handdator

Visa fullständig version : vilka ÄLSKAR marklyft??

rumppump
2002-04-17, 21:30
tja...
förlåt för mitt fula namn..det e inte snuskigt menat...detta e min första post...

Är bara tvungen att dela med mig av min kärlek till marklyftet... Det finns ju ingen övning som kan jämföra sig med den...

Redan kvällen innan jag vet att jag skall marklyfta blir jag alldeles till mig...

Det finns ju inget som känns lika tufft och man har ett alldeles brutalt ansiktsuttryck när man håller upp stången och tittar sig i gymspegeln med både ögon och ego som håller på att poppa ut... :eek:

Å jag som alltid varit ett spinko har fått värsta bubblebutten efter att ha kört denna suveräna övning i 4 månader...plus bredare rygg... Tänk om fler tjejer körde tunga marklyft... ojoj..det skulle va bubblebutts överallt... :eek:

Eeh...ville bara ha det sagt antar jag...
:D

gasoliner
2002-04-17, 22:00
du har rätt..marklyft rockar fetare än meatloaf efter ett par julbord :D

ska själv köra ett krossarpass imorrn
* sitter med ett fånigt flin och väntar..*

knäböj är inte dumt heller!

Lella
2002-04-17, 22:40
Har inte vågat mig på marklyft pga inte säker på tekniken (+ hur tungt..någon rekommendation med startvikt för en hyfsat vältränad tjej?), men imorrn ska jag greppa tag i nån instruktör å fråga.. vill ha rumpa ju! *skrattar* :D

Kjellstroem
2002-04-18, 06:25
Yep, håller med. Helt underbar övning.

Från att nästan ha hatat den när jag började till att älska den nu :)

Har också gjort ökningar som in i helvete i marken de senaste 2 månaderna.

Lella: Gör som du sa, få tag i en instruktör som kan visa dig tekniken, och kör mycket lätt i början.
Akta dig framförallt för att köra så många reps som möjligt då utförandet oftast blir sämre på slutet.
Åtminstone tills du har övat upp en bra teknik.

Mvh

gasoliner
2002-04-18, 09:33
och framför allt :öka lagom fort,skadorna kommer som ett brev på posten när man inte orkar hålla rätt form genom hela lyftet längre.

det har jag själv erfarenhet av..

min dumma j-vel.. :o :D

Rah
2002-04-18, 09:41
Mmm, korsryggen tar lätt stryk om man gör fel... Det känner man iofs själv.

JJ
2002-04-18, 09:56
Jag älskar stelbenta marklyft. Har bara kört dem 4 veckor men min tidigare trasiga rygg bli bara bättre och bättre. Nu kan jag även köra benböj igen, så..... ATTACK!!!!!! :D

Daemon
2002-04-18, 09:58
jj!
"Nu kan jag även köra benböj igen, så..... ATTACK!!!!!! "

Har du blivit inspirerad av Hackstait kanske?? :D

JJ
2002-04-18, 10:00
Ja, ibland har han sina ljusa stunder

[ 18 April 2002: Inlägget har ändrats av: jj ]

Lave
2002-04-18, 10:33
Stelbenta mark e ok. Men vanlig mark är underbara :D

nici
2002-04-18, 11:05
Underbar övning :)
Gäller bara att ta det försiktigt i början. Vid mina första försök förstörde jag ryggen pga felaktig teknik.

Danne S
2002-04-18, 15:27
Nici: Vad gjorde du för fel? Skulle va bra att veta så jag inte gör samma fel.

blunder
2002-04-18, 15:33
Håller med. Från att tycka att bröst och biceps varit roligast att träna så är det Rygg/Trapz-passet på måndagar jag ser fram emot mest. Snart är det måndag igen :)

mangs
2002-04-18, 15:39
Marklyft är bäst, helt klart. Att träna rygg känns alltid lite extra.

Titta detta är det 10000e inlägget i Träningsforumet, vad får jag för pris JB?

mvh Mangs

kling
2002-04-18, 15:40
Jag ÄLSKAR marklyft. Helt klart min nya favorit. Sen jag upptäck att man kan göra framsteg i den övningen som ingen annan så kör jag den hela tiden!!

rumppump
2002-04-18, 16:10
Det viktigaste i utförandet är helt klart att alltid hålla ryggen svankad... Det är lätt att tappa svanken på nervägen när det börjar kännas tungt... Klarar man inte det så kör man för tungt och riskerar att skada sig...

Nån som lyfter med sumo-stilen förresten? Alltså bred fotnedsättning och armarna mellan benen... Jag testade det för första gången senast och geeez...man är ännu starkare i den positionen...! Dags att fylla på med en platta till på varje sida! :D Värt att testa för variation!

-squat-
2002-04-18, 21:11
I do!!

cardabiodon
2002-04-18, 21:16
Sumo-stilen? Du skojar. En riktig man särar inte på benen. Det har sagt förr men tål att sägas igen.

Abel
2002-04-18, 21:31
Tja Marklyft är en klar favorit :D

Men det verkar som de flesta som tränar lite halv seriöst eller nybörjare föds mot hat mot marklyft. T.e.x Jag tjötade lite med polarna och fick in marklyft och direkt högg dom.

