing kommer dock ställa upp för laget, men avgår efter förlustvalet 2010 då det visat sig att hon inte är partiledarmaterial.

skaparn
2007-01-11, 19:59
Det är en intressant sammanställning som Contra gjort. Jag är dock benägen att förlåta många synder så länge en människa har sunda värderingar, men om det är sant att hon ägnar sig åt sällan skådat kappvänderi är det mest graverande av alla fakta i texten. Hon må ha använt statens kontokort för att köpa sin egen vikt i saffran, men skulle ändå inte kunna störa mig som statsminister mer än exempelvis Wanja Lundby Wedin som också varit på tal.
Fast å andra sidan vore Wedin en tydlig motståndare i debatten och jag gissar att en så tydlig klasskampsretorik nog skulle omöjliggöra ett socialdemokratiskt maktövertagande under tiden hon satt vid rodret.

Jag vet faktiskt inte riktigt vem som är önskeledaren, varken när jag ser det ur ett perspektiv där jag vill ha någon som rör till det så mycket som möjligt för partiet, eller om jag försöker sätta på mig (s)-brillorna och vilja rörelsens väl.

Lizard
2007-01-11, 20:51
Det är en intressant sammanställning som Contra gjort. Jag är dock benägen att förlåta många synder så länge en människa har sunda värderingar, men om det är sant att hon ägnar sig åt sällan skådat kappvänderi är det mest graverande av alla fakta i texten. Hon må ha använt statens kontokort för att köpa sin egen vikt i saffran, men skulle ändå inte kunna störa mig som statsminister mer än exempelvis Wanja Lundby Wedin som också varit på tal.
Fast å andra sidan vore Wedin en tydlig motståndare i debatten och jag gissar att en så tydlig klasskampsretorik nog skulle omöjliggöra ett socialdemokratiskt maktövertagande under tiden hon satt vid rodret.

Jag vet faktiskt inte riktigt vem som är önskeledaren, varken när jag ser det ur ett perspektiv där jag vill ha någon som rör till det så mycket som möjligt för partiet, eller om jag försöker sätta på mig (s)-brillorna och vilja rörelsens väl.Lite kul var det att se Anna-Greta Leijon i TV-soffan i morse utan att hon gav Mona helhjärtat stöd. Intrycket man fick till AGLs tvekan var just skandalerna. AGL var den ansvarige justitsieminister som skrev fribrev åt privatspanaren Ebbe Carlsson :)

Vad vi ser är efterdyningarna från "Rosornas Krig" som påbörjades med bl a Feldts, Bodström, Rosengren och Åsbrink inträde i Palmes regering. Mot dem stod Stig Malm och LO samt den allt minskande kärnväljarkåren av traditionalister inom socialdemokratin.
Mona kom in som nytänkande och tämligen oortodoxt wild card bl a på fd finansminser Strängs inrådan - "Ta vara på henne - hon pratar väljarnas språk". Wallström är samtida med henne i regeringen medan Lind och Messing kom in senare.
Göran körde över allt och alla, och fick det med, för att rädda ekonomin. När ekonomin väl var räddad så var vi rädda att ekonomin skulle göra oss rädda igen och Göran kunde bli vald en sista gång. Slutligen blev det pinsamt klart att han inte hade något annat mål vilket tog sig uttryck i att han inte hade någon annan färdplan för att minska arbetslösheten än just - ekonomin.
Mona gillar visioner men tycker mindre om pärm-frågor vilket är värt att förakta hos många. Just visionerna mer än pärm-frågorna fick Renfeldt vald och tog Göran från makten. Lustigt nog verkar det som några i tråden tror att det är det motsatta som förde koalitionen till makten och att det hela var ett ideologiskt val.

Lizard

Cilia
2007-01-11, 23:17
Som några av er redan räknat ut skulle hon efterträtt Carlsson om inte kontokorten spökat.
Ett av hennes poblem är ju att hon är ifrågasatt även inom partiet vilket medförde att hon inte blev vald sist. Kontokorten kom lite väl lämpligt för hennes antagonister om man säger så. Alla spelar inte rent och fint .......

wintersnowdrift
2007-01-18, 19:01
*bump*

Jaha, nu verkar det bli Mona som tar över efter GP. Hon har ju omtalats ganska mycket i tråden redan - några nya kommentarer? Vågar någon spekulera i huruvida hon kommer att kunna konkurrera med Reinfeldt 2010?

