handdator

Visa fullständig version : Shootfighting funderingar


raQblad
2007-01-10, 23:14
Någon här på kolla som tränar detta?

Ja, idag gick jag på ett nybörjarpass av shootfighting. Riktigt, riktigt roligt och jag fick lära mig lite basic grepp/låsningar, försvarsställning och sånt.
Däremot kände jag direkt att jag är alldeles för explosiv, mjölksyran kom bara jag höll uppe mitsarna. Sen kom den rätt fort när vi avslutade det hela med ett rejökt fyspass med crunches, benböj med hopp, fällknivar och armhävningar i oändlighet. Jag är helt slutpumpad.

Brottades lite med en kille som tidigare tränat jiu-jutsu och med tanke på att jag aldrig tidigare "kampsportat" så gick det riktigt bra. Jag är bland de större och starkare i gruppen och det är den enda fördel jag har, men explosiviteten räcker inte till.

Har två gratisträningar till på mig att bestämma om det är värt en satsning.

Jag funderar på hur lätt det är att utvecklas inom just shootfighting?
Träningen är ju riktad åt uthållighet, så om jag skulle satsa på att börja med detta innebär det ju att jag borde träna uthållighet. Finns det någon som kan ge exempel på vettiga program där man blandar styrketräning med shootfighting, effektivt?

Daniel-san
2007-01-10, 23:20
Det finns många vettiga program! Man kan ju till att börja med säga att man blir bra på det man tränar på, så om det är uthållighet för kampsport man behöver ska fokus ligga på just sån träning. Sen går det alltid att kombinera, kompromissa och periodisera på olika sätt.
www.crossfit.com har ett intressant koncept, och på sherdog.com skriver en del fystränare för MMA likaså. Börjar du där så hittar du lätt vidare. ;)

nutz
2007-01-10, 23:39
Styrketräna precis som vanligt. Mer basövningar och mindre finslipande och isolationsövningar. Du kan ju kanske alternera låga reps med höga och RIKTIGT höga reps. Säg, 6-8, 12-15 och 20-25.

raQblad
2007-01-17, 22:54
Tack för tipsen. Nu har det gått en vecka och jag har försökt få lite struktur på det hela, men slutsatsen blir förvirrande. Det enda vettiga jag kommit fram till, är att jag borde utesluta magträning. Det görs hur många sit-ups och crunches som helst på MMA-passen. Galet.
Det blir fysisk aktivitet 6 dagar i veckan, vilket är rätt mycket.

Måndag: MMA
Tisdag: Skolidrott (cardio)
Onsdag: MMA
Torsdag: -
Fredag: Skolidrott (cardio)
Lördag: -
Söndag: -

Så jag tänkte slänga in två halvkroppspass i veckan, men det lär bli sjukt jobbigt och en övervägande risk för överträning. Tar idag som exempel: Tränat MMA mån, ons och tänkte köra bröst+triceps+axlar imorn men jag vet att mina axlar är mosade från MMA:n ikväll. Inte så smart? Nej.

Så, mina funderingar går ut på att jag kör bröst+tri+axl på fredag, rygg+ben+bic på lördag. Två dagar i rad. Det blir jobbigt, men då får jag en dags vila mellan MMA-passen.

Vill gärna ha lite mer reflektioner och hjälp. Vad sägs?

vacco
2007-01-18, 15:05
Mitt schema ser ut såhär:
Måndag: Styrka: Bröst/armar
Tisdag: Löpning 3-5km + Shootfighting
Onsdag: Styrka: Rygg/axlar + ju-jutsu
Torsdag: Löpning 3-5km + Shootfighting
Fredag: Styrka: ben/under-armar + jutsu
Lördag: Shootfighting
Söndag: Jutsu

Brukar funka att köra så här i ett par veckor(4-6) sen vilar jag en vecka från styrkan så kroppen får vila lite.. Sen fortsätter jag att köra, grejen är att man måste käka som en oxe och se till att vila när du inte tränar..

Sen klart att jag är slut i axlar och så när jag ska träna shoot, men det är mkt brottning och teknik så jag klarar mig ganska bra.

harding
2007-01-22, 12:00
när man är ny inom shooto så spänner man sig alldeles för mkt , så när du väl kommit in i flowet så kommer du få det lättare. Glöm inte andas när du kör stående heller :P , många nybörjare som håller andan när dom fajtas..
gl med träningen =)

raQblad
2007-01-22, 16:26
när man är ny inom shooto så spänner man sig alldeles för mkt , så när du väl kommit in i flowet så kommer du få det lättare. Glöm inte andas när du kör stående heller :P , många nybörjare som håller andan när dom fajtas..
gl med träningen =)Tack! Jo, min instruktör har påpekat det några gånger men det borde ju, som du säger, ordna sig när man får mer vana i rörelserna kanske. Just nu är det stelt och råstyrka som gäller, men förhoppningsvis så lyckas man bli lite smidigare och lär sig när man ska ta i och när man kan ta det lite lugnare. Andningen har jag dock inga problem med.

GLC
2007-01-25, 17:57
Ja, väldigt mkt handlar om att slappna av i shoot, särskilt när man är på marken. Det kommer med tiden men försök slappna av i olika positioner, t.ex när du tagit side mount, ligg där ett par sekunder - kontrollera och ta det lite lugnt, använd tyngden osv, innan du går vidare till försök på lås eller byte till annan position. Låt motståndaren få jobba mer än dig = större chans för vinst, så länge du har kontrollen på det hela.

Har mött många som försöker dra in ett lås och kämpar allt vad de kan med det, och så länge jag vet att de aldrig kommer att få in det så är det bara att ligga och ta det lugnt och låta dem köra slut på sig, SEN kan man ge igen :)

Fortsätt att köra, och sluta inte efter 1 termin som så många andra. Vår nybörjargrupp var 60 pers typ, till nästa termin var det 10 kvar :D

Sen, som fighter måste ju detta tilläggas :) :

Du behöver inte ha så mkt kondition om du har "a heart of a lion" :P

psirus
2007-01-25, 18:03
Sen, som fighter måste ju detta tilläggas :) :

Du behöver inte ha så mkt kondition om du har "a heart of a lion" :P


Jo det måste du :D

GLC
2007-01-25, 18:09
Jo det måste du :D

Haha, kunde du inte låta honom tro att det räcker med "all heart"? :smash:

Nåja, kondis behövs såklart, väldigt bra sådan, men man kommer långt med "heart" också, eller vad man ju vill kalla det.. jävlaranamma är ett annat ord som funkar också. Detta är inte lika populärt som "i've got so much heart it's coming out of my chest", dock *rolleyes*

Bondlurk
2007-01-25, 22:02
Jag är en typiskt styrketränande, dvs. mjölksyra av att skruva i en glödlampa. Men redan efter 5-6 pass shootfighting börjar detta underlätta. Jag körde mitt 7:e pass idag, och det känns som ett mycket bra komplement till styrketräning.