handdator

Visa fullständig version : Lite saker från kemin att utredas...

Brinken
2007-01-11, 08:14
Hej. Vi håller på med biokemi på kemi b nu och igår sa vår lärare två saker jag har tänkt på. Vi har kemin på engelska, så jag hoppas jag förstått det hela rätt!

Det finns två typer av glucose molecules, L-glucose and d-glucose. Skillnaden är att på den 5:e kolatomen sitter OH gruppen på olika sidor. Vår lärare sa att kemiskt är det inte så stor skillnad på molekylerna, men biokemiskt (dvs. vad som händer i kroppen) så finns det en ganska stor skillnad. Min fråga: Vad är den skillnaden??

Vi höll alltså på med carbohydrons och gick igenom the structure of monosaccarides, disaccarides and polysaccarides. dvs. bland annat fructose, lactose, sacarose, glucose... Vår lärare sa att fructose var en ketone group. Har det något samband med att ordet keton/ketos ofta används i fråga om proteindieter?

Kul om nån kan svara,

Brinken

adde
2007-01-11, 10:19
Har ni ingen lärobok du kan titta i?

Det första begreppet är ganska centralt inom kemin och handlar om isometri, dvs hur man kan sätta ihop atomer till en molekyl på olika sätt. I detta fall handlar det om optisk isometri, dvs molekylerna (L-, resp D-) är varandras spegelbilder.
Fundera på hur du kan numrera hörnen på en tetraeder tex, du kommer upptäcka att det finns två unika sätt.

Fruktos har en ketongrupp (CO) medan tex glukos har en COH grupp (aldosgrupp).

Ketonkroppar bildas av fettsyror vid nedbrytning i mitokondrien, dessa har också en CO grupp (därav namnet, dock saknar 3OHB en CO grupp). Men har egentligen inget direkt samband med fruktos.