handdator

Visa fullständig version : Korv.


TrIff
2007-01-11, 01:43
Har fått lite i psyket av att se på "du är vad du äter". Är det så pass äckligt som de visar i programmet i svensk korv? Gristrynen med hår på och såna grejer.

Sverker
2007-01-11, 07:17
"Du får vad du gör ". Du kan inte göra bra korv ur dåliga råvaror, så enkelt är det.


Det jag sett av svenska korvfabriker ( och det är inte lite ) så är det bra råvaror. Fint kött även om det inte är innanlår och filé så är det kött. Fett fläsk eller talg är vad det heter. Potatismjöl, salt, kryddor, mjölkpulver osv är samma som du själv hittar i butiken.

Ironwoman
2007-01-11, 09:17
Enligt EU-lagstiftningen (853/2004 avsnitt VI, ungefär i mitten http://www.slv.se/upload/dokument/Lagstiftning/2000-2005/F%20853-2004%20hygien%20animalier.pdf ) som trädde i kraft 1 januari 2006 och som gäller även i Sverige får korv INTE innehålla
1. Könsorgan från hon eller handjur, undantag testiklar
2. Urinorgan, med undantag för njurar och utinblåsa
3. Brisk i struphuvudet, luftstrupen och extralobularbronker
4. Ögon och ögonlock
5. Yttre hörselgången
6. Hornvävnad
7. Hos fjäderfän (kycklingkorv) huvudet, med undantag av kam och öron, skäggtömmar och slör, foderstrupe, kräva, tarmar och könsorgan

Hur det i praktiken ser ut vet jag dock inte, men lagen låter inte så trevlig..., när man vet vad man inte får ha i kan man ju tänka vad man får ha i.

L-Sami
2007-01-11, 10:24
undantag testiklar



Yummy *spy*

Pez
2007-01-11, 17:44
Man får ha i åtanke att det finns en hel del olika sorters korv/specialiteter av varierande slag i andra länder som vi i Sverige tycker är "udda" samt vice versa.
Att göra korv/mat på inälvsmat, testiklar etc är ju inget konstigt i vissa kulturer/regioner.
Det innebär ju då att man inte kan reglera innehållet alltför hårt, det som inte får vara med är väl troligtvis det som saknar näringsinnehåll och/eller kan vara hälsovådligt.

Tänk blodpudding, svartsoppa, tunga, njure, lever osv som vi äter med gott humör här i Sverige..

Sverker
2007-01-11, 18:17
Glöm inte lungmos...pölsa.

Baha
2007-01-11, 19:27
finns väl ett skäl till att alla som jobbar med att göra korv i stor-industri skala aldrig äter korv antar jag.

Gpajpen
2007-01-11, 19:29
fy fan va gott det är med hot dogs !

Sverker
2007-01-11, 19:34
finns väl ett skäl till att alla som jobbar med att göra korv i stor-industri skala aldrig äter korv antar jag.

Vad skulle det vara ?

Baha
2007-01-11, 19:36
Vad skulle det vara ?


"Gristrynen med hår på och såna grejer"


säger sig självt tycker jag att det inte e några prima råvaror som går ned i en korv., vad jag har hört så ramlar bngn i korv smeten när dom tillverkar så då åker han med i korven oxå.

Shakemynuts
2007-01-11, 19:36
På mitt gamla gym hade vi en skitstor kille som jobba (konstigt hehe), iallafall. Han blev ruskigt förbannad då jag frågade en gång om han visste nå gott man kunde göra med korv.
Det skulle man minsann inte äta!

maRRtin
2007-01-11, 19:47
Glöm inte lungmos...pölsa.
Med potatis och lingonsylt, mums

paddanboy
2007-01-11, 19:47
Skitsamma, bara det är gött då kan jag äta fittfärs och laxfitta + grisfitta.

Sverker
2007-01-11, 20:41
"Gristrynen med hår på och såna grejer"


säger sig självt tycker jag att det inte e några prima råvaror som går ned i en korv., vad jag har hört så ramlar bngn i korv smeten när dom tillverkar så då åker han med i korven oxå.

Från en annan tråd
Det går inte att göra bra korv av dåliga råvaror.

Det som håller ihop korven och ger tuggmotstånd är muskelproteinet, aktin och myosin. Alltså måste det finnas en mängd riktigt kött med i korven, annars så släpper den fett och vatten och blir bara sladdrig. Skulle man göra korv av senor och inälvor skulle det bli någon form av pastej eller pölsa, helt utan spänst och tuggmotstånd.

Ge korven en chans. Välj en lite magrare variant så blir det mer köttråvara med i smeten också :thumbup:

Bronkitkorv
2007-01-12, 09:49
En bra korv är alltid en bra korv. Jag känner en snubbe som jobbade på Lithells och har inte hört några såna historier om gristrynen och skit från honom iaf.... Lidls korv för 2kroner kg däremot *spy*

NikkoS
2007-01-12, 18:27
finns väl ett skäl till att alla som jobbar med att göra korv i stor-industri skala aldrig äter korv antar jag.

Ja samma sak gäller ju pizza industi oxå!! där äter pizza bagarna ej pizza..men man kanske blir mätt av att se pizza hela dagarna oxå!?
men jag kände en kille som jobbade på en pizzeria o när jag var där så stannade jag kvar o kollade hur verkstan funkade o då såg jag att dom petade sig i näsan i kliade sig mellan benen osv utan att tvätta händerna 1 enda gång!! så..sedan dess har inte jag beställt pizza från det stället!!

Baha
2007-01-12, 18:29
Ja samma sak gäller ju pizza industi oxå!! där äter pizza bagarna ej pizza..men man kanske blir mätt av att se pizza hela dagarna oxå!?
men jag kände en kille som jobbade på en pizzeria o när jag var där så stannade jag kvar o kollade hur verkstan funkade o då såg jag att dom petade sig i näsan i kliade sig mellan benen osv utan att tvätta händerna 1 enda gång!! så..sedan dess har inte jag beställt pizza från det stället!!

pizza o korv duger inte ens som hundmat så du gjorde helt rätt.

kahn
2007-01-12, 20:07
Ja samma sak gäller ju pizza industi oxå!! där äter pizza bagarna ej pizza..men man kanske blir mätt av att se pizza hela dagarna oxå!?
men jag kände en kille som jobbade på en pizzeria o när jag var där så stannade jag kvar o kollade hur verkstan funkade o då såg jag att dom petade sig i näsan i kliade sig mellan benen osv utan att tvätta händerna 1 enda gång!! så..sedan dess har inte jag beställt pizza från det stället!!

Nej och tur är väl det... Speciellt om de tillverkar pizzor i en verkstad.

Angående korv så är det enligt mig en utmärkt köttprodukt, bara man är lite selektiv och kräsen. Hotdogs dagarna i ända är kanske inte så roligt. Titta på köttinnehållet och fettmängden. Ursprungsland kan också vara intressant.