- Fan marklyft är kass och dålig, man blir bara skadad av den och den övning användes ju på stenåldern.

Men så en dag drog jag med en av polaren till mitt gym och körde ett pass med honom och tvingade på han marklyft. Ja den dagen förändrade hans liv, han anser som mig att marklyft e nog den skönaste övningen, bara man gör den rätt!

JP
2002-04-19, 07:01
OM det skulle finnas en myndighet som vakade över all träning, och de i sin tur kom på att alla styrketräningsövningar utom en skulle förbjudas (OBS!!! Detta är ett väldigt hypotetiskt resonemang. /Författarens anmärkning) hoppas jag vid allt som är heligt att den övning som fortfarande var tillåten skulle vara marklyft! ;)

nici
2002-04-19, 08:54
Man blir så härligt genomarbetad av övningen.

Danne S: Jag vet itne riktigt vad jag gjorde i början, tror att jag inte hade ryggen rak, eller tillräckligt svank.
Efter skadan tog jag det lugnt ett tag, sen när jag började köra igen så testade jag Sumovarianten och det kändes väldigt bra och jag upplevde det som mindre jobbigt för ryggen. Idag kör jag både med den traditionella och sumo varianten. Variation förnöjer.

Magnus
2002-04-19, 12:17
Marklyft är brutalt! man får ta i med HELA kroppen, det TÄR!!

:mad: :mad:

gasoliner
2002-04-19, 12:21
eller som hackstait skulle sagt:

ATTACK!! man blir GROV!! :mad: :mad: :D

Hackstait
2002-04-19, 14:24
Ursprungligen skickat av Gasoliner:
<STRONG>eller som hackstait skulle sagt:

ATTACK!! man blir GROV!! :mad: :mad: :D</STRONG>

Joru en annan har ju likt en viking vart & ridit Islandshäst på Ängsö!! Helt underbart vackert väder HARMONI!!!! :)

& snart är det ett armpass. Marklyft är underbart & köra, men INGET slår ett riktigt bra biceps & tricepspass!!!! :mad:

[ 19 April 2002: Inlägget har ändrats av: Hackstait ]

Muskelsmurfen
2002-04-19, 14:57
Marklyft rockar hårt :D

Superövning som alla borde köra. Men se till att hitta någon som kan instruera i korrekt utförande.

emmzan
2002-04-19, 16:16
ja en bra instruktion behövs verkligen.

har testat några gånger. Första gången kändes det att det var HELT rätt. Träningsvärken var ett faktum efterråt. Körde igår, funkade inte av någon anledning...

The problem is att frågar man instruktörerna på gymet kommer de titta på en med en min som säger: -vadå marklyft, det finns ju en lårcurlmaskin därborta!

/emma

HenkeGr
2002-04-19, 16:49
Crushed to dust har helt rätt - riktiga män särar inte på benen.
Marklyft med Mg är riktigt hardcore och givetvis så ska man dumpa stången efter sista repetionen så sommarformsfixarna vaknar till!

/Henke

Kjellstroem
2002-04-19, 17:59
Hehe... ja precis. Ordentliga järnvikter också vräk ner skiten i golvet efter sista reppet :)

Om man vill kan man även skrika "whoooooooo" med väldigt ljus röst och sen "Light weights!!"

Dock brukar jag nöja mig med att släppa stången och pusta ut. Man drar till sig uppmärksamhet ändå :)

Henke:
Vafan är det för länk du har? :D www.yonas.no (http://www.yonas.no) hehehe

rumppump
2002-04-19, 21:32
emmzan...låter som du tränar på sats... :D

Sumo stilen e ju bad ju...sparar på benen också om man kör marklyft på ryggdagen... å om man känner sig osäker med särade ben är det kanske dags att byta träningspartner... :rolleyes:

Hehe..släppa vikten på slutet.. Håller med... De e ju bara för hårt...måste testa!! :D Undra om babesen gillar det?

emp
2002-04-20, 15:22
phew!
Kom just hem från gymmet. Eftersom ni har lovordat marklyft så beslutade jag mig för att testa det. Tror inte jag har varit så här slut på ett bra tag. Kan knappt vänta tills nästa pass med marklyft! :)

deicider
2002-04-21, 20:46
Jag älskar all marklyft-sumo,vanliga,partials i powerracken,mark ståendes på några gummivikter.När man står på några vikter så blir övningen den absolut bästa hamstringövningen som finns.Pratar inte om raka mark nu,utan man kör som vanligt och blir tvungen att starta mer med benen.Mark är den absolut bästa övningen-med bara den kan man komma långt.

ToXY
2002-04-21, 21:10
Tjena folks! Satte nytt PB i marken idag.. men kände något som ja inte brukar känna annars..at det go REJÄLT på kosryggen.. ja kör inte raka utan böjer lite på kycklingbenen! :D Har ingen smärta eller något sånt nu..utan kände efter åt bara att ja hade tränat där rejält. Kanske kört för "lätt" innan?