//Kristin

Yankeee
2007-01-18, 19:07
Finns väl inget att säga. Soussarna tog den enda kandidat de hade. Kan inte på något sätt tänka mig henne som stadsminister och det är jag nog inte ensam om. Finns inte en chans att hon tar soussarna till vinst 2010.

mathor
2007-01-18, 19:12
Kan inte på något sätt tänka mig henne som stadsminister och det är jag nog inte ensam om.

Jag kan inte heller tänka mig henne som stadsminister. Kan faktiskt inte tänka mig någon som städernas minister. Kanske de borde införa den posten i regeringen? Dyslektiker!!!!!!!!

wintersnowdrift
2007-01-18, 19:13
Finns väl inget att säga. Soussarna tog den enda kandidat de hade. Kan inte på något sätt tänka mig henne som stadsminister och det är jag nog inte ensam om. Finns inte en chans att hon tar soussarna till vinst 2010.

Ja, they sort of ran out of options. Vad hände egentligen med Lundby-Wedin? Jag har inte riktigt hänt med i alla turer men vet att hon nämndes i något skede.

//Kristin

Yankeee
2007-01-18, 19:14
Dyslektiker!!!!!!!!

lol

Yankeee
2007-01-18, 19:15
Ja, they sort of ran out of options. Vad hände egentligen med Lundby-Wedin? Jag har inte riktigt hänt med i alla turer men vet att hon nämndes i något skede.

//Kristin

Vet inte om någon rabiat facktant är det bästa valet. De har ju vettiga kvinnor (det måste uppenbarligen vara en sådan, den som är gör jobbet bäst gör sig icke besvär).

wintersnowdrift
2007-01-18, 19:19
Vet inte om någon rabiat facktant är det bästa valet. De har ju vettiga kvinnor (det måste uppenbarligen vara en sådan, den som är gör jobbet bäst gör sig icke besvär).

Nä, om hon hade varit bättre vet jag inte; det var mer en följdfråga angående bristen på alternativ. Wallström, Jämtin och Messing tackade ju alla nej; blev Wanja tillfrågad och gav samma svar eller gick Sahlin före henne? (Om det nu spelar någon roll huruvida man är fjärde- eller femtehandsalternativ...).

//Kristin

Edde_1
2007-01-18, 19:26
Sossarna binder ris till sin egen röv, om det blir Mona till slut.

skaparn
2007-01-18, 19:27
Vågar någon spekulera i huruvida hon kommer att kunna konkurrera med Reinfeldt 2010?

Jag vågar i alla fall hoppas att det inte blir maktskifte 2010. Mona Sahlin är en riktig Berit* och jag skulle ärligt talat skämmas med henne som statsminister. Då tar jag hellre Wanja Lundby Wedin trots att hon är en urblåst arbetarromantiker.

*"Berit" är ett uttryck jag hörde en gång som beskriver paranta damer som lyssnar på världsmusik och är snabba att påpeka hur de myser med människor från främmande kulturer eftersom de har så mycket erfarenheter att dela med sig av. Använder dessutom uttryck i likhet med "baske mig" och har en vansinnigt mesig make

Angel
2007-01-18, 19:39
ja gillar mona

wintersnowdrift
2007-01-18, 19:39
*"Berit" är ett uttryck jag hörde en gång som beskriver paranta damer som lyssnar på världsmusik och är snabba att påpeka hur de myser med människor från främmande kulturer eftersom de har så mycket erfarenheter att dela med sig av. Använder dessutom uttryck i likhet med "baske mig" och har en vansinnigt mesig make

Haha! Jag hade en skolbibliotekarie i mellanstadiet som hette Berit. Jag hatade henne och hon tyckte detsamma om mig (bl.a. ansåg hon att jag var gängledare :hbang: för den s.k. terroristgrupp som jag och mina tjejkompisar i klassen tydligen utgjorde). Bra uttryck.

(Fast jag tycker att "baske mig" är ganska roligt och borde brukas oftare. Är jag en Berit då?)

//Kristin

Palm
2007-01-18, 19:54
*"Berit" är ett uttryck jag hörde en gång som beskriver paranta damer som lyssnar på världsmusik och är snabba att påpeka hur de myser med människor från främmande kulturer eftersom de har så mycket erfarenheter att dela med sig av. Använder dessutom uttryck i likhet med "baske mig" och har en vansinnigt mesig make
:D
Är inte överdrivet förtjust i Sahlin, mest på grund av hennes tröttsamma sätt att alltid använda prata-med-mycket-små-barn-rösten.
Känns dock skoj att någon äntligen vågar tacka ja till att axla Perssons mantel. Det ska hon ha en stor eloge för. Har ingen större koll på hur duktig hon egentligen är, hon verkar inte ha åstadkommit särskilt mycket (Samhällsbyggnadsminister? Demokratiminister? Vad gjorde hon de åren?), även om hon säkert kan bidra till bra debatter med Reinfeldt.

Lite synd bara (ur ett blått perspektiv) att inte Pär Nuder blev vald, då hade jag inlett varje morgon med att skratta högt.

skaparn
2007-01-18, 19:57
Haha! Jag hade en skolbibliotekarie i mellanstadiet som hette Berit. Jag hatade henne och hon tyckte detsamma om mig (bl.a. ansåg hon att jag var gängledare :hbang: för den s.k. terroristgrupp som jag och mina tjejkompisar i klassen tydligen utgjorde). Bra uttryck.

(Fast jag tycker att "baske mig" är ganska roligt och borde brukas oftare. Är jag en Berit då?)

//Kristin

Du är en Berit om du blir 30 år äldre, 30 kilo tyngre, doftar 30 gånger mer parfym och färgar håret rött med svarta slingor 30 gånger/år. Så du har en bit kvar.
Men var aktsam! Man vet aldrig vem som bär en latent Berit inom sig.

skaparn
2007-01-18, 19:58
Är inte överdrivet förtjust i Sahlin, mest på grund av hennes tröttsamma sätt att alltid använda prata-med-mycket-små-barn-rösten.


Det är också väldigt väldigt Beritskt. Jag får rage varje gång jag blir tilltalad av en Berit.

Jax
2007-01-18, 20:03
Undra om Mona är nöjd när hon hör kommentarer som:
"Vad tycker du om Mona som partiledare?"
"Det var bra att det blev en kvinna."

Nog för att Mona kanske var den bästa av de som de hade tillgängliga, det har jag ingen åsikt om, men det måste väl ändå kännas ganska trist att första kommentaren om vad som är bra med henne är att hon är kvinna. Kanske bara jag som tycker att det är helt irrelevant.

Jax
2007-01-18, 20:05
Det är också väldigt väldigt Beritskt. Jag får rage varje gång jag blir tilltalad av en Berit.
Såja lilla vän, nu får du baske mig sluta upp med dom där dumheterna att lyssna på dödsmusik så ska du se att allt blir bra igen.

skaparn
2007-01-18, 20:18
Såja lilla vän, nu får du baske mig sluta upp med dom där dumheterna att lyssna på dödsmusik så ska du se att allt blir bra igen.

Mmmm. Kanske lite pärlor från mitt citatarkiv kan pigga upp mig?

"I Sverige gäller en knippe värderingar som det bara är att ställa upp på. Man kan tycka om det eller inte, men det är bara att gilla läget. Om folk drar sig undan samhället för att slippa anpassa sig måste vi hitta sätt att tvinga in svenska värderingar."
- Mona Sahlin (s) intervjuad i DN 8 juni 2001.

"Det är klart, ibland drar maktsuget. Makt är roligt."
- Mona Sahlin, diverseminister (s), i Aftonbladet.

"Som ansvarig för storstadspolitik och integration finns just inte mer att göra än att snacka".
- Mona Sahlin, diverseminister (s).