/Mattin
En annan sak jag har märkt è att jag har blviit mkt vigare sen ja började med denna hahah..någon annan som märkte det oxå?

[ 21 April 2002: Inlägget har ändrats av: ToXY ]

Arne Persson
2002-04-21, 22:16
Det är endast riktiga mark som räknas och ingen fusksumostil. Läs och begrunda Crush to Dust's tidigare kommentar ang. sumostilen.

Chris
2002-04-22, 18:32
Det verkar som att det är störst risk att skada sig på vägen ner om man kröker ryggen. Jag håller svanken rätt så bra tycker jag, bara det att under dom sista repsen (på vägen upp) kanske ja inte har svank utan är bara "rak" i ryggen... är det skador på väg? :(

z_bumbi
2002-04-22, 18:55
Arne Persson: Vad är det för fel på sumostilen ? Ökad skaderisk ?

Arne Persson
2002-04-22, 19:24
Eftersom du drar en kortare sträcka så tycker bl.a jag att det anses som fusk. Men det är framför allt Crush to Dust's visdomsord som gäller, dessa ord fälldes för första gången under en styrkelyfttävling när en individ frågade honom varför han inte lyfte med sumostil. Han fällde då som sagt den odödliga kommentaren: "Riktiga män särar inte på benen". Det blev inga fler frågor.

MiniYates
2002-04-22, 20:31
Jag älskar med marklyft, men fick lite ont för ett par veckor sen när jag drog 250x5...
Blir lite vila but i´ll be back...

Rekomenderar också "djupa mark" när man står på vikter så stången börjar vid tårna

Rob The Man
2002-04-24, 06:23
Marklyft är en kanonövning.
Kör den varannat ryggpass.

/Robban

SteffoNator
2002-04-24, 12:34
Någon som provat Back Squat?
Du ställer dig framför stången istället. Det är mer en benövning som tar långt fram på låren. Tvärtemot marklyft så ska man sänka ner vikten långsamt.

Loco 2
2002-04-24, 20:09
Marklyft är favvoövningen, satte nytt PB idag så det gjorde ju int saken sämre :)
Provade sumostilen och det gick åt helvete... Jag klarade inte en etta på 20 kg under mitt vanliga max :D Men man kände att det blir rejält kortare väg att lyfta så får man in tekniken så blir det nog rejält mycke mera vikter.... :p

eXeL
2002-04-25, 18:25
Kan hålla med om att marklyft är en riktigt gooOooOoO (med superskånska) övning :) Känslan efter ett lyckat ryggpass är obeskrivligt skön.

Knäböj är även guld värt!

[ 26 April 2002: Inlägget har ändrats av: eXeL ]

JP
2002-04-26, 06:28
Kjellstroem: Du glömde att man ska gå omkring lääänge innan lyftet och stirra galet, fnysa och slå sig själv i ansiktet! Dessutom ska det damma rejält av magnesia innan (Detta är ett hjälpmedel som inte anses vara fjolligt av någon anledning - troligen för att det lär vara farligt för lungorna i stora doser. Riktiga män lever farligt - och särar inte på benen!).

MiniYates - han är en riktigt hård kille! Han till och med älskar MED marklyft (se hans inlägg ovan). Då är man riktigt hardcore! :D
Visst vill vi alla se honom demonstrera detta framför webkameran? Lär oss snabbt! :D :D

Loco 2
2002-04-26, 13:21
Var köper ni magnesia?

Danne
2002-04-26, 13:26
Finns på apoteket i pulverform.
Block finns på en del sportaffärer annars affärer för klättring/xtremsporter

Chris
2002-04-26, 14:25
JP; HAHA :D :D :D

Kjellstroem
2002-04-26, 17:30
JP: Jo, jag glömde att skriva det... dock glömmer jag ej att göra det.

Magnesium använder jag dock inte.
Mellan setten går jag istället och känner förnöjsamt på hur härdade händerna blir :)

Jo... sex MED marklyft, hehe... det är hardcore som sagt. :D

JP
2002-04-27, 17:48
Kjellstroem regerar också! Valkar är ju även det klara bevis på att man inte är någon mes... :D

Arne Persson
2002-04-27, 17:52
Exakt! Jag hoppas verkligen att ingen här använder fjollhandskar.

Kjellstroem
2002-04-27, 19:07
(Utdrag från "Anonyma användare av träningshanskar"s möte)

-"Hej, jag heter Kjellstroem och är en förre detta användare av träningshandskar.
Jag kommer ihåg förr, när jag var ung och dum.
Jag fick valkar på händerna och vad gjorde jag? Jo jag köpte träningshandskar.

Detta är något jag har försökt förtränga länge men varje gång man ser en strandraggare med handskar så påminns man.
Dock hjälper det att titta ner på händerna, pilla bort lite hud från valkarna och sen är allt bra igen.
Kunde jag klara mig ut ur träsket, finns det hopp för er alla!"

*applåder**applåder**applåder*

spinkoo
2002-04-27, 19:26
Hahahaha.... :D :D :D

Powerbear
2002-04-27, 23:34
:D PB hade träningshandskar i början på åttiotalet och klarade sig ut ur träsket oxå... :D :)