"Jag är numer den mest betalningstrogna människa som finns."
- Mona Sahlin (s). 1996

"Politiker borde lova mindre och hålla mer."
- Mona Sahlin (s)

Deceiver85
2007-01-18, 20:22
"Jag tror att det lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi?

Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker."

Mona Sahlin i mars 2002,
inför turkiska ungdomsförbundets "Euroturk"

Jag hoppas innerligen på att Mona Sahlin blir Socialdemokraternas nya partiledare, för det kommer leda till två saker:

1) Borgarna kommer bli omvalda 2010
2) Allt fler sossar kommer gå över till SD
3) Pga. anledning 2 så når SD riksdagen 2010

Allan
2007-01-18, 20:22
De som förfasas mest över att man väljer henne skulle inte rösta på det partiet i varje fall. Man behöver nog inte oroa sig för att valberedningen lägger fram ett förslag som skulle sänka socialdemokraterna, för det gör de inte.

130kg finsk sisu
2007-01-18, 20:31
Ni som är insatta i sossarna. När man skriver att Sahlin är höger inom socialdemokratin.
Är hon då:
1. ekonomisk liberal
2. moraliskt konservativ som en del sossar är.

Av dessa 2 är det väl nr 1.
Men hur skulle ni beskriva henne?

Jax
2007-01-18, 20:33
Hon är mycket för småföretagande, men annars vet jag inte om hon är så höger. Vi får se vad Allan tycker om han vill dela med sig.

skaparn
2007-01-19, 08:33
Ni som är insatta i sossarna. När man skriver att Sahlin är höger inom socialdemokratin.
Är hon då:
1. ekonomisk liberal
2. moraliskt konservativ som en del sossar är.

Av dessa 2 är det väl nr 1.
Men hur skulle ni beskriva henne?

Att hon fick högerstämpel har väl med den kamp hon förde mot facken när regeringen beslutade sig för att i samråd med arbetsgivarna införa en sorts löne- och konfliktstopp. Hon skickades fram och så slapp Persson och Carlsson ta all skit från facken. Ända sedan dess verkar hon haft en tämligen dålig relation med den äkta rörelsen. Har hört att hon lyckades uttala sig mot höjda socialförsäkringar också, vilket säkert inte gjorde saken bättre.

Hörde nyss Sahlin i P1 morgon och anmärkningsvärt är att hon tog upp våld mot kvinnor som ett uttryck för den ojämnt fördelade makten mellan män och kvinnor. Jag anar att betydelsen under de slipade formuleringarna (för att undvika exempelvis FI's terminologi, (s) har ju feministas...) ändå är densamma; det finns en könsmaktsordning och att en man slår sin kvinna kan förklaras inte genom att den mannen har problem - utan att männen som grupp har mer makt än kvinnor.

Snafu
2007-01-19, 10:46
Jag vågar i alla fall hoppas att det inte blir maktskifte 2010. Mona Sahlin är en riktig Berit* och jag skulle ärligt talat skämmas med henne som statsminister. Då tar jag hellre Wanja Lundby Wedin trots att hon är en urblåst arbetarromantiker.

*"Berit" är ett uttryck jag hörde en gång som beskriver paranta damer som lyssnar på världsmusik och är snabba att påpeka hur de myser med människor från främmande kulturer eftersom de har så mycket erfarenheter att dela med sig av. Använder dessutom uttryck i likhet med "baske mig" och har en vansinnigt mesig make

haha, klockren beskrivning.

jontahontas
2007-01-19, 10:46
Jag har inget speciellt emot Mona, mitt intryck av henne är relativt gott. Men ett hyffsat bra intryck och ganska goda erfarenheter av henne håller inte måttet. Mot mina personliga idoler Reinfeldt och Borg är hon golvad. Och det är skönt, den politiska debatten har fått en höjd nivå. I like that. Det sitter rejält kunniga, smarta och hårt arbetande politker i toppen just nu och mitt hopp är att om det blir sosseregering nästa gång så sker det på samma grunder och då är hoppet "tillbaka" inte lika farligt. Med Mona kommer det inte ske.